REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe oznakowanie i wymogi dla opon zimowych do ciężarówek

Nowe oznakowanie opony zimowej dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.
Nowe oznakowanie opony zimowej dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska przeprowadziła standaryzację wymogów technicznych i oznaczeń dla opon zimowych przeznaczonych do samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.

Rozmowa na temat opon zimowych do pojazdów użytkowych z Henkiem van Tuylem, dyrektorem Goodyear ds. rozwoju opon do pojazdów użytkowych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

REKLAMA

REKLAMA

Jak ocenia Pan zmiany dotyczące opon zimowych, m.in. wprowadzające symbol 3PMSF?

Z zadowoleniem przyjmujemy nowy standard dla zimowych opon do pojazdów ciężarowych. Od lat zalecamy stosowanie specjalnych opon zimowych do pojazdów użytkowych na obszarach, na których panują zimowe warunki drogowe. Goodyear Dunlop ma w swojej ofercie wiele modeli specjalnych opon zimowych o bardzo wysokich osiągach. Są to opony Goodyear UltraGrip WTD, Dunlop SP 462 i Fulda Winter Force na oś napędową, Goodyear UltraGrip WTS, Dunlop SP 362 i Fulda Winter Control na oś sterującą oraz Goodyear UltraGrip WTT na osie naczepy. Niedawno wprowadziliśmy do oferty opony UltraGrip Coach. Te opony były oficjalnie oznaczane wyłącznie symbolem M+S, aby jednak dodatkowo zwrócić uwagę na zimowe osiągi naszych opon, zastosowaliśmy symbol płatka śniegu, który wówczas nie miał jeszcze umocowania prawnego. Niedawno Unia Europejska wprowadziła Regulację UNECE nr 117.02 dotyczącą testowania opon zimowych
do pojazdów użytkowych. Regulacja ta wyznacza minimalne wymogi co do osiągów na śniegu. Od listopada 2012 roku, po spełnieniu warunków testów, ogumienie do pojazdów użytkowych może być dobrowolnie oznaczane symbolem 3PMSF. Goodyear Dunlop przetestował swoje zimowe opony – spełniły one wymogi prawne oznaczenia 3PMSF, dlatego teraz noszą to oznaczenie.

REKLAMA

Zobacz też: Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS ALLGRIP Man.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy to oznacza, że teraz istnieje oficjalna definicja opony zimowej do pojazdów użytkowych?

Zasadniczo tak, choć nie określa ich mianem „opon zimowych”. Wcześniej jedyna oficjalna procedura testowa istniała wyłącznie dla opon zimowych do samochodów osobowych. Opony do pojazdów użytkowych, z racji wysokiej zawartości naturalnej gumy, posiadają dobre właściwości zimowe, ale do czasu wprowadzenia nowej regulacji istniało jedynie oznaczenie M+S. Jednakże M+S informuje tylko, że opona zachowuje się lepiej na śniegu niż opona standardowa. Nie istniały jednoznaczne minimalne wymogi dla opony zimowej. Niedawno UE zareagowała na tę sytuację i określiła procedurę testową specjalnie dla opon do zastosowań zimowych w pojazdach użytkowych. Ogumienie, które z powodzeniem przejdzie ten wymagający test, może być oznaczane symbolem 3PMSF. Opony do pojazdów użytkowych z tym symbolem są klasyfikowane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe.

Zobacz też: System monitorujący ciśnienie ogumienia obowiązkowy

Na czym polega procedura testowa kwalifikująca opony do oznaczenia 3PMSF?

Procedura testowa porównuje trakcję opony referencyjnej z trakcją opony testowej na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby zaliczyć test, badana opona do pojazdu użytkowego musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna w sześciu próbach na dziesięć. Opony, które przeszły ten test i posiadają oznaczenie 3PMSF, są oficjalnie określane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe. Opony te są wyraźnie lepszym wyborem na zimę niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S. 

Czy oznaczenie M+S będzie nadal używane?

Zakładamy, że oznaczenie M+S pozostanie ważne. Jednak symbol 3PMSF - obok oznaczenia M+S - świadczy o tym, że opona jest bardziej sprawna, ponieważ znak 3PMSF wymaga zastosowania metody testowej, której wartości referencyjne odnoszą się do sprawdzonych parametrów zimowych. Szczególnie ważne jest, by operatorzy stosowali opony z tym znakiem na obszarach, w których dominują zimowe warunki pogodowe. Dotyczy to w szczególności opon na osie napędowe, ponieważ wysokie parametry trakcyjne są niezbędne do zapewnienia mobilności na śniegu.

Zobacz też: Bieżnikowanie opon - sposób na obniżenie kosztów

Czy nowy symbol będzie obowiązkowy dla opon zimowych?

Nie możemy tego przewidzieć jako producent, obecnie oznaczenie 3PMSF jest dobrowolne. Jednakże faktycznie pojazdy użytkowe wyposażone w opony z symbolem 3PMSF są zawsze lepszym wyborem na zimę niż opony tylko z oznaczeniem M+S. Testy wyraźnie wykazały, że na drogach pokrytych śniegiem opony ze znakiem 3PMSF dla pojazdów użytkowych mają wyraźnie lepszą trakcję niż pozostałe. W niektórych krajach nowy symbol jest już uznawany we właściwych przepisach dotyczących opon zimowych. W tych krajach, w określonych warunkach, pojazdy użytkowe muszą być wyposażone na osi napędowej w opony posiadające oznaczenie M+S i/lub 3PMSF.

Czy wystarczy wyposażyć pojazdy ciężarowe i autokary w zimowe opony na osi napędowej?

Opony do pojazdów ciężarowych i autobusów zachowują się zimą lepiej niż na przykład opony do samochodów osobowych, ze względu na wysoką zawartość naturalnej gumy. Ponadto oś sterująca pojazdu ciężarowego i oś naczepy mają bardzo niewielki wpływ na trakcję. Zasadniczo tylko koła napędzane zapewniają trakcję. Dlatego uważamy, że w każdej sytuacji na oś napędową należy montować opony z oznaczeniem M+S i/lub 3PMSF. W zależności od zastosowania, operatorzy transportu mogą zdecydować się założyć opony o właściwościach całorocznych, takie jak KMAX D i FUELMAX D ze znakiem 3PMSF, lub specjalne opony zimowe, jak np. UltraGrip WTD. Na takich obszarach jak kraje skandynawskie lub regiony alpejskie, gdzie panują ostre warunki zimowe, zaleca się stosowanie specjalnych opon zimowych również na oś sterującą.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA