Kiedy wymienić opony na zimowe?
REKLAMA
REKLAMA
Według badania TNS Polska* przeprowadzonego na zlecenie firmy Michelin Polska blisko połowa kierowców (46 proc.) uzależnia wymianę opon od konkretnego miesiąca, a nie warunków atmosferycznych. I tak 25 proc. badanych wskazuje na październik, 20 proc. na listopad, zaś 1 proc. na grudzień. Dodatkowo 4 proc. kierowców uważa, że ogumienie zimowe należy zacząć stosować, gdy spadnie pierwszy śnieg, co według specjalistów jest zdecydowanie za późno. Tylko 24 proc. badanych podaje właściwą odpowiedź, czyli wymianę opon przy spadku temperatury poniżej 7 stopni C. To prawie 10 proc. więcej niż w roku 2014, gdy prawidłową odpowiedź znało jedynie 15 proc. kierowców.
REKLAMA
Zobacz nasz poradnik: Kiedy przychodzi czas na opony zimowe?
Tak niewielka wiedza może wynikać z faktu, że systematycznie zmniejsza się liczba użytkowników dróg, którzy korzystają z dwóch kompletów ogumienia. W 2012 r. na oponach letnich i zimowych jeździło 91 proc. kierowców, w 2014 roku 88 proc. badanych, a obecnie ta grupa stanowi już 85 proc. Osoby, które nie zmieniają opon lub wybierają modele wielosezonowe, jako główny powód podają coraz łagodniejsze zimy oraz brak czasu i zapomnienie. Z myślą o tej grupie kierowców Michelin wprowadził na rynek innowacyjną, pierwsza na świecie letnią oponę z homologacją zimową MICHELIN CrossClimate.
Zobacz też: Na którą oś założyć bardziej zużyte opony?
W przypadku braku zmiany opon z letnich na zimowe, która jest naturalnym momentem sprawdzenia stanu ogumienia, ważna staje się samodzielna kontrola obejmująca również ciśnienie. W swojej kampanii „Ciśnienie pod kontrolą” (www.cisnieniepodkontrola.michelin.pl) firma Michelin edukuje kierowców i podkreśla wpływ prawidłowego ciśnienia w oponach na:
- bezpieczeństwo jazdy, zapewniając większą przyczepność, krótszą drogę hamowania i mniejsze ryzyko pęknięcia opony;
- trwałość opony poprzez wydłużenie czasu jej użytkowania o jeden sezon;
- ekonomię i ekologię jazdy poprzez mniejsze zużycie paliwa o około 0,3 l na 100 km.
Zobacz też: Kiedy opony nadają się do wyrzucenia?
Tegoroczna akcja „Ciśnienie pod kontrolą” zwraca uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt – nierównomierne zużycie bieżnika, które może sygnalizować jazdę na nieprawidłowym ciśnieniu. Warto zatem pamiętać, że jazda na zbyt niskim ciśnieniu powoduje szybsze zużywanie się bieżnika przy jego zewnętrznych krawędziach, natomiast na zbyt wysokim – w jego środkowej części. Właśnie dlatego w tym roku kampania edukacyjna Michelin odbywa się pod hasłem „Zostawiaj dobre ślady!”.
Źródło: Materiały prasowe Michelin
*Badanie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Michelin Polska w czerwcu 2016 r. na reprezentatywnej grupie czynnych kierowców za pomocą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.