REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienia się efektywność reflektorów?

Subskrybuj nas na Youtube
Efektywność reflektorów w 2016 r.
Efektywność reflektorów w 2016 r.
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Od początków motoryzacji efektywność świecenia reflektorów samochodowych zmieniła się znacznie. To oczywiste. Jednak Ford pokazał, jak zmieniła się efektywność świecenia świateł samochodowych na przestrzeni dwudziestu lat. To imponujące.

Jak zmienia się efektywność reflektorów? Eksperyment

Dzięki nowym systemom oświetlenia, współcześni kierowcy naprawdę żyją w epoce oświecenia. Dobitnie widać to przy porównaniu nocnej skuteczności nowoczesnych reflektorów z niską efektywnością dawnych lamp, z których zmuszeni byli korzystać nasi dziadkowie i pradziadkowie.

REKLAMA

Aby wykazać ogromny postęp technologiczny w tej dziedzinie, wykonano serię zdjęć rowerzysty znajdującego się 12 metrów przed pojazdem. W eksperymencie wykorzystano modele dostępne w ostatnich 109 latach, od Forda Model T z 1908 roku po najnowszą generację Forda Mustanga.

Zobacz też: Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Przed ruszeniem w trasę, kierowcy Forda Model T, który w latach 1908-1927 sprzedano w ilości ponad 15 milionów egzemplarzy, musieli najpierw odpalić jego acetylenowe lampy. Dzisiaj użytkownicy samochodów mogą korzystać nie tylko z niezwykle efektywnych automatycznych reflektorów ksenonowych i diodowych, ale także z systemów, które umożliwiają samoczynne hamowanie po wykryciu pieszego na drodze. Kolejne zdjęcia pokazują skuteczność działania reflektorów w pojazdach z lat 30., 60., 70. oraz 90. ubiegłego stulecia.

Efektywność reflektorów w Fordzie T w 1908 r.

Ford

„W zakresie technologii oświetlenia, można by żartobliwe rzec, że wydobyliśmy się już z mroków średniowiecza.” – wyjaśnia Michael Koherr, specjalista ds. systemów oświetlenia w firmie Ford. „Aż trudno uwierzyć, z jak ogromnym postępem mamy do czynienia w kwestii poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efektywność reflektorów w 1932 r.

Ford

Zobacz też: Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Reflektory ksenonowe zastosowane w Fordzie Mustangu zapewniają niemal trzykrotnie lepsze doświetlenie drogi w porównaniu z lampami halogenowymi. Podobnie jak najnowocześniejsze reflektory diodowe dostępne np. w SUV-ie Edge, lampy ksenonowe generują niezwykle jasny snop białego światła, który może się wydawać nawet pięciokrotnie mocniejszy od żółtawego blasku żarówek halogenowych.

Efektywność reflektorów w 1966 r.

Ford

Zobacz też: Test Ford Ranger Wildtrak 2.2 TDCi 160 KM 4x4

Naturalnie, dzisiejsi kierowcy mogą również podróżować znacznie szybciej niż użytkownicy Forda Model T, ale nowoczesne adaptacyjne systemy oświetlenia korzystają z technologii dostosowywania długości i kształtu snopu światła do prędkości i warunków jazdy. Ponadto najnowsze reflektory projektowane są tak, aby snop ich światła nie urywał się nagle w ciemnościach, ale stopniowo zmniejszał swoje natężenie wraz z odległością, dzięki czemu przeszkody na drodze nie pojawiają się nagle w zasięgu reflektorów, ale widoczne są stopniowo, dając kierowcy więcej czasu na reakcję.

Efektywność reflektorów w 1976 r.

Ford

Zobacz też: Test Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi Twin Turbo 210 KM

REKLAMA

„Przeszliśmy długą drogę od świecy stearynowej po nowoczesny reflektor ksenonowy i diodowy. W przyszłości jeszcze więcej modeli wyposażanych będzie w niezwykle efektywne systemy diodowe, które potrafią rzeczywiście zmniejszać zmęczenie kierowcy i tym samym poprawiać poziom bezpieczeństwa. Obecnie widoczność podczas jazdy po zmroku jest nieporównanie lepsza niż kiedyś. Różnica ta jest niczym dzień do nocy.” – przekonuje Koherr.

„Pracujemy obecnie nad innowacyjną technologią oświetlenia punktowego, które ma zwracać uwagę kierowcy na pieszych, rowerzystów, a nawet większe zwierzęta na drodze. System ten wykorzystywał będzie kamerę podczerwieni do wykrywania ludzi i zwierząt w odległości do 120 metrów przed pojazdem.”

Efektywność reflektorów w 1994 r.

Ford

Efektywność reflektorów w 2016 r.

Ford

* Fotografie wykonano w instytucie Ford Heritage Centre w Dagenham (Wielka Brytania) z użyciem takich modeli, jak Ford Model T (1908), Ford Model Y (1932), Ford Anglia 105e (1966, premiera rynkowa w 1959 roku), Ford Fiesta (1976), Ford Mondeo (1994) oraz Ford Mustang GT (2016). Reflektory samochodów oświetlały ten sam obszar z odległości około 12 metrów. Do wykonania zdjęć zastosowano identyczne ustawienia aparatu, tzn. ISO: 1600, ekspozycja: 1/13, przysłona: f/9

Źródło: Materiały prasowe Ford

Efektywność reflektorów w 1994 r.
Ford
Efektywność reflektorów w 1976 r.
Ford
Efektywność reflektorów w 1966 r.
Ford
Efektywność reflektorów w 1932 r.
Ford
Efektywność reflektorów w Fordzie T w 1908 r.
Ford
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA