REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

W świecie motoryzacji Mazda MX-5 jest tym, czym cyrkowy akrobata w świecie ludzkim. Cyrkowiec prezentuje możliwości ludzkiego ciała, a Mazda MX-5 możliwości samochodu. Ważnym elementem wspólnym, jest łatwość dostępu do tych „pokazów”.

Na łamach portalu mojafirma.infor.pl/moto publikowaliśmy wrażenia z jazdy nową Mazdą MX-5 Sport ze sztywnym dachem i 160 konnym dwulitrowym silnikiem (link do testu znajduje się tutaj). Tym razem w nasze ręce wpadł świeżutki roadster z kraju kwitnącej wiśni z materiałowym „topem”.

REKLAMA

Październikowa aura nie pozwoliła nacieszyć się odkrytym nadwoziem, ale przekonaliśmy się za to, jak się jeździ gokartem w czasie deszczu. Podejrzewam, że każdy, kto jest odporny na urok MX-5 uznałby, że absolutny brak widoczności, zbyt małe wycieraczki i zaparowane lusterka to argumenty wystarczające, żeby zrezygnować z zakupu MX-5 i uznać, że to auto tylko i wyłącznie na lato, jednak dla mnie absolutnie nie ma to znaczenia.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda MX-5

Nawet w obliczu zagrożenia życia (brak widoczności) potrafiłem znaleźć pozytywne strony próby wodnej małej Mazdy.

REKLAMA

Po pierwsze przekonałem się, że Mazda MX-5 z materiałowym dachem nie przepuszcza wody, nawet w miejscach, gdzie dach łączy się z ramą szyby czy karoserią. Uszczelki doskonale spełniają swoje zadanie. Kolejną zaletą jest to, że na mokrej nawierzchni kontrolka systemów zabezpieczających przed ślizganiem się kół świeci tak często i tak jasno, że można przy niej czytać książki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odróżnieniu od supersportowych maszyn z tylnym napędem i szerokimi jak drogowe walce oponami, Mazdą można poruszać się w złych warunkach atmosferycznych, jednak jej naturalnym środowiskiem są kręte drogi pokryte równym asfaltem ogrzanym promieniami letniego słońca.

Już po kilku godzinach spędzonych za kierownicą małego roadstera każdy kierowca będzie mógł dotrzeć do granic swoich umiejętności. Swoich, ponieważ granice możliwości Mazdy MX-5 są oddalone od krańca możliwości przeciętnego kierowcy o całe lata świetlne. Dopiero doświadczenie wyścigowe pozwoli wykrzesać z małej Mazdy wystarczającą ilość energii do osiągnięcia motoryzacyjnej Nirvany.

Zobacz też: Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

Japońska dwuosobówka ma klasycznie umiejscowiony układ napędowy, na który składa się wolnossący silnik benzynowy z przodu napędzający tylne koła. Między innymi dzięki temu uzyskano niemal idealny rozkład masy (50:50). Jeśli dołożymy do tego świetnie pracującą skrzynię biegów i bezpośredni układ kierowniczy, który działa z lekkim oporem, otrzymamy odpowiedź na pytanie, które często słychać na widok MX-5: co oni w tym widzą?

Jazda MX-5 daje olbrzymią frajdę. Z podwójnie wyprowadzonego układu wydechowego dobiegają przyjemne odgłosy zwłaszcza w wysokich zakresach obrotów.

Zatrzymajmy się na chwilę przy tym, co rzeczywiście widać. Nadwozie wersji Kirei, a właściwie miękki dach to bezpośrednie nawiązanie do korzeni modelu, ponieważ po przetoczeniu się fali krytyki dla Mazdy, za wprowadzenie sztywnej konstrukcji dachu, japoński producent postanowił wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. I tak właśnie powstała czarna plandeka, którą możemy zarówno złożyć i jak i rozłożyć bez wysiadania z auta.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Wnętrze auta jest dość ciasne i ma tylko dwa fotele. Sytuację ratuje poczucie wolności i wiatr we włosach odczuwane w czasie jazdy bez dachu. Wtedy ciasnota wnętrza przeszkadza jakby mniej.

Zamknięta kabina zaczyna się przed naszą twarzą i kończy zaraz za zagłówkiem fotela, który ma nawet możliwość regulacji nie tylko kąta pochylenia oparcia, ale także możemy go przesuwać względem odległości od pedałów. Niezależnie od tego jak siedzimy kierownica jak i drążek skrzyni biegów same wpadają w ręce. Ergonomia wnętrza stoi na wysokim poziomie, dzięki dobrze rozmieszczonym przełącznikom, a także kierownicy z której możemy sterować m.in. radiem.

Jak MX-5 Kirei wypada w porównaniu do wersji Sport?   

Gotowa do jazdy Mazda MX-5 Kirei jest lżejsza od MX-5 coupe-cabrio o około 100 kg. Jednak mniejsza masa nie idzie w parze z lepszymi osiągami, ponieważ Kirei jest o około 35 KM słabsza i ma silnik o pojemności 1,8, a nie 2,0.

REKLAMA

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy, czyli o 2 sekundy woniej, niż odmiana Sport, a średnie zużycie paliwa Kirei kształtuje się na poziomie 10 litrów benzyny na 100 kilometrów, jednak mała Mazda swoim urokiem sprawia, że wynik ten schodzi na dalszy plan.

Najważniejszą różnicą jest rodzaj dachu. W Sporcie odpowiedzialność za przemianę z coupe w cabrio odpowiada cała drużyna siłowników i silniczków i trwa to 12 sekund. W Kirei, po odblokowaniu klamry, energicznym ruchem ukryjemy całą konstrukcję dachu w maksymalnie 3 sekundy.

Zobacz też: Mazda MX-5 - którą wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Mazda MX-5 Kirei pomimo gorszych osiągów i tak daje ogromną przyjemność z prowadzenia. Miękki dach, który jest bezpośrednim nawiązaniem do ponad dwudziestoletniej historii modelu bardziej przypadnie do gustu fanom marki.

Dość istotnym argumentem działającym na korzyść wersji Kirei jest również cena, czyli 91 800 złotych za fabrycznie nowy egzemplarz z miękkim dachem, w porównaniu do 105 700 za wersję Sport.

Dane techniczne:

Mazda MX-5 Kirei 1,8 126 KM

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 798 mc3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

126 KM/6500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

167 Nm/4500 obr./min.

Napęd

tył

Skrzynia biegów

man. 5-bieg

Pojemność bagażnika

Ładowność 300kg

Wymiary (dł./szer./wys.)

402/172/124,5 cm

Rozstaw osi

233 cm

V-max

194 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,9 s.

Zużycie paliwa*

9,8/5,6/7,1 l/100km

Cena

Od 86 800 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Mazda MX-5 Kirei kosztuje niecałe 91 tysiące złotych. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei jest napędzana benzynowym silnikiem o mocy 126 KM. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma typową dla roadsterów sylwetkę z długą maską i krótkim tyłem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma pomiędzy oparciami foteli schowek, w którym ukryto przycisk do otwierania wlewu paliwa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma tylko dwa fotele, które mają możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia i odległości od pedałów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: klamra otwierająca dach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: wielofunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: wielofunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: centralny panel deski rozdzielczej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: tablica przyrządów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: deska rozdzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma napęd na tylne koła przekazywany za pomocą pięciobiegowej skrzyni manualnej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma w odróżnieniu od wersji Sport miękki dach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei średnio zużywa około 10 litrów benzyny na 100 kilometrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA