REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kontrola ciśnienia w oponach - poradnik

Jakubowski Ryszard
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Właściwie napompowane opony naszego pojazdu przyczyniają się nie tylko do zwiększonego komfortu ale również do poprawy bezpieczeństwa. Zwiększenie trwałości ogumienia i zmniejszone zużycie paliwa, również nie pozostają bez znaczenia.

Opony należy kontrolować dość często, najlepiej co kilka tysięcy kilometrów lub w miarę potrzeby, kiedy ich wygląd wyda się innym, niż zazwyczaj.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w oponach najlepiej jest kontrolować i korygować na stacjach paliw, wyposażonych w kompresory z dokładnymi manometrami wskazówkowymi lub cyfrowymi. Sieć stacji jest w Polce i krajach EU tak gęsta, że nie ma potrzeby wożenia ze sobą pompki i manometru. Ale mogą być one przydatne podczas wojaży zagranicznych, zwłaszcza pozaeuropejskich.

Niskie ciśnienie w oponach

Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach skutkuje, między innym, zmniejszenie siły przyczepności poprzecznej opony, a więc utrudnia zachowanie prostolinijności jazdy. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem rozgrzewa się bardziej od pozostałych, szybciej zużywa się bieżnik na jej obrzeżach, a wyniku zwiększonych oporów rośnie zużycie paliwa. Samochód na takich oponach wydaje się „płynąć”, a wiec komfort jazdy jest mimo wszystko wyższy, niż na oponach napompowanych do nominalnego ciśnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie ciśnienie w oponach

Jeżdżąc na oponach ze zbyt wysokim ciśnieniem kierowca godzi się na mniejszy komfort jazdy – opona przenosi poprzez koło na jego zawieszenie nie tylko uderzenia spowodowane przez duże nierówności jezdni, ale także przez te mniejsze. Muszą więc jej funkcję przejąć amortyzatory oraz sprężyny lub resory. Nie są one dostosowane do tak intensywnej pracy, więc spada stabilność jazdy, trudno zachować prostolinijność, jazda jest mniej przyjemna, bardziej „twarda” niż zwykle. Opona zużywa się nierównomiernie na swojej szerokości – najbardziej na środku, najmniej po bokach. Maleją opory toczenia i zmniejsza się przyczepność do jezdni podczas pokonywania zakrętów i hamowania. Jedyną zaletą jazdy na oponach o wyższym ciśnieniu niż zalecane, jest mniejsze zużycie paliwa. Dlatego, jeżeli instrukcja podaje, że zalecane ciśnienie w danym kole powinno zawierać się pomiędzy 0,14 a 0,16 MPa, czyli około 1,4 do 1,6 atmosfery, to lepiej jest gdy wynosi ono 0,16 niż 0,14 MPa.

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Nie jest dopuszczalne, aby ciśnienie w oponach kół tej samej osi było różne. Różnica większa od 0,03 MPa (0,3 atmosfery) w przednich kołach powoduje, że samochód zaczyna „ściągać” na stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Ponadto koło to musi wykonać więcej obrotów, dla przejechania tej samej trasy, co koło po przeciwnej stronie, wiec różnice te w przypadku przedniego napędu musi zredukować mechanizm różnicowy, co skraca jego żywotność. Podobnie dzieje się przy tylnym napędzie, z tym, że „ściąganie” samochodu na jedną stronę nie jest aż tak dokuczliwe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA