REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy opony nadają się do wyrzucenia?

Marek Matejewski
Zużyte opony. fot. Newspress
Zużyte opony. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy w grę wchodzą pieniądze, bezpieczeństwo często schodzi na drugi plan. Tak jest również w przypadku opon, kiedy kierowcy decydują się założyć zużyte opony na "jeszcze jeden sezon". Podpowiadamy jak rozpoznać zużyte i stare opony.

Wielu kierowców zastanawia się czy opony, które posiadają nadają się jeszcze do eksploatacji w następnym sezonie, czy może kwalifikują się do wymiany. Jeżeli ogumienie nie posiada uszkodzeń w postaci przecięć czy bąbli, wszystko zależy od głębokości bieżnika i wieku opony. Producenci ogumienia samochodowego zalecają bezwzględną wymianę opon starszych niż 10 lat.

REKLAMA

Warto wiedzieć, że nieużywane opony przez pięć lat od daty produkcji określane są jako pełnowartościowe. Jednak opony, które mają 10 lat, bez względu na stan bieżnika nie nadają się do dalszej eksploatacji. W tym wieku mieszanka gumowa jest już twarda, a opona podatna na poślizgi na mokrej nawierzchni. Często też tak stare opony są już sparciałe i pod wpływem obciążenia samochodu pękają.

Zobacz również: Czy warto pompować koła azotem?

Opony, które nie są jeszcze stare oceniamy na podstawie głębokości bieżnika. Oczywiście ogumienie z nierówno zużytym bieżnikiem również kwalifikuje się do wymiany. Przepisy ruchu drogowego dopuszczają stosowanie opon o najmniejszej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 milimetra.

Zobacz również: Co oznaczają symbole na oponach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wiedzieć, że tak zużyte opony posiadają już bardzo słabe parametry i nie powinno się dopuszczać do takiego stanu. Ze względu na bezpieczeństwo zaleca się wymianę opon letnich gdy głębokość ich bieżnika zmniejszy się do 3 milimetrów. W przypadku opon zimowych za graniczną dla bezpieczeństwa wartość głębokości bieżnika przyjmuje się 4 milimetry. Poniżej tej wartości właściwości opony zimowej pogarszają się bardzo szybko.

Ze względów bezpieczeństwa opony letnie powinno się wymieniać przy głębokości bieżnika 3 milimetrów. Na zimówkach nie zaleca się jeździć poniżej 4 milimetrów.

Zobacz również: Jak przechowywać opony?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA