REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Sebastian Tomaszewski
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? / fot. Peugeot
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? / fot. Peugeot
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Jazda „automatem” to wygoda i przyjemność, ale czasami też duże wydatki. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, by wydłużyć działanie przekładni automatycznej. Podpowiadamy jak dbać o automatyczną skrzynię biegów.

Peugeot

peugeot

Automatycznie skrzynie biegów to duży komfort przy codziennym użytkowaniu auta, szczególnie w jeździe miejskiej, gdy często stoimy w korkach. Wrzucamy „D”, puszczamy hamulec i gotowe. Skrzynia robi wszystko za nas, a my możemy odpocząć za kierownicą. Większość kierowców po pierwszym aucie z „automatem”, nie wyobraża sobie przesiadki na auto ze skrzynia manualną.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś przekładnie automatyczne oznaczały znacznie gorsze osiągi auta i zwiększone zużycie paliwa, dzisiaj sytuacja ta uległa zmianie. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów potrafią poprawiać osiągi i zauważalnie zmniejszać zużycie paliwa, ale to nie koniec zalet. Jazdą z taką skrzynią mniej obciąża silnik, ponieważ stara się utrzymywać optymalne obroty jednostki napędowej. Dzięki temu „automaty” w starych amerykańskich autach były praktycznie dożywotnie. W obecnych czasach moc w samochodach rośnie, podobnie jak moment obrotowy, dlatego przekładnie automatyczne mają utrudnione zadanie. Jak ze wzrostem osiągów radzą sobie nowoczesne skrzynie automatyczne? Jako nowe pracują bez zarzutu, ale już po przebiegu 150 tys. km mogą zacząć się problemy. Podpowiadamy, jak wydłużyć ich cykl życia.

Bądź cierpliwy

Lewarek w pozycję „P” należy przedstawić tylko wtedy, gdy auto się całkowicie zatrzyma. Unikniemy w ten sposób awarii mechanizmu blokady kół. Analogicznie sytuacja wygląda z biegiem wstecznym, oznaczonym literą „P”, który włącza się zwykle z pewnym opóźnieniem. Wszystko zależy od rodzaju skrzyni biegów. Warto odczekać chwilę po włączeniu biegu, by nie doszło w przyszłości do drogich awarii tego układu.

REKLAMA

Używaj „kickdown” z głową

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Kickdown” to wciśnięcie pedału gazu aż do oporu, które ma na celu wymuszenie zredukowania biegów o jak największą liczbę, by maksymalnie wykorzystać możliwości układu napędowego. Trzeba jednak pamiętać, że korzystanie z tego rozwiązania nie pozostaje bez wpływu na stan skrzyni biegów. Zdecydowanie bezpieczniejsze dla mechanizmu jest liniowe przyspieszanie, jednak oznacza to, że w ogóle mamy zrezygnować z „kickdownu” - po prostu używajmy tej funkcji z rozsądkiem. Pozwoli to na dłuższe cieszenie się ze sprawnej przekładni.

Uważaj na amerykańskie „automaty”

Skrzynie biegów w pojazdach z rynku amerykańskiego mogą mieć inną budowę niż w autach przeznaczonych na rynek europejski. W Stanach Zjednoczonych jeździ się inaczej niż w Europie - duża liczba dróg szybkiego ruchu i przestrzeganie ograniczeń prędkości sprzyjają spokojnej jeździe na włączonym tempomacie przez setki kilometrów. To wszystko powoduje, że po sprowadzeniu samochodu z USA lub Kanady, trzeba go przystosować do europejskiego stylu jazdy, czyli o wiele bardziej dynamicznego. Z tego powodu warto zamontować dodatkową chłodnicę oleju skrzyni biegów, która uchroni nas przed niebezpiecznym dla przekładni wzrostem temperatury oleju w układzie.

Rzadziej przełączaj tryby w skrzyni automatycznej

Na światłach nie wrzucaj na luz (pozycja „N”) - lepiej pozostawić dźwignię zmiany trybów w pozycji „D”. Częste przełączanie skrzyni z trybu N” na „D” doprowadzi do szybszego zużycia tarczek sprzęgłowych skrzyni.

Wymiana oleju

Doświadczeni mechanicy radzą, by w skrzyniach automatycznych zmieniać olej, co 60-80 tys. kilometrów, a nawet częściej. Oleje nie są wieczne i po pewnym czasu się starzeją i zużywają. Co więcej, pracują w trudnych warunkach. Długotrwała jazda z tym samym olejem spowoduje szybsze zużycie przekładni, a niestety naprawa „automatu” zazwyczaj kosztuje tysiące złotych. Jeżeli decydujemy się na wymianę, powinniśmy wybrać fachowy warsztat, najlepiej wyspecjalizowany w danej marce lub w obsłudze i naprawach skrzyń automatycznych.

Wpływ innych podzespołów na skrzynię automatyczną

Nie można zapomnieć o innych elementach samochodu. Na żywotność automatycznych skrzyń biegów nie tylko wpływa częstotliwość wymian oleju, styl jazdy czy nieprawidłowa jej eksploatacja. Wpływ mają także nasze ingerencje w np. moc w silnika. Popularny „chip tuning” podnosi moc i moment obrotowy, kosztem przyspieszonego zużycia skrzyni. Problemy z osprzętem silnika, za mała ilość płynu w układzie chłodzenia, a nawet nieprawidłowe działania instalacji gazowej mogą mieć negatywny wpływ na skrzynię w naszym wozie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA