Pierwsza jazda - Ford Fiesta ST200
REKLAMA
REKLAMA
Polska premiera Forda Fiesty ST200
Polska premiera Forda Fiesty ST200 miała miejsce na nowopowstałym Torze Łódź. Debiut tego modelu w 2016 roku nie jest przypadkowy. Dokładnie 40 lat temu na rynek wprowadzono bowiem pierwszą generację Forda Fiesty. Wersja ST200 to swoisty hołd dla tego modelu i jednocześnie najlepsza Fiesta w historii. Choć bazuje na zaprezentowanej 3 lata temu Fieście ST, została ona gruntowanie zmodernizowana.
REKLAMA
Ford Fiesta ST200 - zmiany wizualne
Aby nie mieć wątpliwości, że mamy do czynienia z Fiestą ST200 (a nie „tylko” z Fiestą ST) model ten dostępny jest tylko w jednym, specjalnym kolorze lakieru Storm Grey. Inne wersje kolorystyczne nie są dla tego modelu przewidziane. Ford wraca zatem do swoich korzeni – możesz mieć każdy kolor lakieru, o ile jest to kolor szary. Z lakierem nadwozia świetnie komponują się czarne, 17-calowe alufelgi, które także zarezerwowane są wyłącznie dla Fiesty ST200.
Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!
Gdyby ktoś miał jednak problemy z rozpoznaniem tego auta na drodze, na klapie jego bagażnika umieszczono wyraźne logo ST200. Wnętrze najmocniejszej seryjnej Fiesty jest praktycznie identyczne jak w Fieście ST. Jedyne co je wyróżnia na tle starszej wersji to logo ST200 umieszczone pod panelem klimatyzacji oraz fotele Recaro obszyte inną tapicerką.
Ford Fiesta ST200 - modyfikacje techniczne
Zmiany w wyglądzie sportowej Fiesty można zatem uznać z symboliczne. Dużo więcej zostało w niej zmienione od strony technicznej. Zastosowano przede wszystkim amortyzatory o nieco miększej charakterystyce, wprowadzając jednocześnie sztywniejszą belkę skrętną. Zmodyfikowano zwrotnicę, skrócono drążki kierownicze, a układ kierowniczy otrzymał bardziej bezpośrednie przełożenie. Przeprojektowano także przedni stabilizator, który teraz jest teraz grubszy (średnica jego przekroju wzrosła z 19 do 21 mm). Sęk w tym, że powyższe modyfikacje wprowadzono także w … Fieście ST w na chwilę przed debiutem wersji ST200. W rezultacie różnice pomiędzy tymi modelami są dość nie wielkie, a najważniejsza dotyczy jednego – silnika.
Zobacz też: Test Ford Focus ST 2.0 TDCi
Standardowa Fiesta ST wyposażona jest w silnik 1.6 EcoBoost o mocy 182 KM. Odmiana ST200 dzięki nowemu oprogramowaniu osiąga moc 200 KM i znacznie wyższy moment obrotowy – 290 Nm zamiast 240 Nm. Co więcej, dzięki funkcji overboost na 20 sekund motor potrafi wygenerować dodatkowe 15 KM mocy i 30 Nm momentu obrotowego. W połączeniu ze skróconym przełożeniem głównym skrzyni biegów, Fiesta ST200 jest dynamiczniejsza od odmiany ST. Sprint 0-100 km/h zajmuje jej 6,7 s (zamiast 6,9 s), a jej prędkość maksymalna wzrosła z 220 do 230 km/h. Poprawiła się także elastyczność silnika na wysokich biegach. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na 6. biegu zajmuje teraz 7,7 s zamiast 9,7 s.
Ford Fiesta ST200 - wzmocniony silnik 1.6 EcoBoost 200 KM
Zmiany poczynione w nowej Fieście ST200 są od razu wyczuwalne w trakcie jazdy po torze. Silnik imponuje elastycznością i dynamiką, a układ kierowniczy pozwala na szybkie lecz precyzyjne przechodzenie z jednego zakrętu w drugi. Co więcej, auto świetnie reaguje na odjęcie gazu w zakręcie czy lekkie dohamowywanie lewą nogą, przez co nietrudno o wywołanie nadsterownego poślizgu pomocnego w zacieśnieniu toru jazdy. W ciasnych, lecz szybko pokonywanych zakrętach Fiesta chętnie odrywa wewnętrze koło, imponując przy tym fantastyczną trakcją i przyczepnością do drogi.
Zobacz też: Test Ford Mustang GT 5.0 421 KM - sportowiec najwyższej próby!
Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie i nie angażuje uwagi kierowcy przy szybkiej zmianie przełożeń. Hamulec ręczny umieszczony tuż pod ręką pozwala efektywnie atakować ciasne nawroty. Szkoda tylko, że Ford nie zaadaptował do Fiesty ST200 wydajniejszego układu hamulcowego. Nadal opiera się on relatywnie niewielkich tarczach hamulcowych (przednie mają średnice 278 mm, a tylne 253 mm).
Ford Fiesta ST200 - prowadzenie
Choć Fiesta ST200 nie posiada szpery nawet w opcji (jak chociażby Peugeot 208 GTi czy Opel Corsa), to została ona wyposażona w zmodernizowany system eTVC, który ograniczać ma podsterowność auta w zakrętach. W sytuacji gdy na wyjściu z łuku kierowca mocno wciśnie gaz w podłogę, system umiejętnie przyhamowuje wewnętrzne koło przedniej osi, aby zniwelować tendencję do wyjeżdżania auta przodem z zakrętu. Aby zabawa Fiestą ST200 była większa, Ford zmodyfikował jej system ESC (stabilizujący tor jazdy auta), dzięki czemu działanie układu można albo częściowo ograniczyć (pozwala on wtedy na lekkie, ale kontrolowane uślizgi auta w zakrętach), albo całkowicie dezaktywować.
Ford Fiesta ST200 - cena i wyposażenie
Właścicielem Forda Fiesty ST200 można stać po zapłaceniu kwoty 94 150 zł. Oznacza to, że od bazowej wersji Fiesta ST jest droższa o 18 500 zł, a od lepiej wyposażonej wersji ST2 o 14 200 zł. W czasie prezentacji dowiedzieliśmy się jednak, że rzeczywista cena transakcyjna za Fiestę ST oscyluje wokół 83 tys. zł. Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie auta oraz jego osiągi jest to dobra cena.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.