REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Opel Ampera: to naprawdę działa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Przydatność samochodów elektrycznych zazwyczaj ogranicza się do roli transportu po polu golfowym. Tymczasem Opel Ampera jest pierwszym pojazdem elektrycznym, którego da się użytkować na co dzień. I to w Polsce.

Można zaryzykować stwierdzenie, że Opel Ampera to nie tylko jeden z najładniejszych samochodów elektrycznych, ale to w ogóle jeden z najładniejszych samochodów na rynku w klasie kompaktowej.

REKLAMA

Odważna, nowatorska sylwetka Ampery przyciąga wzrok i zachęca do zajęcia miejsca za kierownicą. Nadwozie jest pełne nietuzinkowych akcentów stylizacyjnych – wygląd przednich reflektorów, tylnych lamp, czy kolorystyka sugerująca nisko przebiegająca dolna krawędź okien.

Zobacz też: Co się dzieje ze zużytą baterią hybrydowego Priusa?

Recenzja Opla Ampery – wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Opla Ampery jest równie nietuzinkowy co nadwozie. Fotele przednie przypominają te ze sportowych samochodów. Są mocno wyprofilowane i bardzo wygodne. Z tyłu – niespodzianka, tam również umieszczono dwa oddzielne fotele, na których usiądą wygodnie osoby o średnim wzroście. Wysocy będą narzekać na brak wystarczającej przestrzeni na nogi. 

Najciekawszym elementem przedziału pasażerskiego Opla Ampery jest tablica przyrządów. Za kierownicą, w miejscu, gdzie zwykle znajdują się wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza, w Amperze umieszczono duży kolorowy wyświetlacz informujący m.in. o prędkości, z którą się poruszamy, zużyciu paliwa oraz trybie jazdy i stopniu naładowania baterii. Kolorowy wyświetlacz jest również zamontowany na górze środkowej konsoli wyposażonej w dotykowe przyciski. Do sprawnej obsługi kokpitu Ampery trzeba się chwilę przyzwyczaić, ale po krótkim oswojeniu się z samochodem odnalezienie poszczególnych funkcji nie sprawia kłopotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bagażnik Opla Ampery ma objętość 310 l, a ładowność 343 kg, to niewiele.

Zobacz też: Test Toyota Prius: gadżet dla mieszczucha

Recenzja Opla Ampery – w codziennym użytkowaniu

Do napędu Opla Ampery służy silnik elektryczny o mocy 150 KM. W samochodzie jest również zainstalowany czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 86 KM. Ale uwaga – Opel Ampera nie jest napędzany w sposób podobny do znanych na rynku hybryd. W przypadku Ampery napęd zawsze odbywa się dzięki jednostce elektrycznej, silnik spalinowy służy jako generator prądotwórczy ładujący w razie potrzeby baterie kompaktowego Opla.

Poruszając się bez konieczności użycia jednostki spalinowej Ampera jest w stanie przejechać od 40 do 80 km, natomiast wykorzystując ładownie z silnika spalinowego, według informacji producenta ok. 500 km.

REKLAMA

Poruszanie się Oplem Amperą w codziennych miejskich warunkach jest bardzo przyjemne. Samochód okazuje się dynamiczny (przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 9 s, a prędkość maksymalna to 161 km/h) i przede wszystkim niezwykle cichy. Jazda samochodem o napędzie elektrycznym wiąże się z potęgującą komfort ciszą. Co więcej nawet działanie silnika spalinowego tej ciszy mocno nie zakłuca, gdyż jednostka spalinowa uruchamia się na określony czas, a następnie się dezaktywuje.

Biorąc pod uwagę zasięg, który możemy pokonać jedynie na akumulatorach w warunkach miejskich będzie to przeszło 70 km. A to daje już możliwość pojechania samochodem do pracy, na zakupy i powrót do domu, gdzie po wstawieniu do garażu podłączymy Amperę do gniazda 230V.

Całkowite naładowanie akumulatorów zajmuje od 6 do 11 godzin (w zależności od natężenia prądu), więc dla osób dysponujących posesją korzystanie z Ampery nabiera sensu.

Zobacz też: Test Opel Insignia Sports Tourer: komfortowa jazda za niewielkie pieniądze

Nieco inaczej jest z osobami, które np. mieszkając w kamienicach nie dysponują parkingiem podziemnym, albo dysponują, ale nie ma w nim gniazd sieciowych. W takich przypadkach polskie realia działają deprymująco na użytkownika samochodu elektrycznego z możliwością ładowania z tradycyjnego gniazda sieciowego. Oczywiście w bardziej prestiżowych centrach handlowych dumnie prezentowane są miejsca, w których można auto z napędem elektrycznym naładować. Niestety nie jest to takie proste. Po pierwsze tradycyjne poszanowanie Polaków do zasad każde im z premedytacją zostawiać swoje napędzane jednostkami spalinowymi samochody, na miejscach przeznaczonych do ładowania aut elektrycznych, a po drugie żeby skorzystać z takiego miejsca trzeba mieś specjalną kartę. Z kolei tej nie można kupić w najbliższym kiosku. Trzeba zadzwonić i się umówić na zakup. Całe szczęście stosowny numer telefonu komórkowego jest podany na obudowie aparatury ładującej baterie. Szkoda jednak, że po godz. 17:00 telefonu już nikt nie odbiera.

Tym samym, rzeczywistość w której funkcjonuje polskie społeczeństwo sprawia, że kierowca bez garażu, w którym ma dostęp do dobrej jakości sieci elektrycznej (po podłączeniu komputer decyduje, czy sieć jest na tyle wydajna, że może naładować baterie) jest zmuszony i tak udać się na stację paliw i zatankować 35-cio litrowy zbiornik paliwa benzynowego agregatu.

Zobacz też: Test Opel Zafira Tourer: Oczko wyżej

Opel Ampera właściwości jezdne

Samochód elektryczny Opla wykazuje właściwości jezdne bardzo zbliżone do tradycyjnych samochodów o napędzie spalinowym, choć należy pamiętać o nieco innym rozkładzie mas i masie własnej samochodu. W efekcie hamowanie wymaga mocniejszego wciśnięcia pedału hamulca, a i szybki slalom to nie jest konkurencja, w której Ampera czuje się najlepiej.

Zawieszenie dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności, a przeciętne zużycie paliwa to około 6 l/100 km w przypadku, gdy akumulator jest stale doładowywany z agregatora spalinowego.

Zobacz też: Test Mercedes C Coupe: luksus, sport i styl

Opel Ampera – podsumowanie recenzji

Opel Ampera przełamuje stereotyp o samochodach elektrycznych kojarzących się z pojazdami paskudnymi, które po całonocnym ładowaniu są w stanie przejechać „piętnaście metrów” na silniku elektrycznym i to z górki.

Ampera to ładny i pełnowartościowy samochód, którym jeździ się przyjemnie i można pozałatwiać sprawy na mieście korzystając tylko z napędu elektrycznego.

Nie mniej nie jest jeszcze tak praktyczny, jak pojazdy o tradycyjnym napędzie spalinowym. Po pierwsze wymaga posiadania miejsca z dostępem do zasilania elektrycznego, po drugie ma mały bagażnik. Jego niskie zapotrzebowanie na paliwo (jeżeli w ruch pójdzie agregat spalinowy) ucieszy w dodatku nie jednego sknerę. Ale sknera może dostać zawału patrząc w cennik, bo ceny Ampery startują od 208 tys. zł. A polskich realiach około 50 tys. euro waży dużo więcej niż w realiach rozwiniętego Zachodu.    

Zobacz też: Test Toyota Prius: Sposób na ekojazdę. Wersja 3.1

Opel Ampera - dane techniczne:

Opel Ampera
Typ silnika benzynowy i elektryczny
Pojemność  1398 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 86 KM/3000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 100 Nm/3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut.
Pojemność bagażnika 310/1005 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 450/178,8/144 cm
Rozstaw osi 268,5 cm
V-max 161 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9 s
Zużycie paliwa* 1,3/0,9/1,2 l/100 km
Cena od 208 450 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Opel Ampera - przód
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - tył
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - tył
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - koło
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - lampa
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - gniazdo ładowania
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - zestaw do ładowania
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - fotel
Moto.wieszjak.pl
Opel Ampera - tylne fotele
Moto.wieszjak.pl
Opel ampera - tablica przyrządów
Opel
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA