REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: VW Golf R Variant

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Volkswagen Golf R Variant 2015
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Golf R Variant ma łączyć cechy sportowego auta z wysoką funkcjonalnością. Choć jego wygląd tego nie zdradza oferuje on osiągi godne aut marki Porsche. Czy mimo to można go wykorzystywać jak typowe auto dla rodziny?

Volkswagen Golf R - kombi o osiągach Porsche!

Golf R Variant to propozycja dla kierowców oczekujących od auta typu kombi nie tylko przestronnego wnętrza, ale i sportowych osiągów. Popyt na tego typu auta sukcesywnie rośnie, co pokazuje stale rosnąca oferta tego typu samochodów na rynku. Renault Megane GT220, Seat Leon ST Cupra czy Ford Focus ST to tylko niektóre z propozycji. Golf R Variant ma jednak kilka niezwykle solidnych atutów, przemawiających za jego wyborem.

REKLAMA

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Silnik 2.0 TSI 300 KM

Po pierwsze ogromna moc. Z silnika o pojemności 2,0-litrów inżynierowie z Wolfsburga wykrzesali aż 300 KM (wg moich odczuć nawet więcej). Żaden z konkurencyjnych kombiaków nie oferuje kierowcy  tak potężnego motoru. Co więcej silnik VW dysponuje wysokim momentem obrotowym sięgającym 380 Nm, który jest dostępny w prawie całym zakresie pracy jednostki napędowej (od 1800 do 5500 obr./min). W rezultacie nielekkie kombi potrafi rozpędzić się 0-100 km/h w 5,1 sekundy! Siła z jaką auta nabiera prędkości jest zaskakująca. Niezależnie od obrotów, motor chętnie reaguje na każdy ruch pedału gazu. Nawet przy prędkości 150 km/h mocne wciśnięcie gazu, dociąga plecy kierowcy do oparcia fotela.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

W trybie jazdy R (uwalania cały sportowy potencjał auta) dodatkowym atutem silnika jest jego świetne brzmienie, uzyskane za pomocą oscylatora oraz aktywnego układu wydechowego. Jedyne co mnie nie przekonuje, to sztuczne wystrzały z wydechu słyszalne podczas każdej zmiany biegów. Na dłuższą metę są one męczące i w gruncie rzeczy komiczne w odbiorze.

Natomiast sama zmiana biegów to po prostu bajka. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG świetnie dogaduje się z silnikiem i trafnie dopasowuje przełożenie do aktualnych potrzeb kierowcy. Nie ma też problemów z szybkim kick downem ani pracą w ręcznym trybie. Entuzjastom sportowych wrażeń za kierownicą polecam jednak manualną przekładnię, pozwalającą jeszcze bardziej odczuć siłę z jaką auto nabiera prędkości przy każdej zmianie przełożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd wszystkich kół 4Motion

Mocną stroną Golfa R Variant jest także jego napęd 4x4. Układ określany mianem 4Motion bazuje na sprzęgle Haldex 5 generacji, które załącza napęd tylnej osi w chwili, gdy przednie koła nie mają wystarczającej trakcji. Nie pozwala on co prawda uczynić z Golfa króla polskiej sceny driftingowej, ale umożliwia wykorzystać potencjał motoru nawet na mokrej nawierzchni. W tej klasie aut jest to niespotykanej rozwiązane.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline

Napęd na cztery koła wpłynął na zwiększenie masy Golfa. Auto waży prawie 1500 kg (o 289 kg więcej niż podstawowa wersja Varianta z silnikiem 1.2 TSI) i czuć to w zakrętach. Odpowiednia technika jazdy pozwala jednak wykorzystać potencjał drzemiący w napędzanej tylnej osi. To co auto straci w ciasnych zakrętach, nadrobi na ich wyjściu i w szybszych łukach, zwłaszcza jeśli nawierzchnia pokryta będzie warstwą wody czy błota pośniegowego. Na tle Golfa GTI czy GTD, R-ka pozwala na całkowite wyłączenie systemu stabilizacji toru jazdy ESP.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Układ hamulcowy

REKLAMA

Świetne są także hamulce. Potężne, 340-milimetrowe przednie tarcze w połączeniu z 310-milimetrowymi tylnymi ich odpowiednikami skutecznie wyhamowują pojazd nawet z wysokich autostradowych prędkości. Auto pozostaje przy tym cały czas bardzo stabilne, na co wpływ ma nie tylko sztywne zawieszenie ale i mocniej dociążona tylna oś.

O właściwą kontrolę nad autem dba progresywny układ kierowniczy. W zależności od prędkości pojazdu, zmienia on siłę wspomagania i stopień bezpośredniości z jakim pracuje. W rezultacie, przy niedużych prędkościach pojazdu, liczba obrotów kierownicy pomiędzy skrajnymi punktami jej położenia jest ograniczona do zaledwie 2,1 obrotu. Pozwala to pokonywać większość zakrętów bez odrywania rąk od kierownicy.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Adaptacyjne zawieszenie

Volkswagena Golfa R kombi można wyposażyć także w adaptacyjne zawieszenie DCC, z regulowanym stopniem tłumienia nierówności. To zaawansowane rozwiązanie pozwala Golfowi z jednej strony zachować akceptowalny komfort w trakcie codziennej eksploatacji a z drugiej, wyraźnie utwardzić zawieszenie w trakcie szybkiej jazdy na torze. Warto pamiętać jednak, że nawet w najbardziej bezkompromisowym trybie R, zawieszenie nie zbliża się twardością do tego co oferują układy w nowej Hondzie Civic Type-R czy Renault Megane RS Trophy (Ohlins).

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Największa różnica w stosunku do testowanego przeze mnie wcześniej Golfa R dotyczy jego wnętrza. O ile sam projekt deski rozdzielczej czy elementy jego wyposażenia są identyczne w obu modelach, o tyle auta różnią się możliwościami transportowymi. W hatchbacku kierowca może zmieścić do 380 l bagażu, w kombi aż 605 l (choć wartość ta jest moim zdaniem podana zdecydowanie na wyrost). Regularny kształt kufra kombi pozwala właściwie w pełni wykorzystać jego kubaturę, ale zabrakło w nim rozwiązań zwiększających jego funkcjonalność. Brak siatek do mocowania bagaży okazuje się niezwykle irytujący w trakcie dynamicznej jazdy po zakrętach. Hałasujący i rozbijający się po ścianach kufra bagaż skutecznie ogranicza ochotę na sportową jazdę.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI DSG: Powrót króla

Żadnych większych uwag co do auta nie powinni zgłaszać za to jego pasażerowie. Przednie fotele świetnie podpierają ciało w zakrętach, a w kabinie jest wystarczająco dużo miejsca aby w wygodnych warunkach przetransportować cztery dorosłe osoby. Z racji niesamowitych osiągów wrażenia towarzyszące tej jeździe będą na pewno chętnie przez nie wspominane.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

VW Golf R Variant okazuje się też całkiem przyjemny w codziennej eksploatacji. Zawieszenie jest sztywno zestrojone, ale zapewnia minimum wymaganego komfortu. Zużycie paliwa w mieście można obniżyć do ok. 12 l na 100 km, wyciszenie kabiny jest wzorowe, a napęd 4x4 zwiększa bezpieczeństwo jazdy w trakcie kiepskich warunków pogodowych. Wyjątkowo skuteczne są także aktywne reflektory, idealnie doświetlające drogę w trakcie nocnej jazdy.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Przeszkadzać mogą za to alufelgi, które bardzo łatwo uszkodzić w trakcie najeżdżania na krawężniki, przycisk MODE zlokalizowany zbyt blisko startera silnika oraz zbyt duża średnica zawracania. Szkoda też, że skrzynia biegów samoczynnie zmienia przełożenie, gdy silnik osiągnie graniczne obroty (nawet w trybie Race).

Największą wadą Golfa jest jednak jego cena. Egzemplarz tak doskonale wyposażony jak ten na zdjęciach kosztuje aż….211 630 zł!

Volkswagen Golf R - opinia

Choć jego wygląd na to nie wskazuje, Golf R Variant jest piekielnie szybkim autem o osiągach godnych stricte sportowych aut. Nie jest lekki, co czuć w ostrych zakrętach, ale jego skuteczny napęd 4x4 potrafi dać mu ogromną przewagę na mało przyczepnej nawierzchni. Zaskakuje łatwością prowadzenia, skutecznością hamulców i dobrze zestrojonym układem kierowniczym. Jest równie funkcjonalny co słabsze wersje kombi tego modelu, ale jego cena jest bardzo wysoka. Trudno jednak wskazać inne, równie szybkie i przestronne auto z takim wyposażeniem w podobnej cenie.

Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA