Opona Goodyear IntelliGrip Urban – na takich oponach będzie jeździł miejski transport przyszłości?
REKLAMA
REKLAMA
Przedstawiciele Goodyear w Polsce stawiają sprawę jasno – firmy, nawet największe, które nie inwestują w rozwój nowych technologii, będzie czekał los, jaki spotkał największych producentów dorożek. Znikną z rynku.
REKLAMA
Przykłady ogromnych przedsiębiorstw, które upadły tylko dlatego, że w odpowiednim czasie nie inwestowały w badania i rozwój technologiczny można mnożyć. Mając to na uwadze, nikt nie jest w stanie odrzucić scenariusza, w którym w przyszłości największymi producentami samochodów na świecie będą Apple, Google, czy Microsoft.
REKLAMA
Rozwój technologii zmienia świat motoryzacji od momentu powstania pierwszego samochodu. Jeszcze całkiem niedawno wyobrażaliśmy sobie, że w przyszłości być może będziemy poruszali się samochodami kierowanymi przez komputery. Dziś samochody autonomiczne już są testowane w ruchu drogowym, a dyskusja dotyczy kwestii, nie czy, tylko kiedy zostaną wprowadzone do powszechnego użytku.
Ale rozwodząc się nad wizjami bliższej i dalszej przyszłości, często zapominamy o tym, że rozwój technologii dotyczy nie tylko jednostek sterujących pojazdami, czy układów napędowych. Konstrukcja nowatorskich samochodów to także wyzwanie dla branży oponiarskiej.
Co w tym zakresie proponuje jeden z największych producentów opon na świecie?
Zobacz też: Goodyear Eagle-360 - opona w kształcie kuli!
Opona Goodyear IntelliGrip Urban – na takich oponach będzie jeździł miejski transport przyszłości?
Dużą rolę w motoryzacji przyszłości będzie odgrywała komunikacja. Pojazdy będą się wymieniały informacjami między sobą, a także między pozostałymi uczestnikami ruchu i elementami infrastruktury.
Samochody będą gromadziły i przetwarzały szereg informacji z różnego rodzaju czujników, kamer, sensorów. Ważnym elementem tej układanki będą opony.
Koncepcyjna opona Goodyear IntelliGrip Urban jet wyposażona w zaawansowaną technologią wbudowanych czujników (Sensor-in-Tire).
Zgodnie z zamysłem konstruktorów jej konstrukcja ma wspierać działanie autonomicznych układów kontroli pojazdu i zwiększać bezpieczeństwo pasażerów, m.in. dzięki temu że jest w stanie „rozpoznać” warunki drogowe i przesłać dane do centralnego komputera pojazdu..
Opony takie jak Goodyear IntelliGrip Urban mogą odegrać istotną rolę w tym rozwijającym się ekosystemie.
Dodatkową korzyścią dla operatorów flot będą opony o wysokim i wąskim (Tall and Narrow) kształcie, które zmniejszają opory toczenia, co zwiększa wydajność energetyczną i zasięg pojazdów elektrycznych w miejskim środowisku. Technologia czujników wbudowanych w opony IntelliGrip Urban pozwala operatorom precyzyjnie identyfikować i zapobiegać problemom związanym z ogumieniem jeszcze przed ich wystąpieniem.
Zobacz też: Goodyear i Tesloop współpracują przy rozwijaniu technologii oponiarskich
Kluczowe cechy opony Goodyear IntelliGrip Urban
Według informacji producenta – IntelliGrip Urban mogłaby umożliwić flotom monitorowanie pojazdów i opon w czasie rzeczywistym, co zapewniłoby przewagę konkurencyjną, pomagając jednocześnie zwiększać rentowność dzięki wsparciu następujących właściwości:
- Technologia czujników w oponie (Sensor-in-Tire) pomaga pojazdom autonomicznym lepiej rozpoznawać warunki drogowe. Cała flota może korzystać z wymiany informacji między oponą, a pojazdem za pośrednictwem chmury.
- Aktywna konserwacja umożliwia operatorom flot precyzyjną identyfikację i rozwiązywanie potencjalnych problemów związanych z ogumieniem i bezpieczeństwem, zanim dojdzie do awarii. Proste w obsłudze wydłuża okresy międzyawaryjne, efektywność oraz wartości związane ze zrównoważonym rozwojem floty.
- Wysoka i wąska budowa opony zmniejsza opory toczenia, co zwiększa efektywność energetyczną i zasięg flot pojazdów elektrycznych w środowisku miejskim. Kształt opony koncepcyjnej zwiększa również odporność na aquaplaning, co umożliwiło projektantom Goodyeara zmniejszenie liczby rowków w oponie, a co za tym idzie wydłużyło przebiegi i ograniczyło poziom hałasu.
Źródło: Goodyear
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA