REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Honda Civic Type-R - 310 KM mocy dzięki Turbo!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Honda Civic Type-R
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Honda Civic Type-R po raz pierwszy w historii tego modelu otrzymała silnik z turbosprężarką. Niebywale ciekawi nowego motoru Hondy postanowiliśmy sprawdzić ten wyjątkowy model japońskiego producenta. Szybko okazało się, że to nie silnik był największą niespodzianką nowego Type-R.

Honda Civic Type-R z turbodoładowanym silnikiem!

Moda na szybkie hatchbacki nie słabnie. Wręcz przeciwnie, popularność tzw. hothatchy stale rośnie. Nie powinno to jednak nikogo dziwić, zważywszy na fakt, że ich konstruktorzy robią co mogą, aby ze zwykłego kompakta uczynić auto równie porywające i szybkie co stricte sportowe maszyny pokroju Porsche czy Lamborghini. Audi A3, które jest w stanie osiągnąć setkę w 4,3 sekundy oraz rozpędzić się aż do 280 km/h, VW Golf dysponujący mocą 300 KM, czy Ford Focus wyposażony w specjalny tryb Drift Mode ułatwiający jazdę zamaszystymi poślizgami, to tylko przedsmak tego, co można znaleźć obecnie w świecie hothatchy! Trudno zatem mówić, aby nabywcy tych aut mieli powody do narzekań. Niebywała konkurencja w tym segmencie wymusza na ich producentach stałe uatrakcyjnianie oferty. Jeśli jednak zależy Ci na szczególnie mocnym poczuciu obcowania z wyścigową maszyną, swoje kroki powinieneś skierować ku salonom Hondy. To właśnie ona, w mojej skromnej opinii, oferuje obecnie najbardziej bezkompromisowe auto sportowe klasy C.  

REKLAMA

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R wygląda jakby była nieco przerysowana, ale ten agresywny pakiet aerodynamiczny gwarantuje niesamowite prowadzenie autu.

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Honda Civic Sport: facelifting to za mało powiedziane!

Honda Civic Type-R, bo o niej mowa  na pierwszy rzut przypomina auto zaprojektowane w oparciu o wytyczne gimnazjalisty. Potężne spoilery, ogromna liczba wlotów i wylotów powietrza, nienaturalnie duże poszerzenia błotników oraz cztery końcówki układu wydechowego czynią z Civica samochód o bardzo odważnej, wręcz kiczowatej aparycji. Sęk w tym, że te wszystkie dodatki, które w normalnym aucie są tylko zbędnym balastem, w Civcu Type-R zostały zaprojektowane w jednym, konkretnym celu – uczynić z tego samochodu najszybsze auto torowe w swojej klasie!

Honda Civic Type-R

Tylny dyfuzor jest ogromny, ale spoiler na klapie bagażnika to już liga światowa!

Kamil Fraszkiewicz

Inżynierom Hondy udało się osiągnąć zerowy współczynnik siły nośnej i relatywnie mały współczynnik oporu powietrza. Niemal całkowicie płaska osłona podwozia usprawnia przepływ powietrza pod samochodem i optymalizuje siłę docisku, łącząc się z tylnym dyfuzorem, dzięki czemu samochód lepiej trzyma się drogi. Szeroki przedni splitter i wydatne boczne progi odpowiednio kierują strumień powietrza opływającego nadwozie i redukują siłę nośną, natomiast przedni zderzak został ukształtowany tak, aby niwelować turbulencje powietrza wokół przednich kół, co redukuje opór i zwiększa stabilność podczas jazdy z dużą prędkością. Powiększone górne i dolne wloty powietrza w przednim zderzaku zasysają większą ilość powierza chłodzącego do komory silnika, odpowiadającą powierzchni osłony chłodnicy wynoszącej 4 000 mm2. Strumień powietrza jest kierowany do otworów w panelu ponad przednimi kołami oraz do wlotów w przednich nadkolach, zapewniając lepsze chłodzenie wysilonego silnika.

Honda Civic Type-R - wnętrze

Wnętrze Hondy Civic Type-R także zostało poddane modyfikacjom. Na pierwszy rzut oka zakres zmian nie jest duży, jednak istotnie wpływają one na odbiór tego auta przez kierowcę. Za kierownicą Type-R po prostu czuć wyścigowego ducha Hondy. Kubełkowe fotele są po prostu genialne! Choć zajęcie w nich miejsca wymaga lekkiej gimnastyki, to odwdzięczają się one fantastycznym trzymaniem bocznym w zakrętach! Są przy tym szalenie wygodne i świetnie niwelują drgania przenoszone z kół na karoserię. Zestaw wskaźników został wyposażony w zaawansowany komputer pokładowy, który może prezentować m.in. ciśnienie doładowania, temperaturę płynu chłodzącego, ciśnienie oleju czy temperaturę oleju. Do tego czasy okrążeń, przyspieszenie 0-100 km/h czy czas przejazdu ¼ mili. Kierownica może nie wygląda nader spektakularnie i wykończona jest raczej twardszą skórą, za to świetnie leży w dłoniach. Lewarek skrzyni biegów wzorem dotychczasowych modeli z serii Type-R został wykonany z obrabianego stopu aluminium. Idealnie leży ona w dłoni, a sam skok lewarka jest bardzo krótki (tylko 4 cm).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Honda Civic Type-R

Wnętrze Hondy wręcz kipi sportowymi detalami. Łatwo jest w nim dać się ponieść wyścigowym emocjom.

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

Dopełnieniem wyścigowego charakteru wnętrza jest wskaźnik obrotów, umieszczony powyżej głównego obrotomierza. Za pomocą zestawu diod informuje kierowcę o optymalnym momencie zmiany przełożenia. Zasada ich działania jest identyczna jak w przypadku rozwiązania stosowanego w kierownicach bolidów Formuły 1 czy LMP1.

Honda Civic Type-R

Charakterystyczny lewarek Hondy Civic Type-R jest typowy dla całej serii sportowych aut z czerwonym logiem japońskiego producenta. 

Kamil Fraszkiewicz

Przy tym wszystkim wnętrze Hondy Civic Type-R jest bardzo funkcjonalne. Z przodu zaskakuje ono ilością miejsca, zwłaszcza nad głową, a z tyłu ogromnym bagażnikiem o pojemności aż 498 litrów! Jedynie pasażerowie tylnej kanapy mogą narzekać na zdecydowanie za bardzo zredukowaną grubość gąbki użytej do wykończenia tylnej kanapy.

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – Siła tradycji

Zniknął też system Magic Seats, ułatwiający przewożenie przedmiotów o dużych gabarytach w przedziale pasażerskim. Mimo to, swoimi możliwościami transportowymi Honda nadal może zawstydzić nie jedno kombi!

Honda Civic Type-R - silnik 2.0 VTEC Turbo

Najważniejsze zmiany poczyniono jednak pod maską Civica. Pierwszy raz w historii tego modelu zdecydowano się na zastosowywanie motoru wspomaganego pracą turbosprężarki. W rezultacie nie tylko wyraźnie zwiększono moc względem poprzedniego CTR-a (z 201 do aż 310 KM), ale przede wszystkim poprawiono jego elastyczność. Moment obrotowy równy aż 400 Nm jest teraz dostępny w zakresie od 2500 do 4 500 obr./min.! Nigdy wcześniej jazda Hondą z tak z niskimi obrotami nie dawała tyle frajdy co teraz. Silnik, choć z pewną zwłoką, reaguje na naciśnięcie gazu nawet poniżej 2000 obr./min zapewniając niesamowity ciąg po przekroczeniu 4500 obr./min. Z łatwością dokręca się do granicznych 7000 obr./min. zapewniając przy tym fantastyczne osiągi! Sprint 0-100 km/h zajmuje Civicowi zaledwie 5,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna sięga aż 270 km/h! Duża w tym zasługa 6-stopniowej skrzyni biegów, która świetnie się spisuje nawet przy bardzo szybkim operowaniu lewarkiem (choć przy spokojnej jeździe zdarzało się, że skrzynia nie wybierała właściwie 1-wszego i 2-go biegu). Jeśli kierowca chce użyć całego potencjału zgromadzonego w silniku powinien włączyć tryb Race Plus aktywowany za pomocą przycisku ulokowanego po lewej stronie kokpitu.

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Hyundai i30 Turbo - koreańskie GTI?

Co ważne, Honda podkreśla fakt, że nowy 2,0-litrowy motor został dostosowany do arcywymagającej jazdy po torze. Aby to osiągnąć, trzeba było popracować nad zachowaniem odpowiedniego bilansu cieplnego. Zastosowano więc chłodzenie głowicy cylindrów i tłoków, zawory wydechowe wypełnione sodem, czy chłodnicę międzystopniową typu powietrze-powietrze o dużej pojemności. Głowica cylindrów została wyposażona w dwuczęściowy płaszcz wodny, który obniża temperaturę gazów wydechowych, obniżając tym samym temperaturę w komorze spalania, przy czym każdy tłok zawiera indywidualny kanał chłodzący, dbający o lepszy przepływ oleju.

Honda Civic Type-R

Tryb R+ wyostrza reakcję silnika na gaz oraz utwardza o 30% amortyzatory

Kamil Fraszkiewicz

Silnik jest przy tym zaskakująco oszczędny! W mieście, nawet przy brutalnym traktowaniu motoru, zadowala się on ok. 14,3 l benzyny na 100 km, natomiast przy spokojnej jeździe nie ma problemu aby osiągnąć wyniki na poziomie 10,3 l/100 km. Na trasie, zużycie paliwa można utrzymać na poziomie 6,0-9,0 l/100 km w zależności od stylu jazdy! W codziennej jeździe przeszkadzać może za to wyraźnie słyszalny powyżej 3000 obr./min. dźwięk wydechu. W przeciwieństwie do konkurencji Honda stworzyła bowiem czystego sportowca, który nie idzie na większe kompromisy. 

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

Kamil Fraszkiewicz

Auto nie ma też problemu z gwałtownym wytracaniem prędkości. Zaskakuje nie tyle sama wydajność układu hamulcowego opartego z przodu na zestawie Brembo i 350-milimetrowych tarczach, ale przede wszystkim ogromna stabilność w trakcie hamowania. Tył auta nie ma tendencji do „myszkowania”, a gwałtowne wciśnięcie hamulca w zakręcie uwalnia łatwą do opanowania nadsterowność.

Honda Civic Type-R - prowadzenie

Największe wrażenie zrobiło na mnie jednak podwozie nowej Hondy Civic Type-R. Zawieszenie jest sztywne (w trybie R+ wręcz twarde) i zapewnia niewiele komfortu (jednak na tyle dużo, by móc eksploatować Civica na co dzień), ale w połączeniu z absolutnie pierwszorzędnym układem kierowniczym (niebywała precyzja działania) i mechaniczną szperą czyni z Type-R niebotycznie szybkie w zakrętach auto. Łatwość z jaką kierowca może pozwolić sobie na operowanie gazem z zakręcie po prostu zwala z nóg. Auto świetnie reaguje na gwałtowne przenoszenie masy w szybko następujących po sobie zakrętach, dając kierowcy poczucie jazdy gokartem! Co prawda w krytycznych momentach do głosu i tak dochodzi pewna podsterowność, ale w gruncie rzeczy taka charakterystyka prowadzenia czyni z Civica zaskakująco przewidywalne i bezpiecznie auto. Na dodatek, niebywale szybkie!

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test BMW M4 3.0 Turbo 431 KM

Honda Civic Type-R - cena i wyposażenie

Na polskim rynku Civic Type-R występuje w jednej, za to bardzo bogatej wersji wyposażenie GT. Za kwotę 146 800 zł klient otrzymuje nie tylko szybkie, ale i zaopatrzone we wszystkie nowości Hondy rozwiązania z zakresu komfortu i multimediów. W cenie jest nie tylko automatyczna klimatyzacja, nawigacja GPS czy system multimedialny oparty na Androidzie, ale także kubełkowe fotele, panoramiczne okno dachowe, kamera cofania, reflektory ledowe, a nawet dowolny lakier z dostępnej palety. Nie trzeba zatem do niczego dopłacać.

Honda Civic Type-R - opinia

W mojej ocenie, nowa Honda Civic Type-R to najlepsze auto sportowe z przednim napędem, jakie miałem do tej pory okazję testować. Zachwyca przyczepnością w zakrętach, świetnym silnikiem, idealnie zestrojonym układem kierowniczym oraz niebywałym klimatem wyścigowego samochodu. Jest to auto fenomenalne i wcale mnie dziwi fakt, że jest obecnie najchętniej kupowanym samochodem sportowym w Polsce (poza Mustangiem). Honda znów wróciła na szczyt!

Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA