REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Lexus RX200t

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kojarzony głównie z rynkiem amerykańskim – Lexus RX przeszedł metamorfozę. Czwarta generacja modelu zwraca uwagę wyrazistym, pełnym ostrych krawędzi nadwoziem. Ale, czy przekona do siebie szersze grono Europejczyków? W naszym teście RX200t, czyli egzemplarz napędzany przez dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 238 KM.

Lexus RX, jak mało który model samochodu dostępny w Europie, tak jednoznacznie przywodzi na myśl rynek amerykański. Dwie pierwsze generacje modelu zostały zaprojektowane stricte pod gust amerykańskich kierowców. Europejczycy choć doceniali wysoką jakość konstrukcji Lexusa, narzekali na mało wyszukaną stylizację nadwozia, zbyt miękko zestrojone zawieszenie i zbyt lekko działający układ kierowniczy.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzona niedawno do sprzedaży czwarta generacja RX zrywa z wizerunkiem nudnego SUV-a. Ekstrawagancka stylizacja przyciąga wzrok i rozbudza apetyt na bliższą znajomość z nowym Lexusem.

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Wprowadzona niedawno do sprzedaży czwarta generacja RX zrywa z wizerunkiem nudnego SUV-a. Ekstrawagancka stylizacja przyciąga wzrok i rozbudza apetyt na bliższą znajomość z nowym Lexusem.

Pełne ostrych krawędzi i efektownych profili nadwozie nowego RX mierzy 489 cm długości. Dla porównania, nowe BMW X5 jest krótsze o 4 mm, Jeep Grand Cherokee jest krótszy o 6,8 cm, a Volvo XC90 jest dłuższe o 6 cm. Szerokość Lexusa RX to 189,5 cm. BMW X5 jest z kolei szersze o 4,3 cm, Grand Cherokee o 4,8 cm, a Volvo XC90 aż o 11,3 cm. RX okazuje się także stosunkowo niski. Jego nadwozie nowego ma wysokość 169 cm. BMW jest wyższe o 7,2 cm, Jeep o 9,1 cm, a Volvo o 8,5 cm.

Niemniej, mimo nieco wydłużonej sylwetki, nowy Lexus prezentuje się atrakcyjnie. Uwagę przyciągają nowatorsko wyglądające reflektory LED (standard dla wszystkich wersji) ze światłami do jazdy dziennej.

REKLAMA

Charakterystyczne akcenty stylizacji tylnej części nadwozia to mocno pochylona tylna szyba i ciekawie zaprojektowane lampy LED.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Standardowo, najuboższa wersja Lexusa RX porusza się na osiemnastocalowych felgach ze stopów lekkich. Wyższe warianty wyposażeniowe – Elegance, Limited Edition, F Sport oraz Prestige są zaopatrzone w obręcze dwudziestocalowe.

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Lexus IS200t

Test Lexus RX200t – wnętrze

Z wyglądem nadwozia współgra stylizacja kokpitu Lexusa RX. Narysowana ostrą linią tablic przyrządów wygląda nowatorsko. W zależności od wersji wyposażenia na górze konsoli centralnej umieszczono kolorowy wyświetlacz o przekątnej 8 lub 12,3 cala. Dodatkowy, kolorowy wyświetlacz zainstalowano także obok wskaźników za kołem kierownicy. Rozbudowany system komputera pokładowego można obsługiwać poprzez pokrętło. W wyższych wersjach wyposażeniowych dodatkowo multimedia obsługiwane są poprzez joystick. Jednak, żeby sprawnie obsługiwać system, trzeba się do operowania joystickiem przyzwyczaić. Chwilę też zajmuje nauka interfejsu, ale po nabraniu wprawy odszukanie poszczególnych funkcji nie sprawia kłopotu. 

Tworzywa użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości, spasowane z dokładnością. Efekt wizualny nieco psuje posrebrzana listwa otaczająca konsolę centralną, ale tego typu wstawki są charakterystyczne dla pojazdów projektowanych w krajach azjatyckich.

Projektanci nie pozostawili dużej przestrzeni wokół kierowcy. O ile osoby o średnim wzroście (ok 180 cm) mogą narzekać na ograniczoną ilość przestrzeni na nogi, to wyżsi prowadzący z pewnością dołożą do tego uwagi na temat ograniczonej przestrzeni nad głową.

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Za to kierowca ma zapewnioną dobrą widoczność do przodu i na boki. Sporo widać również podczas prób wyjazdu tyłem z miejsca postojowego. Ale w manewrach parkingowych dużym ułatwieniem są czujniki parkowania i kamera cofania (kamera jest wyposażeniem standardowym dla wszystkich wersji wyposażeniowych).

Sporo miejsca mają do dyspozycji pasażerowie tylnej kanapy. Jest składana w proporcjach 40:20:40, a ponadto da się regulować kąt pochylenia oparć i przesuwać jej siedziska. W rezultacie w razie potrzeby możemy zwiększyć przestrzeń na bagaże, która standardowo ma objętość 553 l. Mankamentem utrudniającym pakowanie Lexusa jest wysoki próg załadunku.

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Lexus NX 300h AWD

Test Lexus RX200t – napęd/układ jezdny

Gama napędowa w ofercie Lexusa RX jest bardzo skromna. Do wyboru są dwie wersje – konwencjonalna, napędzana przez turbodoładowaną jednostkę benzynową o pojemności 2 l, rozwijającą moc maksymalną 238 KM przy 4800 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1650-4000 obr./min. oraz hybrydowa dysponująca mocą sumaryczną 313 KM.

W ofercie nie znajdziemy ani jednostek wysokoprężnych ani dużych silników benzynowych.

Do redakcyjnej recenzji trafiła wersja 200t, czyli z napędem konwencjonalnym, choć jak na Lexusa nietypowym.

Według danych producenta ważący 1960 kg RX200t przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i może się rozpędzić do 200 km/h. W dzisiejszych czasach tak umiarkowane (jak na klasę Premium) wyniki budzą zaskoczenie.

Dalszą część testu Lexusa RX200t przeczytasz na następnej stronie


Jednak subiektywne odczucie kierowcy względem dynamiki pojazdu jest lepsze niż mogłoby to wynikać z danych katalogowych. Lexus sprawnie nabiera prędkości, a sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów wykazuje dużo szybszą reakcję na gaz niż stosowana w innych modelach Lexusa nowa przekładnia ośmiobiegowa. Choć wciąż zwłoka w redukcji biegu (po wciśnięciu pedału przyspieszania do końca) jest wyczuwalna. Strata dynamiki rozpędzania jest wyraźnie wyczuwalna dopiero przy prędkościach przekraczających 150 km/h. Nie ma się jednak co oszukiwać, RX200t nie jest mistrzem sprintu.

W stosunku do poprzednich generacji, opisywana, jest wyraźnie sztywniejsza. Kierowca ma do wyboru tryby pracy układu napędowego, kierowniczego i amortyzatorów od najmniej dynamicznego Eco, poprzez Normal, aż po Sport S i Sport S+.

Utwardzenie zawieszenia i sztywniejsza konstrukcja sprawiły, że kierowca opisywanego Lexusa czuje się pewniej podczas jazdy po zakrętach. Przechył nadwozia jest wtedy wyraźnie mniejszy niż w modelach poprzednich generacji.

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

To co się nie zmieniło, to mimo twardszych amortyzatorów, wciąż bardzo wysoki komfort jazdy. Przedział pasażerski Lexusa jest doskonale wyciszony. W efekcie, nawet poruszając się z wysokimi prędkościami, w środku można swobodnie rozmawiać lub słuchać radia. Niewielki szum powietrza towarzyszący szybkiej jeździe to zasługa niskiego współczynnika oporu powietrza.

Niestety bolączką opisywanego Lexusa jest wysokie zużycie paliwa. Podczas jazd testowych osiągnęliśmy przeciętne „spalanie” w ruchu miejskim w wysokości ok. 13 l na 100 km.

Podobny wynik osiągnęliśmy podczas jazdy po autostradzie z maksymalna dozwoloną prędkością. Z kolei poruszając się z prędkością ok. 100 km/h zużycie paliwa malało do ok. 8,5 l na 100 km.

Zobacz też: Test Lexus IS250 AT6 F Sport: japońska katana!

Test Lexus RX200t – podsumowanie

Najnowsza generacja Lexusa RX z pewnością bardziej przypadnie do gustu europejskim kierowcom niż poprzednie. Wyrazisty wygląd, sztywniejsza konstrukcja i lepsze prowadzenie to zmiany które Europejczycy docenią. Z pewnością, podróżując nowym RX-em nikt nie będzie narzekał na brak komfortu. Duży plus należy się Lexusowi za standardowo występujący w RX napęd na obie osie oraz sprawny sześciobiegowy automat. Mankamentami tego dużego SUVa klasy Premium są brak szlachetnego dźwięku silnika i nie znajdujące rekompensaty w dynamice spore zużycie paliwa. Na ten ostatni zarzut łatwo znaleźć rozwiązanie. Wystarczy wybrać dynamiczniejszą i oszczędniejszą odmianę hybrydową – RX450h.

Lexus RX200t – plusy

  • Wysoki komfort jazdy
  • Bogate wyposażenie
  • Sprawna automatyczna przekładania
  • Dobre wyciszenie
  • Wysoka jakość wykończenia
  • Cena

Lexus RX200t – minusy

  • Spore zużycie paliwa
  • Wysoki próg załadunku
  • Tylko przeciętna dynamika

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Lexus RX200t – dane techniczne i spalanie

Lexus RX 200t
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 238 KM/4800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1650-4000 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 553 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 489/189,5/169 cm
Rozstaw osi 279 cm
V-max 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Zużycie paliwa* 9,9/6,7/7,9 l/100 km
Cena od 249 600 zł (238 600 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA