REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienia się efektywność reflektorów?

Efektywność reflektorów w 2016 r.
Efektywność reflektorów w 2016 r.
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Od początków motoryzacji efektywność świecenia reflektorów samochodowych zmieniła się znacznie. To oczywiste. Jednak Ford pokazał, jak zmieniła się efektywność świecenia świateł samochodowych na przestrzeni dwudziestu lat. To imponujące.

Jak zmienia się efektywność reflektorów? Eksperyment

Dzięki nowym systemom oświetlenia, współcześni kierowcy naprawdę żyją w epoce oświecenia. Dobitnie widać to przy porównaniu nocnej skuteczności nowoczesnych reflektorów z niską efektywnością dawnych lamp, z których zmuszeni byli korzystać nasi dziadkowie i pradziadkowie.

REKLAMA

REKLAMA

Aby wykazać ogromny postęp technologiczny w tej dziedzinie, wykonano serię zdjęć rowerzysty znajdującego się 12 metrów przed pojazdem. W eksperymencie wykorzystano modele dostępne w ostatnich 109 latach, od Forda Model T z 1908 roku po najnowszą generację Forda Mustanga.

Zobacz też: Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Przed ruszeniem w trasę, kierowcy Forda Model T, który w latach 1908-1927 sprzedano w ilości ponad 15 milionów egzemplarzy, musieli najpierw odpalić jego acetylenowe lampy. Dzisiaj użytkownicy samochodów mogą korzystać nie tylko z niezwykle efektywnych automatycznych reflektorów ksenonowych i diodowych, ale także z systemów, które umożliwiają samoczynne hamowanie po wykryciu pieszego na drodze. Kolejne zdjęcia pokazują skuteczność działania reflektorów w pojazdach z lat 30., 60., 70. oraz 90. ubiegłego stulecia.

REKLAMA

Efektywność reflektorów w Fordzie T w 1908 r.

Ford

„W zakresie technologii oświetlenia, można by żartobliwe rzec, że wydobyliśmy się już z mroków średniowiecza.” – wyjaśnia Michael Koherr, specjalista ds. systemów oświetlenia w firmie Ford. „Aż trudno uwierzyć, z jak ogromnym postępem mamy do czynienia w kwestii poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efektywność reflektorów w 1932 r.

Ford

Zobacz też: Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Reflektory ksenonowe zastosowane w Fordzie Mustangu zapewniają niemal trzykrotnie lepsze doświetlenie drogi w porównaniu z lampami halogenowymi. Podobnie jak najnowocześniejsze reflektory diodowe dostępne np. w SUV-ie Edge, lampy ksenonowe generują niezwykle jasny snop białego światła, który może się wydawać nawet pięciokrotnie mocniejszy od żółtawego blasku żarówek halogenowych.

Efektywność reflektorów w 1966 r.

Ford

Zobacz też: Test Ford Ranger Wildtrak 2.2 TDCi 160 KM 4x4

Naturalnie, dzisiejsi kierowcy mogą również podróżować znacznie szybciej niż użytkownicy Forda Model T, ale nowoczesne adaptacyjne systemy oświetlenia korzystają z technologii dostosowywania długości i kształtu snopu światła do prędkości i warunków jazdy. Ponadto najnowsze reflektory projektowane są tak, aby snop ich światła nie urywał się nagle w ciemnościach, ale stopniowo zmniejszał swoje natężenie wraz z odległością, dzięki czemu przeszkody na drodze nie pojawiają się nagle w zasięgu reflektorów, ale widoczne są stopniowo, dając kierowcy więcej czasu na reakcję.

Efektywność reflektorów w 1976 r.

Ford

Zobacz też: Test Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi Twin Turbo 210 KM

„Przeszliśmy długą drogę od świecy stearynowej po nowoczesny reflektor ksenonowy i diodowy. W przyszłości jeszcze więcej modeli wyposażanych będzie w niezwykle efektywne systemy diodowe, które potrafią rzeczywiście zmniejszać zmęczenie kierowcy i tym samym poprawiać poziom bezpieczeństwa. Obecnie widoczność podczas jazdy po zmroku jest nieporównanie lepsza niż kiedyś. Różnica ta jest niczym dzień do nocy.” – przekonuje Koherr.

„Pracujemy obecnie nad innowacyjną technologią oświetlenia punktowego, które ma zwracać uwagę kierowcy na pieszych, rowerzystów, a nawet większe zwierzęta na drodze. System ten wykorzystywał będzie kamerę podczerwieni do wykrywania ludzi i zwierząt w odległości do 120 metrów przed pojazdem.”

Efektywność reflektorów w 1994 r.

Ford

Efektywność reflektorów w 2016 r.

Ford

* Fotografie wykonano w instytucie Ford Heritage Centre w Dagenham (Wielka Brytania) z użyciem takich modeli, jak Ford Model T (1908), Ford Model Y (1932), Ford Anglia 105e (1966, premiera rynkowa w 1959 roku), Ford Fiesta (1976), Ford Mondeo (1994) oraz Ford Mustang GT (2016). Reflektory samochodów oświetlały ten sam obszar z odległości około 12 metrów. Do wykonania zdjęć zastosowano identyczne ustawienia aparatu, tzn. ISO: 1600, ekspozycja: 1/13, przysłona: f/9

Źródło: Materiały prasowe Ford

Efektywność reflektorów w 1994 r.
Ford
Efektywność reflektorów w 1976 r.
Ford
Efektywność reflektorów w 1966 r.
Ford
Efektywność reflektorów w 1932 r.
Ford
Efektywność reflektorów w Fordzie T w 1908 r.
Ford
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA