REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

W świecie motoryzacji Mazda MX-5 jest tym, czym cyrkowy akrobata w świecie ludzkim. Cyrkowiec prezentuje możliwości ludzkiego ciała, a Mazda MX-5 możliwości samochodu. Ważnym elementem wspólnym, jest łatwość dostępu do tych „pokazów”.

Na łamach portalu mojafirma.infor.pl/moto publikowaliśmy wrażenia z jazdy nową Mazdą MX-5 Sport ze sztywnym dachem i 160 konnym dwulitrowym silnikiem (link do testu znajduje się tutaj). Tym razem w nasze ręce wpadł świeżutki roadster z kraju kwitnącej wiśni z materiałowym „topem”.

REKLAMA

Październikowa aura nie pozwoliła nacieszyć się odkrytym nadwoziem, ale przekonaliśmy się za to, jak się jeździ gokartem w czasie deszczu. Podejrzewam, że każdy, kto jest odporny na urok MX-5 uznałby, że absolutny brak widoczności, zbyt małe wycieraczki i zaparowane lusterka to argumenty wystarczające, żeby zrezygnować z zakupu MX-5 i uznać, że to auto tylko i wyłącznie na lato, jednak dla mnie absolutnie nie ma to znaczenia.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda MX-5

Nawet w obliczu zagrożenia życia (brak widoczności) potrafiłem znaleźć pozytywne strony próby wodnej małej Mazdy.

REKLAMA

Po pierwsze przekonałem się, że Mazda MX-5 z materiałowym dachem nie przepuszcza wody, nawet w miejscach, gdzie dach łączy się z ramą szyby czy karoserią. Uszczelki doskonale spełniają swoje zadanie. Kolejną zaletą jest to, że na mokrej nawierzchni kontrolka systemów zabezpieczających przed ślizganiem się kół świeci tak często i tak jasno, że można przy niej czytać książki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odróżnieniu od supersportowych maszyn z tylnym napędem i szerokimi jak drogowe walce oponami, Mazdą można poruszać się w złych warunkach atmosferycznych, jednak jej naturalnym środowiskiem są kręte drogi pokryte równym asfaltem ogrzanym promieniami letniego słońca.

Już po kilku godzinach spędzonych za kierownicą małego roadstera każdy kierowca będzie mógł dotrzeć do granic swoich umiejętności. Swoich, ponieważ granice możliwości Mazdy MX-5 są oddalone od krańca możliwości przeciętnego kierowcy o całe lata świetlne. Dopiero doświadczenie wyścigowe pozwoli wykrzesać z małej Mazdy wystarczającą ilość energii do osiągnięcia motoryzacyjnej Nirvany.

Zobacz też: Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

Japońska dwuosobówka ma klasycznie umiejscowiony układ napędowy, na który składa się wolnossący silnik benzynowy z przodu napędzający tylne koła. Między innymi dzięki temu uzyskano niemal idealny rozkład masy (50:50). Jeśli dołożymy do tego świetnie pracującą skrzynię biegów i bezpośredni układ kierowniczy, który działa z lekkim oporem, otrzymamy odpowiedź na pytanie, które często słychać na widok MX-5: co oni w tym widzą?

Jazda MX-5 daje olbrzymią frajdę. Z podwójnie wyprowadzonego układu wydechowego dobiegają przyjemne odgłosy zwłaszcza w wysokich zakresach obrotów.

Zatrzymajmy się na chwilę przy tym, co rzeczywiście widać. Nadwozie wersji Kirei, a właściwie miękki dach to bezpośrednie nawiązanie do korzeni modelu, ponieważ po przetoczeniu się fali krytyki dla Mazdy, za wprowadzenie sztywnej konstrukcji dachu, japoński producent postanowił wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. I tak właśnie powstała czarna plandeka, którą możemy zarówno złożyć i jak i rozłożyć bez wysiadania z auta.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Wnętrze auta jest dość ciasne i ma tylko dwa fotele. Sytuację ratuje poczucie wolności i wiatr we włosach odczuwane w czasie jazdy bez dachu. Wtedy ciasnota wnętrza przeszkadza jakby mniej.

Zamknięta kabina zaczyna się przed naszą twarzą i kończy zaraz za zagłówkiem fotela, który ma nawet możliwość regulacji nie tylko kąta pochylenia oparcia, ale także możemy go przesuwać względem odległości od pedałów. Niezależnie od tego jak siedzimy kierownica jak i drążek skrzyni biegów same wpadają w ręce. Ergonomia wnętrza stoi na wysokim poziomie, dzięki dobrze rozmieszczonym przełącznikom, a także kierownicy z której możemy sterować m.in. radiem.

Jak MX-5 Kirei wypada w porównaniu do wersji Sport?   

Gotowa do jazdy Mazda MX-5 Kirei jest lżejsza od MX-5 coupe-cabrio o około 100 kg. Jednak mniejsza masa nie idzie w parze z lepszymi osiągami, ponieważ Kirei jest o około 35 KM słabsza i ma silnik o pojemności 1,8, a nie 2,0.

REKLAMA

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy, czyli o 2 sekundy woniej, niż odmiana Sport, a średnie zużycie paliwa Kirei kształtuje się na poziomie 10 litrów benzyny na 100 kilometrów, jednak mała Mazda swoim urokiem sprawia, że wynik ten schodzi na dalszy plan.

Najważniejszą różnicą jest rodzaj dachu. W Sporcie odpowiedzialność za przemianę z coupe w cabrio odpowiada cała drużyna siłowników i silniczków i trwa to 12 sekund. W Kirei, po odblokowaniu klamry, energicznym ruchem ukryjemy całą konstrukcję dachu w maksymalnie 3 sekundy.

Zobacz też: Mazda MX-5 - którą wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Mazda MX-5 Kirei pomimo gorszych osiągów i tak daje ogromną przyjemność z prowadzenia. Miękki dach, który jest bezpośrednim nawiązaniem do ponad dwudziestoletniej historii modelu bardziej przypadnie do gustu fanom marki.

Dość istotnym argumentem działającym na korzyść wersji Kirei jest również cena, czyli 91 800 złotych za fabrycznie nowy egzemplarz z miękkim dachem, w porównaniu do 105 700 za wersję Sport.

Dane techniczne:

Mazda MX-5 Kirei 1,8 126 KM

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 798 mc3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

126 KM/6500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

167 Nm/4500 obr./min.

Napęd

tył

Skrzynia biegów

man. 5-bieg

Pojemność bagażnika

Ładowność 300kg

Wymiary (dł./szer./wys.)

402/172/124,5 cm

Rozstaw osi

233 cm

V-max

194 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,9 s.

Zużycie paliwa*

9,8/5,6/7,1 l/100km

Cena

Od 86 800 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Mazda MX-5 Kirei kosztuje niecałe 91 tysiące złotych. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei jest napędzana benzynowym silnikiem o mocy 126 KM. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma typową dla roadsterów sylwetkę z długą maską i krótkim tyłem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma pomiędzy oparciami foteli schowek, w którym ukryto przycisk do otwierania wlewu paliwa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma tylko dwa fotele, które mają możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia i odległości od pedałów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: klamra otwierająca dach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: wielofunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: wielofunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: centralny panel deski rozdzielczej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: tablica przyrządów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei: deska rozdzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma napęd na tylne koła przekazywany za pomocą pięciobiegowej skrzyni manualnej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei ma w odróżnieniu od wersji Sport miękki dach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda MX-5 Kirei średnio zużywa około 10 litrów benzyny na 100 kilometrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Automatyczny zwrot prawa jazdy. 10 września weszły w życie nowe rozwiązania

Zgodnie z opublikowanym komunikatem Ministra Cyfryzacji z 8 sierpnia 2024 r. od wtorku, 10 września 2024 r. zaczęły obowiązywać nowe rozwiązania techniczne dotyczące m.in. zwrotu zatrzymanego prawa jazdy.

Złamana ręka a prowadzenie auta. Czy można wsiąść za kółko z ręką w gipsie?

Urazy takie jak złamania, znacząco wpływają na codzienne funkcjonowanie. Nie tylko utrudniają, ale czasem wręcz uniemożliwiają wykonywanie niektórych czynności. Jedną z nich może być jazda samochodem. Czy prowadzenie pojazdu z ręką w gipsie jest legalne? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

KGP: 119 918 interwencji, 545 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie pierwszego tygodnia września. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 119 918 interwencji.

Odcinkowe pomiary prędkości nielegalne? Sprawdzamy. Co grozi kierowcom i kiedy mogą nie przyjąć mandatu?

Odcinkowe pomiary prędkości to coraz popularniejszy w Polsce sposób na wychwytywanie i karanie kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów prawa o ruchu drogowym w zakresie dopuszczalnych prędkości. Nowe urządzenia rejestrujące, służące do automatycznej kontroli średniej prędkości na wyznaczonym odcinku drogi, wyrastają jak grzyby po deszczu, a wraz z nimi mnożą się pytania kierowców o legalność tej formy pomiarów prędkości. Jak się okazuje – wątpliwości te są uzasadnione.

REKLAMA

Nowa funkcja dla kierowców. Google Maps wprowadza aktualizację

Mapy Google są na bieżąco udoskonalane. Google często wprowadza nowe, przydatne funkcje, w tym wiele udogodnień dla kierowców. Tym razem na użytkowników czekają aż dwie nowości. Na czym polegają te nowe funkcje Google Maps? Dowiesz się z tego artykułu.

Ten dokument będzie mógł mieć już 17-latek. Zaskakująca propozycja ministerstwa

Posiadanie prawa jazdy to dla wielu bardzo ważna kwestia. Możliwość prowadzenia samochodu przynosi wiele korzyści, zarówno w życiu codziennym i zawodowym. Coraz częściej z wybranych kategorii prawa jazdy (takich jak AM czy B1) korzystają już 14- czy 16-latkowie. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało zmiany w dostępie do prawa jazdy kat. B. Czego one dotyczą? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

KGP: 103 519 interwencji, 401 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała dane z ostatniego tygodnia dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci od poniedziałku do niedzieli przeprowadzili 103 519 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 375 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowco, uważaj na to! Nowe przepisy przewidują konfiskatę pojazdu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zaostrzenie kar za wjazd do lasu w miejscach niedozwolonych. Nowe przepisy znacząco zwiększyłyby kary za tego typu wykroczenia. Na co warto uważać, by uniknąć kłopotów i wysokiego mandatu? Kiedy kierowca mógłby stracić pojazd?

REKLAMA

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy? Wszystko na to wskazuje, bo ministerstwo infrastruktury poinformowało, że jest już gotowy projekt zmian pozwalający uzyskać prawo jazdy siedemnastolatkom.

Pierwszy przepadek pojazdu. Zapadł prawomocny wyrok

W Skierniewicach zapadł pierwszy w kraju prawomocny wyrok orzekający przepadek pojazdu, którego kierowca miał ponad 1,5 promila alkoholu w organizmie. Chodzi o przepisy, które weszły w życie 14 marca 2024 r. Kierująca miała ponad 2 promile.

REKLAMA