REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Choć od premiery najnowszej wersji 350 konnego Forda Focusa RS minęło już trochę czasu, auto wciąż wzbudza gorące emocje. Nic dziwnego, bo taki jest jego cel. Budzić emocje!

Forda Focusa RS nie da się pomylić z żadną inną wersją modelu. Nawet ceniona odmiana ST nie wygląda tak efektownie. Obniżone zawieszenie, potężne spojlery, poszerzone nadkola i ogromne wloty powietrza nie pozostawiają złudzeń, że mamy do czynienia z piekielnie szybką wersją Focusa. Tym bardziej, że projektanci zdecydowali, że RS może zostać polakierowany na dedykowane tylko tej wersji kolory (np. widoczny na zdjęciach niebieski).

REKLAMA

REKLAMA

Jednak w projekcie karoserii nie chodziło jedynie o robienie na kimś wrażenia. Tak naprawdę każdy wyglądający sportowo dodatek spełnia określoną rolę. Zaprojektowane w sposób przemyślany wloty powietrza chłodzą silnik i tarcze hamulcowe, z kolei ogromny tylny dyfuzor ma za zadanie optymalizować odpływ powietrza spod samochodu, tak by redukować wznoszenie. 

Ci, którzy chcą „podkręcić” wygląd swojego RS nie mają dużego wyboru. Oprócz koloru nadwozia mogą wybrać spośród rodzaju felg, a także dokupić lakierowane na niebiesko zaciski. Tyle.

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Nowe wersje Forda Mustanga - Blue i i Black Shadow Edition!

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD – wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Focusa RS jest niemal taki sam, jak w słabszych odmianach modelu. Recenzowany egzemplarz został wyposażony w pakiet Performance RS (koszt 9050 zł), który oprócz wspomnianych wcześniej pomalowanych na niebiesko zacisków hamulcowych, zawiera m.in. 19 calowe obręcze kół ze stopów lekkich, system nawigacji satelitarnej z systemem pokładowym SYNC3 i kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 8 cali, a także kubełkowe fotele Recaro. Są głębokie i ciasno obejmują ciała siedzących w nich osób. Jednak ich siedziska umiejscowione są zaskakująco wysoko. Skutkuje to tym, że do pozycji za kierownicą RSa trzeba się przyzwyczaić, bo kierowca siedzi trochę jak za kierownicą kampera z mocno ugiętymi nogami w kolanach (wysokość siedziska nie jest regulowana). Poza tym głęboki profil siedziska utrudnia wsiadanie i wysiadanie z miejsca kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To są niedogodności, do których musi przywyknąć właściciel 350 konnego „potwora”. Wszystko zostało zaprojektowane tak, by efektywnie działało podczas sportowej jazdy. Komfort nie był priorytetem.

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Tomasz Korniejew

Więcej informacji na temat marki Ford znajdziesz tutaj

Tablica przyrządów jest niemal identyczna z tą ze słabszych wersji Focusa. Analogicznie do kokpitu Focusa ST na górze środkowej konsoli umieszczono trzy wskaźniki – ciśnienia doładowania, temperatury oleju oraz ciśnienia oleju.

Standardowo instalowana jest również gruba, spłaszczona u dołu kierownica z niebieskim szwem, a cyferblaty „zegarów” mają sportową stylizację. Nie zabrakło też aluminiowych nakładek na pedały.

Powodów do narzekań nie mają pasażerowie tylnej kanapy. Miejsca jest tam sporo. Przynajmniej w zestawieniu z opcjonalnymi fotelami kubełkowymi Recaro, których oparcia są dość cienkie i nie zabierają przestrzeni na nogi pasażerów.

Za to mniejszy niż w przypadku „cywilnych” odmian Focusa jest bagażnik. W RS ma objętość tylko 266 l.

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi Twin Turbo 210 KM

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD – napęd/układ jezdny

Sercem układu napędowego opisywanego Forda jest turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,3 l, który rozwija moc maksymalną 350 KM i maksymalny moment obrotowy aż 470 Nm dostępny w zakresie od 2000 do 4500 obr./min.

Auto wyposażone w napęd na obie osie i manualną przekładnię, waży 1560 kg i według danych producenta rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 s, i może się rozpędzić do 266 km/h. To osiągi, które jeszcze nie tak dawno były zarezerwowane tylko dla supersamochodów.

Dalsza część testu Forda Focusa RS na następnej stronie


Napisać, że prowadzenie Focusa RS to przyjemność, to nic nie napisać. Nawet kierowcy, którzy nie mają ponadprzeciętnych umiejętności w prowadzeniu samochodu będą czerpać radość z prowadzenia 350 konnego Forda. To zasługa mocno różniących się od siebie profili jazdy. Do wyboru są cztery. Dwa z nich (Normal oraz Sport) są dedykowane do jazdy w normalnym ruchu drogowym, a kolejne dwa (Track i Drift) rekomendowane są do użytku tylko na torze. Zmiany poszczególnych trybów pociągają za sobą zmiany w ustawieniach napędu wszystkich kół, ustawień amortyzatorów, układu ESP, wspomagania układu kierowniczego, układu sterowania pracą silnika, a także przepustnicy układu wydechowego.

Zobacz też: Ford Fiesta ST200 – cennik

Trzeba przyznać, że poruszanie się w codziennym ruchu miejskim Focusem RS nie jest zbyt wygodne. Nawet w trybie Normal, zawieszenie jest bardzo sztywne (dużo sztywniejsze niż w Focusie ST), co daje się we znaki podczas jazdy po nierównościach. Kolejną sprawą jest parkowanie. Z oczywistych względów należy unikać krawężników, a ponadto parkingowe manewry utrudnia duży promień skrętu.

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Tomasz Korniejew

Ale Ford Focus RS wynagradza te niedogodności, gdy tylko jest choć odrobina przestrzeni do „spuszczenia go z łańcucha”. Bądźmy szczerzy, auto prowokuje do dynamicznej jazdy na każdym kroku. Im dłużej kierowca znajduje się za kierownicą, tym bardziej uzależnia się od przeciążeń związanych z imponującym przyspieszeniem oraz z pokonywaniem ciasnych zakrętów z dużą prędkością. Całe szczęście, że układ hamulcowy Brembo imponuje efektywnością. W rezultacie, po rozpędzeniu łatwo jest szybko zatrzymać tę bestię.

W błędzie są ci, którzy myślą, że czterocylindrowy silnik RSa nie brzmi. Brzmi jak rasowa rajdówka, co tylko potęguje pozytywne wrażenia za kierownicą.

Po krótkim zapoznaniu się z możliwościami 350 konnego Forda absolutnie nie dziwi nas fakt, że konstruktorzy przewidzieli dwa tryby jazdy do użytku na torze (jest też funkcja procedury launch control). Każdy, kto ma styczność z RSem nie wytrzyma i w końcu wyjedzie tą bestią tam gdzie czuje się najlepiej, czyli na zamkniętym odcinku krętej drogi.

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Ford Ranger Wildtrak 2.2 TDCi 160 KM 4x4

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD – podsumowanie

Ford Focus RS to samochód zaprojektowany bez kompromisu pomiędzy efektywnością w sportowym stylu jazdy, a komfortem. Osoby, które szukają szybkiego, dynamicznego samochodu, ale które jednak mają określone potrzeby względem użytkowości samochodu w codziennej, miejskiej eksploatacji powinny poprzestać na wersji ST. RS to propozycja dla tych, których nie zadowalają rozwiązania kompromisowe. A przede wszystkim docenią go ci, którzy wiedzą, jak korzystać z niego na torze.

Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Tomasz Korniejew

Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD – dane techniczne

Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  2264 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 350 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 470 Nm/2000-4500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 266 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 439/182,3/147,1 cm
Rozstaw osi 264,8 cm
V-max 266 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,7 s
Zużycie paliwa* 10/6,3/7,7 l/100 km
Cena od 152 150 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA