REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzać głębokość bieżnika w oponach?

Tomasz Korniejew
Jak sprawdzać głębokość bieżnika w oponach?
Jak sprawdzać głębokość bieżnika w oponach?

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo sprawdzać głębokość bieżnika w oponach? Gdzie należy przyłożyć miernik, by pomiar był wiarygodny?

Opony to jeden z kluczowych elementów mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Producenci ogumienia nie ustają w wysiłkach by skonstruować produkt, który będzie zapewniał najlepszą przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni w każdych warunkach atmosferycznych. Oczywiście na rynku nie jest jeszcze dostępna opona, która spisywałaby się tak samo dobrze na suchym asfalcie i na śliskiej nawierzchni, niemniej w zeszłym roku Michelin pokazał światu prototyp opony CrossClimate, czyli opony letniej z homologacją zimową. Więcej na jej temat (m.in. czym się różni od ogumienia całorocznego) pisaliśmy tutaj.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: W jaki sposób należy przechowywać opony?

Kiedy opony nie nadają się do użytku?

Bez względu na to, czy mamy do czynienia z oponą letnią, zimową, czy całoroczną, żeby ogumienie wykazywała właściwości deklarowane przez producenta nie może być zbyt stare i musi mieć odpowiedniej głębokości bieżnik.

Kiedy opona jest zbyt stara by można ją było bezpiecznie używać? Gdy ma 10 lat. Po takim czasie mieszanka robi się zbyt twarda i nawet, gdy ogumienie nie było używane i nie ma jakichkolwiek mechanicznych uszkodzeń należy je zutylizować. Więcej na temat kiedy opona nie nadaje się do użytku pisaliśmy tutaj

REKLAMA

Poza wiekiem, kluczową sprawą dla zachowania opony na drodze jest głębokość bieżnika. Polskie prawo dopuszcza stosowanie opon, w których bieżnik jest głęboki na co najmniej 1,6 mm. Bardziej rygorystyczni w tym zakresie są producenci ogumienia, którzy sugerują, by opony letnie wymieniać w przypadku gdy bieżnik zetrze się do głębokości poniżej 3 mm. Z kolei opony zimowe, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4 mm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Na którą oś założyć bardziej zużyte opony?

Jak prawidłowo sprawdzać głębokość bieżnika?

Producenci opon starają się umożliwić kierowcom łatwiejsze odczytanie głębokości bieżnika stosując w konstrukcji ogumienia różnego rodzaju wskaźniki. Popularne jest np. umieszczenie w rowkach opony specjalnych zgrubień. Gdy bieżnik zetrze się do wysokości zgrubienia jest to oznaka, że oponę należy wymienić. Innym sposobem jest zatapianie w warstwach bieżnika numerów oznaczających jego głębokość. W miarę ścierania się mieszanki gumowej numery stają się widoczne.

Niemniej wciąż najdokładniejszym sposobem na ocenę zużycia bieżnika jest skorzystanie z miernika głębokości. To tanie urządzenie dostępne na wielu stacjach paliw umożliwia łatwą kontrolę stopnia starcia opony.

Pomiaru głębokości bieżnika należy dokonać w kilkunastu miejscach, na całej powierzchni bieżnika zarówno po środku, jak i przy krawędziach. Ułatwi nam to ocenę, czy opona ściera się równomiernie. Jeżeli są istotne różnice w grubości bieżnika na oponie może to świadczyć np. o źle ustawionej zbieżności.

Zobacz też: Jak dokładnie wyważyć koła?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA