REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: VW Golf R Variant

Volkswagen Golf R Variant 2015
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Golf R Variant ma łączyć cechy sportowego auta z wysoką funkcjonalnością. Choć jego wygląd tego nie zdradza oferuje on osiągi godne aut marki Porsche. Czy mimo to można go wykorzystywać jak typowe auto dla rodziny?

Volkswagen Golf R - kombi o osiągach Porsche!

Golf R Variant to propozycja dla kierowców oczekujących od auta typu kombi nie tylko przestronnego wnętrza, ale i sportowych osiągów. Popyt na tego typu auta sukcesywnie rośnie, co pokazuje stale rosnąca oferta tego typu samochodów na rynku. Renault Megane GT220, Seat Leon ST Cupra czy Ford Focus ST to tylko niektóre z propozycji. Golf R Variant ma jednak kilka niezwykle solidnych atutów, przemawiających za jego wyborem.

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Silnik 2.0 TSI 300 KM

Po pierwsze ogromna moc. Z silnika o pojemności 2,0-litrów inżynierowie z Wolfsburga wykrzesali aż 300 KM (wg moich odczuć nawet więcej). Żaden z konkurencyjnych kombiaków nie oferuje kierowcy  tak potężnego motoru. Co więcej silnik VW dysponuje wysokim momentem obrotowym sięgającym 380 Nm, który jest dostępny w prawie całym zakresie pracy jednostki napędowej (od 1800 do 5500 obr./min). W rezultacie nielekkie kombi potrafi rozpędzić się 0-100 km/h w 5,1 sekundy! Siła z jaką auta nabiera prędkości jest zaskakująca. Niezależnie od obrotów, motor chętnie reaguje na każdy ruch pedału gazu. Nawet przy prędkości 150 km/h mocne wciśnięcie gazu, dociąga plecy kierowcy do oparcia fotela.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

W trybie jazdy R (uwalania cały sportowy potencjał auta) dodatkowym atutem silnika jest jego świetne brzmienie, uzyskane za pomocą oscylatora oraz aktywnego układu wydechowego. Jedyne co mnie nie przekonuje, to sztuczne wystrzały z wydechu słyszalne podczas każdej zmiany biegów. Na dłuższą metę są one męczące i w gruncie rzeczy komiczne w odbiorze.

REKLAMA

Natomiast sama zmiana biegów to po prostu bajka. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG świetnie dogaduje się z silnikiem i trafnie dopasowuje przełożenie do aktualnych potrzeb kierowcy. Nie ma też problemów z szybkim kick downem ani pracą w ręcznym trybie. Entuzjastom sportowych wrażeń za kierownicą polecam jednak manualną przekładnię, pozwalającą jeszcze bardziej odczuć siłę z jaką auto nabiera prędkości przy każdej zmianie przełożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd wszystkich kół 4Motion

Mocną stroną Golfa R Variant jest także jego napęd 4x4. Układ określany mianem 4Motion bazuje na sprzęgle Haldex 5 generacji, które załącza napęd tylnej osi w chwili, gdy przednie koła nie mają wystarczającej trakcji. Nie pozwala on co prawda uczynić z Golfa króla polskiej sceny driftingowej, ale umożliwia wykorzystać potencjał motoru nawet na mokrej nawierzchni. W tej klasie aut jest to niespotykanej rozwiązane.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline

Napęd na cztery koła wpłynął na zwiększenie masy Golfa. Auto waży prawie 1500 kg (o 289 kg więcej niż podstawowa wersja Varianta z silnikiem 1.2 TSI) i czuć to w zakrętach. Odpowiednia technika jazdy pozwala jednak wykorzystać potencjał drzemiący w napędzanej tylnej osi. To co auto straci w ciasnych zakrętach, nadrobi na ich wyjściu i w szybszych łukach, zwłaszcza jeśli nawierzchnia pokryta będzie warstwą wody czy błota pośniegowego. Na tle Golfa GTI czy GTD, R-ka pozwala na całkowite wyłączenie systemu stabilizacji toru jazdy ESP.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Układ hamulcowy

Świetne są także hamulce. Potężne, 340-milimetrowe przednie tarcze w połączeniu z 310-milimetrowymi tylnymi ich odpowiednikami skutecznie wyhamowują pojazd nawet z wysokich autostradowych prędkości. Auto pozostaje przy tym cały czas bardzo stabilne, na co wpływ ma nie tylko sztywne zawieszenie ale i mocniej dociążona tylna oś.

O właściwą kontrolę nad autem dba progresywny układ kierowniczy. W zależności od prędkości pojazdu, zmienia on siłę wspomagania i stopień bezpośredniości z jakim pracuje. W rezultacie, przy niedużych prędkościach pojazdu, liczba obrotów kierownicy pomiędzy skrajnymi punktami jej położenia jest ograniczona do zaledwie 2,1 obrotu. Pozwala to pokonywać większość zakrętów bez odrywania rąk od kierownicy.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Adaptacyjne zawieszenie

Volkswagena Golfa R kombi można wyposażyć także w adaptacyjne zawieszenie DCC, z regulowanym stopniem tłumienia nierówności. To zaawansowane rozwiązanie pozwala Golfowi z jednej strony zachować akceptowalny komfort w trakcie codziennej eksploatacji a z drugiej, wyraźnie utwardzić zawieszenie w trakcie szybkiej jazdy na torze. Warto pamiętać jednak, że nawet w najbardziej bezkompromisowym trybie R, zawieszenie nie zbliża się twardością do tego co oferują układy w nowej Hondzie Civic Type-R czy Renault Megane RS Trophy (Ohlins).

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Największa różnica w stosunku do testowanego przeze mnie wcześniej Golfa R dotyczy jego wnętrza. O ile sam projekt deski rozdzielczej czy elementy jego wyposażenia są identyczne w obu modelach, o tyle auta różnią się możliwościami transportowymi. W hatchbacku kierowca może zmieścić do 380 l bagażu, w kombi aż 605 l (choć wartość ta jest moim zdaniem podana zdecydowanie na wyrost). Regularny kształt kufra kombi pozwala właściwie w pełni wykorzystać jego kubaturę, ale zabrakło w nim rozwiązań zwiększających jego funkcjonalność. Brak siatek do mocowania bagaży okazuje się niezwykle irytujący w trakcie dynamicznej jazdy po zakrętach. Hałasujący i rozbijający się po ścianach kufra bagaż skutecznie ogranicza ochotę na sportową jazdę.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI DSG: Powrót króla

Żadnych większych uwag co do auta nie powinni zgłaszać za to jego pasażerowie. Przednie fotele świetnie podpierają ciało w zakrętach, a w kabinie jest wystarczająco dużo miejsca aby w wygodnych warunkach przetransportować cztery dorosłe osoby. Z racji niesamowitych osiągów wrażenia towarzyszące tej jeździe będą na pewno chętnie przez nie wspominane.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

VW Golf R Variant okazuje się też całkiem przyjemny w codziennej eksploatacji. Zawieszenie jest sztywno zestrojone, ale zapewnia minimum wymaganego komfortu. Zużycie paliwa w mieście można obniżyć do ok. 12 l na 100 km, wyciszenie kabiny jest wzorowe, a napęd 4x4 zwiększa bezpieczeństwo jazdy w trakcie kiepskich warunków pogodowych. Wyjątkowo skuteczne są także aktywne reflektory, idealnie doświetlające drogę w trakcie nocnej jazdy.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Przeszkadzać mogą za to alufelgi, które bardzo łatwo uszkodzić w trakcie najeżdżania na krawężniki, przycisk MODE zlokalizowany zbyt blisko startera silnika oraz zbyt duża średnica zawracania. Szkoda też, że skrzynia biegów samoczynnie zmienia przełożenie, gdy silnik osiągnie graniczne obroty (nawet w trybie Race).

Największą wadą Golfa jest jednak jego cena. Egzemplarz tak doskonale wyposażony jak ten na zdjęciach kosztuje aż….211 630 zł!

Volkswagen Golf R - opinia

Choć jego wygląd na to nie wskazuje, Golf R Variant jest piekielnie szybkim autem o osiągach godnych stricte sportowych aut. Nie jest lekki, co czuć w ostrych zakrętach, ale jego skuteczny napęd 4x4 potrafi dać mu ogromną przewagę na mało przyczepnej nawierzchni. Zaskakuje łatwością prowadzenia, skutecznością hamulców i dobrze zestrojonym układem kierowniczym. Jest równie funkcjonalny co słabsze wersje kombi tego modelu, ale jego cena jest bardzo wysoka. Trudno jednak wskazać inne, równie szybkie i przestronne auto z takim wyposażeniem w podobnej cenie.

Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA