REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volvo XC90 D5 225 KM: styl i nowoczesność

Volvo XC90 D5 2016
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Volvo XC90 to jedna z najważniejszych motoryzacyjnych nowości 2015 roku. Ten na wskroś nowoczesny SUV ma szansę podbić rynek. Jakie są jego mocne i słabe strony?

Volvo zainwestowało ogromne pieniądze w stworzenie najnowszego XC90. Powstał zupełnie nowy samochód, którego z poprzednikiem łączy jedynie podobna bryła nadwozia i wysoki poziom bezpieczeństwa. Reszta jest zupełnie nowa. Poziom zaawansowania technicznego tego auta robi ogromne wrażenie. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i multimedia to tylko część efektów włożonej w ten pojazd pracy. Nie wszystko jest jednak w tym aucie idealne i warto wziąć to pod uwagę.

REKLAMA

REKLAMA

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Niesamowite wrażenie nowe Volvo XC90 robi już na pierwszy rzut oka. Sylwetka nadwozia jest na wskroś nowoczesna, a jednocześnie w niezwykle udany sposób nawiązuje do swojego poprzednika. LED-owe reflektory, piękne, 21-calowe alufelgi obute w opony o rozmiarze aż 275/40/R21 i potężne tylne światła tak charakterystyczne dla rodzinnych wersji Volvo. Do tego potężna maska z pięknym grillem, chromowane listwy wokół szyb i u dołu drzwi i podwójny układ wydechowy.

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Atutem nadwozia jest jednak nie tylko nowoczesny projekt, ale przede wszystkim solidna konstrukcja. Do jego budowy wykorzystano 5-krotnie więcej stali borowej niż poprzednim XC90. To właśnie ten materiał miał decydujący wpływ na doskonałe wyniki w próbach dachowania w poprzednim modelu. W obecnym XC90 udział stali borowej w konstrukcji auta zwiększył się aż do 40 procent!

Jednak dopiero zajęcie miejsca w kabinie pozwala dostrzec jak wielki postęp nastąpił w nowym XC90. Rewelacyjnie reagujący na dotyk ekran centralnego systemu multimedialnego Sensus, kapitalne przednie fotele o bardzo szerokim zakresie regulacji, przyjemnie grający system audio marki Bowers&Wilkins , wysokiej jakości skóra i bardzo elegancki wystrój kabiny. Do tego prawdziwe drewno, aluminium i niezwykle dopracowane detale jak chociażby starter silnika umieszczony na tunelu środkowym czy pięknie wkomponowane głośniki w boczkach drzwi i na środku deski rozdzielczej.

REKLAMA

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Wnętrze rozpieszcza podróżujących także ogromną ilością miejsca, zwłaszcza na wysokości barków, wygodnymi fotelami i niezłym wyciszeniem kabiny (ale tylko do prędkości ok. 150 km/h). Centralny ekran systemu Sensus kapitalnie reaguje na dotyk i jak żaden inny tego typu wyświetlacz wyjątkowo sprawnie zastępuje większość analogowych przycisków (choć eliminacja pokręteł od sterowania klimatyzacją nie do końca mnie przekonuje). Niestety bardzo łatwo się on brudzi, a odbite na ekranie ślady palców wyglądają nieestetycznie. Regulacja głośności za pomocą pokrętła umieszczonego tuż przed dźwignia zmiany biegów jest fantastycznym pomysłem, podobnie jak możliwość regulacji ustawień fotela pasażera przez kierowcę za pomocą systemu Sensus.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Materiały wykończeniowe są naprawdę dobrej jakości, zwłaszcza przyjemna w dotyku skóra, jednak plastik który posłużył do wykończenia deski rozdzielczej, choć miękki (ale tylko nieznacznie), nie jest w mojej opinii tak dobry jak ten w Audi czy BMW.

Bagażnik Volvo XC90 przy złożonych siedzeniach trzeciego rzędu ma pojemność 1019 litrów. Jeśli autem podróżuje 7 osób, to jego kubatura zmniejsza się do 368 l, natomiast przy dwóch osobach w kabinie jego pojemność rośnie aż do 1868 l. Mocną jego stroną jest także brak progu załadunkowego, rozkładana przegroda z pasami mocującymi drobne przedmioty oraz możliwość obniżenia podłogi bagażnika poprzez sterowane przyciskiem pneumatyczne zawieszenie.

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Nie wszystko jest jednak idealne w kabinie nowego Volvo XC90. Brakuje regulacji zagłówków w przednich siedzeniach, układ klimatyzacji pracuje nieco za głośno, jasne dywaniki niezwykle szybko się brudzą, głośnik umieszczony na desce rozdzielczej wpada w wibracje, a elektrycznie zamykany schowek wydaje się totalnie zbędnym gadżetem. Poza tym w trzecim rzędzie siedzeń w miarę wygodnie będzie jedynie dzieciom lub niewysokim osobom, tak więc trudno rozpatrywać nowe Volvo XC90 jako alternatywę dla vana.

Bezpieczeństwo

Mocną stroną Volvo XC90 jest wysoki poziom bezpieczeństwa jaki oferuje swoim pasażerom. Nie dość, że auto rewelacyjnie przeszło wyjątkowo surowe i trudne testy zderzeniowe IIHS (w tym m.in. uderzenie rogiem maski w przeszkodę) to na dodatek w czasie jazdy kierowca może wspomóc się pracą wielu układów bezpieczeństwa. Auto samoczynnie rozpocznie hamowanie jeśli skręcając w lewo na skrzyżowaniu przetniemy tor jazdy pojazdowi jadącemu z przeciwka lub gdy w porę nie zauważymy jadącego drogą rowerzysty czy maszerującego po zmroku pieszego. XC90 pomoże kierowcy utrzymać właściwy odstęp od poprzedzającego pojazdu i zapobiegnie niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Oprócz tego za pomocą specjalnej kamery 360° pomoże dostrzec kierowcy nieduże obiekty znajdujące się wokół pojazdu, a specjalny radar uchroni go przed wyjazdem z miejsca parkingowego wprost pod nadjeżdżające auto. Wachlarz możliwości jest naprawdę przeogromny.

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

W tym wszystkim przeszkodzić może ci tylko jedno – kapryśna elektronika. W prezentowanym egzemplarzu sprawiała ona czasem problemy. Układ kamer potrafił na chwilę zastrajkować, a układy bezpieczeństwa odmówić działania i zakomunikować potrzebę odwiedzenia serwisu ASO. Co prawda problemy te ustępowały po ponownym odpaleniu silnika, ale lekki niedosyt pozostał.

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Przeciętnie wypadły za to w pełni LED-owe reflektory. Strumień światła ma dość niską jasność, a układ automatycznego dostosowania wiązki światła do warunków panujących na drodze miał problemy z zauważeniem aut jadących z naprzeciwka. W rezultacie kierowcy byli oślepiani przez nasze Volvo. System ten działa nieporównywalnie gorzej niż układ Active High Beam zastosowany w Volvo S60.

Zawieszenie

Opracowanie nowej płyty podłogowej wymusiło na projektantach nowego XC90 by skonstruowali zupełnie nowe zawieszenie. Z przodu zastosowano wahacze poprzeczne, a z tyłu poprzeczną sprężynę piórową wykonaną z lekkich materiałów, która zastąpiła tradycyjne sprężyny śrubowe. Aby zwiększyć komfort podróżowania w konstrukcji zawieszenia zastosowano miechy pneumatyczne wchodzące w skład tzw. aktywnego zawieszenia (opcja).

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

W rezultacie charakterystykę tłumienia nierówności można zmieniać za pomocą specjalnego pokrętła umieszczonego na tunelu środkowym. W zależności od aktualnych preferencji, kierowca może usztywnić pracę zwieszenia, poprawiając zachowanie auta w zakrętach lub nieco zmiękczyć jego charakterystykę, zwiększając komfort jazdy na mocniej zniszczonych drogach. W trakcie poruszania się w trudniejszym terenie (z prędkością do 40 km/h) kierowca może także skorzystać z trybu Off Road, aby zwiększyć prześwit auta z 24 do imponujących 28 cm.

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Zaawansowane technicznie zawieszenie dobrze radzi sobie z potężną masą pojazdu, zapewniając XC90 oczekiwaną przyczepność nawet w nieco ciaśniejszych zakrętach. Przechyły nadwozia nie są duże, a auto posłusznie podąża w obranym przez kierowcę kierunku jazdy. Szwedzkiemu SUV-owi brakuje jednak lekkości i zwinności w prowadzeniu. Nie jest to auto, które zachęca do dynamicznej jazdy po łukach. Choć samochód ma bardzo dobrą trakcję, to precyzyjnie działający układ kierowniczy, oparty na przekładni kulkowej i elektrycznym wspomaganiu, zachowuje się dość ospale, zwłaszcza w okolicach centralnego położenia kierownicy. Czuć, że auto nastawione jest na stateczną i bezpieczną jazdę i nie po drodze mu gwałtowne zmiany kierunku jazdy. Komfort amortyzacji stoi za to wysokim poziomie, lecz poprzeczne nierówności są wyraźnie bardziej odczuwalne (a przede wszystkim słyszalne) niż w układzie pneumatycznym stosowanym przez Audi w modelu Q7. 

Silnik D5

Cechą rozpoznawczą nowego Volvo XC90 jest gama silnikowa oparta wyłącznie na czterocylindrowych jednostkach napędowych. Najmocniejszy motor Diesla, oznaczony symbolem D5, ma obecnie pojemność zaledwie 2,0-litrów, ale dzięki dwóm turbosprężarkom osiąga moc aż 225 KM. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 7,8 sekundy a jego prędkość maksymalna sięga 220 km/h. Auto zadowala się przy tym średnio ok. 8,5 l paliwa na 100 km. Silnik ten wydaje się być optymalnym źródłem napędu dla XC90.

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Auto sprawnie nabiera prędkości pozwalając na spokojne wyprzedzanie innych pojazdów na trasie. Co prawda o jakimkolwiek dociąganiu pleców do foteli w trakcie przyspieszania nie można mówić, ale dynamika jest wystarczająca. Dźwięk pracy silnika D5 jest raczej mało przyjemny (zwłaszcza powyżej 3000 obr./min kiedy to zaczyna być słyszalny w kabinie), ale za to na trasie, w trakcie jazdy ze stałą prędkością 140 km/h motor ma zaledwie 2050 obr./min. Skrzynia biegów, wyposażona w 8 przełożeń dobrze wywiązuje się ze swojej pracy obniżając zarówno hałaśliwość motoru w trakcie szybszej jazdy, jak i jego apetyt na paliwo. Zmiana biegów jest płynna i szybka, a szarpanie zdarza się wyłącznie przy bardzo gwałtownych przyspieszeniach.

Volvo XC90 D5 2016

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Mimo dużej masy Volvo XC90 nie ma większych problemów z wytracaniem prędkości, o ile tylko kierowca pamięta o tym, by bardzo mocno docisnąć pedał hamulca do podłogi. W innym przypadku może mu się wydawać, że układ hamulcowy jest nieco za słaby, gdyż w przeciwieństwie np. do aut francuskich, dość spokojnie reaguje nawet na głębsze wciśnięcie hamulca. Droga hamowania na poziomie ok. 36 m to jednak bardzo dobry wynik.

Cena i wyposażenie

Volvo XC90 to nowoczesne auto, które może zachęcić potencjalnego nabywcę także nieźle skalkulowaną ceną. Za dobrze wyposażoną, 7-osobową wersję Inscription trzeba zapłacić 293 600 zł, a za egzemplarz taki jak w naszym teście równe 397 760 zł. Biorąc pod uwagę praktycznie kompletne wyposażenie nie jest to cena wysoka. Audi Q7 3.0 TDI 218 KM kosztuje co najmniej 270 000 zł, ale żeby było wyposażone podobnie jak XC90 trzeba zapłacić za nie ok. 440 tys. zł. Różnica jest zatem wyraźna. Trzeba jednak pamiętać, że pod maską Audi pracuje znacznie większy, 3,0-litrowy silnik V6 Diesla.

Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Volvo XC90 D5 2016
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA