REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienia się efektywność reflektorów?

Subskrybuj nas na Youtube
Efektywność reflektorów w 2016 r.
Efektywność reflektorów w 2016 r.
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Od początków motoryzacji efektywność świecenia reflektorów samochodowych zmieniła się znacznie. To oczywiste. Jednak Ford pokazał, jak zmieniła się efektywność świecenia świateł samochodowych na przestrzeni dwudziestu lat. To imponujące.

Jak zmienia się efektywność reflektorów? Eksperyment

Dzięki nowym systemom oświetlenia, współcześni kierowcy naprawdę żyją w epoce oświecenia. Dobitnie widać to przy porównaniu nocnej skuteczności nowoczesnych reflektorów z niską efektywnością dawnych lamp, z których zmuszeni byli korzystać nasi dziadkowie i pradziadkowie.

REKLAMA

REKLAMA

Aby wykazać ogromny postęp technologiczny w tej dziedzinie, wykonano serię zdjęć rowerzysty znajdującego się 12 metrów przed pojazdem. W eksperymencie wykorzystano modele dostępne w ostatnich 109 latach, od Forda Model T z 1908 roku po najnowszą generację Forda Mustanga.

Zobacz też: Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Przed ruszeniem w trasę, kierowcy Forda Model T, który w latach 1908-1927 sprzedano w ilości ponad 15 milionów egzemplarzy, musieli najpierw odpalić jego acetylenowe lampy. Dzisiaj użytkownicy samochodów mogą korzystać nie tylko z niezwykle efektywnych automatycznych reflektorów ksenonowych i diodowych, ale także z systemów, które umożliwiają samoczynne hamowanie po wykryciu pieszego na drodze. Kolejne zdjęcia pokazują skuteczność działania reflektorów w pojazdach z lat 30., 60., 70. oraz 90. ubiegłego stulecia.

REKLAMA

Efektywność reflektorów w Fordzie T w 1908 r.

Ford

„W zakresie technologii oświetlenia, można by żartobliwe rzec, że wydobyliśmy się już z mroków średniowiecza.” – wyjaśnia Michael Koherr, specjalista ds. systemów oświetlenia w firmie Ford. „Aż trudno uwierzyć, z jak ogromnym postępem mamy do czynienia w kwestii poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efektywność reflektorów w 1932 r.

Ford

Zobacz też: Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Reflektory ksenonowe zastosowane w Fordzie Mustangu zapewniają niemal trzykrotnie lepsze doświetlenie drogi w porównaniu z lampami halogenowymi. Podobnie jak najnowocześniejsze reflektory diodowe dostępne np. w SUV-ie Edge, lampy ksenonowe generują niezwykle jasny snop białego światła, który może się wydawać nawet pięciokrotnie mocniejszy od żółtawego blasku żarówek halogenowych.

Efektywność reflektorów w 1966 r.

Ford

Zobacz też: Test Ford Ranger Wildtrak 2.2 TDCi 160 KM 4x4

Naturalnie, dzisiejsi kierowcy mogą również podróżować znacznie szybciej niż użytkownicy Forda Model T, ale nowoczesne adaptacyjne systemy oświetlenia korzystają z technologii dostosowywania długości i kształtu snopu światła do prędkości i warunków jazdy. Ponadto najnowsze reflektory projektowane są tak, aby snop ich światła nie urywał się nagle w ciemnościach, ale stopniowo zmniejszał swoje natężenie wraz z odległością, dzięki czemu przeszkody na drodze nie pojawiają się nagle w zasięgu reflektorów, ale widoczne są stopniowo, dając kierowcy więcej czasu na reakcję.

Efektywność reflektorów w 1976 r.

Ford

Zobacz też: Test Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi Twin Turbo 210 KM

„Przeszliśmy długą drogę od świecy stearynowej po nowoczesny reflektor ksenonowy i diodowy. W przyszłości jeszcze więcej modeli wyposażanych będzie w niezwykle efektywne systemy diodowe, które potrafią rzeczywiście zmniejszać zmęczenie kierowcy i tym samym poprawiać poziom bezpieczeństwa. Obecnie widoczność podczas jazdy po zmroku jest nieporównanie lepsza niż kiedyś. Różnica ta jest niczym dzień do nocy.” – przekonuje Koherr.

„Pracujemy obecnie nad innowacyjną technologią oświetlenia punktowego, które ma zwracać uwagę kierowcy na pieszych, rowerzystów, a nawet większe zwierzęta na drodze. System ten wykorzystywał będzie kamerę podczerwieni do wykrywania ludzi i zwierząt w odległości do 120 metrów przed pojazdem.”

Efektywność reflektorów w 1994 r.

Ford

Efektywność reflektorów w 2016 r.

Ford

* Fotografie wykonano w instytucie Ford Heritage Centre w Dagenham (Wielka Brytania) z użyciem takich modeli, jak Ford Model T (1908), Ford Model Y (1932), Ford Anglia 105e (1966, premiera rynkowa w 1959 roku), Ford Fiesta (1976), Ford Mondeo (1994) oraz Ford Mustang GT (2016). Reflektory samochodów oświetlały ten sam obszar z odległości około 12 metrów. Do wykonania zdjęć zastosowano identyczne ustawienia aparatu, tzn. ISO: 1600, ekspozycja: 1/13, przysłona: f/9

Źródło: Materiały prasowe Ford

Efektywność reflektorów w 1994 r.
Ford
Efektywność reflektorów w 1976 r.
Ford
Efektywność reflektorów w 1966 r.
Ford
Efektywność reflektorów w 1932 r.
Ford
Efektywność reflektorów w Fordzie T w 1908 r.
Ford
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA