REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używanie opon zimowych podczas ciepłej zimy

Używanie opon zimowych podczas ciepłej zimy
Używanie opon zimowych podczas ciepłej zimy
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy można stosować opony zimowe, w przypadku gdy zima okazuje się ciepła? Czyli, gdy temperatura powietrza wzrasta do ponad 7 stopni Celsjusza?

Budowa opony zimowej

Skład gumy, z której została wykonana opona zimowa różni się od składu mieszanki opony letniej większą zawartością krzemionki oraz udziałem procentowym kauczuku naturalnego względem syntetycznego. Producenci opon segmentu premium w swoich mieszankach stosują również dodatki olejów roślinnych (np. słonecznikowego). Dzięki temu opona zachowuje większą elastyczność i nie twardnieje przy niskich temperaturach. Wzór bieżnika „zimówki” również różni się w porównaniu z bieżnikiem opony letniej. Opony zimowe mają zwykle szersze centralne rowki i kilkakrotnie więcej nacięć poprzecznych, czyli tzw. lameli.

REKLAMA

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę na specyficzną funkcję, jaką pełnią lamele. Pozwalają one oponie nie tylko na „zazębianie” się w śnieg, ale również na oklejanie się nim, przez co poprawia się jej przyczepność na podłożu pokrytym śniegiem – podkreśla Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Zobacz też: Jak wykonać pomiar głębokości bieżnika?

Jazda na oponach zimowych przy ciepłej zimie

Opony zimowe są dobrze przygotowane, aby sprostać trudnym, zimowym warunkom i znakomicie sprawdzają się kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jednak zima potrafi zaskoczyć kierowców – wysokimi temperaturami i niemal wiosenną aurą. Czy opony zimowe są gotowe i na takie wyzwania?

REKLAMA

Niewątpliwie jazda na oponach zimowych w temperaturach rzędu kilkunastu stopni powyżej zera, po suchym i ciepłym asfalcie może skutkować szybszym zużywaniem się bieżnika, szczególnie na osi napędowej. Niezależne testy wykazują również, że w takich warunkach parametry opon zimowych nieco się pogarszają. Wydłuża się droga hamowania i spada przyczepność boczna – tłumaczy Frączak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawet jeżeli nietypowo wysokie temperatury utrzymują się w zimie przez dłuższy czas, a w około nie ma śladu śniegu, nie powinniśmy myśleć o „przesiadce” na opony letnie. Takie warunki należy potraktować jako anomalie i pogodzić się z chwilowym pogorszeniem właściwości jezdnych opon zimowych.

Zobacz też: Jakie informacje zapisane są na oponie? Jak je odczytać?

Musimy pamiętać, że największą zaletą opon zimowych jest nie tylko skuteczne radzenie sobie ze śniegiem. Dobre opony zimowe są uniwersalne, a więc przede wszystkim potrafią zachować swoje optymalne parametry w niskich temperaturach oraz przełożyć je na mokry i suchy asfalt. Nawet jeśli zimowe dni są ciepłe, to nocą i tak mamy do czynienia ze znacznym spadkiem temperatur. Lepiej więc pozostać na „zimówkach” i nie dać się zaskoczyć nagłemu powrotowi zimy – dodaje Frączak.

Z podobnego założenia wychodzą mieszańcy górskich rejonów Austrii i Włoch. Od kilku lat obserwuje się tam zjawisko używania ogumienia zimowego przez cały rok. Kierowcy są świadomi szybszego zużywania się opon, jednak twierdzą, że w górach, w których śnieg potrafi pojawić się nawet w sierpniu, pewność jaką daje jazda na oponach zimowych przeważa nad skutkami ubocznymi ich eksploatacji w wyższych temperaturach.

Źródło: Materiały prasowe Motointegrator

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA