REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – Siła tradycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Producent z Wolfsburga przygotował coś specjalnego dla miłośników legendarnego Volkswagena Golfa GTI. Wersja Performance, dysponuje mocą maksymalną zwiększoną do 230 KM. Sprawdzamy ją w naszym teście.

Volkswagen Golf GTI to legenda hot hatchy. Mało który model kompaktowy w sportowej wersji budzi uznanie tak wielu fanów motoryzacji na całym świecie. Golfa GTI doceniają nawet ci, dla których słabsze wersje modelu są co najwyżej dobrym tematem żartów.

REKLAMA

REKLAMA

Historia Volkswagena Golfa GTI rozpoczęła się w 1976 r. i trwa do dziś. Do dziś, wszystkie generacje modelu łączą wspólne cechy – nienachalny wygląd, doskonałe właściwości jezdne i tapicerka z charakterystycznym kraciastym wzorem.

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Dyskretna stylizacja usportowionego VW jest przez miłośników modelu przedstawiana jako atut. Nic zatem dziwnego, że także najnowsza generacja jest pozbawiona krzykliwych akcentów.

O tym, że mamy do czynienia z GTI świadczą jedynie detale. Obniżone o 1,5 cm zawieszenie, czerwone zaciski hamulcowe (standard dla wersji Performance), siedemnastocalowe obręcze kół (za ok 3 tys. zł są dostępne obręcze osiemnastocalowe), dwie końcówki układu wydechowego wyprowadzone po bokach pod zderzakiem, przyciemnione lampy tylne LED, czerwony pasek przebiegający przez przedni pas oraz niewielkie emblematy GTI umieszczone m.in. na pokrywie bagażnika i przednim „grillu”. Standardowym wyposażeniem wersji GTI są również biksenonowe reflektory, ale już połączone ze światłami do jazdy dziennej LED kosztują 1700 zł.

REKLAMA

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan 2016 – cennik i wrażenia z jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – wnętrze

Choć tablica przyrządów Golfa GTI jest identyczna do tych ze słabszych odmian kompaktowego Volkswagena nie oznacza to, że przedział pasażerski jest pozbawiony różnego rodzaju smaczków.

Obszyta skórą kierownica multifunkcyjna z logiem GTI, aluminiowe nakładki na pedały, dźwignia zmiany biegów obszyta skórą (i oznaczona emblematem GTI w opcji manualnej), czarna podsufitka i tapicerka z charakterystyczną kratką, to detale, które przypominają kierowcy i pasażerom, że podróżują specjalną wersją Volkswagena Golfa.

Na górze środkowej konsoli umieszczono pięciocalowy, kolorowy wyświetlacz systemu Audio i komputera pokładowego. Widoczny na zdjęciach ośmiocalowy ekran dotykowy to element pakietu nawigacji Discovery Pro kosztującego 8290 zł.

Deska rozdzielcza Volkswagena Golfa GTI Performance jest rozplanowana identycznie, jak te ze słabszych odmian Golfa.

Volkswagen

Jakość wykończenia przedziału pasażerskiego jest bardzo wysoka. Warto zwrócić uwagę nie tylko na jakość materiałów, czy dokładność montażu ale również na detale świadczące o tym, że konstruktorzy dobrze przemyśleli wykończenie przedziału pasażerskiego. Sam fakt, że schowki są wyściełane miękkim materiałem sprawia, że po umieszczeniu w nich twardych przedmiotów - te - nie „brzęczą” podczas jazdy po nierównościach.

Zarówno podczas jazdy po zakrętach, jak i podczas wielogodzinnych podróży autostradą świetnie sprawdzają się fotele. Mają odpowiednią sprężystość i zapewniają dobre podparcie dla ciała.

Szerokie zakresy regulacji fotela kierowcy i kolumny kierowniczej ułatwiają znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą osobom o różnym wzroście. I nawet wysocy kierowcy nie będą narzekać na brak przestrzeni. Z tyłu miejsca jest nieco mniej, ale osoby o wzroście do 185 cm nie będą ocierały kolanami o oparcia przednich foteli ani głowami o podsufitkę.

Konstruktorom udało się również wygospodarować sporo miejsca na bagaże. Przestrzeń ładunkowa Golfa GTI ma objętość 380 l.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – napęd/układ jezdny

Standardową odmianę Volkswagena Golfa GTI napędza turbodoładowany silnik 2.0 TSI, rozwijający moc maksymalną 220 KM w przedziale 4500-6200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1500-4400 obr./min.

Według danych producenta 220-konny GTI z przekładnią DSG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 s i może pojechać z maksymalną prędkością 244 km/h.

Dokładając do zakupu GTI 4200 zł, można stać się właścicielem specjalnej wersji Performance. W stosunku do „zwykłego” GTI, GTI Performance dysponuje mocą maksymalną 230 KM, którą osiąga w zakresie 4700-6200 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm w zakresie od 1500 do 4600 obr./min.

Ponadto w wyposażeniu wersji Performance znajdziemy mechaniczną, elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi VAQ oraz wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy: 340 mm z przodu i 310 mm z tyłu. A jak to się przekłada na osiągi? Według danych producenta Golf GTI Performance z DSG „setkę” osiąga po 6,4 s i może się rozpędzić do 248 km/h.

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Dalszą część testu Volkswagena Golfa GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG przeczytasz na następnej stronie


Opisywany Volkswagen ujawnia drzemiący w nim potencjał w zasadzie tuż po uruchomieniu jednostki napędowej. Wystarczy tzw. lekka przegazówka, by z wydechu wydobył się przyjemny basowy dźwięk. Co najistotniejsze basowe pomruki towarzyszą każdorazowej zmianie biegów.

GTI Performance ochoczo nabiera prędkości już od dolnych zakresów obrotomierza. Podczas ruszania z miejsca, sześciobiegowa zautomatyzowana przekładania DSG wykazuje tylko krótką zwłokę w reakcji na gaz, by po chwili błyskawicznie zmieniać poszczególne przełożenia ale pozwala przy tym wskazówce obrotomierza przesunąć się daleko w zakres czerwonego pola. Golf pewnie prze do przodu i nie traci wigoru nawet podczas jazdy z bardzo wysokimi prędkościami.  

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Co ciekawe w standardowym wyposażeniu GTI znalazł się system umożliwiający wybór przez kierowcę profili jazdy – Eco, Normal, Sport i Individual, pozwalający na sterowanie m.in. pracą skrzyni biegów (w przypadku DSG) i układu kierowniczego, ale adaptacyjne zawieszenie DCC (z możliwością regulacji) jest dostępne za dodatkową opłatą 3930 zł. Warto ten koszt ponieść, bo efektywność tego systemu jest imponująca. W trybie nastawionym na komfort, Golf pochłania wszelkie nierówności nawierzchni niczym poduszkowiec. Z kolei w trybie sportowym, zmienia się w rasowego hot hatcha. Atmosferę we wnętrzu pojazdu dodatkowo wtedy podnosi donośniejszy dźwięk silnika.

Kompaktowy Volkswagen doskonale sprawdza się zarówno podczas jazdy po serpentynach jak i po autostradzie. Precyzyjny układ kierowniczy zapewnia przyjemność prowadzenia, a blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi VAQ skutecznie trzyma Golfa w ryzach podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Golf GTI wybacza kierowcy wiele błędów i daje dużo frajdy nawet mniej doświadczonym kierowcom. Z kolei podczas jazdy po autostradzie podróż uprzyjemnia bardzo dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego. Dzięki temu jadąc z wysokimi prędkościami można swobodnie rozmawiać.

Volkswagen Golf GTI wykazuje też umiarkowany apetyt na paliwo. Przy spokojnej jeździe w ruchu miejskim zużycie paliwa oscyluje wokół 9 l na 100 km. Z kolei podczas jazdy w trasie z prędkością ok. 140 km/h zużycie paliwa maleje do 7,2 l na 100 km.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – podsumowanie

Podstawowa odmiana Volkswagena Golfa GTI Performance w wersji 5d kosztuje 118 930 zł. Za odmianę wyposażoną w zautomatyzowaną przekładnię DSG trzeba zapłacić 127 930 zł.

Do tej kwoty warto dołożyć koszt adaptacyjnego zawieszenia i wedle uznania inne dodatki, choć GTI Performance jest już w standardzie bogato wyposażony.

Największymi zaletami opisywanego Volkswagena jest jego uniwersalność. Z jednej strony jest bardzo komfortowy podczas codziennego użytkowania w ruchu miejskim, i równie dobrze sprawdza się podczas dalekich podróży, a z drugiej ma osiągi auta sportowego i w razie potrzeby zapewnia kierowcy mnóstwo frajdy.

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – plusy

  • Bogate wyposażenie
  • Dynamika
  • Świetne właściwości jezdne
  • Komfortowy w codziennym użytkowaniu

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – minusy

  • Wysoka cena zakupu
  • Niektórym może przeszkadzać zbyt “pospolity” wygląd

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – dane techniczne

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 230 KM/4700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1500-4400 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 380 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 426,8/179/144,2 cm
Rozstaw osi 263,1 cm
V-max 248 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s
Zużycie paliwa* 8,1/5,3/6,4 l/100 km
Cena od 127 930 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

    

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Spłaszczona u dołu kierownica to jeden ze smaczków ozdabiających wnętrze Volkswagena Golfa GTI Performance.
Volkswagen
Deska rozdzielcza Volkswagena Golfa GTI Performance jest rozplanowana identycznie, jak te ze słabszych odmian Golfa.
Volkswagen
Kultowa tapicerka w kratę to wyróżnik wersji GTI Volkswagena Golfa.
Volkswagen
Wnętrze Volkswagena Golfa GTI Performance nie zostało wyposażone w kubełkowe fotele, co umożliwiło zachowanie walorów użytkowych przedziału pasażerskiego. Niemniej fotele zapewniają odpowiednie podparcie podczas dynamicznej jazdy po ciasnych zakrętach.
Volkswagen
Przekładnia DSG sprawnie współgra z napędem Volkswagena Golfa GTI Performance.
Volkswagen
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Wersję Performance Volkswagena Golfa GTI można rozpoznać m.in. po czerwonych zaciskach hamulcowych z napisem GTI.
Volkswagen
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Volkswagen
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA