REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazdy MX-5: aparycja i charakter sportowca

Mazda MX-5 2016
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Mazda MX-5 to udoskonalona koncepcja sportowego roadstera. Tylny napęd, niska masa, wolnossący silnik i ręczna skrzynia biegów a do tego szpera! Czy to auto jeździ tak dobrze jak się zapowiada? Sprawdziliśmy to!

Mazdy MX-5 po raz czwarty!

Czwarta generacja Mazdy MX-5 przebojem weszła na rynek. Krótko po swej premierze okrzyknięta została na świecie Samochodem Roku 2016 roku zdobywając nagrodę „World Car of the Year 2016”. Na tytuł ten trzeba sobie jednak zapracować. Po tygodniu spędzonym z tym autem wiem, że wyróżnienie to nie było przyznane na wyrost.

REKLAMA

REKLAMA

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Kapitalny wygląd Mazdy MX-5 w połączeniu z lekkimi materiałami użytymi do jej wykonania dał niesamowity efekt. Auto wygląda na bardzo lekkie i takie właśnie jest, waży dokładnie 1000 kg! To efekt zastosowania dużo lżejszych podzespołów m.in. bloku silnika, mechanizmu różnicowego, zawieszenia i skrzyni biegów. Redukcje masy uzyskano także za sprawą zastąpienia niektórych stalowych elementów poszycia nadwozia ich aluminiowymi odpowiednikami.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Mazdy MX-5 - silnik 2.0 SKYACTIVE-G

Lekkie nadwozie w połączeniu z nowym, wolnossącym motorem 2.0 SKYACTIVE-G o mocy 160 KM tworzy fantastyczną mieszankę. Mimo relatywnie niewysokiej mocy, MX-5 dysponuje kapitalnymi osiągami! Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej 7,3 s, a prędkość maksymalna sięga 214 km/h. Silnik jest też zaskakująco elastyczny i chętnie napędza auto już od 1500 obr./min, łapiąc drugi wdech przy 4500 obr./min. Zaskakujący jest także dźwięk tego motoru, dający kierowcy poczucie podróżowania prawdziwie sportową maszyną! Szkoda tylko, że dźwięk ten słyszalny jest wyłącznie w kabinie. Na zewnątrz motor brzmi zbyt pospolicie.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test BMW M4 3.0 Turbo 431 KM

REKLAMA

W dynamicznej jeździe Mazdą, kierowcy pomaga absolutnie fenomenalna, ręczna skrzynia biegów. To zdecydowanie jedna z najlepszych, jeśli nie najlepsza, przekładnia tego typu dostępna obecnie na rynku. Ma niezwykle krótki, zaledwie 4-centymetrowy skok lewarka, a przy tym pracuje z wyraźnym oporem i niespotykaną precyzją. Sprawia wrażenie niezwykle solidnej i pozwala dosłownie wbijać poszczególne biegi bez ryzyka popełnienia błędu przez kierującego. Dobrze dobrana jest też długość poszczególnych przełożeń, jednak trzeba pamiętać że na autostradzie przy 140 km/h nawet na 6-tym biegu jest silnik ma już 3500 obr./min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Wydawać by się mogło, że tak szybkie auto, napędzane benzynowym silnikiem musi pochłaniać spore ilości paliwa. I tu można się poważnie zdziwić. W mieście Mazda MX-5 bez problemu ogranicza swój apetyt na paliwo do 8,3-9,0 litrów na 100 km, a na trasie nawet do 6,5 l na 100 km! To efekt nie tylko nowoczesnego motoru z niezwykle wysokim stopniem sprężenia, ale również niezwykle małej masy pojazdu. Nawet jeśli kierowca intensywnie korzysta z możliwości motoru, jego spalanie rzadko kiedy przekracza 11,5 l/100 km!

Mazdy MX-5 - prowadzenie

Redukcja masy samochodu niesie korzyści w wielu obszarach jego funkcjonowania, także w zakresie prowadzenia. Mazda MX-5 wzorowo pokonuje wszelkiej zakręty, choć czyni to w dość nietypowy sposób. W pierwszej fazie łuku jej nadwozie dość wyraźnie się przechyla, ale nie na tyle by zachwiać stabilnością pojazdu. Co więcej, to specyficzne zachowanie MX-5 w zakręcie pozwala kierowcy doskonale wyczuć granicę przyczepności kół i pokonywać zakręty na maksimum możliwości pojazdu.Tym bardziej, że inżynierowie zadbali o idealny rozkład mas pomiędzy osiami (50:50) dzięki czemu nie ma mowy o jakiejkolwiek podsterowności, a nadsterowność jeśli już się pojawi, jest łatwa do opanowania. Daje to kierowcy ogromną frajdę z prowadzenia pojazdu i pozwala mu poczuć się kierowcą lepszym niż jest w rzeczywistości.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Toyota GT86 TRD: sportowiec czystej krwi

Jazda w poślizgu Mazdą MX-5, za sprawą tylnego napędu oraz szpery, jest też niezwykle łatwa do zaaranżowania. Trzeba jednak przyzwyczaić się do tego, że fotel kierowcy znajduje się wręcz na tylnej osi pojazdu, przez co prowadzący może odnieść wrażenie, że wychylenie auta w zakręcie jest większe, aniżeli jest to faktycznie.

Mazdy MX-5 na co dzień

Czy zatem Mazda MX-5 to auto idealne? Nie do końca. Poprawić można by przede wszystkim układ hamulcowy, który nie jest wystarczająco wydajny aby sprostać sportowym aspiracjom silnika. Zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy jest znakiem czasu, ale na tle poprzedniego modelu czuć ogromną różnicę. Nowa przekładnia jest precyzyjna i całkiem bezpośrednia, ale brakuje jej ostrości i tego cięższego stylu pracy, tak bardzo oczekiwanego w sportowym aucie. W codziennej jeździe nie każdemu przypadnie także wnętrze Mazdy, choć osobiście byłem nim zachwycony. Świetna pozycja za kierownicą, niezły fotel, kierownica ustawiona pod właściwym kątem (choć pozbawiona poziomej regulacji!) oraz lewarek skrzyni biegów dosłownie sam wpadający w dłoń. Do tego pedały umożliwiające stosowanie redukcji z międzygazem ,minimalistyczny projekt kokpitu, większość przycisków umieszczonych zasięgu ręki oraz czytelne zegary o ciekawej grafice.

Zobacz też: Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Co zatem może się nie podobać w kabinie MX-5? Narzekać będzie zapewne jej pasażer, gdyż tunel środkowy ogranicza jego miejsce, a podłoga po jego stronie jest źle wyprofilowana. Co gorsza zakres regulacji foteli jest dość ograniczony na skutek tylnej ściany grodziowej oddzielającej przedział bagażowy od pasażerskiego. Sam kufer ma niewielką pojemność (130 litrów), ale w rzeczywistości wydaje się on być większym niż deklaruje to producent.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

W dłuższych trasach przeszkadza przede wszystkim słabe wyciszenie kabiny, które daje o sobie znać już przy prędkości 110 km/h. Szum powietrza opływającego auto potrafi nie tylko skutecznie zagłuszyć dobrej klasy sprzęt audio, ale i wyraźnie zmęczyć pasażerów auta. Co ciekawe, komfort amortyzacji stoi na dobrym poziomie, dlatego szykowana wersja Mazdy MX-5  RF ze sztywnym dachem, może wyraźnie zwiększyć użyteczność tego auta na co dzień. Tym bardziej, że nie jest to auto drogie. Biorąc pod uwagę jego cenę, napęd, wyposażenie i frajdę z jazdy cena na poziomie ok. 108 tys. zł nie wydaje się być abstrakcyjną. Tym bardziej, że za tę kwotę trudno o inne sportowe auto z taką prezencją i charakterem.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Opinia

Mazda MX-5 to auto z gatunku tych zachwycających. Mimo relatywnie niewysokiej mocy i ceny, oferuje niesamowitą frajdę z jazdy, świetne osiągi i kapitalne prowadzenie. Wygląda przy tym zjawiskowo i jest zaskakująco oszczędna w gospodarowaniu paliwem. Poprawić można by jednak skuteczność jej układu hamulcowego i wyciszenie wnętrza. To ostatnie jest też dość ciasne, zwłaszcza po stronie pasażera, więc przed zakupem warto się do tego auta "przymierzyć". A gdy już Wam się to uda, raczej na pewno zapragniecie mieć to auto. I prędzej czy później, MX-5 trafi pod dach Waszego garażu. Jestem tego prawie pewny!

Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA