REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Mondeo: ewolucja poprawności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

Po 3 latach od wprowadzenia na rynek nowej generacji Mondeo przyszedł czas na facelifting. Wybraliśmy się na jazdy testowe, aby zobaczyć, co nowego w trawie piszczy.

Obecnie sprzedawany Ford Mondeo to samochód o którym trudno powiedzieć coś złego. Auto broni się w rankingach awaryjności, do jazdy zachęca fantastycznym zawieszeniem, a szeroka gama silników sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Dlatego też nie spodziewałem się, że odświeżone Mondeo czymś mnie zaskoczy. A jednak…

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Najnowszy Focus ST

Zmiany w stylistyce są kosmetyczne. Dodano światła LED do jazdy dziennej (dzisiaj to już nie ekstrawagancja, a rynkowa konieczność), powiększono trapezoidalny wlot powietrza, a także zmodyfikowano nieco kształt tylnych lamp. Podobnie jest we wnętrzu, gdzie poprawiono jakość materiałów (choć i tak nie można było na nie narzekać). Dłuższa jest za to lista wyposażenia seryjnego i opcjonalnego. Wśród nich znalazło się wiele ciekawych i dość przydatnych elektronicznych gadżetów: informujących o zjechaniu z pasa ruchu, monitorujących poziom zmęczenia kierowcy oraz pilnujących martwej strefy lusterek bocznych. Nowa jest także kamera wsteczna. Gdyby wszystkie zmiany umieścić na jednej liście, byłoby ich sporo: Ford twierdzi, że w odświeżonym Mondeo jest ponad tysiąc nowych części.

Najważniejsza zmiana dotyczy jednak gamy silnikowej. Pojawiły się dwa nowe silniki: 2-litrowa turbodoładowana benzyna EcoBoost i Diesel TDCi o pojemności 2,2-litra. Właśnie takie jednostki miały pod maskami auta udostępnione do testów.

REKLAMA

Benzyna czy Diesel?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na pierwszy ogień poszedł silnik benzynowy. To znany już EcoBoost, tym razem jednak jego moc wzrosła do 240 KM, a moment do 340 Nm. Jest szybki – piekielnie wręcz szybki, a przy tym zaskakująco oszczędny. Z taką mocą staje się konkurentem np. dla Opla Insignii 2,8 V6 Biturbo, gdzie moc sięga co prawda aż 260 KM, jednak spalanie jest tak duże, że w głowie kierowcy może pojawić się chęć zakupu własnej rafinerii.

W Fordzie tego problemu nie ma: do setki przyspieszamy w 7,5 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 246 km/h. Choć rzędowa czwórka nie brzmi zbyt rasowo, jednak średnie spalanie rzędu 7,7 l/100 km sprawia, że kompletnie się tym nie przejmuję. Ten sam silnik o minimalnie większej mocy ma trafić do nowego Focusa ST – już nie mogę się doczekać. Niestety 240-konna wersja silnikowa dostępna jest tylko z sześciobiegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną PowerShift. To, że nie lubię automatów to mój osobisty problem, jednak uważam, że łączenie takiej skrzyni z silnikiem turbodoładowanym, gdzie przy każdym naciśnięciu pedału kierowcę straszy turbodziura, to błąd. Dobrze by było, gdyby manual również był dostępny – choćby w opcji.

Zobacz również: Ślicznotka z klasy B

Drugi nowy silnik to turbodoładowany Diesel TDCi o pojemności 2,2 litra. Moc jest niższa niż w benzyniaku, 200 KM, jednak potężny moment obrotowy (440 Nm) rekompensuje tą stratę. Choć przyspieszenie od zera do setki zabiera prawie sekundę więcej (8,3 s.), to jednak jeśli trafimy w odpowiedni zakres obrotów, przyspieszenie wciśnie nas w fotel mocniej niż w EcoBooście. Za sprawą bardziej „skondensowanego” zakresu przydatnych obrotów silnik ten rozpędza Mondeo „tylko” do 220 km/h. Ford chwali się, że jednostka spala średnio 6 l/100 km.

Podsumowując, rewolucji w Mondeo brak – i chyba nawet dobrze, dzięki temu odświeżone auto ma szansę na takie samo powodzenie wśród klientów jak jego poprzednik, zwłaszcza, że drobne zmiany są bardzo pozytywne. Do sprzedaży w Polsce Mondeo wejdzie w październiku. Ceny raczej nie ulegną zmianie, choć na pewno nieco droższe będą dwie opisane wyżej najmocniejsze wersje silnikowe.

fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA