REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – Siła tradycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Producent z Wolfsburga przygotował coś specjalnego dla miłośników legendarnego Volkswagena Golfa GTI. Wersja Performance, dysponuje mocą maksymalną zwiększoną do 230 KM. Sprawdzamy ją w naszym teście.

Volkswagen Golf GTI to legenda hot hatchy. Mało który model kompaktowy w sportowej wersji budzi uznanie tak wielu fanów motoryzacji na całym świecie. Golfa GTI doceniają nawet ci, dla których słabsze wersje modelu są co najwyżej dobrym tematem żartów.

REKLAMA

Historia Volkswagena Golfa GTI rozpoczęła się w 1976 r. i trwa do dziś. Do dziś, wszystkie generacje modelu łączą wspólne cechy – nienachalny wygląd, doskonałe właściwości jezdne i tapicerka z charakterystycznym kraciastym wzorem.

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Dyskretna stylizacja usportowionego VW jest przez miłośników modelu przedstawiana jako atut. Nic zatem dziwnego, że także najnowsza generacja jest pozbawiona krzykliwych akcentów.

O tym, że mamy do czynienia z GTI świadczą jedynie detale. Obniżone o 1,5 cm zawieszenie, czerwone zaciski hamulcowe (standard dla wersji Performance), siedemnastocalowe obręcze kół (za ok 3 tys. zł są dostępne obręcze osiemnastocalowe), dwie końcówki układu wydechowego wyprowadzone po bokach pod zderzakiem, przyciemnione lampy tylne LED, czerwony pasek przebiegający przez przedni pas oraz niewielkie emblematy GTI umieszczone m.in. na pokrywie bagażnika i przednim „grillu”. Standardowym wyposażeniem wersji GTI są również biksenonowe reflektory, ale już połączone ze światłami do jazdy dziennej LED kosztują 1700 zł.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan 2016 – cennik i wrażenia z jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – wnętrze

Choć tablica przyrządów Golfa GTI jest identyczna do tych ze słabszych odmian kompaktowego Volkswagena nie oznacza to, że przedział pasażerski jest pozbawiony różnego rodzaju smaczków.

REKLAMA

Obszyta skórą kierownica multifunkcyjna z logiem GTI, aluminiowe nakładki na pedały, dźwignia zmiany biegów obszyta skórą (i oznaczona emblematem GTI w opcji manualnej), czarna podsufitka i tapicerka z charakterystyczną kratką, to detale, które przypominają kierowcy i pasażerom, że podróżują specjalną wersją Volkswagena Golfa.

Na górze środkowej konsoli umieszczono pięciocalowy, kolorowy wyświetlacz systemu Audio i komputera pokładowego. Widoczny na zdjęciach ośmiocalowy ekran dotykowy to element pakietu nawigacji Discovery Pro kosztującego 8290 zł.

Deska rozdzielcza Volkswagena Golfa GTI Performance jest rozplanowana identycznie, jak te ze słabszych odmian Golfa.

Deska rozdzielcza Volkswagena Golfa GTI Performance jest rozplanowana identycznie, jak te ze słabszych odmian Golfa.

Volkswagen

Jakość wykończenia przedziału pasażerskiego jest bardzo wysoka. Warto zwrócić uwagę nie tylko na jakość materiałów, czy dokładność montażu ale również na detale świadczące o tym, że konstruktorzy dobrze przemyśleli wykończenie przedziału pasażerskiego. Sam fakt, że schowki są wyściełane miękkim materiałem sprawia, że po umieszczeniu w nich twardych przedmiotów - te - nie „brzęczą” podczas jazdy po nierównościach.

Zarówno podczas jazdy po zakrętach, jak i podczas wielogodzinnych podróży autostradą świetnie sprawdzają się fotele. Mają odpowiednią sprężystość i zapewniają dobre podparcie dla ciała.

Szerokie zakresy regulacji fotela kierowcy i kolumny kierowniczej ułatwiają znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą osobom o różnym wzroście. I nawet wysocy kierowcy nie będą narzekać na brak przestrzeni. Z tyłu miejsca jest nieco mniej, ale osoby o wzroście do 185 cm nie będą ocierały kolanami o oparcia przednich foteli ani głowami o podsufitkę.

Konstruktorom udało się również wygospodarować sporo miejsca na bagaże. Przestrzeń ładunkowa Golfa GTI ma objętość 380 l.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – napęd/układ jezdny

Standardową odmianę Volkswagena Golfa GTI napędza turbodoładowany silnik 2.0 TSI, rozwijający moc maksymalną 220 KM w przedziale 4500-6200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1500-4400 obr./min.

Według danych producenta 220-konny GTI z przekładnią DSG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 s i może pojechać z maksymalną prędkością 244 km/h.

REKLAMA

Dokładając do zakupu GTI 4200 zł, można stać się właścicielem specjalnej wersji Performance. W stosunku do „zwykłego” GTI, GTI Performance dysponuje mocą maksymalną 230 KM, którą osiąga w zakresie 4700-6200 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm w zakresie od 1500 do 4600 obr./min.

Ponadto w wyposażeniu wersji Performance znajdziemy mechaniczną, elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi VAQ oraz wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy: 340 mm z przodu i 310 mm z tyłu. A jak to się przekłada na osiągi? Według danych producenta Golf GTI Performance z DSG „setkę” osiąga po 6,4 s i może się rozpędzić do 248 km/h.

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Dalszą część testu Volkswagena Golfa GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG przeczytasz na następnej stronie


Opisywany Volkswagen ujawnia drzemiący w nim potencjał w zasadzie tuż po uruchomieniu jednostki napędowej. Wystarczy tzw. lekka przegazówka, by z wydechu wydobył się przyjemny basowy dźwięk. Co najistotniejsze basowe pomruki towarzyszą każdorazowej zmianie biegów.

GTI Performance ochoczo nabiera prędkości już od dolnych zakresów obrotomierza. Podczas ruszania z miejsca, sześciobiegowa zautomatyzowana przekładania DSG wykazuje tylko krótką zwłokę w reakcji na gaz, by po chwili błyskawicznie zmieniać poszczególne przełożenia ale pozwala przy tym wskazówce obrotomierza przesunąć się daleko w zakres czerwonego pola. Golf pewnie prze do przodu i nie traci wigoru nawet podczas jazdy z bardzo wysokimi prędkościami.  

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Co ciekawe w standardowym wyposażeniu GTI znalazł się system umożliwiający wybór przez kierowcę profili jazdy – Eco, Normal, Sport i Individual, pozwalający na sterowanie m.in. pracą skrzyni biegów (w przypadku DSG) i układu kierowniczego, ale adaptacyjne zawieszenie DCC (z możliwością regulacji) jest dostępne za dodatkową opłatą 3930 zł. Warto ten koszt ponieść, bo efektywność tego systemu jest imponująca. W trybie nastawionym na komfort, Golf pochłania wszelkie nierówności nawierzchni niczym poduszkowiec. Z kolei w trybie sportowym, zmienia się w rasowego hot hatcha. Atmosferę we wnętrzu pojazdu dodatkowo wtedy podnosi donośniejszy dźwięk silnika.

Kompaktowy Volkswagen doskonale sprawdza się zarówno podczas jazdy po serpentynach jak i po autostradzie. Precyzyjny układ kierowniczy zapewnia przyjemność prowadzenia, a blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi VAQ skutecznie trzyma Golfa w ryzach podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Golf GTI wybacza kierowcy wiele błędów i daje dużo frajdy nawet mniej doświadczonym kierowcom. Z kolei podczas jazdy po autostradzie podróż uprzyjemnia bardzo dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego. Dzięki temu jadąc z wysokimi prędkościami można swobodnie rozmawiać.

Volkswagen Golf GTI wykazuje też umiarkowany apetyt na paliwo. Przy spokojnej jeździe w ruchu miejskim zużycie paliwa oscyluje wokół 9 l na 100 km. Z kolei podczas jazdy w trasie z prędkością ok. 140 km/h zużycie paliwa maleje do 7,2 l na 100 km.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – podsumowanie

Podstawowa odmiana Volkswagena Golfa GTI Performance w wersji 5d kosztuje 118 930 zł. Za odmianę wyposażoną w zautomatyzowaną przekładnię DSG trzeba zapłacić 127 930 zł.

Do tej kwoty warto dołożyć koszt adaptacyjnego zawieszenia i wedle uznania inne dodatki, choć GTI Performance jest już w standardzie bogato wyposażony.

Największymi zaletami opisywanego Volkswagena jest jego uniwersalność. Z jednej strony jest bardzo komfortowy podczas codziennego użytkowania w ruchu miejskim, i równie dobrze sprawdza się podczas dalekich podróży, a z drugiej ma osiągi auta sportowego i w razie potrzeby zapewnia kierowcy mnóstwo frajdy.

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – plusy

  • Bogate wyposażenie
  • Dynamika
  • Świetne właściwości jezdne
  • Komfortowy w codziennym użytkowaniu

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – minusy

  • Wysoka cena zakupu
  • Niektórym może przeszkadzać zbyt “pospolity” wygląd
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – dane techniczne

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 230 KM/4700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1500-4400 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 380 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 426,8/179/144,2 cm
Rozstaw osi 263,1 cm
V-max 248 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s
Zużycie paliwa* 8,1/5,3/6,4 l/100 km
Cena od 127 930 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

    

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Spłaszczona u dołu kierownica to jeden ze smaczków ozdabiających wnętrze Volkswagena Golfa GTI Performance.
Volkswagen
Deska rozdzielcza Volkswagena Golfa GTI Performance jest rozplanowana identycznie, jak te ze słabszych odmian Golfa.
Volkswagen
Kultowa tapicerka w kratę to wyróżnik wersji GTI Volkswagena Golfa.
Volkswagen
Wnętrze Volkswagena Golfa GTI Performance nie zostało wyposażone w kubełkowe fotele, co umożliwiło zachowanie walorów użytkowych przedziału pasażerskiego. Niemniej fotele zapewniają odpowiednie podparcie podczas dynamicznej jazdy po ciasnych zakrętach.
Volkswagen
Przekładnia DSG sprawnie współgra z napędem Volkswagena Golfa GTI Performance.
Volkswagen
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Wersję Performance Volkswagena Golfa GTI można rozpoznać m.in. po czerwonych zaciskach hamulcowych z napisem GTI.
Volkswagen
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Volkswagen
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA