REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić opony na zimówki?

Kiedy wymienić opony na zimowe? /fot. Fotolia
Kiedy wymienić opony na zimowe? /fot. Fotolia
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy polscy kierowcy nie wiedzą kiedy wymienić opony letnie na zimowe i najczęściej dokonują tego w ostatniej chwili. Kiedy warto to zrobić, by uniknąć kolejek u wulkanizatora?

W Polsce, w przeciwieństwie do niektórych państw europejskich, nie ma przepisów nakazujących kierowcom korzystanie z opon zimowych. Na szczęście z roku na rok zwiększa się liczba świadomych użytkowników dróg, zauważających niebezpieczeństwo jazdy na oponach letnich w trakcie zimy. Warto pamiętać, że letnie ogumienie w niskich temperaturach traci swoje właściwości – guma twardnieje i nie jest już tak elastyczna, przez co zmniejsza się również jej przyczepność do asfaltu. Ponadto bieżnik letnich „kapci” jest opracowywany pod kątem jak najlepszej przyczepności, precyzyjnego prowadzenia auta oraz skutecznego odprowadzania wody spod kół, a nie do walki ze śniegiem i lodem.  

REKLAMA

REKLAMA

Czym charakteryzuje się opona zimowa?

Z zewnątrz można ją rozpoznać po głębszym bieżniku oraz licznych lamelkach – elementy te mają za zadanie odprowadzać śnieg, wodę i błoto pośniegowe spod kół, a także zapewnić jak najlepszą przyczepność na lodzie i zaśnieżonym asfalcie. Taka budowa sprawia, że zimówki mają większe opory toczenia i są po prostu głośniejsze podczas jazdy. Największa różnica ogumienia zimowego w porównaniu do letniego to skład gumy. Mieszanki przeznaczone do użytku w niskich temperaturach zawierają więcej naturalnego kauczuku, krzemionki oraz specjalnych dodatków (jak np. olej z pomarańczy), dzięki czemu w niskich temperaturach są znacznie elastyczniejsze i bardziej przyczepne niż opony letnie. Różnica jest kolosalna! W warunkach, w których zimówki radzą sobie prawidłowo, auto na letnich gumach ma duże problemy z poruszaniem się oraz skutecznym hamowaniem.

W takim razie kiedy warto wymienić opony letnie na zimowe?

Producenci opon radzą, by zmiany ogumienia dokonać, gdy temperatury w trakcie dni spadną poniżej 7 stopni Celsjusza. Ze swojej strony możemy dodać, że jeśli ktoś przeważnie jeździ nocą, to powinien zastosować powyższą zasadę w odniesieniu do temperatur nocnych. Nie warto czekać na pierwszy śnieg, ponieważ wtedy do wulkanizatorów zgłoszą się spóźnialscy kierowcy, przez co zakłady wulkanizacyjne będą mnóstwo pracy, a my będziemy czekać na swoją kolej nawet tydzień. Pamiętajmy również, że jadąc w inną część Polski warunki pogodowe mogą być już inne – przykładowo o ile nad morzem może być stosunkowo ciepło, o tyle w górach temperatury będą już niższe a nawet może już leżeć warstewka śniegu.

Czy warto kupować używane opony zimowe?

Kupowanie używanych opon zimowych ma swoich zwolenników i przeciwników. Naszym zdaniem lepiej zdecydować się na nowe ogumienie, ponieważ wtedy będziemy mieć pewność, że opona jest nieuszkodzona i będzie spełniać swoją funkcję. Jeśli natomiast zdecydujemy się na zakup tzw. używki, to musimy zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Przede wszystkim opona nie powinna być starsza niż 5-letnia. Po tym okresie mieszanka gumowa zaczyna powoli tracić swoje właściwości – staje się mniej elastyczna i mniej przyczepna, gorzej radzi sobie w trudnych warunkach. Opona 10-letnia nie nadaje się już do nałożenia na felgi, bez względu na jej wygląd. Ponadto przyjrzyjmy się bieżnikowi – zdatna do użytku zimówka powinna mieć bieżnik o wysokości minimum 4-4,5 mm. Nie możemy również zapomnieć o sprawdzeniu powierzchownych uszkodzeń opony, aczkolwiek ewentualne uszkodzenia wewnętrzne mogą pozostać ukryte, co przemawia za zakupem nowego ogumienia.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA