REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić opony na zimówki?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy wymienić opony na zimowe? /fot. Fotolia
Kiedy wymienić opony na zimowe? /fot. Fotolia
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy polscy kierowcy nie wiedzą kiedy wymienić opony letnie na zimowe i najczęściej dokonują tego w ostatniej chwili. Kiedy warto to zrobić, by uniknąć kolejek u wulkanizatora?

W Polsce, w przeciwieństwie do niektórych państw europejskich, nie ma przepisów nakazujących kierowcom korzystanie z opon zimowych. Na szczęście z roku na rok zwiększa się liczba świadomych użytkowników dróg, zauważających niebezpieczeństwo jazdy na oponach letnich w trakcie zimy. Warto pamiętać, że letnie ogumienie w niskich temperaturach traci swoje właściwości – guma twardnieje i nie jest już tak elastyczna, przez co zmniejsza się również jej przyczepność do asfaltu. Ponadto bieżnik letnich „kapci” jest opracowywany pod kątem jak najlepszej przyczepności, precyzyjnego prowadzenia auta oraz skutecznego odprowadzania wody spod kół, a nie do walki ze śniegiem i lodem.  

REKLAMA

REKLAMA

Czym charakteryzuje się opona zimowa?

Z zewnątrz można ją rozpoznać po głębszym bieżniku oraz licznych lamelkach – elementy te mają za zadanie odprowadzać śnieg, wodę i błoto pośniegowe spod kół, a także zapewnić jak najlepszą przyczepność na lodzie i zaśnieżonym asfalcie. Taka budowa sprawia, że zimówki mają większe opory toczenia i są po prostu głośniejsze podczas jazdy. Największa różnica ogumienia zimowego w porównaniu do letniego to skład gumy. Mieszanki przeznaczone do użytku w niskich temperaturach zawierają więcej naturalnego kauczuku, krzemionki oraz specjalnych dodatków (jak np. olej z pomarańczy), dzięki czemu w niskich temperaturach są znacznie elastyczniejsze i bardziej przyczepne niż opony letnie. Różnica jest kolosalna! W warunkach, w których zimówki radzą sobie prawidłowo, auto na letnich gumach ma duże problemy z poruszaniem się oraz skutecznym hamowaniem.

W takim razie kiedy warto wymienić opony letnie na zimowe?

Producenci opon radzą, by zmiany ogumienia dokonać, gdy temperatury w trakcie dni spadną poniżej 7 stopni Celsjusza. Ze swojej strony możemy dodać, że jeśli ktoś przeważnie jeździ nocą, to powinien zastosować powyższą zasadę w odniesieniu do temperatur nocnych. Nie warto czekać na pierwszy śnieg, ponieważ wtedy do wulkanizatorów zgłoszą się spóźnialscy kierowcy, przez co zakłady wulkanizacyjne będą mnóstwo pracy, a my będziemy czekać na swoją kolej nawet tydzień. Pamiętajmy również, że jadąc w inną część Polski warunki pogodowe mogą być już inne – przykładowo o ile nad morzem może być stosunkowo ciepło, o tyle w górach temperatury będą już niższe a nawet może już leżeć warstewka śniegu.

Czy warto kupować używane opony zimowe?

Kupowanie używanych opon zimowych ma swoich zwolenników i przeciwników. Naszym zdaniem lepiej zdecydować się na nowe ogumienie, ponieważ wtedy będziemy mieć pewność, że opona jest nieuszkodzona i będzie spełniać swoją funkcję. Jeśli natomiast zdecydujemy się na zakup tzw. używki, to musimy zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Przede wszystkim opona nie powinna być starsza niż 5-letnia. Po tym okresie mieszanka gumowa zaczyna powoli tracić swoje właściwości – staje się mniej elastyczna i mniej przyczepna, gorzej radzi sobie w trudnych warunkach. Opona 10-letnia nie nadaje się już do nałożenia na felgi, bez względu na jej wygląd. Ponadto przyjrzyjmy się bieżnikowi – zdatna do użytku zimówka powinna mieć bieżnik o wysokości minimum 4-4,5 mm. Nie możemy również zapomnieć o sprawdzeniu powierzchownych uszkodzeń opony, aczkolwiek ewentualne uszkodzenia wewnętrzne mogą pozostać ukryte, co przemawia za zakupem nowego ogumienia.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA