REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Tomaszewski
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? / fot. Peugeot
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? / fot. Peugeot
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Jazda „automatem” to wygoda i przyjemność, ale czasami też duże wydatki. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, by wydłużyć działanie przekładni automatycznej. Podpowiadamy jak dbać o automatyczną skrzynię biegów.
Peugeot 308 skrzynia biegów EAT6 automat

Peugeot

peugeot

REKLAMA

Automatycznie skrzynie biegów to duży komfort przy codziennym użytkowaniu auta, szczególnie w jeździe miejskiej, gdy często stoimy w korkach. Wrzucamy „D”, puszczamy hamulec i gotowe. Skrzynia robi wszystko za nas, a my możemy odpocząć za kierownicą. Większość kierowców po pierwszym aucie z „automatem”, nie wyobraża sobie przesiadki na auto ze skrzynia manualną.

REKLAMA

Kiedyś przekładnie automatyczne oznaczały znacznie gorsze osiągi auta i zwiększone zużycie paliwa, dzisiaj sytuacja ta uległa zmianie. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów potrafią poprawiać osiągi i zauważalnie zmniejszać zużycie paliwa, ale to nie koniec zalet. Jazdą z taką skrzynią mniej obciąża silnik, ponieważ stara się utrzymywać optymalne obroty jednostki napędowej. Dzięki temu „automaty” w starych amerykańskich autach były praktycznie dożywotnie. W obecnych czasach moc w samochodach rośnie, podobnie jak moment obrotowy, dlatego przekładnie automatyczne mają utrudnione zadanie. Jak ze wzrostem osiągów radzą sobie nowoczesne skrzynie automatyczne? Jako nowe pracują bez zarzutu, ale już po przebiegu 150 tys. km mogą zacząć się problemy. Podpowiadamy, jak wydłużyć ich cykl życia.

Bądź cierpliwy

Lewarek w pozycję „P” należy przedstawić tylko wtedy, gdy auto się całkowicie zatrzyma. Unikniemy w ten sposób awarii mechanizmu blokady kół. Analogicznie sytuacja wygląda z biegiem wstecznym, oznaczonym literą „P”, który włącza się zwykle z pewnym opóźnieniem. Wszystko zależy od rodzaju skrzyni biegów. Warto odczekać chwilę po włączeniu biegu, by nie doszło w przyszłości do drogich awarii tego układu.

Używaj „kickdown” z głową

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Kickdown” to wciśnięcie pedału gazu aż do oporu, które ma na celu wymuszenie zredukowania biegów o jak największą liczbę, by maksymalnie wykorzystać możliwości układu napędowego. Trzeba jednak pamiętać, że korzystanie z tego rozwiązania nie pozostaje bez wpływu na stan skrzyni biegów. Zdecydowanie bezpieczniejsze dla mechanizmu jest liniowe przyspieszanie, jednak oznacza to, że w ogóle mamy zrezygnować z „kickdownu” - po prostu używajmy tej funkcji z rozsądkiem. Pozwoli to na dłuższe cieszenie się ze sprawnej przekładni.

Uważaj na amerykańskie „automaty”

Skrzynie biegów w pojazdach z rynku amerykańskiego mogą mieć inną budowę niż w autach przeznaczonych na rynek europejski. W Stanach Zjednoczonych jeździ się inaczej niż w Europie - duża liczba dróg szybkiego ruchu i przestrzeganie ograniczeń prędkości sprzyjają spokojnej jeździe na włączonym tempomacie przez setki kilometrów. To wszystko powoduje, że po sprowadzeniu samochodu z USA lub Kanady, trzeba go przystosować do europejskiego stylu jazdy, czyli o wiele bardziej dynamicznego. Z tego powodu warto zamontować dodatkową chłodnicę oleju skrzyni biegów, która uchroni nas przed niebezpiecznym dla przekładni wzrostem temperatury oleju w układzie.

Rzadziej przełączaj tryby w skrzyni automatycznej

Na światłach nie wrzucaj na luz (pozycja „N”) - lepiej pozostawić dźwignię zmiany trybów w pozycji „D”. Częste przełączanie skrzyni z trybu N” na „D” doprowadzi do szybszego zużycia tarczek sprzęgłowych skrzyni.

Wymiana oleju

Doświadczeni mechanicy radzą, by w skrzyniach automatycznych zmieniać olej, co 60-80 tys. kilometrów, a nawet częściej. Oleje nie są wieczne i po pewnym czasu się starzeją i zużywają. Co więcej, pracują w trudnych warunkach. Długotrwała jazda z tym samym olejem spowoduje szybsze zużycie przekładni, a niestety naprawa „automatu” zazwyczaj kosztuje tysiące złotych. Jeżeli decydujemy się na wymianę, powinniśmy wybrać fachowy warsztat, najlepiej wyspecjalizowany w danej marce lub w obsłudze i naprawach skrzyń automatycznych.

Wpływ innych podzespołów na skrzynię automatyczną

Nie można zapomnieć o innych elementach samochodu. Na żywotność automatycznych skrzyń biegów nie tylko wpływa częstotliwość wymian oleju, styl jazdy czy nieprawidłowa jej eksploatacja. Wpływ mają także nasze ingerencje w np. moc w silnika. Popularny „chip tuning” podnosi moc i moment obrotowy, kosztem przyspieszonego zużycia skrzyni. Problemy z osprzętem silnika, za mała ilość płynu w układzie chłodzenia, a nawet nieprawidłowe działania instalacji gazowej mogą mieć negatywny wpływ na skrzynię w naszym wozie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA