REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sezonowa wymiana opon powinna być w Polsce obowiązkowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy sezonowa wymiana opon powinna być w Polsce obowiązkowa?
Czy sezonowa wymiana opon powinna być w Polsce obowiązkowa?
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy sezonowa wymiana opon powinna być w Polsce obowiązkowa? Okazuje się, że aż 78% polskich kierowców opowiada się za wprowadzeniem takiego obowiązku.

Większość polskich kierowców zmienia sezonowo opony i chce wprowadzenia takiego obowiązku dla wszystkich zmotoryzowanych

76%[1] polskich kierowców wymienia opony letnie na zimowe, a 78% opowiada się za obowiązkową sezonową zmianą ogumienia[2]. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Moto Data, większość użytkowników aut dysponuje wiedzą na temat wpływu sezonowej wymiany opon na bezpieczeństwo jazdy, jednak nadal istnieje spora grupa osób, która lekceważy konieczność posiadania ogumienia dostosowanego do warunków pogodowych. Elementem koniecznym do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach wydaje się wprowadzenie jasnych przepisów w tej sprawie, takich jak np. w Czechach czy na Słowacji. Wyniki pokazują, że sama edukacja kierowców i kampanie świadomościowe nie wystarczają.

REKLAMA

REKLAMA

Czy sezonowa wymiana opon powinna być w Polsce obowiązkowa?

Moto Data

Moto Data

Zobacz też: Ubezpieczenie na opony – o co w tym chodzi?

„Z badań wynika, że zdecydowana większość polskich kierowców dostrzega rolę sezonowej wymiany opon. W zmiennych warunkach pogodowych panujących w naszym kraju niezmiernie ważne dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg jest stosowanie odpowiednio dobranych opon, które gwarantują dobrą przyczepność. Nie trzeba do tego śniegu. Już nawet na mokrej nawierzchni, przy temperaturze 2ºC, droga hamowania na oponach zimowych jest o 11 metrów krótsza niż na letnim ogumieniu. Jest to odległość, która w trudnych warunkach drogowych może zdecydować o naszym życiu i zdrowiu. Pozytywnym sygnałem jest fakt, że aż 78% badanych popiera obowiązek zmiany ogumienia na zimowe – takie rozwiązanie prawne stosowane jest już w 15 krajach Unii Europejskiej. W pozostałych panuje cieplejszy klimat i nie ma takiej potrzeby” mówi Tadeusz Kuncy z Moto Data.

W polskich przepisach nie ma zapisów na temat obowiązku zmiany letnich opon na zimowe. Prawo określa jedynie, że wymagana głębokość bieżnika to minimum 1,6 mm.

REKLAMA

Z badań wynika także, że maleje odsetek osób, które deklarują wymianę opon na zimowe. Jeszcze do niedawna deklarowało tak 90 proc. kierowców. Teraz deklaruje tylko 76 proc. Na podstawie obserwacji warsztatowych widać jednak, że odsetek ten to ok 65 proc. Jedna trzecia kierowców naraża siebie i innych jeżdżąc zimą na oponach, które są niebezpieczne w takich warunkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy zmienił(a) Pan(i) opony letnie na zimowe?

Moto Data

Moto Data

W których krajach UE przepisy regulują wyposażenie samochodów w opony zimowe?

Wyposażenie aut w zimowe opony jest regulowane przez przepisy w 15 krajach w Unii Europejskiej:

  1. Austria
  2. Chorwacja
  3. Czechy
  4. Estonia
  5. Francja
  6. Finlandia
  7. Litwa
  8. Łotwa
  9. Niemcy
  10. Luksemburg
  11. Rumunia
  12. Słowacja
  13. Słowenia
  14. Szwecja
  15. Włochy

Źródło: Materiały Moto Data

[1] Moto Data 2017 - Panel użytkowników samochodów, Marzec 2017

[2] Moto Data 2017 - Panel użytkowników samochodów, Marzec 2017

Czy sezonowa wymiana opon powinna być w Polsce obowiązkowa?
Moto Data
Moto Data
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA