REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1/3 polskich kierowców jeździ na nieprawidłowo dobranych oponach

Subskrybuj nas na Youtube
1/3 polskich kierowców jeździ na nieprawidłowo dobranych oponach / fot. Nokian Tyres
1/3 polskich kierowców jeździ na nieprawidłowo dobranych oponach / fot. Nokian Tyres
Nokian

REKLAMA

REKLAMA

Firma Nokian Tyres przeprowadziła badania pod kątem dobierania opon przez kierowców do warunków panujących na drogach. Okazało się, że około 30% Polaków jeździ na nieprawidłowo dobranych oponach, a pod tym względem wypadamy przeciętnie na tle pozostałych europejskich kierowców.

Nokian Tyres

Nokian

Według najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Nokian Tyres znaczny odsetek europejskich kierowców przyznaje, że czasem jeździ na oponach, które nie są dostosowane do pogody i warunków panujących na drodze. Badanie wykazało także, że podczas wyboru opon konsumenci z Europy Środkowej kierują się raczej jakością niż ceną.

REKLAMA

REKLAMA

Niepokojącym faktem jest to, że kierowcy są skłonni jeździć na oponach, które nie są dostosowane do warunków jazdy. Na przykład korzystają z opon letnich w sezonie zimowym i na odwrót. Według wyników badania najwyższy odsetek, tj. aż 44%, kierowców przyznających się do okazjonalnej jazdy na niewłaściwych oponach odnotowano we Francji. Najbardziej świadomi w tym względzie są niemieccy kierowcy. Jedynie 23% z nich twierdzi, że czasem jeździ na oponach niedostosowanych do warunków. Włochy, Czechy, Polska i Rumunia – czyli pozostałe kraje uwzględnione w badaniu – znajdują się gdzieś pomiędzy tymi skrajnościami.

Jestem zaskoczony, że tak wielu europejskich kierowców wciąż nie zwraca uwagi na parametry funkcjonalne opon i nie przestrzega wskazań dotyczących bezpieczeństwa. Jeżdżąc na niedopasowanych oponach, podejmują zbędne ryzyko. To oczywiste, że prawdziwa opona zimowa nigdy nie zastąpi opony letniej i na odwrót – opona letnia lub całoroczna nie zapewni tak komfortowej i bezpiecznej jazdy w zimowych warunkach po mokrej, oblodzonej lub ośnieżonej nawierzchni, jak opona dostosowana do tej pory roku” – mówi Martin Drazík, manager ds. produktów Nokian Tyres. 

Przy pytaniu o najczęściej wybierany typ opony – sezonowy czy całoroczny – odpowiedzi różniły się w zależności od kraju. Wyniki ankiety sugerują, że opony całoroczne największą popularnością cieszą się we Francji i Włoszech, podczas gdy w pozostałych krajach uwzględnionych w badaniu preferowane są opony sezonowe.

REKLAMA

Udział opon całorocznych w całym rynku Europy Środkowej w ostatnich latach systematycznie rośnie, jednak opony sezonowe to wciąż najpopularniejszy wybór. Faktem jest, że na większości obszarów osobne opony letnie i zimowe będą najlepszym rozwiązaniem. Jednak w miejscach o umiarkowanym klimacie, gdzie kierowcy chcą cieszyć się bezpieczną jazdą na tych samych oponach przez wszystkie pory roku, opony całoroczne będą doskonałym pomysłem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakość > cena

Decydując się na zakup opon, większość respondentów bierze pod uwagę przede wszystkim jakość, dopiero później cenę, a na końcu to, czy wybrana opona jest przyjazna środowisku. Pod tym względem wyniki badania przeprowadzonego w wybranych krajach Europy są bardzo podobne, jeśli nie identyczne. Ponad dwie trzecie ankietowanych z Francji, Niemiec, Włoch, Czech, Polski i Rumunii twierdzi, że podczas kupowania opon to jakość odgrywa główną rolę. Tylko jedna czwarta badanych podaje cenę jako najważniejsze kryterium wyboru. Ponad połowa respondentów uważa opony wysokiej jakości za bezpieczniejsze.

Ankieta Nokian Tyres

Dane zebrane w niniejszym raporcie pochodzą z badania zrealizowanego w tym roku przez Nokian Tyres, producenta opon najwyższej klasy z najdalej wysuniętego na północ zakątka świata. Ankietę przeprowadzono we współpracy z agencją badawczą Ipsos. Odpowiedzi na pytania z kwestionariusza udzieliło 1800 osób z Niemiec, Polski, Czech, Włoch, Francji, Rumunii i Bułgarii.

Źródło: Nokian Tyres

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA