Używanie opon zimowych podczas ciepłej zimy
REKLAMA
REKLAMA
Budowa opony zimowej
Skład gumy, z której została wykonana opona zimowa różni się od składu mieszanki opony letniej większą zawartością krzemionki oraz udziałem procentowym kauczuku naturalnego względem syntetycznego. Producenci opon segmentu premium w swoich mieszankach stosują również dodatki olejów roślinnych (np. słonecznikowego). Dzięki temu opona zachowuje większą elastyczność i nie twardnieje przy niskich temperaturach. Wzór bieżnika „zimówki” również różni się w porównaniu z bieżnikiem opony letniej. Opony zimowe mają zwykle szersze centralne rowki i kilkakrotnie więcej nacięć poprzecznych, czyli tzw. lameli.
REKLAMA
– Warto zwrócić uwagę na specyficzną funkcję, jaką pełnią lamele. Pozwalają one oponie nie tylko na „zazębianie” się w śnieg, ale również na oklejanie się nim, przez co poprawia się jej przyczepność na podłożu pokrytym śniegiem – podkreśla Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.
Zobacz też: Jak wykonać pomiar głębokości bieżnika?
Jazda na oponach zimowych przy ciepłej zimie
REKLAMA
Opony zimowe są dobrze przygotowane, aby sprostać trudnym, zimowym warunkom i znakomicie sprawdzają się kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jednak zima potrafi zaskoczyć kierowców – wysokimi temperaturami i niemal wiosenną aurą. Czy opony zimowe są gotowe i na takie wyzwania?
– Niewątpliwie jazda na oponach zimowych w temperaturach rzędu kilkunastu stopni powyżej zera, po suchym i ciepłym asfalcie może skutkować szybszym zużywaniem się bieżnika, szczególnie na osi napędowej. Niezależne testy wykazują również, że w takich warunkach parametry opon zimowych nieco się pogarszają. Wydłuża się droga hamowania i spada przyczepność boczna – tłumaczy Frączak.
Nawet jeżeli nietypowo wysokie temperatury utrzymują się w zimie przez dłuższy czas, a w około nie ma śladu śniegu, nie powinniśmy myśleć o „przesiadce” na opony letnie. Takie warunki należy potraktować jako anomalie i pogodzić się z chwilowym pogorszeniem właściwości jezdnych opon zimowych.
Zobacz też: Jakie informacje zapisane są na oponie? Jak je odczytać?
REKLAMA
– Musimy pamiętać, że największą zaletą opon zimowych jest nie tylko skuteczne radzenie sobie ze śniegiem. Dobre opony zimowe są uniwersalne, a więc przede wszystkim potrafią zachować swoje optymalne parametry w niskich temperaturach oraz przełożyć je na mokry i suchy asfalt. Nawet jeśli zimowe dni są ciepłe, to nocą i tak mamy do czynienia ze znacznym spadkiem temperatur. Lepiej więc pozostać na „zimówkach” i nie dać się zaskoczyć nagłemu powrotowi zimy – dodaje Frączak.
Z podobnego założenia wychodzą mieszańcy górskich rejonów Austrii i Włoch. Od kilku lat obserwuje się tam zjawisko używania ogumienia zimowego przez cały rok. Kierowcy są świadomi szybszego zużywania się opon, jednak twierdzą, że w górach, w których śnieg potrafi pojawić się nawet w sierpniu, pewność jaką daje jazda na oponach zimowych przeważa nad skutkami ubocznymi ich eksploatacji w wyższych temperaturach.
Źródło: Materiały prasowe Motointegrator
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.