REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazdy MX-5: aparycja i charakter sportowca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mazda MX-5 2016
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Mazda MX-5 to udoskonalona koncepcja sportowego roadstera. Tylny napęd, niska masa, wolnossący silnik i ręczna skrzynia biegów a do tego szpera! Czy to auto jeździ tak dobrze jak się zapowiada? Sprawdziliśmy to!

Mazdy MX-5 po raz czwarty!

Czwarta generacja Mazdy MX-5 przebojem weszła na rynek. Krótko po swej premierze okrzyknięta została na świecie Samochodem Roku 2016 roku zdobywając nagrodę „World Car of the Year 2016”. Na tytuł ten trzeba sobie jednak zapracować. Po tygodniu spędzonym z tym autem wiem, że wyróżnienie to nie było przyznane na wyrost.

REKLAMA

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Kapitalny wygląd Mazdy MX-5 w połączeniu z lekkimi materiałami użytymi do jej wykonania dał niesamowity efekt. Auto wygląda na bardzo lekkie i takie właśnie jest, waży dokładnie 1000 kg! To efekt zastosowania dużo lżejszych podzespołów m.in. bloku silnika, mechanizmu różnicowego, zawieszenia i skrzyni biegów. Redukcje masy uzyskano także za sprawą zastąpienia niektórych stalowych elementów poszycia nadwozia ich aluminiowymi odpowiednikami.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Mazdy MX-5 - silnik 2.0 SKYACTIVE-G

Lekkie nadwozie w połączeniu z nowym, wolnossącym motorem 2.0 SKYACTIVE-G o mocy 160 KM tworzy fantastyczną mieszankę. Mimo relatywnie niewysokiej mocy, MX-5 dysponuje kapitalnymi osiągami! Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej 7,3 s, a prędkość maksymalna sięga 214 km/h. Silnik jest też zaskakująco elastyczny i chętnie napędza auto już od 1500 obr./min, łapiąc drugi wdech przy 4500 obr./min. Zaskakujący jest także dźwięk tego motoru, dający kierowcy poczucie podróżowania prawdziwie sportową maszyną! Szkoda tylko, że dźwięk ten słyszalny jest wyłącznie w kabinie. Na zewnątrz motor brzmi zbyt pospolicie.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test BMW M4 3.0 Turbo 431 KM

W dynamicznej jeździe Mazdą, kierowcy pomaga absolutnie fenomenalna, ręczna skrzynia biegów. To zdecydowanie jedna z najlepszych, jeśli nie najlepsza, przekładnia tego typu dostępna obecnie na rynku. Ma niezwykle krótki, zaledwie 4-centymetrowy skok lewarka, a przy tym pracuje z wyraźnym oporem i niespotykaną precyzją. Sprawia wrażenie niezwykle solidnej i pozwala dosłownie wbijać poszczególne biegi bez ryzyka popełnienia błędu przez kierującego. Dobrze dobrana jest też długość poszczególnych przełożeń, jednak trzeba pamiętać że na autostradzie przy 140 km/h nawet na 6-tym biegu jest silnik ma już 3500 obr./min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Wydawać by się mogło, że tak szybkie auto, napędzane benzynowym silnikiem musi pochłaniać spore ilości paliwa. I tu można się poważnie zdziwić. W mieście Mazda MX-5 bez problemu ogranicza swój apetyt na paliwo do 8,3-9,0 litrów na 100 km, a na trasie nawet do 6,5 l na 100 km! To efekt nie tylko nowoczesnego motoru z niezwykle wysokim stopniem sprężenia, ale również niezwykle małej masy pojazdu. Nawet jeśli kierowca intensywnie korzysta z możliwości motoru, jego spalanie rzadko kiedy przekracza 11,5 l/100 km!

Mazdy MX-5 - prowadzenie

Redukcja masy samochodu niesie korzyści w wielu obszarach jego funkcjonowania, także w zakresie prowadzenia. Mazda MX-5 wzorowo pokonuje wszelkiej zakręty, choć czyni to w dość nietypowy sposób. W pierwszej fazie łuku jej nadwozie dość wyraźnie się przechyla, ale nie na tyle by zachwiać stabilnością pojazdu. Co więcej, to specyficzne zachowanie MX-5 w zakręcie pozwala kierowcy doskonale wyczuć granicę przyczepności kół i pokonywać zakręty na maksimum możliwości pojazdu.Tym bardziej, że inżynierowie zadbali o idealny rozkład mas pomiędzy osiami (50:50) dzięki czemu nie ma mowy o jakiejkolwiek podsterowności, a nadsterowność jeśli już się pojawi, jest łatwa do opanowania. Daje to kierowcy ogromną frajdę z prowadzenia pojazdu i pozwala mu poczuć się kierowcą lepszym niż jest w rzeczywistości.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Toyota GT86 TRD: sportowiec czystej krwi

Jazda w poślizgu Mazdą MX-5, za sprawą tylnego napędu oraz szpery, jest też niezwykle łatwa do zaaranżowania. Trzeba jednak przyzwyczaić się do tego, że fotel kierowcy znajduje się wręcz na tylnej osi pojazdu, przez co prowadzący może odnieść wrażenie, że wychylenie auta w zakręcie jest większe, aniżeli jest to faktycznie.

Mazdy MX-5 na co dzień

Czy zatem Mazda MX-5 to auto idealne? Nie do końca. Poprawić można by przede wszystkim układ hamulcowy, który nie jest wystarczająco wydajny aby sprostać sportowym aspiracjom silnika. Zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy jest znakiem czasu, ale na tle poprzedniego modelu czuć ogromną różnicę. Nowa przekładnia jest precyzyjna i całkiem bezpośrednia, ale brakuje jej ostrości i tego cięższego stylu pracy, tak bardzo oczekiwanego w sportowym aucie. W codziennej jeździe nie każdemu przypadnie także wnętrze Mazdy, choć osobiście byłem nim zachwycony. Świetna pozycja za kierownicą, niezły fotel, kierownica ustawiona pod właściwym kątem (choć pozbawiona poziomej regulacji!) oraz lewarek skrzyni biegów dosłownie sam wpadający w dłoń. Do tego pedały umożliwiające stosowanie redukcji z międzygazem ,minimalistyczny projekt kokpitu, większość przycisków umieszczonych zasięgu ręki oraz czytelne zegary o ciekawej grafice.

Zobacz też: Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Co zatem może się nie podobać w kabinie MX-5? Narzekać będzie zapewne jej pasażer, gdyż tunel środkowy ogranicza jego miejsce, a podłoga po jego stronie jest źle wyprofilowana. Co gorsza zakres regulacji foteli jest dość ograniczony na skutek tylnej ściany grodziowej oddzielającej przedział bagażowy od pasażerskiego. Sam kufer ma niewielką pojemność (130 litrów), ale w rzeczywistości wydaje się on być większym niż deklaruje to producent.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

W dłuższych trasach przeszkadza przede wszystkim słabe wyciszenie kabiny, które daje o sobie znać już przy prędkości 110 km/h. Szum powietrza opływającego auto potrafi nie tylko skutecznie zagłuszyć dobrej klasy sprzęt audio, ale i wyraźnie zmęczyć pasażerów auta. Co ciekawe, komfort amortyzacji stoi na dobrym poziomie, dlatego szykowana wersja Mazdy MX-5  RF ze sztywnym dachem, może wyraźnie zwiększyć użyteczność tego auta na co dzień. Tym bardziej, że nie jest to auto drogie. Biorąc pod uwagę jego cenę, napęd, wyposażenie i frajdę z jazdy cena na poziomie ok. 108 tys. zł nie wydaje się być abstrakcyjną. Tym bardziej, że za tę kwotę trudno o inne sportowe auto z taką prezencją i charakterem.

Mazda MX-5 2016

Kamil Fraszkiewicz

Opinia

Mazda MX-5 to auto z gatunku tych zachwycających. Mimo relatywnie niewysokiej mocy i ceny, oferuje niesamowitą frajdę z jazdy, świetne osiągi i kapitalne prowadzenie. Wygląda przy tym zjawiskowo i jest zaskakująco oszczędna w gospodarowaniu paliwem. Poprawić można by jednak skuteczność jej układu hamulcowego i wyciszenie wnętrza. To ostatnie jest też dość ciasne, zwłaszcza po stronie pasażera, więc przed zakupem warto się do tego auta "przymierzyć". A gdy już Wam się to uda, raczej na pewno zapragniecie mieć to auto. I prędzej czy później, MX-5 trafi pod dach Waszego garażu. Jestem tego prawie pewny!

Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Mazda MX-5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA