REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stalowe felgi są lepsze na zimę?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy stalowe felgi są lepsze na zimę? Fot. Fotolia
Czy stalowe felgi są lepsze na zimę? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zimą lepiej eksploatować felgi stalowe? Według obiegowych opinii felgi "aluminiowe" są bardziej podatne na odkształcenia i uszkodzenia, o które łatwiej w okresie zimowym niż felgi stalowe. Czy to prawda?

Co to jest masa nieresorowana?

Felgi są jednym z najmodniejszych i zarazem najlepiej wyglądających dodatków samochodowych. Nie tylko poprawiają wygląd naszego pojazdu. Zmniejszają również masę nieresorowaną pojazdu.

REKLAMA

- Masa nieresorowana to ta część masy pojazdu, która znajduje się pomiędzy jezdnią a zawieszeniem. Im jest ona mniejsza, tym większy jest komfort jazdy i lepsze prowadzenie samochodu. Podczas procesu projektowania danego modelu dąży się do minimalizacji mas nieresorowanych - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.

Warto dodać, że felgi aluminiowe dzięki swojej budowie i zastosowanym materiałom skuteczniej niż felgi stalowe wpływają na chłodzenie tarcz i klocków hamulcowych.

Fakty i mity o felgach aluminiowych

REKLAMA

- Wielu kierowców sądzi, że w zimie należy stosować felgi stalowe. To oczywiście jeden z mitów, które od lat funkcjonują wśród użytkowników samochodów. Prawda jest taka, że felgi aluminiowe są bardziej wytrzymałe od ich stalowych odpowiedników. "Stalówka" w przypadku uderzenia w dziurę lub krawężnik jest bardziej podatna na uszkodzenia lub odkształcenia niż obręcz aluminiowa - wyjaśnia Robert Krotoski - Oczywiście w przypadku ekstremalnie mocnych uderzeń felga aluminiowa może pęknąć, a jej naprawa jest o wiele droższa niż w przypadku obręczy konwencjonalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Felgi stalowe są o wiele bardziej narażone na działanie korozji. Felgi aluminiowe potrafią natomiast bez problemów oprzeć się działaniu mrozu, żwiru i soli rozsypywanej w zimie. Proces ich malowania przebiega w trzech etapach. Pierwsza warstwa to podkład, który nakładany jest proszkowo. Dzięki temu ich powierzchnia jest idealnie zabezpieczona przed korozją, uszkodzeniami mechanicznymi i czynnikami chemicznymi. Następnie nakładany jest tak zwany lakier właściwy nadający feldze kolor. Na koniec całość pokrywana jest lakierem bezbarwnym pełniącym funkcję ochronną.

Felgi aluminiowe nie ustępują więc stalowym pod względem wytrzymałości, a w niektórych przypadkach ich trwałość jest znacznie wyższa. Nie oznacza to jednak, że nie są narażone na działanie czynników zewnętrznych.

Zobacz też: Etykiety na oponach - jak czytać?

REKLAMA

- Z najczęstszymi przypadkami uszkodzeń felg mamy do czynienia w mieście, gdzie kierowcy zmuszeni są często do pokonywania wysokich krawężników. Mocne uderzenie w ostry brzeg tej betonowej konstrukcji lub otarcie bokiem podczas parkowania może spowodować odkształcenie lub zadrapanie felgi - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl - Koszt prostowania obręczy stalowych to wydatek minimum 50 zł. Ostateczna wartość usługi zależy od zakresu prac i renomy wybranego przez kierowcę zakładu.

Eksploatacja samochodu wyposażonego w aluminiowe obręcze wymaga od kierowcy uwagi podczas parkowania. Otarcie rantem felgi o twardą powierzchnię skończy się powstaniem mało estetycznego ubytku. Uszkodzenia oczywiście można usunąć. Wykonanie naprawy nie jest jednak tanie. Ostateczna wycena w głównej mierze zależy od rozmiaru "alufelgi" i wielkości zniszczeń. Naprawa niewielkich uszkodzeń na małej obręczy będzie kosztować mniej więcej 70 złotych. Piaskowanie, uzupełnienie ubytków i ponowne lakierowanie w przypadku dużej obręczy niejednokrotnie jest wyceniane nawet na ponad 200 złotych.

Felgi stalowe nie zawsze są tańsze od tzw. aluminiowych

Jednym z powszechnych mitów jest przekonanie, że felgi stalowe są znacznie tańsze od felg aluminiowych. Nie zawsze jest to prawda.

- Warto pamiętać, że zakup felg stalowych to dopiero początek. Do kompletu należy najczęściej dokupić jeszcze śruby lub nakrętki, a osoby mające na względzie estetykę na pewno poszukają odpowiednich kołpaków. Za oryginalne trzeba zapłacić około 150 zł za sztukę, uniwersalne to średni koszt rzędu około 100 - 200 zł za komplet. Najtańsze można już nabyć na serwisie Allegro.pl w cenie 15 zł za sztukę. Śruby lub nakrętki można natomiast kupić za kwotę na poziomie od kilkunastu do 200 zł - dodaje Krotoski.

Zobacz też: Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM

Jak dbać o felgi "aluminiowe"?

- Aby felgi aluminiowe służyły nam jak najdłużej należy o nie odpowiednio zadbać. Nie ignorujmy nawet najdrobniejszych odprysków lub rys. Ubytki lakieru należy bezzwłocznie  uzupełniać i zabezpieczać to miejsce przed dalszymi zniszczeniami, które mogą się pojawić jeżeli odpowiednio nie zareagujemy - radzi Robert Krotoski - Jeżeli na naszej feldze zauważymy lekkie zabrudzenia lub odbarwienia to warto zaopatrzyć się w środek chemiczny, który je usunie w sposób skuteczny i dodatkowo zabezpieczy przed korozją.  Odpowiednia pielęgnacja sprawi, że "alufelgi" utrzymają się w dobrej formie przez lata. Na aukcjach Allegro można znaleźć specjalne płyny, roztwory kwasów wzbogacone o detergenty przeznaczone do okresowego mycia zanieczyszczonych felg aluminiowych, które usuwają zmatowienia i osady z klocków hamulcowych. Litr takiego płynu to koszt około 10 do 15 zł.

Polacy najczęściej poszukują felg aluminiowych w rozmiarze 16 cali. Na dalszych miejscach znalazły się kolejno 15, 17 i 18 calowe. Ceny felg aluminiowych w serwisie Allegro.pl rozpoczynają się od około 200 zł za sztukę, a ich cena uzależniona jest między innymi od rozmiaru, wzoru i koloru. Górną granicą są kwoty na poziomie nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ceny felg stalowych rozpoczynają się od około 120 zł za sztukę.

Zobacz też: ET felgi - czym jest tzw. off-set?

Przy wyborze felg warto zwrócić uwagę na gwarancję producenta. Unikajmy zatem produktów o wątpliwym pochodzeniu. Warto pamiętać, że obręcze uznanych marek gwarantują trwałość konstrukcji w każdych warunkach, także tych zimowych.

Źródło: Materiały prasowe Allegro.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA