REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić opony na zimówki?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy wymienić opony na zimowe? /fot. Fotolia
Kiedy wymienić opony na zimowe? /fot. Fotolia
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy polscy kierowcy nie wiedzą kiedy wymienić opony letnie na zimowe i najczęściej dokonują tego w ostatniej chwili. Kiedy warto to zrobić, by uniknąć kolejek u wulkanizatora?

W Polsce, w przeciwieństwie do niektórych państw europejskich, nie ma przepisów nakazujących kierowcom korzystanie z opon zimowych. Na szczęście z roku na rok zwiększa się liczba świadomych użytkowników dróg, zauważających niebezpieczeństwo jazdy na oponach letnich w trakcie zimy. Warto pamiętać, że letnie ogumienie w niskich temperaturach traci swoje właściwości – guma twardnieje i nie jest już tak elastyczna, przez co zmniejsza się również jej przyczepność do asfaltu. Ponadto bieżnik letnich „kapci” jest opracowywany pod kątem jak najlepszej przyczepności, precyzyjnego prowadzenia auta oraz skutecznego odprowadzania wody spod kół, a nie do walki ze śniegiem i lodem.  

REKLAMA

Czym charakteryzuje się opona zimowa?

Z zewnątrz można ją rozpoznać po głębszym bieżniku oraz licznych lamelkach – elementy te mają za zadanie odprowadzać śnieg, wodę i błoto pośniegowe spod kół, a także zapewnić jak najlepszą przyczepność na lodzie i zaśnieżonym asfalcie. Taka budowa sprawia, że zimówki mają większe opory toczenia i są po prostu głośniejsze podczas jazdy. Największa różnica ogumienia zimowego w porównaniu do letniego to skład gumy. Mieszanki przeznaczone do użytku w niskich temperaturach zawierają więcej naturalnego kauczuku, krzemionki oraz specjalnych dodatków (jak np. olej z pomarańczy), dzięki czemu w niskich temperaturach są znacznie elastyczniejsze i bardziej przyczepne niż opony letnie. Różnica jest kolosalna! W warunkach, w których zimówki radzą sobie prawidłowo, auto na letnich gumach ma duże problemy z poruszaniem się oraz skutecznym hamowaniem.

W takim razie kiedy warto wymienić opony letnie na zimowe?

Producenci opon radzą, by zmiany ogumienia dokonać, gdy temperatury w trakcie dni spadną poniżej 7 stopni Celsjusza. Ze swojej strony możemy dodać, że jeśli ktoś przeważnie jeździ nocą, to powinien zastosować powyższą zasadę w odniesieniu do temperatur nocnych. Nie warto czekać na pierwszy śnieg, ponieważ wtedy do wulkanizatorów zgłoszą się spóźnialscy kierowcy, przez co zakłady wulkanizacyjne będą mnóstwo pracy, a my będziemy czekać na swoją kolej nawet tydzień. Pamiętajmy również, że jadąc w inną część Polski warunki pogodowe mogą być już inne – przykładowo o ile nad morzem może być stosunkowo ciepło, o tyle w górach temperatury będą już niższe a nawet może już leżeć warstewka śniegu.

Czy warto kupować używane opony zimowe?

Kupowanie używanych opon zimowych ma swoich zwolenników i przeciwników. Naszym zdaniem lepiej zdecydować się na nowe ogumienie, ponieważ wtedy będziemy mieć pewność, że opona jest nieuszkodzona i będzie spełniać swoją funkcję. Jeśli natomiast zdecydujemy się na zakup tzw. używki, to musimy zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Przede wszystkim opona nie powinna być starsza niż 5-letnia. Po tym okresie mieszanka gumowa zaczyna powoli tracić swoje właściwości – staje się mniej elastyczna i mniej przyczepna, gorzej radzi sobie w trudnych warunkach. Opona 10-letnia nie nadaje się już do nałożenia na felgi, bez względu na jej wygląd. Ponadto przyjrzyjmy się bieżnikowi – zdatna do użytku zimówka powinna mieć bieżnik o wysokości minimum 4-4,5 mm. Nie możemy również zapomnieć o sprawdzeniu powierzchownych uszkodzeń opony, aczkolwiek ewentualne uszkodzenia wewnętrzne mogą pozostać ukryte, co przemawia za zakupem nowego ogumienia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA