REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

W świecie motoryzacji Mazda MX-5 jest tym, czym cyrkowy akrobata w świecie ludzkim. Cyrkowiec prezentuje możliwości ludzkiego ciała, a Mazda MX-5 możliwości samochodu. Ważnym elementem wspólnym, jest łatwość dostępu do tych „pokazów”.

Na łamach portalu mojafirma.infor.pl/moto publikowaliśmy wrażenia z jazdy nową Mazdą MX-5 Sport ze sztywnym dachem i 160 konnym dwulitrowym silnikiem (link do testu znajduje się tutaj). Tym razem w nasze ręce wpadł świeżutki roadster z kraju kwitnącej wiśni z materiałowym „topem”.

REKLAMA

Październikowa aura nie pozwoliła nacieszyć się odkrytym nadwoziem, ale przekonaliśmy się za to, jak się jeździ gokartem w czasie deszczu. Podejrzewam, że każdy, kto jest odporny na urok MX-5 uznałby, że absolutny brak widoczności, zbyt małe wycieraczki i zaparowane lusterka to argumenty wystarczające, żeby zrezygnować z zakupu MX-5 i uznać, że to auto tylko i wyłącznie na lato, jednak dla mnie absolutnie nie ma to znaczenia.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda MX-5

Nawet w obliczu zagrożenia życia (brak widoczności) potrafiłem znaleźć pozytywne strony próby wodnej małej Mazdy.

REKLAMA

Po pierwsze przekonałem się, że Mazda MX-5 z materiałowym dachem nie przepuszcza wody, nawet w miejscach, gdzie dach łączy się z ramą szyby czy karoserią. Uszczelki doskonale spełniają swoje zadanie. Kolejną zaletą jest to, że na mokrej nawierzchni kontrolka systemów zabezpieczających przed ślizganiem się kół świeci tak często i tak jasno, że można przy niej czytać książki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odróżnieniu od supersportowych maszyn z tylnym napędem i szerokimi jak drogowe walce oponami, Mazdą można poruszać się w złych warunkach atmosferycznych, jednak jej naturalnym środowiskiem są kręte drogi pokryte równym asfaltem ogrzanym promieniami letniego słońca.

Już po kilku godzinach spędzonych za kierownicą małego roadstera każdy kierowca będzie mógł dotrzeć do granic swoich umiejętności. Swoich, ponieważ granice możliwości Mazdy MX-5 są oddalone od krańca możliwości przeciętnego kierowcy o całe lata świetlne. Dopiero doświadczenie wyścigowe pozwoli wykrzesać z małej Mazdy wystarczającą ilość energii do osiągnięcia motoryzacyjnej Nirvany.

Zobacz też: Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

Japońska dwuosobówka ma klasycznie umiejscowiony układ napędowy, na który składa się wolnossący silnik benzynowy z przodu napędzający tylne koła. Między innymi dzięki temu uzyskano niemal idealny rozkład masy (50:50). Jeśli dołożymy do tego świetnie pracującą skrzynię biegów i bezpośredni układ kierowniczy, który działa z lekkim oporem, otrzymamy odpowiedź na pytanie, które często słychać na widok MX-5: co oni w tym widzą?

Jazda MX-5 daje olbrzymią frajdę. Z podwójnie wyprowadzonego układu wydechowego dobiegają przyjemne odgłosy zwłaszcza w wysokich zakresach obrotów.

Zatrzymajmy się na chwilę przy tym, co rzeczywiście widać. Nadwozie wersji Kirei, a właściwie miękki dach to bezpośrednie nawiązanie do korzeni modelu, ponieważ po przetoczeniu się fali krytyki dla Mazdy, za wprowadzenie sztywnej konstrukcji dachu, japoński producent postanowił wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. I tak właśnie powstała czarna plandeka, którą możemy zarówno złożyć i jak i rozłożyć bez wysiadania z auta.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Wnętrze auta jest dość ciasne i ma tylko dwa fotele. Sytuację ratuje poczucie wolności i wiatr we włosach odczuwane w czasie jazdy bez dachu. Wtedy ciasnota wnętrza przeszkadza jakby mniej.

Zamknięta kabina zaczyna się przed naszą twarzą i kończy zaraz za zagłówkiem fotela, który ma nawet możliwość regulacji nie tylko kąta pochylenia oparcia, ale także możemy go przesuwać względem odległości od pedałów. Niezależnie od tego jak siedzimy kierownica jak i drążek skrzyni biegów same wpadają w ręce. Ergonomia wnętrza stoi na wysokim poziomie, dzięki dobrze rozmieszczonym przełącznikom, a także kierownicy z której możemy sterować m.in. radiem.

Jak MX-5 Kirei wypada w porównaniu do wersji Sport?   

Gotowa do jazdy Mazda MX-5 Kirei jest lżejsza od MX-5 coupe-cabrio o około 100 kg. Jednak mniejsza masa nie idzie w parze z lepszymi osiągami, ponieważ Kirei jest o około 35 KM słabsza i ma silnik o pojemności 1,8, a nie 2,0.

REKLAMA

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy, czyli o 2 sekundy woniej, niż odmiana Sport, a średnie zużycie paliwa Kirei kształtuje się na poziomie 10 litrów benzyny na 100 kilometrów, jednak mała Mazda swoim urokiem sprawia, że wynik ten schodzi na dalszy plan.

Najważniejszą różnicą jest rodzaj dachu. W Sporcie odpowiedzialność za przemianę z coupe w cabrio odpowiada cała drużyna siłowników i silniczków i trwa to 12 sekund. W Kirei, po odblokowaniu klamry, energicznym ruchem ukryjemy całą konstrukcję dachu w maksymalnie 3 sekundy.

Zobacz też: Mazda MX-5 - którą wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Mazda MX-5 Kirei pomimo gorszych osiągów i tak daje ogromną przyjemność z prowadzenia. Miękki dach, który jest bezpośrednim nawiązaniem do ponad dwudziestoletniej historii modelu bardziej przypadnie do gustu fanom marki.

Dość istotnym argumentem działającym na korzyść wersji Kirei jest również cena, czyli 91 800 złotych za fabrycznie nowy egzemplarz z miękkim dachem, w porównaniu do 105 700 za wersję Sport.

Dane techniczne:

Mazda MX-5 Kirei 1,8 126 KM

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 798 mc3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

126 KM/6500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

167 Nm/4500 obr./min.

Napęd

tył

Skrzynia biegów

man. 5-bieg

Pojemność bagażnika

Ładowność 300kg

Wymiary (dł./szer./wys.)

402/172/124,5 cm

Rozstaw osi

233 cm

V-max

194 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,9 s.

Zużycie paliwa*

9,8/5,6/7,1 l/100km

Cena

Od 86 800 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Mazda MX-5 Kirei kosztuje niecałe 91 tysiące złotych. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei jest napędzana benzynowym silnikiem o mocy 126 KM. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma typową dla roadsterów sylwetkę z długą maską i krótkim tyłem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma pomiędzy oparciami foteli schowek, w którym ukryto przycisk do otwierania wlewu paliwa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma tylko dwa fotele, które mają możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia i odległości od pedałów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: klamra otwierająca dach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: wielofunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: wielofunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: centralny panel deski rozdzielczej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: tablica przyrządów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: deska rozdzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma napęd na tylne koła przekazywany za pomocą pięciobiegowej skrzyni manualnej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma w odróżnieniu od wersji Sport miękki dach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei średnio zużywa około 10 litrów benzyny na 100 kilometrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA