REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzać głębokość bieżnika w oponach?

Tomasz Korniejew
Jak sprawdzać głębokość bieżnika w oponach?
Jak sprawdzać głębokość bieżnika w oponach?

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo sprawdzać głębokość bieżnika w oponach? Gdzie należy przyłożyć miernik, by pomiar był wiarygodny?

Opony to jeden z kluczowych elementów mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Producenci ogumienia nie ustają w wysiłkach by skonstruować produkt, który będzie zapewniał najlepszą przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni w każdych warunkach atmosferycznych. Oczywiście na rynku nie jest jeszcze dostępna opona, która spisywałaby się tak samo dobrze na suchym asfalcie i na śliskiej nawierzchni, niemniej w zeszłym roku Michelin pokazał światu prototyp opony CrossClimate, czyli opony letniej z homologacją zimową. Więcej na jej temat (m.in. czym się różni od ogumienia całorocznego) pisaliśmy tutaj.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: W jaki sposób należy przechowywać opony?

Kiedy opony nie nadają się do użytku?

Bez względu na to, czy mamy do czynienia z oponą letnią, zimową, czy całoroczną, żeby ogumienie wykazywała właściwości deklarowane przez producenta nie może być zbyt stare i musi mieć odpowiedniej głębokości bieżnik.

Kiedy opona jest zbyt stara by można ją było bezpiecznie używać? Gdy ma 10 lat. Po takim czasie mieszanka robi się zbyt twarda i nawet, gdy ogumienie nie było używane i nie ma jakichkolwiek mechanicznych uszkodzeń należy je zutylizować. Więcej na temat kiedy opona nie nadaje się do użytku pisaliśmy tutaj

REKLAMA

Poza wiekiem, kluczową sprawą dla zachowania opony na drodze jest głębokość bieżnika. Polskie prawo dopuszcza stosowanie opon, w których bieżnik jest głęboki na co najmniej 1,6 mm. Bardziej rygorystyczni w tym zakresie są producenci ogumienia, którzy sugerują, by opony letnie wymieniać w przypadku gdy bieżnik zetrze się do głębokości poniżej 3 mm. Z kolei opony zimowe, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4 mm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Na którą oś założyć bardziej zużyte opony?

Jak prawidłowo sprawdzać głębokość bieżnika?

Producenci opon starają się umożliwić kierowcom łatwiejsze odczytanie głębokości bieżnika stosując w konstrukcji ogumienia różnego rodzaju wskaźniki. Popularne jest np. umieszczenie w rowkach opony specjalnych zgrubień. Gdy bieżnik zetrze się do wysokości zgrubienia jest to oznaka, że oponę należy wymienić. Innym sposobem jest zatapianie w warstwach bieżnika numerów oznaczających jego głębokość. W miarę ścierania się mieszanki gumowej numery stają się widoczne.

Niemniej wciąż najdokładniejszym sposobem na ocenę zużycia bieżnika jest skorzystanie z miernika głębokości. To tanie urządzenie dostępne na wielu stacjach paliw umożliwia łatwą kontrolę stopnia starcia opony.

Pomiaru głębokości bieżnika należy dokonać w kilkunastu miejscach, na całej powierzchni bieżnika zarówno po środku, jak i przy krawędziach. Ułatwi nam to ocenę, czy opona ściera się równomiernie. Jeżeli są istotne różnice w grubości bieżnika na oponie może to świadczyć np. o źle ustawionej zbieżności.

Zobacz też: Jak dokładnie wyważyć koła?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA