REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazdy MX-5: aparycja i charakter sportowca

Mazda MX-5 2016
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Mazda MX-5 to udoskonalona koncepcja sportowego roadstera. Tylny napęd, niska masa, wolnossący silnik i ręczna skrzynia biegów a do tego szpera! Czy to auto jeździ tak dobrze jak się zapowiada? Sprawdziliśmy to!

Mazdy MX-5 po raz czwarty!

Czwarta generacja Mazdy MX-5 przebojem weszła na rynek. Krótko po swej premierze okrzyknięta została na świecie Samochodem Roku 2016 roku zdobywając nagrodę „World Car of the Year 2016”. Na tytuł ten trzeba sobie jednak zapracować. Po tygodniu spędzonym z tym autem wiem, że wyróżnienie to nie było przyznane na wyrost.

REKLAMA

Mazda MX-5 2016

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Kapitalny wygląd Mazdy MX-5 w połączeniu z lekkimi materiałami użytymi do jej wykonania dał niesamowity efekt. Auto wygląda na bardzo lekkie i takie właśnie jest, waży dokładnie 1000 kg! To efekt zastosowania dużo lżejszych podzespołów m.in. bloku silnika, mechanizmu różnicowego, zawieszenia i skrzyni biegów. Redukcje masy uzyskano także za sprawą zastąpienia niektórych stalowych elementów poszycia nadwozia ich aluminiowymi odpowiednikami.

Mazda MX-5 2016

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Mazdy MX-5 - silnik 2.0 SKYACTIVE-G

Lekkie nadwozie w połączeniu z nowym, wolnossącym motorem 2.0 SKYACTIVE-G o mocy 160 KM tworzy fantastyczną mieszankę. Mimo relatywnie niewysokiej mocy, MX-5 dysponuje kapitalnymi osiągami! Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej 7,3 s, a prędkość maksymalna sięga 214 km/h. Silnik jest też zaskakująco elastyczny i chętnie napędza auto już od 1500 obr./min, łapiąc drugi wdech przy 4500 obr./min. Zaskakujący jest także dźwięk tego motoru, dający kierowcy poczucie podróżowania prawdziwie sportową maszyną! Szkoda tylko, że dźwięk ten słyszalny jest wyłącznie w kabinie. Na zewnątrz motor brzmi zbyt pospolicie.

Mazda MX-5 2016

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test BMW M4 3.0 Turbo 431 KM

W dynamicznej jeździe Mazdą, kierowcy pomaga absolutnie fenomenalna, ręczna skrzynia biegów. To zdecydowanie jedna z najlepszych, jeśli nie najlepsza, przekładnia tego typu dostępna obecnie na rynku. Ma niezwykle krótki, zaledwie 4-centymetrowy skok lewarka, a przy tym pracuje z wyraźnym oporem i niespotykaną precyzją. Sprawia wrażenie niezwykle solidnej i pozwala dosłownie wbijać poszczególne biegi bez ryzyka popełnienia błędu przez kierującego. Dobrze dobrana jest też długość poszczególnych przełożeń, jednak trzeba pamiętać że na autostradzie przy 140 km/h nawet na 6-tym biegu jest silnik ma już 3500 obr./min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Mazda MX-5 2016

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Wydawać by się mogło, że tak szybkie auto, napędzane benzynowym silnikiem musi pochłaniać spore ilości paliwa. I tu można się poważnie zdziwić. W mieście Mazda MX-5 bez problemu ogranicza swój apetyt na paliwo do 8,3-9,0 litrów na 100 km, a na trasie nawet do 6,5 l na 100 km! To efekt nie tylko nowoczesnego motoru z niezwykle wysokim stopniem sprężenia, ale również niezwykle małej masy pojazdu. Nawet jeśli kierowca intensywnie korzysta z możliwości motoru, jego spalanie rzadko kiedy przekracza 11,5 l/100 km!

Mazdy MX-5 - prowadzenie

Redukcja masy samochodu niesie korzyści w wielu obszarach jego funkcjonowania, także w zakresie prowadzenia. Mazda MX-5 wzorowo pokonuje wszelkiej zakręty, choć czyni to w dość nietypowy sposób. W pierwszej fazie łuku jej nadwozie dość wyraźnie się przechyla, ale nie na tyle by zachwiać stabilnością pojazdu. Co więcej, to specyficzne zachowanie MX-5 w zakręcie pozwala kierowcy doskonale wyczuć granicę przyczepności kół i pokonywać zakręty na maksimum możliwości pojazdu.Tym bardziej, że inżynierowie zadbali o idealny rozkład mas pomiędzy osiami (50:50) dzięki czemu nie ma mowy o jakiejkolwiek podsterowności, a nadsterowność jeśli już się pojawi, jest łatwa do opanowania. Daje to kierowcy ogromną frajdę z prowadzenia pojazdu i pozwala mu poczuć się kierowcą lepszym niż jest w rzeczywistości.

Mazda MX-5 2016

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Toyota GT86 TRD: sportowiec czystej krwi

Jazda w poślizgu Mazdą MX-5, za sprawą tylnego napędu oraz szpery, jest też niezwykle łatwa do zaaranżowania. Trzeba jednak przyzwyczaić się do tego, że fotel kierowcy znajduje się wręcz na tylnej osi pojazdu, przez co prowadzący może odnieść wrażenie, że wychylenie auta w zakręcie jest większe, aniżeli jest to faktycznie.

Mazdy MX-5 na co dzień

Czy zatem Mazda MX-5 to auto idealne? Nie do końca. Poprawić można by przede wszystkim układ hamulcowy, który nie jest wystarczająco wydajny aby sprostać sportowym aspiracjom silnika. Zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy jest znakiem czasu, ale na tle poprzedniego modelu czuć ogromną różnicę. Nowa przekładnia jest precyzyjna i całkiem bezpośrednia, ale brakuje jej ostrości i tego cięższego stylu pracy, tak bardzo oczekiwanego w sportowym aucie. W codziennej jeździe nie każdemu przypadnie także wnętrze Mazdy, choć osobiście byłem nim zachwycony. Świetna pozycja za kierownicą, niezły fotel, kierownica ustawiona pod właściwym kątem (choć pozbawiona poziomej regulacji!) oraz lewarek skrzyni biegów dosłownie sam wpadający w dłoń. Do tego pedały umożliwiające stosowanie redukcji z międzygazem ,minimalistyczny projekt kokpitu, większość przycisków umieszczonych zasięgu ręki oraz czytelne zegary o ciekawej grafice.

Zobacz też: Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Co zatem może się nie podobać w kabinie MX-5? Narzekać będzie zapewne jej pasażer, gdyż tunel środkowy ogranicza jego miejsce, a podłoga po jego stronie jest źle wyprofilowana. Co gorsza zakres regulacji foteli jest dość ograniczony na skutek tylnej ściany grodziowej oddzielającej przedział bagażowy od pasażerskiego. Sam kufer ma niewielką pojemność (130 litrów), ale w rzeczywistości wydaje się on być większym niż deklaruje to producent.

Mazda MX-5 2016

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

W dłuższych trasach przeszkadza przede wszystkim słabe wyciszenie kabiny, które daje o sobie znać już przy prędkości 110 km/h. Szum powietrza opływającego auto potrafi nie tylko skutecznie zagłuszyć dobrej klasy sprzęt audio, ale i wyraźnie zmęczyć pasażerów auta. Co ciekawe, komfort amortyzacji stoi na dobrym poziomie, dlatego szykowana wersja Mazdy MX-5  RF ze sztywnym dachem, może wyraźnie zwiększyć użyteczność tego auta na co dzień. Tym bardziej, że nie jest to auto drogie. Biorąc pod uwagę jego cenę, napęd, wyposażenie i frajdę z jazdy cena na poziomie ok. 108 tys. zł nie wydaje się być abstrakcyjną. Tym bardziej, że za tę kwotę trudno o inne sportowe auto z taką prezencją i charakterem.

Mazda MX-5 2016

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Opinia

Mazda MX-5 to auto z gatunku tych zachwycających. Mimo relatywnie niewysokiej mocy i ceny, oferuje niesamowitą frajdę z jazdy, świetne osiągi i kapitalne prowadzenie. Wygląda przy tym zjawiskowo i jest zaskakująco oszczędna w gospodarowaniu paliwem. Poprawić można by jednak skuteczność jej układu hamulcowego i wyciszenie wnętrza. To ostatnie jest też dość ciasne, zwłaszcza po stronie pasażera, więc przed zakupem warto się do tego auta "przymierzyć". A gdy już Wam się to uda, raczej na pewno zapragniecie mieć to auto. I prędzej czy później, MX-5 trafi pod dach Waszego garażu. Jestem tego prawie pewny!

Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA