REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać opony?

Marek Matejewski
Warto obserwować pracowników podczas wymiany opon. Fot. Newspress
Warto obserwować pracowników podczas wymiany opon. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Choć wymianę opon zlecamy serwisowi ogumienia, warto wiedzieć jak prawidłowo przeprowadzić tę czynność. Pozwoli to na skontrolowanie pracy mechaników.

Większość kierowców dwa razy w roku wybiera się na okresową wymianę opon w samochodzie. Zwykle nie zostawiamy samochodu, a usługa wykonywana jest na poczekaniu. Skoro i tak stoimy w warsztacie warto przyjrzeć się pracy mechanika i skontrolować poprawność jego działania.Już podczas odkręcania kół możemy ocenić podejście mechanika do pracy. Wielu z nich wykręcone śruby rzuca na ziemię, zamiast umieścić je w czystym miejscu. Takie zachowanie pozwala przypuszczać, że dany serwis nie przykłada się należycie do pracy. Warto w takiej sytuacji przyjrzeć się dokładniej całej wymianie opon.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Co oznaczają symbole na oponach?

Jak wymieniać opony? Kontrolujemy pracownika

Po zdjęciu koła z samochodu pracownik serwisu powinien zdjąć oponę z felgi. Przed założeniem nowej opony powinno się skontrolować stan zaworu i w razie konieczności wymienić go na nowy. Niektóre serwisy zalecają montaż nowych zaworów przy każdej wymianie opon, w praktyce nie ma konieczności tak częstej wymiany. Zawory wytrzymują nawet kilka lat, jednak dla bezpieczeństwa powinno się je wymieniać co 2 lata, przy każdej wymianie opon kontrolując ich stan.

Podczas montażu opon na felgi wykonane ze stopów metali lekkich warto zwrócić uwagę czy wszystkie elementy montażownicy, które posiadają bezpośredni kontakt z powierzchnią obręczy zostały zabezpieczone plastikowymi nakładkami.

REKLAMA

Niezabezpieczona maszyna do montażu opon może porysować powierzchnię felgi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przeciwnym razie felgi mogą ulec porysowaniu. Przed osadzeniem opony na feldze krawędź opony powinna zostać nasmarowana specjalnym preparatem uszczelniającym, a powierzchnia styku z oponą na feldze oczyszczona z zanieczyszczeń.

Po zamontowaniu nowych opon pracownicy serwisu powinni oczyścić dokładnie koła z zanieczyszczeń, a najlepiej umyć je za pomocą myjki wysokociśnieniowej. Od czystości kół zależy dokładność ich wyważenia. Wyważanie brudnych kół jest zwykłym naciąganiem klienta na niepotrzebne wydatki.

Przed wyważaniem koła powinny być czyste

Zmontowane i oczyszczone koła powinny trafić na wyważarkę. To urządzenie pozwala za pomocą umieszczenia w odpowiednich miejscach ciężarków zniwelować naturalne bicia opony i felgi. Tu jednak warto sprawdzić na jaką dokładność pracy ustawiona jest maszyna. Wiele serwisów ogumienia, aby zyskać na czasie ustawia dokładność maszyny na 10 gramów. Koło wyważone z taką dokładnością może generować bicia szczególnie przy większych prędkościach. 

Zobacz również: Kiedy wymienić opony na zimowe?

Aby prawidłowo wyważyć koła maszyna powinna być ustawiona na pracę z dokładnością do 5 gramów. Warto aby w przypadku felg aluminiowych zastosować ciężarki naklejane. Umieszczane są one na powierzchni felgi bezinwazyjnie, za pomocą dwustronnie klejącej taśmy. Choć serwisy ogumienia posiadają nabijane na krawędź felgi ciężarki do felg aluminiowych nie warto ich stosować, ponieważ podczas ich montażu zwykle dochodzi do uszkodzenia powłoki lakierniczej obręczy. Przed przykręceniem kół do samochodu powinno się oczyścić powierzchnie styku zarówno na feldze jak i na piaście auta. 

Zobacz też: Prawo Jazdy 2016 r. - wszystkie zmiany

Jak wymieniać opony? Co z felgami stalowymi?

W przypadku felg stalowych piastę można pokryć preparatem miedziowym, co zabezpieczy przed zapiekaniem się koła i ułatwi jego demontaż w następnym sezonie. Przed montażem felg ze stopów lekkich piasty pokrywamy specjalną pastą na bazie aluminium. Preparaty miedziowe mogą wchodzić w niepożądane reakcje ze stopami, z których wykonane są felgi. Warto zwrócić uwagę, aby pracownicy serwisu nie dokręcali kół za pomocą klucza pneumatycznego lecz użyli klucza dynamometrycznego i dokręcili śruby odpowiednim momentem. Podczas wymiany ogumienia powinno się opisać zdejmowane z felg opony, aby w przyszłym sezonie założyć je w to samo miejsce.

Koła powinno się dokręcać za pomocą klucza dynamometrycznego

Obserwując pracę mechaników będziemy mogli wychwycić niedociągnięcia i zaniedbania, które mogłyby negatywnie wpłynąć na proces wymiany ogumienia. Jeśli zwrócimy uwagę na poprawność wymiany opon nie będziemy narażeni na dodatkowe wydatki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA