REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kontrola ciśnienia w oponach - poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Właściwie napompowane opony naszego pojazdu przyczyniają się nie tylko do zwiększonego komfortu ale również do poprawy bezpieczeństwa. Zwiększenie trwałości ogumienia i zmniejszone zużycie paliwa, również nie pozostają bez znaczenia.

Opony należy kontrolować dość często, najlepiej co kilka tysięcy kilometrów lub w miarę potrzeby, kiedy ich wygląd wyda się innym, niż zazwyczaj.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w oponach najlepiej jest kontrolować i korygować na stacjach paliw, wyposażonych w kompresory z dokładnymi manometrami wskazówkowymi lub cyfrowymi. Sieć stacji jest w Polce i krajach EU tak gęsta, że nie ma potrzeby wożenia ze sobą pompki i manometru. Ale mogą być one przydatne podczas wojaży zagranicznych, zwłaszcza pozaeuropejskich.

Niskie ciśnienie w oponach

Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach skutkuje, między innym, zmniejszenie siły przyczepności poprzecznej opony, a więc utrudnia zachowanie prostolinijności jazdy. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem rozgrzewa się bardziej od pozostałych, szybciej zużywa się bieżnik na jej obrzeżach, a wyniku zwiększonych oporów rośnie zużycie paliwa. Samochód na takich oponach wydaje się „płynąć”, a wiec komfort jazdy jest mimo wszystko wyższy, niż na oponach napompowanych do nominalnego ciśnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie ciśnienie w oponach

Jeżdżąc na oponach ze zbyt wysokim ciśnieniem kierowca godzi się na mniejszy komfort jazdy – opona przenosi poprzez koło na jego zawieszenie nie tylko uderzenia spowodowane przez duże nierówności jezdni, ale także przez te mniejsze. Muszą więc jej funkcję przejąć amortyzatory oraz sprężyny lub resory. Nie są one dostosowane do tak intensywnej pracy, więc spada stabilność jazdy, trudno zachować prostolinijność, jazda jest mniej przyjemna, bardziej „twarda” niż zwykle. Opona zużywa się nierównomiernie na swojej szerokości – najbardziej na środku, najmniej po bokach. Maleją opory toczenia i zmniejsza się przyczepność do jezdni podczas pokonywania zakrętów i hamowania. Jedyną zaletą jazdy na oponach o wyższym ciśnieniu niż zalecane, jest mniejsze zużycie paliwa. Dlatego, jeżeli instrukcja podaje, że zalecane ciśnienie w danym kole powinno zawierać się pomiędzy 0,14 a 0,16 MPa, czyli około 1,4 do 1,6 atmosfery, to lepiej jest gdy wynosi ono 0,16 niż 0,14 MPa.

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Nie jest dopuszczalne, aby ciśnienie w oponach kół tej samej osi było różne. Różnica większa od 0,03 MPa (0,3 atmosfery) w przednich kołach powoduje, że samochód zaczyna „ściągać” na stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Ponadto koło to musi wykonać więcej obrotów, dla przejechania tej samej trasy, co koło po przeciwnej stronie, wiec różnice te w przypadku przedniego napędu musi zredukować mechanizm różnicowy, co skraca jego żywotność. Podobnie dzieje się przy tylnym napędzie, z tym, że „ściąganie” samochodu na jedną stronę nie jest aż tak dokuczliwe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA