REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kontrola ciśnienia w oponach - poradnik

Jakubowski Ryszard
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Właściwie napompowane opony naszego pojazdu przyczyniają się nie tylko do zwiększonego komfortu ale również do poprawy bezpieczeństwa. Zwiększenie trwałości ogumienia i zmniejszone zużycie paliwa, również nie pozostają bez znaczenia.

Opony należy kontrolować dość często, najlepiej co kilka tysięcy kilometrów lub w miarę potrzeby, kiedy ich wygląd wyda się innym, niż zazwyczaj.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w oponach najlepiej jest kontrolować i korygować na stacjach paliw, wyposażonych w kompresory z dokładnymi manometrami wskazówkowymi lub cyfrowymi. Sieć stacji jest w Polce i krajach EU tak gęsta, że nie ma potrzeby wożenia ze sobą pompki i manometru. Ale mogą być one przydatne podczas wojaży zagranicznych, zwłaszcza pozaeuropejskich.

Niskie ciśnienie w oponach

Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach skutkuje, między innym, zmniejszenie siły przyczepności poprzecznej opony, a więc utrudnia zachowanie prostolinijności jazdy. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem rozgrzewa się bardziej od pozostałych, szybciej zużywa się bieżnik na jej obrzeżach, a wyniku zwiększonych oporów rośnie zużycie paliwa. Samochód na takich oponach wydaje się „płynąć”, a wiec komfort jazdy jest mimo wszystko wyższy, niż na oponach napompowanych do nominalnego ciśnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie ciśnienie w oponach

Jeżdżąc na oponach ze zbyt wysokim ciśnieniem kierowca godzi się na mniejszy komfort jazdy – opona przenosi poprzez koło na jego zawieszenie nie tylko uderzenia spowodowane przez duże nierówności jezdni, ale także przez te mniejsze. Muszą więc jej funkcję przejąć amortyzatory oraz sprężyny lub resory. Nie są one dostosowane do tak intensywnej pracy, więc spada stabilność jazdy, trudno zachować prostolinijność, jazda jest mniej przyjemna, bardziej „twarda” niż zwykle. Opona zużywa się nierównomiernie na swojej szerokości – najbardziej na środku, najmniej po bokach. Maleją opory toczenia i zmniejsza się przyczepność do jezdni podczas pokonywania zakrętów i hamowania. Jedyną zaletą jazdy na oponach o wyższym ciśnieniu niż zalecane, jest mniejsze zużycie paliwa. Dlatego, jeżeli instrukcja podaje, że zalecane ciśnienie w danym kole powinno zawierać się pomiędzy 0,14 a 0,16 MPa, czyli około 1,4 do 1,6 atmosfery, to lepiej jest gdy wynosi ono 0,16 niż 0,14 MPa.

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Nie jest dopuszczalne, aby ciśnienie w oponach kół tej samej osi było różne. Różnica większa od 0,03 MPa (0,3 atmosfery) w przednich kołach powoduje, że samochód zaczyna „ściągać” na stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Ponadto koło to musi wykonać więcej obrotów, dla przejechania tej samej trasy, co koło po przeciwnej stronie, wiec różnice te w przypadku przedniego napędu musi zredukować mechanizm różnicowy, co skraca jego żywotność. Podobnie dzieje się przy tylnym napędzie, z tym, że „ściąganie” samochodu na jedną stronę nie jest aż tak dokuczliwe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA