REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?

iMoto portal zmotoryzowanych
iMoto to nowe rozwiązanie w sferze internetowej, które łączy w sobie szereg funkcji przydatnych dla właścicieli samochodów i motocykli.
Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?
Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?

REKLAMA

REKLAMA

Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne? Kluczowy w tym względzie jest sposób eksploatacji samochodu. Oba rozwiązania mają wady i zalety, przedstawiamy je poniżej.

Opony sezonowe i opony całoroczne

REKLAMA

Opony sezonowe (zimowe, letnie) są przygotowane tak, żeby zapewnić jak najlepszą przyczepność w określonych warunkach atmosferycznych. Zimówki powstają z materiałów, które zachowają odpowiednie parametry, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Z kolei opony letnie mają charakterystyczny bieżnik, który skutecznie odprowadza wodę.

REKLAMA

Opony całoroczne nazywane często oponami wielosezonowymi łączą w sobie cechy opony letniej oraz zimowej. Wyprodukowane je z mieszanki gumowej, która posiada większą zawartość krzemionki. Dzięki temu przy niskich temperaturach nie twardnieją. W oponie całorocznej bieżnik jest kompromisem pomiędzy oponą letnią i zimową. Występują w nim głębokie wcięcia odprowadzające wodę, ale także rowki wgryzające się w śnieg. Taka budowa pozwala zachować optymalną przyczepność na nawierzchni, gdzie znajduje się wodą czy błoto pośniegowe. Jednak w porównaniu z dedykowanymi oponami zimowymi, spisują się gorzej.

Z przeprowadzonych testów wynika, że opony całoroczne podczas jazdy w warunkach letnich zużywają się średnio około 10 proc. szybciej w porównaniu z oponami letnimi z tej samej półki cenowej.  Opony całoroczne charakteryzują się też wyższym poziomem głośności, co wpływa na komfort podróżowania.

Zobacz też: Michelin rozwija technologię CrossClimate

Kiedy wybrać opony zimowe, a kiedy całoroczne?

Jeżeli użytkujemy nieduży samochód głównie w warunkach miejskich, a średnie roczne przebiegi oscylują w okolicach 10 tys. km, to warto rozważyć zakup opon całorocznych. Biorąc pod uwagę większą podatność na zużycie, używanie jednego kompletu na cały rok znajduje uzasadnienie ekonomiczne. Trzeba mieć świadomość, że taki samochód nie będzie hamował tak skutecznie, jak w oponach dedykowanych na konkretny sezon. Eksperci krytykują takie rozwiązanie, ponieważ świadomie pogarszamy osiągi samochodu w kwestiach kluczowych dla bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściciele większych samochodów poruszających się codziennie poza miastem i na długich trasach powinni wybrać opony zimowe. Jest to rozwiązanie dużo bardziej kosztowne, ale gdy wgłębimy się w szczegóły, różnica wcale nie będzie znacząca. Używanie dwóch zestawów opon przede wszystkim wydłuża ich żywotność, a do tego podczas jazdy poza miastem z większymi prędkościami zachowamy wysoki poziom bezpieczeństwa. Odwiedzając serwis oponiarski przy okazji wymiany jest okazja do sprawdzenia stanu opon, a także wyważenia kół i sprawdzenia zawieszenia. Jeżdżąc cały rok na jednych oponach z pewnością sprawdzalibyśmy to dużo rzadziej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

REKLAMA

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA

Stop bandytom drogowym – projekt Ministerstwa Sprawiedliwości już gotowy

Stop bandytom drogowym – projekt Ministerstwa Sprawiedliwości już gotowy. Wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha zapewnił, że osoby łamiące sądowy zakaz będą surowo karane i najmocniej odczują proponowane przez nas zmiany. Projekt nowego prawa jest już przygotowany.

Badanie techniczne pojazdu 2025 r. Ile wynosi?

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, każdy właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru, przyczepy lub samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego. Ile wynosi badanie techniczne pojazdu w 2025 r.?

REKLAMA