REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są rodzaje bieżnika w oponach?

Marek Matejewski
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Rzeźba bieżnika opon samochodowych ewoluowała przez lata. Obecnie producenci oferują nam wiele jego odmian, co nie pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo i prowadzenie pojazdu. Podpowiadamy jakie są między nimi różnice i na co należy zwrócić uwagę podczas montażu opon.

Różne modele opon posiadają odmienne kształty bieżnika. Jedne posiadają regularnie rozmieszczone „klocki”, inne przypominają budową literę V. Zdarza się, że bieżnik opony przypomina jakby połączenie dwóch innych opon. Rzeczywiście producenci ogumienia, aby osiągać coraz lepsze opony, modyfikują lub zupełnie zmieniają kształt bieżnika. W dalszym ciągu jednak rodzaje budowy bieżnika opon możemy podzielić na trzy grupy.

REKLAMA

REKLAMA

Opony symetryczne

Najbardziej tradycyjne ułożenie bieżnika spotykane w oponach od lat. Wzór bieżnika jest symetryczny z obu stron, czyli lewa i prawa cześć bieżnika jest równa i stanowi odwrotne odbicie. Tego rodzaju opony mogą być montowane dowolnie na felgi, ponieważ nie posiadają określonego kierunku obrotu. To samo koło możemy zamontować zarówno po prawej jak i po lewej stronie samochodu. Takie opony znajdziemy jeszcze wśród tańszego ogumienia. W droższych oponach symetryczna budowa bieżnika wypierana jest już przez nowocześniejsze konstrukcje.

Opony kierunkowe

REKLAMA

Rzeźba bieżnika kształtem przypomina literę V. Tu nie ma mowy o odwróceniu opony. Tego rodzaju ogumienie musi być montowane zgodnie z oznaczonym na boku kierunkiem obrotu. Tylko poprawnie zamontowana opona zapewnia optymalne odprowadzenie wody i przyczepność. W takim przypadku kompletne koła możemy zamieniać tylko w obrębie jednej strony pojazdu, przód z tyłem. Przełożenie koła z lewej na prawą stronę (i na odwrót) zmieni o 180 stopni kierunek jego obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wymieniać opony?

Opony asymetryczne

Łączy w sobie bieżniki opony symetrycznej i kierunkowej. Część bieżnika charakteryzuje się symetryczną budową, jednak po drugiej stronie znajdziemy fragment przypominający połowę litery V. Tego rodzaju opony montujemy zgodnie z opisem na bocznej części. Tu na sposób montażu nie ma wpływu kierunek obrotu, a rozmieszczenie poszczególnych części bieżnika. Na boku opony zawsze oznaczona jest zewnętrzna strona montażu, najczęściej jest to wyraz OUTSIDE (z angielskiego „na zewnątrz”). Zamontowane w ten sposób opony na felgach możemy dowolnie montować do samochodu. W takim przypadku zmiana stron nie wpływa na właściwości opony.

Opony kierunkowe montujemy zawsze zgodnie z kierunkiem obrotu, a opony asymetryczne zakładając odpowiednią stroną na zewnątrz. Oznaczenia znajdują się na bokach opon.

Na rodzaj posiadanych opon powinni zwrócić szczególną uwagę kierowcy posiadający dwa komplety kół i zmieniający je we własnym zakresie. W przypadku opon kierunkowych łatwo popełnić błąd i zamontować koła w zły sposób. Warto też sprawdzić poprawność montażu przez serwis ogumienia, gdyż tu też zdarzają się błędy.

Zobacz również:  Czym charakteryzują się opony ekologiczne?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

REKLAMA

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA