Jak nie dać się oszukać w serwisie zmiany opon?
REKLAMA
REKLAMA
W samochodzie osobowym opony stykają się z podłożem powierzchnią jednej kartki papieru A4. Dlatego też nie można lekceważyć ich kluczowej roli w bezpieczeństwie na drogach i nie możemy powierzać ich wymiany pierwszemu lepszemu serwisowi. Musimy mieć pewność, że ogumienie zostanie wymienione i założone w sposób prawidłowy. Zanim wybierzemy warsztat wymiany opon warto zwrócić uwagę na kilka kwestii.
REKLAMA
Zanim przyjedziesz na wymianę - sprawdź serwis
Nie bez znaczenia jest reputacja serwisu, do którego się udajemy. Można podpytać znajomych lub sprawdzić opinie na temat wulkanizatora w dedykowanych serwisach. Dobrze byłoby sprawdzić kilka źródeł, aby nie opierać swojej wiedzy na zdaniu jednej osoby i niepotrzebnie się nie zrazić lub jechać z pewnością, że wszystko będzie w porządku. Najprawdopodobniej lepszym wyborem będzie także serwis zrzeszony w sieci dbające o standard obsługi. – Tego typu zakłady zazwyczaj mają nie tylko lepsze wyposażenie, ale często także lepiej wykwalifikowanych pracowników – mówi Marcin Szwabiński, Koordynator projektu „Dostawa z montażem” w Oponeo.pl.
Zobacz też: Czy opony bieżnikowane są niskiej jakości?
Odpowiedni rozmiar ogumienia
Jeśli zamierzamy kupić ogumienie bezpośrednio u wulkanizatora, to warto wcześniej sprawdzić, jakie dokładnie parametry powinna mieć opona w naszym samochodzie. Kluczowe są przede wszystkim rozmiary oraz indeksy nośności i prędkości. Są to kluczowe rzeczy w aspekcie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Dobry fachowiec oczyści brzeg felg i stopki opon
Jeśli specjalista w zakładzie wulkanizatorskim zacznie już wymieniać nasze opony, to zwróćmy uwagę na to, jak przygotowuje ogumienie. Na początku należy oczyścić stopkę opony, a także brzeg felgi, a także nanieść specjalny smar uszczelniający. – Wiele tanich serwisów stosuje niedozwolone pasty montażowe z udziałem produktów ropopochodnych, które działają agresywnie na gumę opony i zaworu – tłumaczy Tomasz Młodawski, ekspert Michelin.
Warto także zwrócić uwagę, czy serwis standardowo wymienia zawory gumowe, które często są najsłabszym ogniwem w kole i powodują utratę ciśnienia oraz wentyle. Nie można też zapomnieć o odpowiednim wyważeniu koła, ponieważ ma to wpływ na prawidłową eksploatację opony, a nawet elementy zawieszenia oraz układu kierowniczego.
Zobacz też: Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM
Dokręć śruby
Ogromne znaczenie ma także prawidłowe dokręcenie koła po wymianie opon. Zdecydowana większość serwisów wykorzystuje klucze pneumatyczne lub elektryczne. Dobrą praktyką jest dokręcenie śrub kluczem dynamometrycznym, aby mieć pewność, że nie stanie się nic złego. Pamiętajmy jednak, aby nie przesadzić, bo potem możemy mieć problem z odkręceniem koła.
Jest jeszcze jedna kwestia, na którą musimy zwrócić uwagę, ale dotyczy ona tylko osób, które przechowują swoje opony w tzw. hotelach. Chodzi o sposób przechowywania ogumienia. – Naszą uwagę powinno zwrócić to, jak przechowywane są nasze opony. Jeśli nie możemy zobaczyć przechowywalni, to powinno to podnieść naszą czujność, ponieważ może to świadczyć o złych warunkach – dodaje specjalista Oponeo.pl.
Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.