REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmniejszyć ryzyko pęknięcia opony?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zmniejszyć ryzyko pęknięcia opony?
Jak zmniejszyć ryzyko pęknięcia opony?
PZPO

REKLAMA

REKLAMA

Choć z konieczności regularnej kontroli stanu ogumienia zdaje sobie sprawę większość kierowców, stosunkowo niewielu monitoruje stan ich zużycia. Pobieżne zerknięcie na fragment koła też nie wystarczy.

Każdy kierowca doskonale wie, że przed dłuższymi trasami konieczne jest sprawdzenie poziomu oleju w silniku czy płynu chłodniczego. Równie istotne jest zadbanie o prawidłowy stan opon – kontrola ciśnienia, głębokości bieżnika i stanu gumy to podstawowe czynności przed każdą dłuższą podróżą. Niestety, wg badań Moto Data, tylko 42% kierowców regularnie sprawdza ciśnienie w oponach. Głębokość bieżnika oraz wartość ciśnienia to parametry ogumienia mające znaczący wpływ na bezpieczeństwo i ekonomię jazdy.

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Minimalna głębokość bieżnika przewidziana przepisami to 1,6 mm. Poniżej tej wartości opony nie nadają się do jazdy: nie zapewniają odpowiedniej przyczepności i tracą swoje właściwości jezdne. Jazda na oponach o bieżniku niższym niż 1,6 mm to nie tylko niebezpieczeństwo na drodze – w czasie kontroli policja może zatrzymać dowód rejestracyjny oraz ukarać kierowcę mandatem.

Zobacz też: Jak wykonać pomiar głębokości bieżnika?

„Kierowcy często zapominają o dokładnej kontroli opon w swoich samochodach. Mierzenie stanu ogumienia „na oko”, może prowadzić do tragicznych konsekwencji. Nawet zwykła awaria może popsuć nam wymarzone wakacje i generować dodatkowe koszty. Dlatego bardzo ważna jest konsekwentna edukacja kierowców w zakresie norm bezpieczeństwa oraz odpowiedniej eksploatacji najważniejszych podzespołów auta” – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). „W końcu opona to trzeci po turbinie i wałku w silniku najszybciej obracający się element w samochodzie i skutki jej nagłego pęknięcia najczęściej są opłakane. Dlatego poziom ciśnienia zawsze mierzymy ciśnieniomierzem” – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowe ciśnienie w oponach oraz odpowiednia wysokość bieżnika pomagają również uniknąć niebezpiecznego zjawiska akwaplanacji, które może wystąpić na mokrych drogach. Aquaplaning polega na wytworzeniu się klinu wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym auto zaczyna się ślizgać tracąc przyczepność. Ogumienie o prawidłowym ciśnieniu oraz głębokim bieżniku jest, obok dostosowanej do warunków prędkości jazdy, bardzo ważnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko aquaplaningu.

Jak zmniejszyć ryzyko pęknięcia opony?

Jak zmniejszyć ryzyko pęknięcia opony?

PZPO

Właściwe przygotowanie samochodu do wakacyjnych wojaży zaoszczędzi nam wiele stresu w trasie, a przede wszystkim poprawi nasze bezpieczeństwo. Zadbanie o prawidłowe ciśnienie w oponach zmniejszy prawdopodobieństwo nagłych awarii, np. pęknięcia opony, zachowa również optymalne właściwości jezdne auta. W długich trasach ważna jest również ekonomia – zbyt niskie ciśnienie w oponach zwiększa opory toczenia kół, co negatywnie wpływa na ilość spalanego paliwa” – mówi Piotr Sarnecki.

Źródło: materiał prasowy Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

Jak zmniejszyć ryzyko pęknięcia opony?
PZPO
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA