Test Opel Astra GTC: jak za dawnych lat
REKLAMA
REKLAMA
Chyba dla żadnego specjalisty od cyferek nie jest niespodzianką, że Astra GTC jest produkowana w Polsce. Za chwilę w fabryce Opla w Gliwicach rozpocznie się produkcja pozostałych odmian nadwoziowych Astry IV. W ciężkich czasach dla przemysłu motoryzacyjnego nikt, kto nie chce zniknąć z rynku nie produkuje drożej produktu, który może wyprodukować taniej. Dlatego produkcja Astry wróciła do fabryki Opla w Polsce i pozostanie tam do momentu, do którego będzie to opłacalne.
REKLAMA
Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”
Nadwozie
Uzbrojone w pazur, trzydrzwiowe nadwozie Astry IV przyciąga wzrok i to mimo nijakiego koloru. Liczne przetłoczenia dodające nadwoziu dynamiki to już znak firmowy najnowszych modeli Opla. Bryła jest zwarta, a wysoko uniesiony tylny zderzak dodaje sylwetce trzydrzwiowej Astry dynamiki.
Prestiżu i drapieżności dodają Oplowi ładnie zaprojektowane lampy, zwłaszcza ksenonowe reflektory adaptacyjne.
Zobacz też: Test Opel Corsa OPC Line: w miejskim kamuflażu
Wnętrze
Żeby wygodnie wsiąść do Astry GTC trzeba mieć sporo miejsca. To typowa bolączka samochodów trzydrzwiowych , których drzwi są dużo dłuższe od odmian 4 i 5-cio drzwiowych.
Gdy już zajmiemy miejsce za kierownicą zobaczymy, że przednia część kabiny GTC nie różni się niczym od tradycyjnych odmian Astry IV. Trochę szkoda, że projektanci nie nadali wyglądowi kokpitu odrobinę sportowego sznytu.
Nie można za to narzekać na przestrzeń w przedziale pasażerskim. Także na tylnej kanapie miejsca jest sporo, choć lepiej tam podróżować we dwójkę niż w trójkę.
Przedział bagażowy? Tutaj zaskoczenie. Trzydrzwiowa Astra ma bagażnik o pojemności 380 l, czyli większej niż odmiana pięciodrzwiowa. Minusem przedziału bagażowego jest wysoki próg załadunku i (jak na hatchbacka) mały otwór załadunku.
Zobacz też: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą
Napęd/układ jezdny
REKLAMA
Pod maską opisywanego Opla Astry GTC pracował czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 140 KM. Turbodoładowana jednostka napędowa rozwija maksymalny moment obrotowy 200 Nm w przedziale od 1850 do 4900 obr./min.
Według danych producenta ważąca 1362 kg Astra GTC rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s. Nie są to osiągi samochodu sportowego, ale do sprawnego przemieszczania się po mieście i w trasie wystarczające.
Atutami Astry GTC są precyzyjny układ kierowniczy i sprężyste zawieszenie. Samochód nie jest super dynamiczny, ale oferuje kierowcy sporo radości podczas jazdy po krętych drogach. Na górskich serpentynach wychodzi z cienia sportowy sznyt GTC.
Wielu kierowców doceni trzydrzwiową Astrę IV za niskie zużycie paliwa. Podczas jazdy w ruchu miejskim samochód spalał 8,8 l benzyny na 100 km. W trasie zużycie paliwa spadało poniżej 7 l/100 km.
Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona
Podsumowanie
REKLAMA
Niskobudżetowe coupe w stylu Astry GTC zazwyczaj mają spełniać rolę modnego gadżetu do miasta. To propozycja dla młodszych, przyzwoicie zarabiających kierowców, którzy nie mają wymagań odnośnie praktyczności samochodu, dla których tradycyjne odmiany kompaktowych hatchbacków są zbyt nudne, a którzy nie zdążyli jeszcze zarobić na mocniejsze i bardziej prestiżowe coupe.
Widoczna na fotografiach odmiana wyposażeniowa Enjoy z opisywaną jednostką napędową kosztuje 80 600 zł (76 600 zł w promocji). Za tę kwotę otrzymujemy auto wyposażone m.in. w komputer pokładowy, manualną klimatyzację, radioodtwarzacz z CD i MP3 i światła do jazdy dziennej LED.
Niestety za obręcze ze stopów lekkich będziemy musieli dopłacić min. 3000 zł.
Zobacz też: Test Volvo C30 D4 R-Design: Wiking z ADHD
Dane techniczne:
Opel Astra GTC 1.4 140 KM Enjoy | |
Typ silnika | benzynowy, turbo |
Pojemność | 1364 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Maksymalna moc | 140 KM/4900 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm/1850-4900 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg |
Pojemność bagażnika | 380 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 446,6/184/148,2 cm |
Rozstaw osi | 269,5 cm |
V-max | 201 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s. |
Zużycie paliwa* | 7,8/4,9/6,0 l/100 km |
Cena | od 80 600 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.