REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kontrola ciśnienia w oponach - poradnik

Jakubowski Ryszard
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Właściwie napompowane opony naszego pojazdu przyczyniają się nie tylko do zwiększonego komfortu ale również do poprawy bezpieczeństwa. Zwiększenie trwałości ogumienia i zmniejszone zużycie paliwa, również nie pozostają bez znaczenia.

Opony należy kontrolować dość często, najlepiej co kilka tysięcy kilometrów lub w miarę potrzeby, kiedy ich wygląd wyda się innym, niż zazwyczaj.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w oponach najlepiej jest kontrolować i korygować na stacjach paliw, wyposażonych w kompresory z dokładnymi manometrami wskazówkowymi lub cyfrowymi. Sieć stacji jest w Polce i krajach EU tak gęsta, że nie ma potrzeby wożenia ze sobą pompki i manometru. Ale mogą być one przydatne podczas wojaży zagranicznych, zwłaszcza pozaeuropejskich.

Niskie ciśnienie w oponach

REKLAMA

Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach skutkuje, między innym, zmniejszenie siły przyczepności poprzecznej opony, a więc utrudnia zachowanie prostolinijności jazdy. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem rozgrzewa się bardziej od pozostałych, szybciej zużywa się bieżnik na jej obrzeżach, a wyniku zwiększonych oporów rośnie zużycie paliwa. Samochód na takich oponach wydaje się „płynąć”, a wiec komfort jazdy jest mimo wszystko wyższy, niż na oponach napompowanych do nominalnego ciśnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie ciśnienie w oponach

Jeżdżąc na oponach ze zbyt wysokim ciśnieniem kierowca godzi się na mniejszy komfort jazdy – opona przenosi poprzez koło na jego zawieszenie nie tylko uderzenia spowodowane przez duże nierówności jezdni, ale także przez te mniejsze. Muszą więc jej funkcję przejąć amortyzatory oraz sprężyny lub resory. Nie są one dostosowane do tak intensywnej pracy, więc spada stabilność jazdy, trudno zachować prostolinijność, jazda jest mniej przyjemna, bardziej „twarda” niż zwykle. Opona zużywa się nierównomiernie na swojej szerokości – najbardziej na środku, najmniej po bokach. Maleją opory toczenia i zmniejsza się przyczepność do jezdni podczas pokonywania zakrętów i hamowania. Jedyną zaletą jazdy na oponach o wyższym ciśnieniu niż zalecane, jest mniejsze zużycie paliwa. Dlatego, jeżeli instrukcja podaje, że zalecane ciśnienie w danym kole powinno zawierać się pomiędzy 0,14 a 0,16 MPa, czyli około 1,4 do 1,6 atmosfery, to lepiej jest gdy wynosi ono 0,16 niż 0,14 MPa.

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Nie jest dopuszczalne, aby ciśnienie w oponach kół tej samej osi było różne. Różnica większa od 0,03 MPa (0,3 atmosfery) w przednich kołach powoduje, że samochód zaczyna „ściągać” na stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Ponadto koło to musi wykonać więcej obrotów, dla przejechania tej samej trasy, co koło po przeciwnej stronie, wiec różnice te w przypadku przedniego napędu musi zredukować mechanizm różnicowy, co skraca jego żywotność. Podobnie dzieje się przy tylnym napędzie, z tym, że „ściąganie” samochodu na jedną stronę nie jest aż tak dokuczliwe.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA