REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Sebastian Tomaszewski
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? / fot. Peugeot
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? / fot. Peugeot
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Jazda „automatem” to wygoda i przyjemność, ale czasami też duże wydatki. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, by wydłużyć działanie przekładni automatycznej. Podpowiadamy jak dbać o automatyczną skrzynię biegów.

Peugeot

peugeot

Automatycznie skrzynie biegów to duży komfort przy codziennym użytkowaniu auta, szczególnie w jeździe miejskiej, gdy często stoimy w korkach. Wrzucamy „D”, puszczamy hamulec i gotowe. Skrzynia robi wszystko za nas, a my możemy odpocząć za kierownicą. Większość kierowców po pierwszym aucie z „automatem”, nie wyobraża sobie przesiadki na auto ze skrzynia manualną.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś przekładnie automatyczne oznaczały znacznie gorsze osiągi auta i zwiększone zużycie paliwa, dzisiaj sytuacja ta uległa zmianie. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów potrafią poprawiać osiągi i zauważalnie zmniejszać zużycie paliwa, ale to nie koniec zalet. Jazdą z taką skrzynią mniej obciąża silnik, ponieważ stara się utrzymywać optymalne obroty jednostki napędowej. Dzięki temu „automaty” w starych amerykańskich autach były praktycznie dożywotnie. W obecnych czasach moc w samochodach rośnie, podobnie jak moment obrotowy, dlatego przekładnie automatyczne mają utrudnione zadanie. Jak ze wzrostem osiągów radzą sobie nowoczesne skrzynie automatyczne? Jako nowe pracują bez zarzutu, ale już po przebiegu 150 tys. km mogą zacząć się problemy. Podpowiadamy, jak wydłużyć ich cykl życia.

Bądź cierpliwy

Lewarek w pozycję „P” należy przedstawić tylko wtedy, gdy auto się całkowicie zatrzyma. Unikniemy w ten sposób awarii mechanizmu blokady kół. Analogicznie sytuacja wygląda z biegiem wstecznym, oznaczonym literą „P”, który włącza się zwykle z pewnym opóźnieniem. Wszystko zależy od rodzaju skrzyni biegów. Warto odczekać chwilę po włączeniu biegu, by nie doszło w przyszłości do drogich awarii tego układu.

REKLAMA

Używaj „kickdown” z głową

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Kickdown” to wciśnięcie pedału gazu aż do oporu, które ma na celu wymuszenie zredukowania biegów o jak największą liczbę, by maksymalnie wykorzystać możliwości układu napędowego. Trzeba jednak pamiętać, że korzystanie z tego rozwiązania nie pozostaje bez wpływu na stan skrzyni biegów. Zdecydowanie bezpieczniejsze dla mechanizmu jest liniowe przyspieszanie, jednak oznacza to, że w ogóle mamy zrezygnować z „kickdownu” - po prostu używajmy tej funkcji z rozsądkiem. Pozwoli to na dłuższe cieszenie się ze sprawnej przekładni.

Uważaj na amerykańskie „automaty”

Skrzynie biegów w pojazdach z rynku amerykańskiego mogą mieć inną budowę niż w autach przeznaczonych na rynek europejski. W Stanach Zjednoczonych jeździ się inaczej niż w Europie - duża liczba dróg szybkiego ruchu i przestrzeganie ograniczeń prędkości sprzyjają spokojnej jeździe na włączonym tempomacie przez setki kilometrów. To wszystko powoduje, że po sprowadzeniu samochodu z USA lub Kanady, trzeba go przystosować do europejskiego stylu jazdy, czyli o wiele bardziej dynamicznego. Z tego powodu warto zamontować dodatkową chłodnicę oleju skrzyni biegów, która uchroni nas przed niebezpiecznym dla przekładni wzrostem temperatury oleju w układzie.

Rzadziej przełączaj tryby w skrzyni automatycznej

Na światłach nie wrzucaj na luz (pozycja „N”) - lepiej pozostawić dźwignię zmiany trybów w pozycji „D”. Częste przełączanie skrzyni z trybu N” na „D” doprowadzi do szybszego zużycia tarczek sprzęgłowych skrzyni.

Wymiana oleju

Doświadczeni mechanicy radzą, by w skrzyniach automatycznych zmieniać olej, co 60-80 tys. kilometrów, a nawet częściej. Oleje nie są wieczne i po pewnym czasu się starzeją i zużywają. Co więcej, pracują w trudnych warunkach. Długotrwała jazda z tym samym olejem spowoduje szybsze zużycie przekładni, a niestety naprawa „automatu” zazwyczaj kosztuje tysiące złotych. Jeżeli decydujemy się na wymianę, powinniśmy wybrać fachowy warsztat, najlepiej wyspecjalizowany w danej marce lub w obsłudze i naprawach skrzyń automatycznych.

Wpływ innych podzespołów na skrzynię automatyczną

Nie można zapomnieć o innych elementach samochodu. Na żywotność automatycznych skrzyń biegów nie tylko wpływa częstotliwość wymian oleju, styl jazdy czy nieprawidłowa jej eksploatacja. Wpływ mają także nasze ingerencje w np. moc w silnika. Popularny „chip tuning” podnosi moc i moment obrotowy, kosztem przyspieszonego zużycia skrzyni. Problemy z osprzętem silnika, za mała ilość płynu w układzie chłodzenia, a nawet nieprawidłowe działania instalacji gazowej mogą mieć negatywny wpływ na skrzynię w naszym wozie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA