REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Goodyear Eagle-360 - opona w kształcie kuli!

Opona w kształcie kuli - Goodyear Eagle-360
Opona w kształcie kuli - Goodyear Eagle-360
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Czy w przyszłości opony będą miały kształt kuli? Taką wizję zaprezentował Goodyear, prezentując oponę przeznaczoną do pojazdów autonomicznych!

Coraz mniejszy udział kierowców w prowadzeniu samochodów

Goodyear zaprezentował swoją najnowszą oponę koncepcyjną, Eagle-360, na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie. Sferyczna, wydrukowana w 3-D opona ukazuje wizję Goodyeara na przyszłość i przedstawia inspirujące długofalowe rozwiązania, które mogą znaleźć zastosowanie, kiedy pojazdy autonomiczne będą bardziej powszechne.

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzone niedawno przez Navigant Research badania przewidują, że w 2035 roku roczna sprzedaż samochodów autonomicznych na świecie wyniesie około 85 milionów sztuk[1]. Dodatkowo wyniki ankiety J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice Study wskazują, że dla konsumentów kluczowym aspektem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym [2].

„Stale zmniejszający się udział kierowców w prowadzeniu pojazdów sprawi, że rola opon będzie się zwiększała, ponieważ to one łączą pojazd z drogą” – powiedział Joseph Zekoski, wiceprezes i dyrektor ds. technicznych Goodyear. „Nasze opony koncepcyjne odgrywają podwójną rolę, służąc jako kreatywna platforma dla niekonwencjonalnego sposobu myślenia o  mobilności oraz obszar testowania technologii nowych generacji”.

Zobacz też: Goodyear IntelliGrip - opona do pojazdów autonomicznych

Goodyear Eagle-360 - opona w kształcie kuli!

Kulisty kształt opony pozwala na manewrowanie we wszystkich kierunkach. Dzięki aktywnej technologii opona może poruszać się w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć ryzyko poślizgu w przypadku zagrożeń takich jak czarny lód czy nagle pojawiające się przeszkody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna zaletą sferycznego kształtu opony jest możliwość utrzymania płynnej jazdy dzięki łagodnym ruchom poprzecznym. W ten sposób samochód może pokonywać przeszkody nie zmieniając kierunku jazdy.

Ponadto opona, która umożliwia obrót o 360 stopni, może przyczynić się do rozwiązywania przyszłych ograniczeń przestrzennych, ponieważ samochody wyposażone w tego typu ogumienie będą potrzebować mniej przestrzeni by zajmować miejsca parkingowe. Przy założeniu, że parkingi publiczne będą funkcjonować na podobnych zasadach jak dotychczas, takie rozwiązanie mogłoby znacznie zwiększyć ich pojemność bez potrzeby powiększania rozmiaru.

Zobacz też: Kultowe sceny filmowe z wykorzystaniem opon Goodyear

Jak zamontować w samochodzie oponę w kształcie kuli?

REKLAMA

Współpraca koncepcyjnej opony Goodyear Eagle-360 z podwoziem samochodu opiera się na lewitacji magnetycznej. Zawieszona w polu magnetycznym pod podwoziem, na podobnej zasadzie jak kolej magnetyczna, generuje mniej hałasu, co przekłada się na większy komfort podróżujących.

„Choć na razie jest to opona czysto koncepcyjna, to prezentuje szereg najbardziej innowacyjnych rozwiązań Goodyeara, które w przyszłości mogą zaspokoić potrzeby konsumentów. Wyniki naszych badań[3] wskazują, że młodzi kierowcy poszukują samochodów wyposażonych w innowacyjne rozwiązania technologiczne oraz przyjaznych dla środowiska. Jesteśmy pewni, że koncepcyjna opona Eagle-360 może stanowić bezpieczne, niezawodne i zrównoważone rozwiązanie dla konsumentów, którzy w przyszłości prawdopodobnie będą poruszać się pojazdami autonomicznymi. Mamy również nadzieję, że nasz produkt będzie źródłem inspiracji dla branży motoryzacyjnej, z którą wspólnie będziemy poszukiwać rozwiązań na przyszłość” – powiedział Jean-Claude Kihn, prezes Goodyear EMEA.

Zobacz też: Czy można stworzyć oponę z ryżu? Goodyear już to robi!

Czujniki zapewniają łączność z samochodem i zwiększają bezpieczeństwo

Goodyear zakłada również, że jednym z elementów optymalizujących poruszanie się pojazdów autonomicznych będzie łączność realizowana w trzech aspektach. Po pierwsze, czujniki umieszczone wewnątrz Eagle-360 będą rejestrowały warunki drogowe, w tym pogodę i stan nawierzchni, a następnie przekazywały te informacje do samochodu oraz do innych pojazdów, aby zwiększyć bezpieczeństwo. Po drugie, wykorzystując zaprojektowaną przez markę technologię monitorowania kluczowych aspektów funkcjonowania opony, mierniki będą też rejestrować i regulować zużycie bieżnika, aby wydłużyć żywotność produktu. Po trzecie, dzięki produkcji ogumienia za pomocą druku trójwymiarowego, istnieje możliwość dopasowania jej do indywidualnych potrzeb regionu, który zamieszkuje użytkownik.

Bionaśladownictwo – inspiracja naturą

Warto też podkreślić, że niektóre elementy konstrukcji Eagle-360 wykazują cechy bionaśladownictwa, czyli imitowania rozwiązań spotykanych w naturze – jest to podejście często stosowane w pracach konstrukcyjnych Goodyeara. Rzeźba bieżnika naśladuje kształtem organizm morski – koral mózgowy, a wielokierunkowe bloki i rowki pomagają stworzyć bezpieczną przestrzeń kontaktową. Dno rowka ma strukturę naturalnej gąbki, która sztywnieje, gdy jest sucha, natomiast pod wpływem wody mięknie. Dzięki działaniu siły odśrodkowej, faktura ta absorbuje również wodę i odprowadza ją z bieżnika, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu i pozwala uzyskać pożądane właściwości jezdne.

Źródło: Goodyear


[1] Źródło: Navigant Research, Zaawansowane Systemy Wspierania Prowadzenia i Ewolucja Autonomicznych Funkcji Prowadzenia: analiza i prognozy dla globalnego rynku: http://www.navigantresearch.com/research/autonomous-vehicles

[2] Źródło: Badanie U.S. Tech Choice Study 2015 przeprowadzono w okresie od stycznia do marca 2015 w oparciu o internetową ankietę ponad 5300 konsumentów, którzy w ostatnich pięciu latach kupili lub leasingowali nowy pojazd. Więcej informacji na stronie: http://www.jdpower.com/press-releases/2015-us-tech-choice-study#sthash.rZ6ysrNh.dpuf

[3] Źródło: Goodyear i Think Good Mobility: poglądy pokolenia milenium na przyszłość motoryzacji w Europie: https://drive.google.com/file/d/0B1HvJzTnvhLfc0dOYWJtTnBfUTA/view

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA