REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać?

Łukasz Kuźmiuk
Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać? / Fot. Fotolia
Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczna zima raczej zasługuje na miano jesieni lub ponurej wiosny, jednak część kierowców może przejeżdżać przez obszary, gdzie użycie łańcuchów śniegowych byłoby wskazane. Kiedy można stosować i jak zakładać łańcuchy śniegowe? Odpowiedź w poniższym poradniku.

Kiedy można zakładać łańcuchy śniegowe?

REKLAMA

W Polsce nie ma obowiązku stosowania łańcuchów śniegowych, jednak ich stosowanie jest dozwolone w niektórych przypadkach. Mowa o bardzo zaśnieżonych drogach lub o drogach z bardzo śliskim ubitym śniegiem. Gdy na drodze zalega duża warstwa śniegu lub jest ona wyjątkowo śliska, wtedy możemy założyć łańcuchy, by móc bezpiecznie przejechać przez niebezpieczny odcinek. Trzeba jednak pamiętać, że po zjechaniu na suchy asfalt należy je zdjąć, głównie dla własnego komfortu podróżowania i bezpieczeństwa. Czasami zakładanie łańcuchów jest obowiązkowe, jednak w naszych warunkach zdarza się to stosunkowo rzadko. O obowiązku założenia łańcuchów informuje znak C-18. Warto dodać, że znak ten wymusza na kierującym autem założenie łańcuchów na co najmniej dwóch kołach napędowych.

REKLAMA

W Europie używanie łańcuchów zimowych jest dozwolone niemal w każdym kraju – wyjątek stanowi Holandia, w której stosowanie tego rozwiązania jest zabronione. W niektórych państwach, jak np. w Austrii, Czechach, Francji, Niemczech i na Węgrzech, wymagane jest użycie łańcuchów w wybranych miejscach, oznaczonych stosownymi znakami sygnalizacyjnymi (zazwyczaj w wysokich górach). Jadąc za granicę i licząc się z możliwą koniecznością założenia łańcuchów trzeba pamiętać, że niektóre kraje mają bardziej szczegółowe wymagania dotyczące tego sprzętu. Przykładowo w Austrii łańcuchy muszą spełniać normę O-Norm 5117 (w przypadku samochodów osobowych), a we Włoszech normę CUNA.

W instrukcji obsługi auta należy sprawdzić jakie łańcuchy można stosować w danym pojeździe. Zbyt grube łańcuchy mogą uszkodzić nadkole lub elementy układów ABS i ESP oraz zawieszenia. Należy również dobrać odpowiedni rozmiar łańcuchów do rozmiaru kół.

​Jak założyć łańcuchy śnieżne?

Łańcuchy śnieżne zawsze muszą być zamontowane na kołach napędowych - w przypadku pojazdów z napędem na obie osie łańcuchy warto mieć na każdym kole.

Łańcuchy śnieżne należy montować według instrukcji dołączonej do produktu. Zazwyczaj procedura zaczyna się od zatrzymania pojazdu na płaskiej, poziomej powierzchni, rozplątania łańcucha i ułożenia go obok koła, od wewnętrznej strony samochodu. Następnie obręcz mocującą spinamy nad kołem i przesuwamy ją na bok opony, od strony zawieszenia. Następnie należy wyrównać poprzeczne łańcuchy i pospinać je od zewnętrznej strony felgi. Zwróćmy uwagę na napięcie łańcuchów - po przejechaniu kilkunastu metrów powinniśmy dociągnąć luźne partie łańcucha. Niektórzy eksperci twierdzą, że należy wykonać tę czynność dwukrotnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

​Jak jeździć z łańcuchami?

Autem z łańcuchami śnieżnymi powinniśmy jeździć po ośnieżonej drodze, a po zjechaniu na asfalt powinniśmy zdjąć łańcuchy. Mając łańcuchy na kołach lepiej ograniczyć prędkość jazdy i nie przekraczać 50 km/h, a także warto unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania oraz wjeżdżania na krawężniki, ponieważ metalowe ogniwa mogą ulec zniszczeniu, czego skutkiem może być uszkodzenie auta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • gabriel
    2022-02-24 09:40:45
    łańcuchy mega potrzebne, tym bardziej w górach. Jak byłem w rodziną za granicą to gdyby nie to że zamówiłem na zaś łańcuchy na intercarsie to byśmy się nieźle ślizgali
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

REKLAMA

Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

REKLAMA

Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

REKLAMA