Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Automatycznie skrzynie biegów to duży komfort przy codziennym użytkowaniu auta, szczególnie w jeździe miejskiej, gdy często stoimy w korkach. Wrzucamy „D”, puszczamy hamulec i gotowe. Skrzynia robi wszystko za nas, a my możemy odpocząć za kierownicą. Większość kierowców po pierwszym aucie z „automatem”, nie wyobraża sobie przesiadki na auto ze skrzynia manualną.
REKLAMA
Kiedyś przekładnie automatyczne oznaczały znacznie gorsze osiągi auta i zwiększone zużycie paliwa, dzisiaj sytuacja ta uległa zmianie. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów potrafią poprawiać osiągi i zauważalnie zmniejszać zużycie paliwa, ale to nie koniec zalet. Jazdą z taką skrzynią mniej obciąża silnik, ponieważ stara się utrzymywać optymalne obroty jednostki napędowej. Dzięki temu „automaty” w starych amerykańskich autach były praktycznie dożywotnie. W obecnych czasach moc w samochodach rośnie, podobnie jak moment obrotowy, dlatego przekładnie automatyczne mają utrudnione zadanie. Jak ze wzrostem osiągów radzą sobie nowoczesne skrzynie automatyczne? Jako nowe pracują bez zarzutu, ale już po przebiegu 150 tys. km mogą zacząć się problemy. Podpowiadamy, jak wydłużyć ich cykl życia.
Bądź cierpliwy
Lewarek w pozycję „P” należy przedstawić tylko wtedy, gdy auto się całkowicie zatrzyma. Unikniemy w ten sposób awarii mechanizmu blokady kół. Analogicznie sytuacja wygląda z biegiem wstecznym, oznaczonym literą „P”, który włącza się zwykle z pewnym opóźnieniem. Wszystko zależy od rodzaju skrzyni biegów. Warto odczekać chwilę po włączeniu biegu, by nie doszło w przyszłości do drogich awarii tego układu.
Używaj „kickdown” z głową
„Kickdown” to wciśnięcie pedału gazu aż do oporu, które ma na celu wymuszenie zredukowania biegów o jak największą liczbę, by maksymalnie wykorzystać możliwości układu napędowego. Trzeba jednak pamiętać, że korzystanie z tego rozwiązania nie pozostaje bez wpływu na stan skrzyni biegów. Zdecydowanie bezpieczniejsze dla mechanizmu jest liniowe przyspieszanie, jednak oznacza to, że w ogóle mamy zrezygnować z „kickdownu” - po prostu używajmy tej funkcji z rozsądkiem. Pozwoli to na dłuższe cieszenie się ze sprawnej przekładni.
Uważaj na amerykańskie „automaty”
Skrzynie biegów w pojazdach z rynku amerykańskiego mogą mieć inną budowę niż w autach przeznaczonych na rynek europejski. W Stanach Zjednoczonych jeździ się inaczej niż w Europie - duża liczba dróg szybkiego ruchu i przestrzeganie ograniczeń prędkości sprzyjają spokojnej jeździe na włączonym tempomacie przez setki kilometrów. To wszystko powoduje, że po sprowadzeniu samochodu z USA lub Kanady, trzeba go przystosować do europejskiego stylu jazdy, czyli o wiele bardziej dynamicznego. Z tego powodu warto zamontować dodatkową chłodnicę oleju skrzyni biegów, która uchroni nas przed niebezpiecznym dla przekładni wzrostem temperatury oleju w układzie.
Rzadziej przełączaj tryby w skrzyni automatycznej
Na światłach nie wrzucaj na luz (pozycja „N”) - lepiej pozostawić dźwignię zmiany trybów w pozycji „D”. Częste przełączanie skrzyni z trybu N” na „D” doprowadzi do szybszego zużycia tarczek sprzęgłowych skrzyni.
Wymiana oleju
Doświadczeni mechanicy radzą, by w skrzyniach automatycznych zmieniać olej, co 60-80 tys. kilometrów, a nawet częściej. Oleje nie są wieczne i po pewnym czasu się starzeją i zużywają. Co więcej, pracują w trudnych warunkach. Długotrwała jazda z tym samym olejem spowoduje szybsze zużycie przekładni, a niestety naprawa „automatu” zazwyczaj kosztuje tysiące złotych. Jeżeli decydujemy się na wymianę, powinniśmy wybrać fachowy warsztat, najlepiej wyspecjalizowany w danej marce lub w obsłudze i naprawach skrzyń automatycznych.
Wpływ innych podzespołów na skrzynię automatyczną
Nie można zapomnieć o innych elementach samochodu. Na żywotność automatycznych skrzyń biegów nie tylko wpływa częstotliwość wymian oleju, styl jazdy czy nieprawidłowa jej eksploatacja. Wpływ mają także nasze ingerencje w np. moc w silnika. Popularny „chip tuning” podnosi moc i moment obrotowy, kosztem przyspieszonego zużycia skrzyni. Problemy z osprzętem silnika, za mała ilość płynu w układzie chłodzenia, a nawet nieprawidłowe działania instalacji gazowej mogą mieć negatywny wpływ na skrzynię w naszym wozie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.