REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Goodyear IntelliGrip - opona do pojazdów autonomicznych

sterowiec Goodyear
sterowiec Goodyear
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Badania nad pojazdami autonomicznymi pociągają za sobą rozwój technologii w dobrach suplementarnych do samochodu, na przykład w oponach. Goodyear przedstawił koncepcję opony IntelliGrip przeznaczonej do samochodów autonomicznych. Co "potrafi" taka nowatorska opona?

Goodyear IntelliGrip - opona do pojazdów autonomicznych

REKLAMA

Na tegorocznych Targach Motoryzacyjnych w Genewie Goodyear przedstawił swoją wizję opon, które mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach autonomicznych wczesnych generacji. Opona koncepcyjna Goodyear IntelliGrip została wyposażona w liczne zaawansowane czujniki, których głównym zadaniem będzie wspieranie systemów kontroli aut autonomicznych. Tego rodzaju auta wykorzystują sygnały wysyłane przez inne pojazdy, kierowców, pieszych i inteligentne systemy miejskie, dlatego opony takie jak Goodyear IntelliGrip będą odgrywać jedną z kluczowych ról w procesie wymiany informacji.

REKLAMA

Jak wynika z analizy zaprezentowanej na Światowym Forum Ekonomicznym, władze miast spodziewają się, że autonomiczne pojazdy wejdą do użycia w ciągu najbliższych dziesięciu lat[1]. Ponadto wyniki badań J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice Study[2] sugerują, że w związku z nadchodzącymi zmianami w branży motoryzacyjnej, dla konsumentów najważniejsza będzie technologia chroniąca ich przed kolizjami.

„Stale zmniejszający się udział kierowców w prowadzeniu pojazdów sprawi, że rola opon będzie się zwiększała, ponieważ to one łączą pojazd z drogą” – powiedział Joseph Zekoski, wiceprezes i dyrektor ds. technicznych Goodyear. „Nasze opony koncepcyjne odgrywają podwójną rolę, służąc jako kreatywna platforma dla niekonwencjonalnego sposobu myślenia o  mobilności oraz obszar testowania technologii nowych generacji”.

Zobacz też: Czy po przebiciu opony warto korzystać z pianki naprawczej?

Jak działa Goodyear IntelliGrip?

Dzięki zaawansowanym czujnikom i specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi, koncepcyjna opona Goodyear IntelliGrip potrafi rozpoznać warunki drogowe, w tym nawierzchnię i warunki pogodowe. IntelliGrip wykorzystuje również zaawansowaną technologię aktywnego zużycia bieżnika, opartą na zaprojektowanym przez firmę Goodyear systemie czujników monitorujących stan ogumienia i ciśnienia w oponach. Uzyskane w ten sposób wyniki umożliwiają analizę kondycji zarówno opon, jak i całego pojazdu. Inżynierowie opracowali specjalne algorytmy, uwzględniające czynniki takie jak ciśnienie powietrza i temperatura, aby lepiej oceniać stan opony, a poprzez to optymalizować autonomiczne systemy kontroli samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Konstrukcja nowoczesnej opony

REKLAMA

Czujniki monitorują nie tylko nawierzchnię i stan opon, lecz także komunikują się z centralnym komputerem pojazdu, co powinno przyczynić się zarówno do zwiększenia osiągów, jak i poprawy bezpieczeństwa. Gdy ogumienie wykryje mokrą lub śliską nawierzchnię, autonomiczne auto dostosuje prędkość do sytuacji na drodze. Ponadto system pomoże skrócić drogę hamowania, zapewni lepsze prowadzenie w zakrętach, większą stabilność, a nawet będzie wspierał działanie systemów zapobiegania kolizjom.

Goodyear współpracuje z wieloma producentami samochodów, aby jeszcze lepiej dopasować opracowaną technologię do ich potrzeb i wymagań. Celem jest zapewnienie łączności z elektronicznymi systemami kontroli stabilności, systemami hamowania oraz kontroli zawieszenia.

Mikrochip zastosowany w oponach IntelliGrip powstał we współpracy z Huf, wiodącym producentem systemów odpowiadających m.in. za monitorowanie ciśnienia w ogumieniu lub badanie telemetrii, które są stosowane przez branżę motoryzacyjną na całym świecie.

Zobacz też: Czujnik zużycia opony CAIS

Źródło: Goodyear


[1] Źródło: Światowe Forum Ekonomiczne; analiza BCG, wywiady z twórcami polityki miejskiej 2015

[2] Badanie U.S. Tech Choice Study 2015 przeprowadzono w okresie od stycznia do marca 2015 w oparciu o internetową ankietę ponad 5300 konsumentów, którzy w ostatnich pięciu latach kupili lub leasingowali nowy pojazd. Więcej informacji na stronie: http://www.jdpower.com/press-releases/2015-us-tech-choice-study#sthash.rZ6ysrNh.dpuf

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA