REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Mustang GT 5.0 421 KM - sportowiec najwyższej próby!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ford Mustang GT 5.0 V8
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Ford Mustang w wersji GT to sportowe coupe napędzane przez ogromny, 5-litrowy motor V8. Czy w erze downsizingu auto z takim silnikiem ma rację bytu?

Ford Mustang GT z 5,0-litrowym silnikiem V8!

Prawdziwy purysta samochodowy kreśląc wizję swojego wymarzonego, sportowego auta nigdy nie zapomina o trzech, najważniejszych jego filarach - tylnym napędzie, wolnossącym silniku V8 i manualnej skrzyni biegów. Producenci mogą prześcigać w liczbie biegów stosowanych w ich automatach, albo ilości turbosprężarek zainstalowanych pod maską swojego auta, ale prawdziwi pasjonaci motoryzacji i tak będą mieli tego typu rozwiązania w głębokim poważaniu. I choć są mniejszością w tego typu przekonaniach, to w pełni się z nimi utożsamiam. Dlaczego? Bo dzięki wspomnianym trzem filarom, kierowca może w pełni poczuć jedność z autem oraz ogrom siły jakim dysponuje prawdziwe, sportowe auto.

REKLAMA

Ford Mustang GT 5.0 V8

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test BMW M4 3.0 Turbo 431 KM

Jednym z nielicznych samochodów mogących spełnić wymogi największych purystów motoryzacyjnych jest najnowszy Ford Mustang, który w prezentowanej wersji GT napędzany jest 5,0-litrowym, wolnossącym silnikiem V8. To auto, które ma właściwie wszystko czego można oczekiwać od stricte sportowej maszyny z krwi i kości. Potężny motor o mocy 421 KM, tylny napęd, szpera, mechaniczna skrzynia biegów i imponujący układ hamulcowy BREMBO wyraźnie przekonują o sportowym rodowodzie tego auta. Do tego opony Pirelli P ZERO, usztywnione zawieszenie, agresywnie stylizowane zderzaki i piękna linia nadwozia coupe. Tak wiele, za tak niewiele.

Ford Mustang GT 5.0 V8

Kamil Fraszkiewicz

Aż trudno w to uwierzyć, ale prezentowany Mustang kosztuje tylko 196 tys. zł, a to oznacza, że jest tańszy od dobrze wyposażonego BMW 3 ze słabym silnikiem Diesla! Co więcej, jest on znacznie tańszy od Volkswagena Golfa R w wersji kombi, którego mieliśmy okazję testować pod koniec zeszłego roku!

Ford Mustang GT - wnętrze

Po zajęciu miejsca w kabinie emocje nie stygną. Kubełkowe fotele RECARO o świetnym trzymaniu bocznym, solidny lewarek skrzyni biegów ulokowany tuż pod ręką oraz połacie prawdziwego aluminium tworzą rasowy klimat. Co prawda jakość plastików może niektórych rozczarować, ale trzeba przyznać, że wszelkie miejsca, które kierowca lub pasażer będą na co dzień dotykać (np. podłokietniki, kierownica, lewarek skrzyni biegów, siedzenia) są obite przyjemnymi w dotyku materiałami. Trudno też narzekać na ilość miejsca w kabinie. Co prawda tylna kanapa pomieści jedynie osoby o wzroście ok. 140-150 cm, ale na przednich fotelach wygodnie rozsiądą się nawet „potężniejsi” pasażerowie. Także bagażnik jest zaskakująco duży – ma pojemność 408 litrów, a jego kubaturę można jeszcze powiększyć składając oparcie tylnej kanapy!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ford Mustang GT 5.0 V8

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Lexus RC 200t – Sportowiec?

Pomimo sporej ilości tanich plastików, kabina Forda Mustanga została dobrze zmontowana. Delikatne trzaski zdarzają się naprawdę sporadycznie i to jedynie na dużych nierównościach. To spore zaskoczenie! Samo wyciszenie kabiny należy ocenić dobrze, ale trzeba pamiętać, że mruczenie silnika V8 jest słyszalne i może nieco nużyć na długich trasach. Na jego tle motor 2.3 z serii EcoBoost jest prawie niesłyszalny w trakcie jednostajnej jazdy.

Ford Mustang GT 5.0 V8

Kamil Fraszkiewicz

To co na pewno może przeszkadzać na co dzień w Mustangu to jego nowy system multimedialny Sync 2 (identyczny jak ten stosowany w Mondeo, Focusie czy S-Maxie). Reakcja na dotyk ekranu jest przeciętna, ikony małe a nawigacja działa wolno i jest momentami nieczytelna. Pochwalić za to trzeba liczne funkcje komputera pokładowego (w tym m.inm pomiar osiągów auta), niezły sprzęt hi-fi marki Shaker o dużej mocy czy bardzo wygodne siedzenia. Warto zauważyć, że decydując się na sportowe fotele RECARO jednocześnie rezygnujemy z podgrzewanych i wentylowanych siedzisk. Funkcję tę posiadają standardowe fotele, notabene zaskakująco dobrze podpierające ciało nawet w stricte sportowej jeździe po zakrętach!

Ford Mustang GT - silnik 5.0 V8 o mocy 421 KM

Co by jednak nie mówić, najważniejsze jest to, jak spisuje się nowy Mustang na drodze. A pod tym względem trudno mieć większe zastrzeżenia. Mustang jest po prostu boski! Wrażenie robi przede wszystkim jego ogromny silnik, który z pojemności 5,0-litrów osiąga moc 421 KM. Nie potrzebuje do tego żadnego turbodoładowania ani nawet bezpośredniego wtrysku paliwa. To czysta moc zaklęta w aluminiowym bloku, która przekazywana jest poprzez 6-stopniowy manual na tylne koła. Całość spisuje się doskonale!

Ford Mustang  w wersji GT jest napędzany silnikiem 5.0 V8 o mocy 421 KM. Motor ten w przeciwieństwie do silnika 2.3 EcoBoost nie ma turbosprężarki. Mimo to jest znacznie mocniejszy!

Kamil Fraszkiewicz

Siła silnika uwalniania jest błyskawicznie, na każdym biegu i przy właściwie każdych obrotach. Nawet przy 1500 obr./min silnik spontanicznie reaguje na dodanie gazu i chętnie rozpędza auto. W średnim zakresie obrotów motor uwalnia swój cały potencjał i z ogromną zajadłością, w towarzystwie pięknego, gardłowego dźwięku rozkręca się do swoich maksymalnych obrotów! Setkę osiąga po 4,8 sekundy w czym pomaga tu niezła skrzynia biegów. Pracuje z dużym oporem i daje kierowcy poczucie wysokiej solidności. Przy bardzo szybkiej zmianie biegów trzeba jednak nieco się skupić, aby płynnie „wbić” kolejne przełożenie.

Ford Mustang GT - zawieszenie i układ kierowniczy

Z układem napędowym świetnie dogaduje się nowoczesnej konstrukcji podwozie Mustanga. To właśnie ono było od zawsze piętą Achillesową tego auta i to właśnie przez jego archaiczną konstrukcję, auto nie miało szans nawiązać walki z europejską konkurencją. Nowy Mustang otrzymał więc zupełnie nowe, wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Pewnie utrzymuje ono tył auta nawet przy bardzo szybkiej jeździe po ciasnych winklach, zapewniając stabilność autu nawet na nierównej nawierzchni. Mimo to kierowca nie ma problemu, aby wprowadzić auto w płynny, kontrolowany poślizg. Mustang chętnie daje się sterować za pomocą gazu, czyniąc to w sposób w pełni przewidywalny dla kierowcy. Gdy trzeba, potrafi także poruszać się po drodze w sposób zaskakująco dostojny i płynny, ciesząc pasażerów niespotykanym w tej klasie aut komfortem. Pozbawiony adaptacyjnego zawieszenia, potrafi zadbać o kręgosłupy swoich pasażerów nawet w trakcie jazdy po słabej jakościowo nawierzchni. Co więcej z okolic kół nie dochodzą żadne nieprzyjemne dźwięki! Po prostu bajka!

Zobacz też: Test Volvo S60 3.0 T6 Polestar - ostatnie wcielenie szwedzkiego wojownika

Układ kierowniczy działa precyzyjnie, choć nie tak bezpośrednio jak np. w BMW M4. Przekazuje za to więcej informacji dotyczących przyczepności przedniej osi. Na autostradzie pozwala na szybką jazdę i płynną zmianę pasów ruchu.

Ford Mustang GT i jego potężny układ hamulcowy BREMBO

Absolutnie fenomenalny jest układ hamulcowy Mustanga GT przygotowany przez włoską firmę BREMBO. Przednie tarcze mają średnicę aż 380 mm i współpracują z 6-tłoczkowymi zaciskami. Tylne są mniejsze (330 mm) i wsparte 1-tłoczkowymi zaciskami. Dzięki nim Mustang hamuje z niebywałą ostrością, reagując nawet na najmniejszy skok pedału hamulca. Mimo ogromnej masy układ hamulcowy zachowuje „świeżość” nawet po kilku próbach gwałtownego hamowania. Przy mocnym dohamowaniu z dużej prędkości tył auta lubi nieco zatańczyć.

Ford Mustang GT posiada w standardzie potężny układ hamulcowy BREMBO. Przednie tarcze mają 380 a tylne 330 mm średnicy.

Kamil Fraszkiewicz

Ford Mustang GT - zużycie paliwa

Ceną za niesamowite osiągi i przyjemność z jazdy jest jednak niemały apetyt Forda Mustanga na paliwo. W mieście potrzebuje on przynajmniej 15 l benzyny na 100 km, ale częste korzystanie z pełnych możliwości silnika podniesie ten wynik do 19-23 l/100 km. Jednak biorąc pod uwagę pojemność silnika, liczbę cylindrów, masę auta oraz przede wszystkim osiągi trudno uznać spalanie 5-litrowego Mustanga za horrendalne. Raczej adekwatne do jego możliwości. Inna sprawa, że w przeciwieństwie do większości nowoczesnych silników, motor Mustanga można z sukcesem wyposażyć w instalację gazu LPG. Jego solidna budowa (m.in. kuty wał korbowy) w połączeniu z prostą konstrukcją (wtrysk wielopunktowy, brak turbodoładowania) nie powinny przysparzać większych problemów eksploatacyjnych.

Zobacz też: Test Hyundai i30 Turbo - koreańskie GTI?

Opinia

Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że choć Ford Mustang został wyraźnie udoskonalony pod względem technicznym, to jego cena została utrzymana na bardzo niskim poziomie. Za prezentowany egzemplarz trzeba zapłacić 196 tys. zł. Dużo? Biorąc pod uwagę, że to najbogatsza wersja, praktycznie z pełnym wyposażeniem i silnikiem o niespotykanej mocy i pojemności to możemy raczej mówić o okazji! Kamera cofania, sportowe kubełki RECARO, klimatyzacja dwustrefowa, system multimedialny z hi-fi, 19-calowe alufelgi, sportowe hamulce BREMBO czy światła ksenonowe to tylko niektóre elementy prezentowanego Mustanga. Czar i urok oraz fenomenalne właściwości jezdne są już w cenie! Podobnie jak zapierające dech w piersiach osiągi! O tak, Mustang zdobył moje serce i raczej nie zapowiada się, aby to uczucie szybko mi minęło! Szczerze go polecam!

Ford Mustang GT: zalety

  • mocny, wolnossący silnik V8
  • świetne osiągi
  • kapitalne zachowanie w zakrętach
  • świetne czucie auta
  • zaskakująco wysoki komfort jazdy na nierównościach
  • fenomenalne hamulce BREMBO
  • świetna pozycja za kierownicą
  • bardzo dobra skrzynia manualna
  • przy delikatnym operowaniu gazem relatywnie niskie zużycie paliwa
  • wygoda i świetne wyposażenie w codziennej jeździe
  • prześwit umożliwiający pokonywanie nawet nie małych krawężników
  • duży bagażnik
  • ogromna przestronność w pierwszym rzędzie siedzeń
  • atrakcyjna cena
  • i wiele innych

Ford Mustang GT: wady

  • kiepski system multimedialny Sync 2
  • duża masa z początku mocno wyczuwalna w ciasnych szykanach
  • miejscami nieco za dużo tanich plastików
  • w trasie silnik V8 może nieco nużyć swoim dźwiękiem
  • dość przeciętne ksenony
  • warto przemyśleć zakup foteli RECARO, gdyż standardowe też świetnie się spisują w zakrętach, a są wyposażone w podgrzewanie i wentylację
  • mało miejsca w drugim rzędzie siedzeń

Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mustang GT 5.0 V8
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA