REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe oznakowanie i wymogi dla opon zimowych do ciężarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe oznakowanie opony zimowej dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.
Nowe oznakowanie opony zimowej dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska przeprowadziła standaryzację wymogów technicznych i oznaczeń dla opon zimowych przeznaczonych do samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.

Rozmowa na temat opon zimowych do pojazdów użytkowych z Henkiem van Tuylem, dyrektorem Goodyear ds. rozwoju opon do pojazdów użytkowych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

REKLAMA

Jak ocenia Pan zmiany dotyczące opon zimowych, m.in. wprowadzające symbol 3PMSF?

Z zadowoleniem przyjmujemy nowy standard dla zimowych opon do pojazdów ciężarowych. Od lat zalecamy stosowanie specjalnych opon zimowych do pojazdów użytkowych na obszarach, na których panują zimowe warunki drogowe. Goodyear Dunlop ma w swojej ofercie wiele modeli specjalnych opon zimowych o bardzo wysokich osiągach. Są to opony Goodyear UltraGrip WTD, Dunlop SP 462 i Fulda Winter Force na oś napędową, Goodyear UltraGrip WTS, Dunlop SP 362 i Fulda Winter Control na oś sterującą oraz Goodyear UltraGrip WTT na osie naczepy. Niedawno wprowadziliśmy do oferty opony UltraGrip Coach. Te opony były oficjalnie oznaczane wyłącznie symbolem M+S, aby jednak dodatkowo zwrócić uwagę na zimowe osiągi naszych opon, zastosowaliśmy symbol płatka śniegu, który wówczas nie miał jeszcze umocowania prawnego. Niedawno Unia Europejska wprowadziła Regulację UNECE nr 117.02 dotyczącą testowania opon zimowych
do pojazdów użytkowych. Regulacja ta wyznacza minimalne wymogi co do osiągów na śniegu. Od listopada 2012 roku, po spełnieniu warunków testów, ogumienie do pojazdów użytkowych może być dobrowolnie oznaczane symbolem 3PMSF. Goodyear Dunlop przetestował swoje zimowe opony – spełniły one wymogi prawne oznaczenia 3PMSF, dlatego teraz noszą to oznaczenie.

Zobacz też: Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS ALLGRIP Man.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy to oznacza, że teraz istnieje oficjalna definicja opony zimowej do pojazdów użytkowych?

Zasadniczo tak, choć nie określa ich mianem „opon zimowych”. Wcześniej jedyna oficjalna procedura testowa istniała wyłącznie dla opon zimowych do samochodów osobowych. Opony do pojazdów użytkowych, z racji wysokiej zawartości naturalnej gumy, posiadają dobre właściwości zimowe, ale do czasu wprowadzenia nowej regulacji istniało jedynie oznaczenie M+S. Jednakże M+S informuje tylko, że opona zachowuje się lepiej na śniegu niż opona standardowa. Nie istniały jednoznaczne minimalne wymogi dla opony zimowej. Niedawno UE zareagowała na tę sytuację i określiła procedurę testową specjalnie dla opon do zastosowań zimowych w pojazdach użytkowych. Ogumienie, które z powodzeniem przejdzie ten wymagający test, może być oznaczane symbolem 3PMSF. Opony do pojazdów użytkowych z tym symbolem są klasyfikowane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe.

Zobacz też: System monitorujący ciśnienie ogumienia obowiązkowy

Na czym polega procedura testowa kwalifikująca opony do oznaczenia 3PMSF?

Procedura testowa porównuje trakcję opony referencyjnej z trakcją opony testowej na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby zaliczyć test, badana opona do pojazdu użytkowego musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna w sześciu próbach na dziesięć. Opony, które przeszły ten test i posiadają oznaczenie 3PMSF, są oficjalnie określane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe. Opony te są wyraźnie lepszym wyborem na zimę niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S. 

Czy oznaczenie M+S będzie nadal używane?

Zakładamy, że oznaczenie M+S pozostanie ważne. Jednak symbol 3PMSF - obok oznaczenia M+S - świadczy o tym, że opona jest bardziej sprawna, ponieważ znak 3PMSF wymaga zastosowania metody testowej, której wartości referencyjne odnoszą się do sprawdzonych parametrów zimowych. Szczególnie ważne jest, by operatorzy stosowali opony z tym znakiem na obszarach, w których dominują zimowe warunki pogodowe. Dotyczy to w szczególności opon na osie napędowe, ponieważ wysokie parametry trakcyjne są niezbędne do zapewnienia mobilności na śniegu.

Zobacz też: Bieżnikowanie opon - sposób na obniżenie kosztów

Czy nowy symbol będzie obowiązkowy dla opon zimowych?

Nie możemy tego przewidzieć jako producent, obecnie oznaczenie 3PMSF jest dobrowolne. Jednakże faktycznie pojazdy użytkowe wyposażone w opony z symbolem 3PMSF są zawsze lepszym wyborem na zimę niż opony tylko z oznaczeniem M+S. Testy wyraźnie wykazały, że na drogach pokrytych śniegiem opony ze znakiem 3PMSF dla pojazdów użytkowych mają wyraźnie lepszą trakcję niż pozostałe. W niektórych krajach nowy symbol jest już uznawany we właściwych przepisach dotyczących opon zimowych. W tych krajach, w określonych warunkach, pojazdy użytkowe muszą być wyposażone na osi napędowej w opony posiadające oznaczenie M+S i/lub 3PMSF.

Czy wystarczy wyposażyć pojazdy ciężarowe i autokary w zimowe opony na osi napędowej?

Opony do pojazdów ciężarowych i autobusów zachowują się zimą lepiej niż na przykład opony do samochodów osobowych, ze względu na wysoką zawartość naturalnej gumy. Ponadto oś sterująca pojazdu ciężarowego i oś naczepy mają bardzo niewielki wpływ na trakcję. Zasadniczo tylko koła napędzane zapewniają trakcję. Dlatego uważamy, że w każdej sytuacji na oś napędową należy montować opony z oznaczeniem M+S i/lub 3PMSF. W zależności od zastosowania, operatorzy transportu mogą zdecydować się założyć opony o właściwościach całorocznych, takie jak KMAX D i FUELMAX D ze znakiem 3PMSF, lub specjalne opony zimowe, jak np. UltraGrip WTD. Na takich obszarach jak kraje skandynawskie lub regiony alpejskie, gdzie panują ostre warunki zimowe, zaleca się stosowanie specjalnych opon zimowych również na oś sterującą.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA