REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?

iMoto portal zmotoryzowanych
iMoto to nowe rozwiązanie w sferze internetowej, które łączy w sobie szereg funkcji przydatnych dla właścicieli samochodów i motocykli.
Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?
Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?

REKLAMA

REKLAMA

Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne? Kluczowy w tym względzie jest sposób eksploatacji samochodu. Oba rozwiązania mają wady i zalety, przedstawiamy je poniżej.

Opony sezonowe i opony całoroczne

REKLAMA

Opony sezonowe (zimowe, letnie) są przygotowane tak, żeby zapewnić jak najlepszą przyczepność w określonych warunkach atmosferycznych. Zimówki powstają z materiałów, które zachowają odpowiednie parametry, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Z kolei opony letnie mają charakterystyczny bieżnik, który skutecznie odprowadza wodę.

REKLAMA

Opony całoroczne nazywane często oponami wielosezonowymi łączą w sobie cechy opony letniej oraz zimowej. Wyprodukowane je z mieszanki gumowej, która posiada większą zawartość krzemionki. Dzięki temu przy niskich temperaturach nie twardnieją. W oponie całorocznej bieżnik jest kompromisem pomiędzy oponą letnią i zimową. Występują w nim głębokie wcięcia odprowadzające wodę, ale także rowki wgryzające się w śnieg. Taka budowa pozwala zachować optymalną przyczepność na nawierzchni, gdzie znajduje się wodą czy błoto pośniegowe. Jednak w porównaniu z dedykowanymi oponami zimowymi, spisują się gorzej.

Z przeprowadzonych testów wynika, że opony całoroczne podczas jazdy w warunkach letnich zużywają się średnio około 10 proc. szybciej w porównaniu z oponami letnimi z tej samej półki cenowej.  Opony całoroczne charakteryzują się też wyższym poziomem głośności, co wpływa na komfort podróżowania.

Zobacz też: Michelin rozwija technologię CrossClimate

Kiedy wybrać opony zimowe, a kiedy całoroczne?

Jeżeli użytkujemy nieduży samochód głównie w warunkach miejskich, a średnie roczne przebiegi oscylują w okolicach 10 tys. km, to warto rozważyć zakup opon całorocznych. Biorąc pod uwagę większą podatność na zużycie, używanie jednego kompletu na cały rok znajduje uzasadnienie ekonomiczne. Trzeba mieć świadomość, że taki samochód nie będzie hamował tak skutecznie, jak w oponach dedykowanych na konkretny sezon. Eksperci krytykują takie rozwiązanie, ponieważ świadomie pogarszamy osiągi samochodu w kwestiach kluczowych dla bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściciele większych samochodów poruszających się codziennie poza miastem i na długich trasach powinni wybrać opony zimowe. Jest to rozwiązanie dużo bardziej kosztowne, ale gdy wgłębimy się w szczegóły, różnica wcale nie będzie znacząca. Używanie dwóch zestawów opon przede wszystkim wydłuża ich żywotność, a do tego podczas jazdy poza miastem z większymi prędkościami zachowamy wysoki poziom bezpieczeństwa. Odwiedzając serwis oponiarski przy okazji wymiany jest okazja do sprawdzenia stanu opon, a także wyważenia kół i sprawdzenia zawieszenia. Jeżdżąc cały rok na jednych oponach z pewnością sprawdzalibyśmy to dużo rzadziej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA