REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Suzuki Swift Sport przód/bok Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport przód/bok Fot. Artur Kapłan

REKLAMA

REKLAMA

Suzuki Swift Sport to nowość w gamie japońskiego producenta, która wjeżdża z impetem na ulice polskich miast. Wielokrotnie słyszałem zarzuty, że słowo Sport w nazwie Swifta użyto na wyrost, nie do końca się z tym zgadzam.

Swift Sport nie miał wygrywać startu ze świateł z najszybszymi autami w klasie, ani wyprzedzać ich na autostradzie. Jest on jak wysportowany młody człowiek (celowo nie wymieniłem żadnej płci), który nie zamierza siłować się z mistrzami świata, a utrzymywać dobrą kondycję. Swift dobrze czuje się w swoim nieźle zbudowanym i wyrzeźbionym metalowym organizmie.

REKLAMA

REKLAMA

Metalowym, bo Swift nie ma nic wspólnego z „plastikowymi wodzidłami”, których obecnie pełno. Produkty samochodopodobne pochodzące z fabryk, gdzie buduje się je za przysłowiową „miskę ryżu” nawet za 1000 lat nie zaoferują jakości, jaką ma już teraz nowy Swift.

Zobacz też: Test Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Nadwozie Suzuki Swift Sport

Swift Sport jest ubrany w trzydrzwiowe nadwozie o długości 3890 mm (standard dla 3d i 5d to 3850 mm). Z zadziornych akcentów ma większy niż w „zwykłym” Swifcie wlot powietrza w przednim zderzaku i idealnie pasujący spojler nad tylną szybą. Przez ten polepszający wygląd gadżet właściciel Sporta musi zapomnieć o korzystaniu z myjni automatycznej.

REKLAMA

Auto ma 1695 mm szerokości i 1510 mm wysokości, a rozstaw osi równy 2430 mm. Dla polepszenia zachowania w zakrętach rozstaw kół tylnych jest minimalnie większy, niż przednich (przód/tył: 1470/1475 mm).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sylwetka Swifta Sport jest zwarta wygląda rewelacyjnie zwłaszcza w prezentowanym na zdjęciach białym malowaniu. Auto zwraca na siebie uwagę wszędzie, gdzie się pojawi.

Zobacz też: Test Suzuki Jimny: quad z kabiną

Ksenonowe reflektory wyglądają o niebo lepiej, niż tradycyjne lampy, a co ważne zapewniają dobrą widoczność w czasie nocnych wypadów.

Z tyłu oprócz spojlera dorzucono nowy dyfuzor i dwie szeroko rozmieszczone końcówki układu wydechowego. Ładny tył Swifta to ukłon w stronę kierowców, którzy zaskoczeni osiągami małego sportowca będą mieli okazję pooglądać go do czasu dojechania do następnego skrzyżowania.

Wnętrze Suzuki Swift Sport

Wewnątrz obeszło się bez rewolucji, bo po co zmieniać coś, co jest dobre? Multifunkcyjną skórzaną kierownicę i nieco bardziej niż w standardowej wersji umięśnione fotele wykończono czerwoną nicią, która ma przypominać o tym, że jedziemy wersją Sport. Samo siedzenie w pierwszym rzędzie foteli sprawia przyjemność.

Tablica przyrządów, na którą składa się pięć pierścieni jest trochę za mało sport, jednak jej zaletą jest przejrzystość. Ergonomia wnętrza stoi na wysokim poziomie. Wszystkie potrzebne przełączniki są dokładnie tam, gdzie być powinny.

Zobacz też: Test Suzuki Kizashi: Zamach na przeciętność

Materiały użyte do wykończenia kabiny są niezłej jakości, a ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń.

Wysoko poprowadzona linia szyb i nisko zamontowane fotele zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Jeśli o bezpieczeństwie mowa, to oprócz szeregu systemów takich ja ABS z EBD i BAS(system rozdzielania siły hamowania i wspomaganie nagłego hamowania) i , ESP, TCS  (kontrola trakcji), Swift ma również poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera (ta druga z możliwością dezaktywacji), poduszki powietrzne boczne i kurtyny powietrzne.

Tylna część kabiny wystarczy do przewozu dwóch osób. Jeśli ktoś planuje traktować Swifta Sport jako podstawowy środek transportu dla rodziny, to musi pogodzić się z utrudnieniami związanymi z zajmowaniem miejsca z tyłu.

Wracając do wyposażenia…

Sport w autach Suzuki nie oznacza braku komfortu. Dba o niego m.in. automatyczna klimatyzacja, centralny zamek, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, które również są podgrzewane.

Na marginesie dodam, że bagażnik ma pojemność wystarczająca.

Silnik i zawieszenie Suzuki Swift Sport

Pod maską wszystkich Swiftów Sport pracuje wolnossący benzyniak o pojemności 1,6 i mocy 136 KM. Osiągi te nie zrobią wrażenia na amatorach prawdziwie sportowych wrażeń, jednak Swift z tym motorem jest zaskakująco dynamiczny. W porównaniu do jednostek turbodoładowanych silnik Swifta rozwija moc bardziej liniowo. W czasie spokojnej jazdy do 3,5 tys. obr./min nie zdradza swoich możliwości, jednak kiedy wskazówka obrotomierza znajdzie się w drugiej połowie tarczy Swift wyrywa do przodu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,6 sekundy, jednak odczucia z kabiny pasażerskiej są znacznie lepsze. Być może dzięki temu, że układ wydechowy i silnik zapewnia przyjemne doznania akustyczne.

Zobacz też: Test Suzuki Alto: najmniejszy w rodzinie

Sześciobiegowa skrzynia pracuje precyzyjnie i pozwala na rozpędzenie auta do prawie 200 km/h, co jest całkiem niezłym wynikiem.

Średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 7,5-8 litrów i zależy od traktowania przyspieszacza. Jeśli wykorzystujemy wszystkie zapasy mocy i momentu obrotowego to łatwo przekroczyć nawet 11 litrów. 100 kilometrów w trasie kosztuje około 6,5 litra benzyny, co jest wynikiem zadowalającym.

Zawieszenie Swifta Sport spisuje się na medal. Dzięki temu, że jest obniżone, auto nie wychyla się w zakrętach. Sporadycznie ingerujące systemy utrzymują go w szybko pokonywanych łukach. Na nierównościach auto zachowuje się komfortowo. Nie ma także tendencji do głośniej pracy.

Precyzyjnie pracujący układ kierowniczy zostanie doceniony zarówno podczas manewrowania po parkingach, a także w czasie podejmowania prób sportowych.

Zobacz też: Test Suzuki Swift A/T: Maluch w automacie

Podsumowanie i cena

Suzuki Swift Sport to auto idealne dla osób młodych ciałem i duchem. Od poniedziałku do piątku śmiało można nim dojeżdżać do pracy, a w weekend zabrać go na tor lub konkurs zręczności kierowców. Amatorom sportów samochodowych długo zajmie dorównanie umiejętnościami do możliwości tego auta.

Aby stać się właścicielem nowego Suzuki Swift Sport trzeba zostawić u dilera 67 900 zł. Jednak radość z posiadania i jazdy tym autem jest warta tych pieniędzy.

Suzuki Swift Sport przód Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport przód/bok Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport tył/bok Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport przód/bok Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport tył/bok Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport przód Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport przód Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport przód Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport bok Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport wnętrze Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport bagażnik Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport tył Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport przód Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport reflektor Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport wnętrze Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport tył Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport kierownica Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport deska rozdzielcza Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport radiodtwarzac CD/MP3 Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport konsola centralna Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport kierownica Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport kierownica Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport kierownica Fot. Artur Kapłan
Suzuki Swift Sport przód/bok Fot. Artur Kapłan
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA