REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: VW Golf R Variant

Volkswagen Golf R Variant 2015
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Golf R Variant ma łączyć cechy sportowego auta z wysoką funkcjonalnością. Choć jego wygląd tego nie zdradza oferuje on osiągi godne aut marki Porsche. Czy mimo to można go wykorzystywać jak typowe auto dla rodziny?

Volkswagen Golf R - kombi o osiągach Porsche!

Golf R Variant to propozycja dla kierowców oczekujących od auta typu kombi nie tylko przestronnego wnętrza, ale i sportowych osiągów. Popyt na tego typu auta sukcesywnie rośnie, co pokazuje stale rosnąca oferta tego typu samochodów na rynku. Renault Megane GT220, Seat Leon ST Cupra czy Ford Focus ST to tylko niektóre z propozycji. Golf R Variant ma jednak kilka niezwykle solidnych atutów, przemawiających za jego wyborem.

REKLAMA

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Silnik 2.0 TSI 300 KM

Po pierwsze ogromna moc. Z silnika o pojemności 2,0-litrów inżynierowie z Wolfsburga wykrzesali aż 300 KM (wg moich odczuć nawet więcej). Żaden z konkurencyjnych kombiaków nie oferuje kierowcy  tak potężnego motoru. Co więcej silnik VW dysponuje wysokim momentem obrotowym sięgającym 380 Nm, który jest dostępny w prawie całym zakresie pracy jednostki napędowej (od 1800 do 5500 obr./min). W rezultacie nielekkie kombi potrafi rozpędzić się 0-100 km/h w 5,1 sekundy! Siła z jaką auta nabiera prędkości jest zaskakująca. Niezależnie od obrotów, motor chętnie reaguje na każdy ruch pedału gazu. Nawet przy prędkości 150 km/h mocne wciśnięcie gazu, dociąga plecy kierowcy do oparcia fotela.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

W trybie jazdy R (uwalania cały sportowy potencjał auta) dodatkowym atutem silnika jest jego świetne brzmienie, uzyskane za pomocą oscylatora oraz aktywnego układu wydechowego. Jedyne co mnie nie przekonuje, to sztuczne wystrzały z wydechu słyszalne podczas każdej zmiany biegów. Na dłuższą metę są one męczące i w gruncie rzeczy komiczne w odbiorze.

Natomiast sama zmiana biegów to po prostu bajka. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG świetnie dogaduje się z silnikiem i trafnie dopasowuje przełożenie do aktualnych potrzeb kierowcy. Nie ma też problemów z szybkim kick downem ani pracą w ręcznym trybie. Entuzjastom sportowych wrażeń za kierownicą polecam jednak manualną przekładnię, pozwalającą jeszcze bardziej odczuć siłę z jaką auto nabiera prędkości przy każdej zmianie przełożenia.

Napęd wszystkich kół 4Motion

Mocną stroną Golfa R Variant jest także jego napęd 4x4. Układ określany mianem 4Motion bazuje na sprzęgle Haldex 5 generacji, które załącza napęd tylnej osi w chwili, gdy przednie koła nie mają wystarczającej trakcji. Nie pozwala on co prawda uczynić z Golfa króla polskiej sceny driftingowej, ale umożliwia wykorzystać potencjał motoru nawet na mokrej nawierzchni. W tej klasie aut jest to niespotykanej rozwiązane.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline

Napęd na cztery koła wpłynął na zwiększenie masy Golfa. Auto waży prawie 1500 kg (o 289 kg więcej niż podstawowa wersja Varianta z silnikiem 1.2 TSI) i czuć to w zakrętach. Odpowiednia technika jazdy pozwala jednak wykorzystać potencjał drzemiący w napędzanej tylnej osi. To co auto straci w ciasnych zakrętach, nadrobi na ich wyjściu i w szybszych łukach, zwłaszcza jeśli nawierzchnia pokryta będzie warstwą wody czy błota pośniegowego. Na tle Golfa GTI czy GTD, R-ka pozwala na całkowite wyłączenie systemu stabilizacji toru jazdy ESP.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Układ hamulcowy

REKLAMA

Świetne są także hamulce. Potężne, 340-milimetrowe przednie tarcze w połączeniu z 310-milimetrowymi tylnymi ich odpowiednikami skutecznie wyhamowują pojazd nawet z wysokich autostradowych prędkości. Auto pozostaje przy tym cały czas bardzo stabilne, na co wpływ ma nie tylko sztywne zawieszenie ale i mocniej dociążona tylna oś.

O właściwą kontrolę nad autem dba progresywny układ kierowniczy. W zależności od prędkości pojazdu, zmienia on siłę wspomagania i stopień bezpośredniości z jakim pracuje. W rezultacie, przy niedużych prędkościach pojazdu, liczba obrotów kierownicy pomiędzy skrajnymi punktami jej położenia jest ograniczona do zaledwie 2,1 obrotu. Pozwala to pokonywać większość zakrętów bez odrywania rąk od kierownicy.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Adaptacyjne zawieszenie

Volkswagena Golfa R kombi można wyposażyć także w adaptacyjne zawieszenie DCC, z regulowanym stopniem tłumienia nierówności. To zaawansowane rozwiązanie pozwala Golfowi z jednej strony zachować akceptowalny komfort w trakcie codziennej eksploatacji a z drugiej, wyraźnie utwardzić zawieszenie w trakcie szybkiej jazdy na torze. Warto pamiętać jednak, że nawet w najbardziej bezkompromisowym trybie R, zawieszenie nie zbliża się twardością do tego co oferują układy w nowej Hondzie Civic Type-R czy Renault Megane RS Trophy (Ohlins).

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Największa różnica w stosunku do testowanego przeze mnie wcześniej Golfa R dotyczy jego wnętrza. O ile sam projekt deski rozdzielczej czy elementy jego wyposażenia są identyczne w obu modelach, o tyle auta różnią się możliwościami transportowymi. W hatchbacku kierowca może zmieścić do 380 l bagażu, w kombi aż 605 l (choć wartość ta jest moim zdaniem podana zdecydowanie na wyrost). Regularny kształt kufra kombi pozwala właściwie w pełni wykorzystać jego kubaturę, ale zabrakło w nim rozwiązań zwiększających jego funkcjonalność. Brak siatek do mocowania bagaży okazuje się niezwykle irytujący w trakcie dynamicznej jazdy po zakrętach. Hałasujący i rozbijający się po ścianach kufra bagaż skutecznie ogranicza ochotę na sportową jazdę.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI DSG: Powrót króla

Żadnych większych uwag co do auta nie powinni zgłaszać za to jego pasażerowie. Przednie fotele świetnie podpierają ciało w zakrętach, a w kabinie jest wystarczająco dużo miejsca aby w wygodnych warunkach przetransportować cztery dorosłe osoby. Z racji niesamowitych osiągów wrażenia towarzyszące tej jeździe będą na pewno chętnie przez nie wspominane.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

VW Golf R Variant okazuje się też całkiem przyjemny w codziennej eksploatacji. Zawieszenie jest sztywno zestrojone, ale zapewnia minimum wymaganego komfortu. Zużycie paliwa w mieście można obniżyć do ok. 12 l na 100 km, wyciszenie kabiny jest wzorowe, a napęd 4x4 zwiększa bezpieczeństwo jazdy w trakcie kiepskich warunków pogodowych. Wyjątkowo skuteczne są także aktywne reflektory, idealnie doświetlające drogę w trakcie nocnej jazdy.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Przeszkadzać mogą za to alufelgi, które bardzo łatwo uszkodzić w trakcie najeżdżania na krawężniki, przycisk MODE zlokalizowany zbyt blisko startera silnika oraz zbyt duża średnica zawracania. Szkoda też, że skrzynia biegów samoczynnie zmienia przełożenie, gdy silnik osiągnie graniczne obroty (nawet w trybie Race).

Największą wadą Golfa jest jednak jego cena. Egzemplarz tak doskonale wyposażony jak ten na zdjęciach kosztuje aż….211 630 zł!

Volkswagen Golf R - opinia

Choć jego wygląd na to nie wskazuje, Golf R Variant jest piekielnie szybkim autem o osiągach godnych stricte sportowych aut. Nie jest lekki, co czuć w ostrych zakrętach, ale jego skuteczny napęd 4x4 potrafi dać mu ogromną przewagę na mało przyczepnej nawierzchni. Zaskakuje łatwością prowadzenia, skutecznością hamulców i dobrze zestrojonym układem kierowniczym. Jest równie funkcjonalny co słabsze wersje kombi tego modelu, ale jego cena jest bardzo wysoka. Trudno jednak wskazać inne, równie szybkie i przestronne auto z takim wyposażeniem w podobnej cenie.

Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    REKLAMA

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA