REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykiety na oponach - jak czytać?

Samouszczelniające się opony Michelin Selfseal
Samouszczelniające się opony Michelin Selfseal
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że Polacy nie czytają nie tylko książek i prasy. Według najnowszych badań, wiedzę na temat opon czerpią z publikacji prasowych i internetowych ale nie czytają oznaczeń na oponach.

Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że większość Polaków wiedzę na temat opon zimowych czerpie z publikacji ukazujących się w prasie lub internecie, a niecałe 30 proc. zapytanych korzysta z informacji zawartych na obowiązkowych etykietach naklejanych przez producentów na nowe opony.

REKLAMA

- Mija drugi rok od czasu wprowadzenia na ternie Unii Europejskiej obowiązku etykietowania opon przez producentów. Dzięki temu kupujący ma czytelny i natychmiastowy dostęp do podstawowych informacji, które mogą zaważyć na decyzji zakupowej i pomogą w analizie ceny danego modelu ogumienia. Jak pokazały nasze badania, zaledwie 47 proc. Polaków słyszało o etykietach na oponach, a prawie 60 proc. stwierdziło, że nie umie ich odczytywać – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii Motoryzacja.

Jak odczytywać etykietę i co oznaczają zawarte tam oceny?

Zobacz też: Nowe oznakowanie i wymogi dla opon zimowych do ciężarówek

Zawarta na etykiecie informacja o efektywności paliwowej określona jest na kolorowej skali literami od „A” do „G”. Zaznaczona na zielono pozycja „A” oznacza najwyższą klasę oszczędności paliwa, a czerwone „G” najniższą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Aby prawidłowo odczytać podany na etykiecie wynik testu efektywności paliwowej trzeba tylko pamiętać, że różnica w spalaniu pomiędzy skrajnymi klasami jest zauważalna dla naszego portfela. Zakładając średni przebieg na poziomie 15 tys. km rocznie oznacza to w najlepszym przypadku oszczędność na poziomie około 80 litrów, co daje oszczędności na poziomie około 380 zł – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl.

Dodatkowo na spalanie wpływa także ciśnienie w oponach. Niższe o 20 proc. od zalecanego przez producenta samochodu powoduje, że zużycie paliwa wzrasta o 1,7 proc. Specjaliści radzą, aby kontrolować ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.

Polacy najczęściej kontrolują ciśnienie właśnie przy okazji wizyty na stacji benzynowej (52 proc.), wynika z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl. Równo 40 proc. dokonuje pomiaru przed dłuższą podróżą, a 11 proc. zleca tę czynność mechanikowi przy okazji wizyty w serwisie.

Poziom generowanego hałasu, który również można znaleźć na etykiecie nie jest istotna informacją dla ankietowanych, znalazł się bowiem na końcu listy najważniejszych kategorii według których respondenci wybierają opony. Klasa określana jest w decybelach.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać w serwisie zmiany opon?

REKLAMA

Ostatnim kryterium określonym przez etykietę jest przyczepność na mokrej nawierzchni. Oznacza to sprawność hamowania danej opony, która oceniona jest w zakresie od „A” do „F”, gdzie klasy „D” i „G” nie obowiązują dla samochodów osobowych.

- Przy prędkości wynoszącej 80 km/h droga hamowania samochodu wyposażonego w komplet opon klasy F jest o 18 metrów dłuższa, niż samochody wyposażonego w opony klasy A – dodaje Krotoski - Pamiętajmy jednak, że normy europejskie nakładają na producentów obowiązek informowania o zaledwie kilku ważnych parametrach. Pozostałe informacje, takie jak wytrzymałość, odporność na zużycie, przyczepność na suchej nawierzchni czy odporność na aquplaning, należy uzupełnić we własnym zakresie na podstawie wyników testów niezależnych organizacji.

Źródło: Materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA