REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Test Volvo V90 D5 AWD
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Efekt pracy szwedzkich designerów przy projekcie V90 jest piorunujący. To jednej z najlepiej zaprojektowanych samochodów w historii motoryzacji. W naszym teście sprawdzamy, jak jeździ Volvo V90 D5, czyli wersja napędzana przez dwulitrowy silnik wysokoprężny, który osiąga moc maksymalną 235 KM.

Majestatyczne nadwozie szwedzkiego kombi mierzy aż 493,6 cm długości i 189 cm szerokości. I choć V90 to kombi, które nie jest rodzajem nadwozia zarezerwowanym dla samochodów pełniących role reprezentacyjnych limuzyn to jednak nie można odmówić wyglądowi nowego Volvo dostojności.

REKLAMA

REKLAMA

Ciekawie zaprojektowany przód z reflektorami LED z wiązką świetlną w kształcie młota Thora i ogromną maską świetnie współgra z ładnie narysowanym tyłem, którego najciekawszymi elementami są ogromne lampy tylne. Całość dobrze podkreślają opcjonalne dwudziestojednocalowe obręcze kół ze stopów lekkich z oponami w rozmiarze 245/35 R21 (koszt kół to 15 980 zł). Oczywiście w polskich warunkach drogowych utrzymanie w dobrej kondycji (bez zarysowań) tak dużych obręczy z oponami o niskim profilu wymaga dużej ostrożności ze strony kierowcy.

Test Volvo V90 D5 AWD

Tomasz Korniejew

Więcej informacji na temat Volvo znajdziesz tutaj

Test Volvo V90 D5 AWD – wnętrze

Design deski rozdzielczej nowego V90 jest równie imonujący jak stylizacja karoserii. Jakość zastosowanych materiałów jest bardzo wysoka, dokładność montażu nie budzi zastrzeżeń. Opisywaną wersję D5 można zamówić od poziomu wyposażenia Momentum. Oznacza to, że wyświetlacz zegarów ma w tym egzemplarzu przekątną 8 cali. W wyższej wersji Inscription zainstalowano standardowo wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala. Można oczywiście wyposażyć wersję Momentum w wyświetlacz zegarów o przekątnej 12,3 cala dokupując za 8000 zł pakiet business zawierający m.in. system nawigacji satelitarnej i asystenta parkowania Park Pilot.

REKLAMA

Za to 9 calowy wyświetlacz dotykowy zlokalizowany na konsoli centralnej to standardowe wyposażenie wersji Momentum.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Volvo V90 D5 AWD

Tomasz Korniejew

Stanowi on jednocześnie centrum obsługi systemu pokładowego, audio i opcjonalnej nawigacji. Trzeba przyznać, że jego sprawnej obsługi trzeba się nauczyć. Wiele ustawień jest schowanych głęboko w podstronach menu. Poza tym, choć ekran sprawnie reaguje na gesty to jednak jego błyszcząca powierzchnia odbija światło, co często skutkuje zakłóconą przez promienie słoneczne widocznością.

Recenzowany egzemplarz został wyposażony w system audio Bowers&Wilkins z 19 głośnikami (koszt to 14 350 zł). Sprzęt gra rewelacyjnie, a audiofile z pewnością będą czerpać radość ze słuchania odpowiednio dobranych utworów odtwarzanych w trybie ustawienia dźwięku zestrojonego na wzór sali koncertowej geteborskiej orkiestry symfonicznej.

Zobacz też: Volvo V90 2016 - nowa odsłona szwedzkiego kombi

Ale nie tylko to sprawia, że podróżowanie V90 jest przyjemne. Cieszą zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa, które rozpieszczają wygodą. Nikt nie będzie też narzekał na brak przestrzeni.

Więcej niż wystarczająca jest także pojemność bagażnika. Licząc do linii rolety ma 560 l objętości.

Test Volvo V90 D5 AWD

Tomasz Korniejew

Test Volvo V90 D5 AWD – napęd/układ jezdny

Wersja D5 Volvo V90 jest napędzana przez czterocylindrowy silnik o pojemności 2l, który rozwija moc maksymalną 235 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy (aż) 480 Nm w zakresie od 1750 do 2250 obr./min.

Z napędem współpracuje ośmiobiegowa przekładnia Geartronic. Recenzowane V90 jest też wyposażone w napęd na obie osie.

Według danych producenta opisywana, 235 konna wersja V90 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 s i może pojechać z maksymalną prędkością 240 km/h.

Ale mimo sporego zapasu momentu obrotowego i mocy, opisywane Volvo nie prowokuje kierowcy do ostrej, dynamicznej jazdy. To raczej typ komfortowego cruisera, którym poruszanie się jest relaksujące zarówno dla pasażerów, jak i dla kierowcy.

Test Volvo V90 D5 AWD

Tomasz Korniejew

Co prawda auto chętnie nabiera prędkości, zarówno podczas startu sod świateł, jak i podczas prób wyprzedzania na autostradzie, niemniej kierowcę w tym przypadku bardziej od dynamiki jazdy cieszą doskonałe wyciszenie wnętrza i świetny zestaw audio.

Recenzowany egzemplarz został wyposażony w opcjonalne zwieszenie pneumatyczne, dzięki czemu pokonywanie nierówności na oponach grubości kartki papieru przebiegało w bardzo komfortowych warunkach.

V90 jest także bardzo zwrotne. Choć duże gabaryty zewnętrzne robią swoje i mimo wspomnianej zwrotności, a także czujników i kamery ułatwiających parkowanie, nie jest łatwo znaleźć odpowiednie miejsce do pozostawienia pojazdu w zatłoczonym mieście.

Zobacz też: Test Volvo S60 3.0 T6 Polestar - ostatnie wcielenie szwedzkiego wojownika

Dalsza część testu Volvo V90 na następnej stronie


Wielu malkontentów zarzuca szwedzkiemu producentowi, że zrezygnował ze świetnie brzmiących pięciocylindrowych jednostek na rzecz mniejszych, czterocylindrowych silników, które nie brzmią tak dobrze jak jednostki pięciocylindrowe. Całe szczęście odgłos pracy czterocylindrowego silnika Diesla zamontowanego w V90 jest mało słyszalny, gdy jednostka jest zimna i prawie wcale niesłyszalny gdy silnik osiąga optymalną temperaturę pracy.

Przedział pasażerski został doskonale wyciszony i nawet podczas jazdy z wysokimi prędkościami w kabinie jest przyjemnie cicho.

Test Volvo V90 D5 AWD

Tomasz Korniejew

A ile 235 konne Volvo zużywa paliwa?

Nie trzeba specjalnie się starać, by uzyskać wynik zużycia paliwa w ruchu miejskim na poziomie 9 l oleju napędowego na 100 km. Biorąc pod uwagę gabaryty pojazdu i fakt, że jest wyposażony w napęd na obie osie należy uznać ten rezultat za zadowalający. Paradoksalnie gorzej Volvo wypada pod względem zużycia paliwa podczas jazdy z prędkością autostradową. Wtedy „spalanie” maleje do ok 8,2 l na 100 km.

Test Volvo V90 D5 AWD – podsumowanie

Najnowsze Volvo V90 urzeka stylem. Nikt nie będzie rozczarowany jakością wykończenia wnętrza, czy komfortem jazdy. Także dynamika 235 konnej jednostki napędowej jest wystarczająca do sprawnej jazdy w pełni zapakowanym samochodem. Oczywiście obsługa systemu pokładowego pozostawia sporo do życzenia, przydałoby się także poprawić widoczność centralnego ekranu, gdy padają na niego promienie słoneczne.

Jednak dla wielu potencjalnych nabywców najważniejszą zaletą nowego Volvo jest to, w jak pozytywny sposób wpływa na wizerunek właściciela. Auto, choć drogie, nie jest pretensjonalne. I dla wielu kierowców z tzw. większą swobodą nabywczą ta ostatnia zaleta ma największe znaczenie.

Test Volvo V90 D5 AWD

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Volvo XC90 D5 225 KM: styl i nowoczesność

Volvo V90 D5 AWD – dane techniczne

Volvo V90 D5 AWD
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 235 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 480 Nm/1750-2250 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 8-bieg.
Pojemność bagażnika 560 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 493,6/189/147,5 cm
Rozstaw osi 294,1 cm
V-max 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,2 s
Zużycie paliwa* 5,2 l/100 km
Cena od 242 900 zł
*cykl mieszany
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Test Volvo V90 D5 AWD
Tomasz Korniejew
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA