REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używanie opon zimowych podczas ciepłej zimy

Używanie opon zimowych podczas ciepłej zimy
Używanie opon zimowych podczas ciepłej zimy
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy można stosować opony zimowe, w przypadku gdy zima okazuje się ciepła? Czyli, gdy temperatura powietrza wzrasta do ponad 7 stopni Celsjusza?

Budowa opony zimowej

Skład gumy, z której została wykonana opona zimowa różni się od składu mieszanki opony letniej większą zawartością krzemionki oraz udziałem procentowym kauczuku naturalnego względem syntetycznego. Producenci opon segmentu premium w swoich mieszankach stosują również dodatki olejów roślinnych (np. słonecznikowego). Dzięki temu opona zachowuje większą elastyczność i nie twardnieje przy niskich temperaturach. Wzór bieżnika „zimówki” również różni się w porównaniu z bieżnikiem opony letniej. Opony zimowe mają zwykle szersze centralne rowki i kilkakrotnie więcej nacięć poprzecznych, czyli tzw. lameli.

REKLAMA

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę na specyficzną funkcję, jaką pełnią lamele. Pozwalają one oponie nie tylko na „zazębianie” się w śnieg, ale również na oklejanie się nim, przez co poprawia się jej przyczepność na podłożu pokrytym śniegiem – podkreśla Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Zobacz też: Jak wykonać pomiar głębokości bieżnika?

Jazda na oponach zimowych przy ciepłej zimie

Opony zimowe są dobrze przygotowane, aby sprostać trudnym, zimowym warunkom i znakomicie sprawdzają się kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jednak zima potrafi zaskoczyć kierowców – wysokimi temperaturami i niemal wiosenną aurą. Czy opony zimowe są gotowe i na takie wyzwania?

REKLAMA

Niewątpliwie jazda na oponach zimowych w temperaturach rzędu kilkunastu stopni powyżej zera, po suchym i ciepłym asfalcie może skutkować szybszym zużywaniem się bieżnika, szczególnie na osi napędowej. Niezależne testy wykazują również, że w takich warunkach parametry opon zimowych nieco się pogarszają. Wydłuża się droga hamowania i spada przyczepność boczna – tłumaczy Frączak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawet jeżeli nietypowo wysokie temperatury utrzymują się w zimie przez dłuższy czas, a w około nie ma śladu śniegu, nie powinniśmy myśleć o „przesiadce” na opony letnie. Takie warunki należy potraktować jako anomalie i pogodzić się z chwilowym pogorszeniem właściwości jezdnych opon zimowych.

Zobacz też: Jakie informacje zapisane są na oponie? Jak je odczytać?

Musimy pamiętać, że największą zaletą opon zimowych jest nie tylko skuteczne radzenie sobie ze śniegiem. Dobre opony zimowe są uniwersalne, a więc przede wszystkim potrafią zachować swoje optymalne parametry w niskich temperaturach oraz przełożyć je na mokry i suchy asfalt. Nawet jeśli zimowe dni są ciepłe, to nocą i tak mamy do czynienia ze znacznym spadkiem temperatur. Lepiej więc pozostać na „zimówkach” i nie dać się zaskoczyć nagłemu powrotowi zimy – dodaje Frączak.

Z podobnego założenia wychodzą mieszańcy górskich rejonów Austrii i Włoch. Od kilku lat obserwuje się tam zjawisko używania ogumienia zimowego przez cały rok. Kierowcy są świadomi szybszego zużywania się opon, jednak twierdzą, że w górach, w których śnieg potrafi pojawić się nawet w sierpniu, pewność jaką daje jazda na oponach zimowych przeważa nad skutkami ubocznymi ich eksploatacji w wyższych temperaturach.

Źródło: Materiały prasowe Motointegrator

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA