Jakie są skutki niewłaściwego ciśnienia w oponach?
REKLAMA
REKLAMA
Ciśnienie opon zmienia się w sposób stały wraz z upływem czasu poprzez zjawisko przenikania powietrza przez ścianki opony. Części powietrza udaje się ujść przez mikroskopijne przestrzenie pomiędzy molekułami gumy. Uwzględniając nieszczelność zaworów wentyli i zjawisko przenikania, można przyjąć, że ciśnienie w oponach spada o około 0,2 bara na miesiąc. Ciśnienie w oponach zmienia się również pod wpływem temperatur.
REKLAMA
Powietrze jest gazem, dlatego rozszerza się po podgrzaniu i kurczy po schłodzeniu. Przyjmuje się, że z każdą zmianą temperatury o 10 stopni, ciśnienie zmienia się o 0,1 bara. Inny powód zmian ciśnienia to np. niewielkie uszkodzenie mechaniczne na bieżniku lub boku opony.
Zobacz również: Jak ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy?
Opona ze zbyt niskim ciśnieniem przyczynia się do:
REKLAMA
- zwiększenia oporów toczenia, co za tym idzie zwiększenia spalania
- „pływania” pojazdu w zakrętach
- „ściągania” samochodu przy jeździe na wprost
- nadmiernego rozgrzewania opony
- skracania żywotności opony
- osłabienia właściwości trakcyjnych
Z drugiej strony nie polecamy przesadzać z ciśnieniem. Zbyt duże oznacza, że guma jest nadmiernie sztywna, nie absorbuje nierówności nawierzchni w takim stopniu jak powinna. Oznacza to szybsze zużycie zawieszenia pojazdu oraz obniżenie komfortu podróżowania. Większe ciśnienie oznacza również większą podatność na uszkodzenia mechaniczne.
Zobacz również: Na co wpływa zmiana rozmiaru kół?
REKLAMA
REKLAMA