REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
iMoto portal zmotoryzowanych
iMoto to nowe rozwiązanie w sferze internetowej, które łączy w sobie szereg funkcji przydatnych dla właścicieli samochodów i motocykli.
Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?
Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?

REKLAMA

REKLAMA

Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne? Kluczowy w tym względzie jest sposób eksploatacji samochodu. Oba rozwiązania mają wady i zalety, przedstawiamy je poniżej.

Opony sezonowe i opony całoroczne

REKLAMA

Opony sezonowe (zimowe, letnie) są przygotowane tak, żeby zapewnić jak najlepszą przyczepność w określonych warunkach atmosferycznych. Zimówki powstają z materiałów, które zachowają odpowiednie parametry, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Z kolei opony letnie mają charakterystyczny bieżnik, który skutecznie odprowadza wodę.

REKLAMA

Opony całoroczne nazywane często oponami wielosezonowymi łączą w sobie cechy opony letniej oraz zimowej. Wyprodukowane je z mieszanki gumowej, która posiada większą zawartość krzemionki. Dzięki temu przy niskich temperaturach nie twardnieją. W oponie całorocznej bieżnik jest kompromisem pomiędzy oponą letnią i zimową. Występują w nim głębokie wcięcia odprowadzające wodę, ale także rowki wgryzające się w śnieg. Taka budowa pozwala zachować optymalną przyczepność na nawierzchni, gdzie znajduje się wodą czy błoto pośniegowe. Jednak w porównaniu z dedykowanymi oponami zimowymi, spisują się gorzej.

Z przeprowadzonych testów wynika, że opony całoroczne podczas jazdy w warunkach letnich zużywają się średnio około 10 proc. szybciej w porównaniu z oponami letnimi z tej samej półki cenowej.  Opony całoroczne charakteryzują się też wyższym poziomem głośności, co wpływa na komfort podróżowania.

Zobacz też: Michelin rozwija technologię CrossClimate

Kiedy wybrać opony zimowe, a kiedy całoroczne?

Jeżeli użytkujemy nieduży samochód głównie w warunkach miejskich, a średnie roczne przebiegi oscylują w okolicach 10 tys. km, to warto rozważyć zakup opon całorocznych. Biorąc pod uwagę większą podatność na zużycie, używanie jednego kompletu na cały rok znajduje uzasadnienie ekonomiczne. Trzeba mieć świadomość, że taki samochód nie będzie hamował tak skutecznie, jak w oponach dedykowanych na konkretny sezon. Eksperci krytykują takie rozwiązanie, ponieważ świadomie pogarszamy osiągi samochodu w kwestiach kluczowych dla bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściciele większych samochodów poruszających się codziennie poza miastem i na długich trasach powinni wybrać opony zimowe. Jest to rozwiązanie dużo bardziej kosztowne, ale gdy wgłębimy się w szczegóły, różnica wcale nie będzie znacząca. Używanie dwóch zestawów opon przede wszystkim wydłuża ich żywotność, a do tego podczas jazdy poza miastem z większymi prędkościami zachowamy wysoki poziom bezpieczeństwa. Odwiedzając serwis oponiarski przy okazji wymiany jest okazja do sprawdzenia stanu opon, a także wyważenia kół i sprawdzenia zawieszenia. Jeżdżąc cały rok na jednych oponach z pewnością sprawdzalibyśmy to dużo rzadziej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA