REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa?

Łukasz Kuźmiuk
 10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa? / fot. Fotolia
10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ecodriving wcale nie musi się kojarzyć z powolną jazdą i snuciem się na drodze, ponieważ nawet żwawa jazda może być ekonomiczna. Umiejętne stosowanie się do zasad ecodrivingu pozwoli nam zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym zaoszczędzić pieniądze. Jakie są zasady ecodrivingu i jak je stosować?

Co to jest ecodriving?

Ecodriving to umiejętność oszczędnej jazdy samochodem na co dzień. Wiele osób myśli, że ten styl podróżowania wiąże się z powolnym poruszaniem się autem i równie wolnym nabieraniem prędkości, jednak w rzeczywistości jest inaczej. Nic nie stoi na przeszkodzie by jeździć całkiem żwawo i ekonomicznie. Poniżej przedstawiliśmy 10 złotych rad, stosowanych podczas ecodrivingu.

REKLAMA

REKLAMA

1. Nie czekaj aż silnik się rozgrzeje, po prostu ruszaj. Większość nowoczesnych samochodów jest tak projektowanych, by móc rozpocząć jazdę od razu po uruchomieniu silnika. Oczywiście do czasu rozgrzania motoru nie powinniśmy „piłować”, ponieważ obniży to trwałość jednostki napędowej. Zimowe rozgrzewanie wnętrza auta przy pracującym silniku w trakcie odśnieżania nadwozia zwiększa zużycie paliwa, więc jeśli możemy, unikajmy tego.

2. Zadbaj o ciśnienie w oponach. Wiele osób lekceważąco odnosi się do systematycznego sprawdzania ciśnienia w oponach. Za niskie ciśnienie w oponach przekłada się na zwiększony opór toczenia, a to z kolei prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa. Prawidłowo napompowane „gumy” nie dość, że pozwolą nam zaoszczędzić benzynę, olej napędowy lub gaz LPG, to w dodatku posłużą dłużej. Informacje o zalecanym przez producenta pojazdu ciśnieniu w oponach można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na odpowiedniej naklejce, umieszczonej na lub przy drzwiach kierowcy albo na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa.

Zbyt duże ciśnienie w oponach też jest niepożądane. W takich przypadkach samochód łatwiej wpada w poślizg, a „kapcie” ulegają przedwczesnemu zużyciu na środku bieżnika. Zimą lepiej pompować opony na dworze, ponieważ ciepłe powietrze, zaaplikowane np. w ogrzewanym garażu, w minusowych temperaturach zmniejszy swoją objętość.

REKLAMA

3. Wyłączaj silnik podczas długich postojów, np. stojąc w nieruchomym korku lub czekając na podniesienie szlabanów przed przejazdem kolejowym. Według tej zasady działa popularny system start/stop w wielu nowych samochodach. Po co masz zużywać paliwo, skoro i tak stoisz w miejscu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Obserwuj co się dzieje na drodze. Jeśli widzisz, że samochód przed Tobą zwalnia lub zjeżdżasz ze wzniesienia, odpuść pedał gazu i pozwól autu się toczyć, jednocześnie hamując silnikiem (wtedy odcinany jest dopływ paliwa do cylindrów). Z pedału hamulca korzystaj dopiero wtedy, gdy masz się zatrzymać lub znacząco wytracić prędkość. Jazda na „luzie” to kolejny wzrost zużycia paliwa, ponieważ w tej sytuacji do podtrzymania pracy motoru są konieczne niewielkie dawki paliwa.

5. Podczas przyspieszania wbijaj biegi przy optymalnych obrotach. W przypadku silników benzynowych będzie to przy około 2500 obr./min, zaś w przypadku turbodiesli przy około 2000 obr./min. Większość jednostek napędowych przy tych wartościach radzi sobie bezproblemowo, ale najważniejsze jest „dogadywanie się” z własnym pojazdem. Jeśli po zmianie z „czwórki” na „piątkę” motor wpada w nadmierne wibracje lub poszarpuje, to po prostu wyższy bieg został wbity za wcześnie. Warto uczyć się na błędach i współpracować z autem.

6. Przyspieszaj dynamicznie, ale krótkotrwale. W pierwszej chwili wydaje się to nielogiczne, prawda? Trzeba jednak pamiętać, że podczas powolnego rozpędzania pojazdu silnik jest nieustannie pod obciążeniem i zużywa więcej paliwa. Rozwiązaniem jest przyspieszanie z pedałem gazu wciśniętym do ¾ możliwego skoku, oczywiście stosując się jednocześnie do zasady nr. 5.

7. Jedź spokojnie i ze stałą prędkością. Częste hamowanie i przyspieszanie to największy wróg ekonomicznej jazdy, ponieważ w ten sposób niepotrzebnie zużywamy za dużo paliwa. Dostosujmy się do prędkości innych pojazdów, a także pamiętaj o zasadzie nr. 4, czyli o obserwowaniu sytuacji na drodze.

8. Pozbądź się zbędnych kilogramów. Wożąc w aucie śmieci, ciężkie narzędzia lub niepotrzebne przedmioty działasz na swoją szkodę. Wyjmij je z samochodu, a tylko na tym zyskasz. Przyjmuje się, że każde wożone 100 zbędnych kilogramów to około 0,7 l paliwa więcej na każde przejechane 100 km.

9. Zadbaj o opór aerodynamiczny pojazdu. Nieustanna jazda ze stale zamontowanym uchwytem na rowery lub boksem dachowym jest bezsensowna. Elementy te zwiększają opór aerodynamiczny auta, a to ma niebagatelny wpływ na zużycie paliwa. Pozbywając się ich możesz zmniejszyć zapotrzebowanie na benzynę, olej napędowy lub gaz LPG nawet o 20%.  

10. Z klimatyzacji korzystaj rozsądnie. Szeroko otwarte okna zwiększają zużycie paliwa, dlatego warto je zamknąć i włączyć klimatyzację. Oczywiście ustawienie „klimy” na możliwie najniższą temperaturę i największą siłę nadmuchu też jest niewskazane, dlatego warto rozważnie obchodzić się z tym udogodnieniem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA