Test Skoda Octavia Combi RS 230 KM DSG
REKLAMA
REKLAMA
Skoda Octavia w najmocniejszej wersji RS jest dyskretna. O tym, że mamy do czynienia z najmocniejszą odmianą modelu informują detale. Emblematy RS umieszczone na przednim grillu oraz pokrywie bagażnika, czarny wlot powietrza o strukturze plastra miodu, dwie końcówki wydechu wyprowadzone po bokach pod tylnym zderzakiem, tylny spojler, czy czerwone zaciski hamulcowe i 19 calowe obręcze kół ze stopów lekkich o dedykowanym wzorze to elementy, które dodają nieco pikanterii stonowanej linii nadwozia Octavii.
REKLAMA
Więcej informacji na temat marki Skoda znajdziesz tutaj
Test Skoda Octavia RS 230 KM DSG – wnętrze
REKLAMA
Do zajęcia miejsca za kierownicą zachęcają sportowe, głęboko wyprofilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, emblematami RS i czerwonymi szwami. Czerwone przeszycia ma również obszyta skórą i spłaszczona u dołu kierownica oraz skórzany miech dźwigni przekładni DSG. Sportowej aury dodaje wnętrzu również czarna podsufitka.
To co imponuje we wnętrzu Octavii RS to… praktyczność i przestronność. Mimo zastosowania przednich foteli z grubymi oparciami, na tylnej kanapie w komfortowych warunkach mogą podróżować wysocy pasażerowie. Co więcej, mogą ze sobą zabrać dużo pakunków, bo bagażnik ma objętość 610 l.
W wyposażeniu standardowym RSa znajdziemy m.in. radio z ośmioma głośnikami, kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 6,5” z Bluetooth i wejściami SD, USB, AUX IN. Ponadto dopłaty nie wymagają biksenonowe reflektory i światła do jazdy dziennej LED, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania z przodu i z tyłu , a także elektrycznie sterowany fotel kierowcy. Dopłaty 2000 zł wymaga za to system nawigacji, czy adaptacyjne zawieszenie DCC (3600 zł).
Zobacz też: Test Skoda Superb Combi 2.0TSI/280 KM DSG 4x4
Test Skoda Octavia RS 230 KM DSG – napęd/układ jezdny
Skoda Octavia RS 230 jest standardowo napędzana przez dwulitrowy, benzynowy turbodoładowany silnik z serii TSI, rozwijający moc maksymalną 230 KM przy 4700 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 1500 do 4600 obr./min. W wersji z sześciobiegową przekładnią DSG, według danych producenta rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7 s i może pojechać z maksymalna prędkością 250 km/h.
Standardowo napęd jest przenoszony na przednią oś, ale żeby poprawić trakcję na zakrętach producent wyposażył Octavię w system XDS+, czyli blokadę mechanizmu różnicowego.
W efekcie przy próbach dynamicznego startu przednie koła usportowionej Skody zazwyczaj buksują. Bardzo łatwo jest zerwać przyczepność podczas prób dynamicznego startu zwłaszcza na wilgotnej nawierzchni.
Jednak podczas codziennej miejskiej eksploatacji, Octavia RS 230 okazuje się samochodem bardzo poręcznym i całkiem komfortowym. Mimo standardowego sztywniejszego zawieszenia, auto sprawnie pochłania nierówności nawierzchni. Oczywiście w słabszych odmianach modelu zawieszenie jest miększe, jednak różnica w komforcie jazdy jest akceptowalna i na dłuższą metę nie uciążliwa.
Zobacz też: Test Skoda Fabia 1.2 TSI 110 KM Monte Carlo
Dalszy ciąg testu Skody Octavii RS230 na następnej stronie
REKLAMA
Tym bardziej, że po przełączeniu profilu jazdy w tryb Sport pojawiają się niedostępne w słabszych odmianach smaczki, a Skoda wykazuje większy wigor. Wyostrza się reakcja na gaz, a z głośników emitowany jest donośniejszy rasowy dźwięk silnika. Efektywniej działa też mechanizm XDS+ co jest zauważalne podczas prób dynamicznej jazdy po zakrętach, kiedy tendencja do podsterowności jest skutecznie ograniczana.
Podczas jazdy w trybie Sport, Octavia pokazuje pazury, a jazda robi się bardziej emocjonująca. Zwłaszcza, że spory zapas mocy i momentu obrotowego sprawiają, że kierowca może czuć się pewniej podczas manewrów wyprzedzania nawet, gdy prowadzi auto z kompletem pasażerów i bagażami.
Przyjemność jazdy Octavią RS230 jest okupiona wyższym zużyciem paliwa. W ruchu miejskim nietrudno jest uzyskać wynik „spalania” na poziomie 10,5-11 l na 100 km podczas niezbyt dynamicznej jazdy.
Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 90 KM - wygoda i przestrzeń
Test Skoda Octavia RS 230 KM DSG – podsumowanie
Cennik 230 konnej Skody otwiera kwota 122 140 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję hatchback z manualną przekładnią. Combi jest droższe o 5 tys. zł. Najtańsze Combi ze skrzynią DSG kosztuje 135 190 zł. Biorąc pod uwagę bezpośrednią konkurencję trzeba przyznać, ze cena Octavi RS jest dość wysoka.
Dużo słabszy, 180 konny Golf Combi z napędem na obie osie i skrzynią DSG kosztuje 118 900 zł, ale 205 konny Peugeot 308 GT w wersji kombi - 105 600 zł. Z kolei cennik Focusa ST kombi (moc 250 KM) otwiera kwota 119 600 zł. Jak widać w segmencie kompaktowych kombi z pazurem jest w czym wybierać.
230 konna Skoda Octavia to najdynamiczniejsza, dająca najwięcej frajdy z jazdy wersja modelu. Co istotne, mimo nadania Skodzie sportowego sznytu, Octavia Combi pozostała w pełni funkcjonalnym samochodem rodzinnym, oferującym przepastny bagażnik i przestronne wnętrze. W codziennym miejskim użytkowaniu kierowcy docenią jej zwrotność i wciąż stosunkowo komfortowy sposób tłumienia nierówności, choć zawieszenie jest sztywniejsze niż w przypadku słabszych odmian modelu.
Jednak osoby oczekujące od odmiany RS więcej sportowego ducha mogą się poczuć rozczarowane. Octavia to szybkie i bardzo dobrze prowadzące się auto, które jednak nie prowokuje do zabawy za kierownicą.
Skoda Octavia RS 230 KM DSG - dane techniczne
Skoda Octavia Combi RS230 DSG | |
Typ silnika | benzynowy, turbo |
Pojemność | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 230 KM/4700 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 350 Nm/1500-4600 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut. 6-bieg. |
Pojemność bagażnika | 610 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 468,5/181,4/145,2 cm |
Rozstaw osi | 268,6 cm |
V-max** | 245 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h** | 7,0 s |
Zużycie paliwa* | 8,1/5,4/6,4 l/100 km |
Cena od | 135 190 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.