REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy opony nadają się do wyrzucenia?

Marek Matejewski
Zużyte opony. fot. Newspress
Zużyte opony. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy w grę wchodzą pieniądze, bezpieczeństwo często schodzi na drugi plan. Tak jest również w przypadku opon, kiedy kierowcy decydują się założyć zużyte opony na "jeszcze jeden sezon". Podpowiadamy jak rozpoznać zużyte i stare opony.

Wielu kierowców zastanawia się czy opony, które posiadają nadają się jeszcze do eksploatacji w następnym sezonie, czy może kwalifikują się do wymiany. Jeżeli ogumienie nie posiada uszkodzeń w postaci przecięć czy bąbli, wszystko zależy od głębokości bieżnika i wieku opony. Producenci ogumienia samochodowego zalecają bezwzględną wymianę opon starszych niż 10 lat.

REKLAMA

Warto wiedzieć, że nieużywane opony przez pięć lat od daty produkcji określane są jako pełnowartościowe. Jednak opony, które mają 10 lat, bez względu na stan bieżnika nie nadają się do dalszej eksploatacji. W tym wieku mieszanka gumowa jest już twarda, a opona podatna na poślizgi na mokrej nawierzchni. Często też tak stare opony są już sparciałe i pod wpływem obciążenia samochodu pękają.

Zobacz również: Czy warto pompować koła azotem?

Opony, które nie są jeszcze stare oceniamy na podstawie głębokości bieżnika. Oczywiście ogumienie z nierówno zużytym bieżnikiem również kwalifikuje się do wymiany. Przepisy ruchu drogowego dopuszczają stosowanie opon o najmniejszej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 milimetra.

Zobacz również: Co oznaczają symbole na oponach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wiedzieć, że tak zużyte opony posiadają już bardzo słabe parametry i nie powinno się dopuszczać do takiego stanu. Ze względu na bezpieczeństwo zaleca się wymianę opon letnich gdy głębokość ich bieżnika zmniejszy się do 3 milimetrów. W przypadku opon zimowych za graniczną dla bezpieczeństwa wartość głębokości bieżnika przyjmuje się 4 milimetry. Poniżej tej wartości właściwości opony zimowej pogarszają się bardzo szybko.

Ze względów bezpieczeństwa opony letnie powinno się wymieniać przy głębokości bieżnika 3 milimetrów. Na zimówkach nie zaleca się jeździć poniżej 4 milimetrów.

Zobacz również: Jak przechowywać opony?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA