Czy stalowe felgi są lepsze na zimę?
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest masa nieresorowana?
Felgi są jednym z najmodniejszych i zarazem najlepiej wyglądających dodatków samochodowych. Nie tylko poprawiają wygląd naszego pojazdu. Zmniejszają również masę nieresorowaną pojazdu.
REKLAMA
- Masa nieresorowana to ta część masy pojazdu, która znajduje się pomiędzy jezdnią a zawieszeniem. Im jest ona mniejsza, tym większy jest komfort jazdy i lepsze prowadzenie samochodu. Podczas procesu projektowania danego modelu dąży się do minimalizacji mas nieresorowanych - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.
Warto dodać, że felgi aluminiowe dzięki swojej budowie i zastosowanym materiałom skuteczniej niż felgi stalowe wpływają na chłodzenie tarcz i klocków hamulcowych.
Fakty i mity o felgach aluminiowych
REKLAMA
- Wielu kierowców sądzi, że w zimie należy stosować felgi stalowe. To oczywiście jeden z mitów, które od lat funkcjonują wśród użytkowników samochodów. Prawda jest taka, że felgi aluminiowe są bardziej wytrzymałe od ich stalowych odpowiedników. "Stalówka" w przypadku uderzenia w dziurę lub krawężnik jest bardziej podatna na uszkodzenia lub odkształcenia niż obręcz aluminiowa - wyjaśnia Robert Krotoski - Oczywiście w przypadku ekstremalnie mocnych uderzeń felga aluminiowa może pęknąć, a jej naprawa jest o wiele droższa niż w przypadku obręczy konwencjonalnych.
Felgi stalowe są o wiele bardziej narażone na działanie korozji. Felgi aluminiowe potrafią natomiast bez problemów oprzeć się działaniu mrozu, żwiru i soli rozsypywanej w zimie. Proces ich malowania przebiega w trzech etapach. Pierwsza warstwa to podkład, który nakładany jest proszkowo. Dzięki temu ich powierzchnia jest idealnie zabezpieczona przed korozją, uszkodzeniami mechanicznymi i czynnikami chemicznymi. Następnie nakładany jest tak zwany lakier właściwy nadający feldze kolor. Na koniec całość pokrywana jest lakierem bezbarwnym pełniącym funkcję ochronną.
Felgi aluminiowe nie ustępują więc stalowym pod względem wytrzymałości, a w niektórych przypadkach ich trwałość jest znacznie wyższa. Nie oznacza to jednak, że nie są narażone na działanie czynników zewnętrznych.
Zobacz też: Etykiety na oponach - jak czytać?
REKLAMA
- Z najczęstszymi przypadkami uszkodzeń felg mamy do czynienia w mieście, gdzie kierowcy zmuszeni są często do pokonywania wysokich krawężników. Mocne uderzenie w ostry brzeg tej betonowej konstrukcji lub otarcie bokiem podczas parkowania może spowodować odkształcenie lub zadrapanie felgi - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl - Koszt prostowania obręczy stalowych to wydatek minimum 50 zł. Ostateczna wartość usługi zależy od zakresu prac i renomy wybranego przez kierowcę zakładu.
Eksploatacja samochodu wyposażonego w aluminiowe obręcze wymaga od kierowcy uwagi podczas parkowania. Otarcie rantem felgi o twardą powierzchnię skończy się powstaniem mało estetycznego ubytku. Uszkodzenia oczywiście można usunąć. Wykonanie naprawy nie jest jednak tanie. Ostateczna wycena w głównej mierze zależy od rozmiaru "alufelgi" i wielkości zniszczeń. Naprawa niewielkich uszkodzeń na małej obręczy będzie kosztować mniej więcej 70 złotych. Piaskowanie, uzupełnienie ubytków i ponowne lakierowanie w przypadku dużej obręczy niejednokrotnie jest wyceniane nawet na ponad 200 złotych.
Felgi stalowe nie zawsze są tańsze od tzw. aluminiowych
Jednym z powszechnych mitów jest przekonanie, że felgi stalowe są znacznie tańsze od felg aluminiowych. Nie zawsze jest to prawda.
- Warto pamiętać, że zakup felg stalowych to dopiero początek. Do kompletu należy najczęściej dokupić jeszcze śruby lub nakrętki, a osoby mające na względzie estetykę na pewno poszukają odpowiednich kołpaków. Za oryginalne trzeba zapłacić około 150 zł za sztukę, uniwersalne to średni koszt rzędu około 100 - 200 zł za komplet. Najtańsze można już nabyć na serwisie Allegro.pl w cenie 15 zł za sztukę. Śruby lub nakrętki można natomiast kupić za kwotę na poziomie od kilkunastu do 200 zł - dodaje Krotoski.
Zobacz też: Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Jak dbać o felgi "aluminiowe"?
- Aby felgi aluminiowe służyły nam jak najdłużej należy o nie odpowiednio zadbać. Nie ignorujmy nawet najdrobniejszych odprysków lub rys. Ubytki lakieru należy bezzwłocznie uzupełniać i zabezpieczać to miejsce przed dalszymi zniszczeniami, które mogą się pojawić jeżeli odpowiednio nie zareagujemy - radzi Robert Krotoski - Jeżeli na naszej feldze zauważymy lekkie zabrudzenia lub odbarwienia to warto zaopatrzyć się w środek chemiczny, który je usunie w sposób skuteczny i dodatkowo zabezpieczy przed korozją. Odpowiednia pielęgnacja sprawi, że "alufelgi" utrzymają się w dobrej formie przez lata. Na aukcjach Allegro można znaleźć specjalne płyny, roztwory kwasów wzbogacone o detergenty przeznaczone do okresowego mycia zanieczyszczonych felg aluminiowych, które usuwają zmatowienia i osady z klocków hamulcowych. Litr takiego płynu to koszt około 10 do 15 zł.
Polacy najczęściej poszukują felg aluminiowych w rozmiarze 16 cali. Na dalszych miejscach znalazły się kolejno 15, 17 i 18 calowe. Ceny felg aluminiowych w serwisie Allegro.pl rozpoczynają się od około 200 zł za sztukę, a ich cena uzależniona jest między innymi od rozmiaru, wzoru i koloru. Górną granicą są kwoty na poziomie nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ceny felg stalowych rozpoczynają się od około 120 zł za sztukę.
Zobacz też: ET felgi - czym jest tzw. off-set?
Przy wyborze felg warto zwrócić uwagę na gwarancję producenta. Unikajmy zatem produktów o wątpliwym pochodzeniu. Warto pamiętać, że obręcze uznanych marek gwarantują trwałość konstrukcji w każdych warunkach, także tych zimowych.
Źródło: Materiały prasowe Allegro.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.