REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Mondeo: ewolucja poprawności

Kalinowski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

Po 3 latach od wprowadzenia na rynek nowej generacji Mondeo przyszedł czas na facelifting. Wybraliśmy się na jazdy testowe, aby zobaczyć, co nowego w trawie piszczy.

Obecnie sprzedawany Ford Mondeo to samochód o którym trudno powiedzieć coś złego. Auto broni się w rankingach awaryjności, do jazdy zachęca fantastycznym zawieszeniem, a szeroka gama silników sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Dlatego też nie spodziewałem się, że odświeżone Mondeo czymś mnie zaskoczy. A jednak…

REKLAMA

Zobacz również: Najnowszy Focus ST

REKLAMA

Zmiany w stylistyce są kosmetyczne. Dodano światła LED do jazdy dziennej (dzisiaj to już nie ekstrawagancja, a rynkowa konieczność), powiększono trapezoidalny wlot powietrza, a także zmodyfikowano nieco kształt tylnych lamp. Podobnie jest we wnętrzu, gdzie poprawiono jakość materiałów (choć i tak nie można było na nie narzekać). Dłuższa jest za to lista wyposażenia seryjnego i opcjonalnego. Wśród nich znalazło się wiele ciekawych i dość przydatnych elektronicznych gadżetów: informujących o zjechaniu z pasa ruchu, monitorujących poziom zmęczenia kierowcy oraz pilnujących martwej strefy lusterek bocznych. Nowa jest także kamera wsteczna. Gdyby wszystkie zmiany umieścić na jednej liście, byłoby ich sporo: Ford twierdzi, że w odświeżonym Mondeo jest ponad tysiąc nowych części.

Najważniejsza zmiana dotyczy jednak gamy silnikowej. Pojawiły się dwa nowe silniki: 2-litrowa turbodoładowana benzyna EcoBoost i Diesel TDCi o pojemności 2,2-litra. Właśnie takie jednostki miały pod maskami auta udostępnione do testów.

Benzyna czy Diesel?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na pierwszy ogień poszedł silnik benzynowy. To znany już EcoBoost, tym razem jednak jego moc wzrosła do 240 KM, a moment do 340 Nm. Jest szybki – piekielnie wręcz szybki, a przy tym zaskakująco oszczędny. Z taką mocą staje się konkurentem np. dla Opla Insignii 2,8 V6 Biturbo, gdzie moc sięga co prawda aż 260 KM, jednak spalanie jest tak duże, że w głowie kierowcy może pojawić się chęć zakupu własnej rafinerii.

W Fordzie tego problemu nie ma: do setki przyspieszamy w 7,5 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 246 km/h. Choć rzędowa czwórka nie brzmi zbyt rasowo, jednak średnie spalanie rzędu 7,7 l/100 km sprawia, że kompletnie się tym nie przejmuję. Ten sam silnik o minimalnie większej mocy ma trafić do nowego Focusa ST – już nie mogę się doczekać. Niestety 240-konna wersja silnikowa dostępna jest tylko z sześciobiegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną PowerShift. To, że nie lubię automatów to mój osobisty problem, jednak uważam, że łączenie takiej skrzyni z silnikiem turbodoładowanym, gdzie przy każdym naciśnięciu pedału kierowcę straszy turbodziura, to błąd. Dobrze by było, gdyby manual również był dostępny – choćby w opcji.

Zobacz również: Ślicznotka z klasy B

Drugi nowy silnik to turbodoładowany Diesel TDCi o pojemności 2,2 litra. Moc jest niższa niż w benzyniaku, 200 KM, jednak potężny moment obrotowy (440 Nm) rekompensuje tą stratę. Choć przyspieszenie od zera do setki zabiera prawie sekundę więcej (8,3 s.), to jednak jeśli trafimy w odpowiedni zakres obrotów, przyspieszenie wciśnie nas w fotel mocniej niż w EcoBooście. Za sprawą bardziej „skondensowanego” zakresu przydatnych obrotów silnik ten rozpędza Mondeo „tylko” do 220 km/h. Ford chwali się, że jednostka spala średnio 6 l/100 km.

Podsumowując, rewolucji w Mondeo brak – i chyba nawet dobrze, dzięki temu odświeżone auto ma szansę na takie samo powodzenie wśród klientów jak jego poprzednik, zwłaszcza, że drobne zmiany są bardzo pozytywne. Do sprzedaży w Polsce Mondeo wejdzie w październiku. Ceny raczej nie ulegną zmianie, choć na pewno nieco droższe będą dwie opisane wyżej najmocniejsze wersje silnikowe.

fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wysokie stężenie substancji rakotwórczych w pyle drogowym w centrum Warszawy. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

REKLAMA

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA