REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kontrola ciśnienia w oponach - poradnik

Jakubowski Ryszard
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Właściwie napompowane opony naszego pojazdu przyczyniają się nie tylko do zwiększonego komfortu ale również do poprawy bezpieczeństwa. Zwiększenie trwałości ogumienia i zmniejszone zużycie paliwa, również nie pozostają bez znaczenia.

Opony należy kontrolować dość często, najlepiej co kilka tysięcy kilometrów lub w miarę potrzeby, kiedy ich wygląd wyda się innym, niż zazwyczaj.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w oponach najlepiej jest kontrolować i korygować na stacjach paliw, wyposażonych w kompresory z dokładnymi manometrami wskazówkowymi lub cyfrowymi. Sieć stacji jest w Polce i krajach EU tak gęsta, że nie ma potrzeby wożenia ze sobą pompki i manometru. Ale mogą być one przydatne podczas wojaży zagranicznych, zwłaszcza pozaeuropejskich.

Niskie ciśnienie w oponach

REKLAMA

Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach skutkuje, między innym, zmniejszenie siły przyczepności poprzecznej opony, a więc utrudnia zachowanie prostolinijności jazdy. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem rozgrzewa się bardziej od pozostałych, szybciej zużywa się bieżnik na jej obrzeżach, a wyniku zwiększonych oporów rośnie zużycie paliwa. Samochód na takich oponach wydaje się „płynąć”, a wiec komfort jazdy jest mimo wszystko wyższy, niż na oponach napompowanych do nominalnego ciśnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie ciśnienie w oponach

Jeżdżąc na oponach ze zbyt wysokim ciśnieniem kierowca godzi się na mniejszy komfort jazdy – opona przenosi poprzez koło na jego zawieszenie nie tylko uderzenia spowodowane przez duże nierówności jezdni, ale także przez te mniejsze. Muszą więc jej funkcję przejąć amortyzatory oraz sprężyny lub resory. Nie są one dostosowane do tak intensywnej pracy, więc spada stabilność jazdy, trudno zachować prostolinijność, jazda jest mniej przyjemna, bardziej „twarda” niż zwykle. Opona zużywa się nierównomiernie na swojej szerokości – najbardziej na środku, najmniej po bokach. Maleją opory toczenia i zmniejsza się przyczepność do jezdni podczas pokonywania zakrętów i hamowania. Jedyną zaletą jazdy na oponach o wyższym ciśnieniu niż zalecane, jest mniejsze zużycie paliwa. Dlatego, jeżeli instrukcja podaje, że zalecane ciśnienie w danym kole powinno zawierać się pomiędzy 0,14 a 0,16 MPa, czyli około 1,4 do 1,6 atmosfery, to lepiej jest gdy wynosi ono 0,16 niż 0,14 MPa.

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Nie jest dopuszczalne, aby ciśnienie w oponach kół tej samej osi było różne. Różnica większa od 0,03 MPa (0,3 atmosfery) w przednich kołach powoduje, że samochód zaczyna „ściągać” na stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Ponadto koło to musi wykonać więcej obrotów, dla przejechania tej samej trasy, co koło po przeciwnej stronie, wiec różnice te w przypadku przedniego napędu musi zredukować mechanizm różnicowy, co skraca jego żywotność. Podobnie dzieje się przy tylnym napędzie, z tym, że „ściąganie” samochodu na jedną stronę nie jest aż tak dokuczliwe.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA