REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzać głębokość bieżnika w oponach?

Tomasz Korniejew
Jak sprawdzać głębokość bieżnika w oponach?
Jak sprawdzać głębokość bieżnika w oponach?

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo sprawdzać głębokość bieżnika w oponach? Gdzie należy przyłożyć miernik, by pomiar był wiarygodny?

Opony to jeden z kluczowych elementów mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Producenci ogumienia nie ustają w wysiłkach by skonstruować produkt, który będzie zapewniał najlepszą przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni w każdych warunkach atmosferycznych. Oczywiście na rynku nie jest jeszcze dostępna opona, która spisywałaby się tak samo dobrze na suchym asfalcie i na śliskiej nawierzchni, niemniej w zeszłym roku Michelin pokazał światu prototyp opony CrossClimate, czyli opony letniej z homologacją zimową. Więcej na jej temat (m.in. czym się różni od ogumienia całorocznego) pisaliśmy tutaj.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: W jaki sposób należy przechowywać opony?

Kiedy opony nie nadają się do użytku?

Bez względu na to, czy mamy do czynienia z oponą letnią, zimową, czy całoroczną, żeby ogumienie wykazywała właściwości deklarowane przez producenta nie może być zbyt stare i musi mieć odpowiedniej głębokości bieżnik.

Kiedy opona jest zbyt stara by można ją było bezpiecznie używać? Gdy ma 10 lat. Po takim czasie mieszanka robi się zbyt twarda i nawet, gdy ogumienie nie było używane i nie ma jakichkolwiek mechanicznych uszkodzeń należy je zutylizować. Więcej na temat kiedy opona nie nadaje się do użytku pisaliśmy tutaj

REKLAMA

Poza wiekiem, kluczową sprawą dla zachowania opony na drodze jest głębokość bieżnika. Polskie prawo dopuszcza stosowanie opon, w których bieżnik jest głęboki na co najmniej 1,6 mm. Bardziej rygorystyczni w tym zakresie są producenci ogumienia, którzy sugerują, by opony letnie wymieniać w przypadku gdy bieżnik zetrze się do głębokości poniżej 3 mm. Z kolei opony zimowe, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4 mm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Na którą oś założyć bardziej zużyte opony?

Jak prawidłowo sprawdzać głębokość bieżnika?

Producenci opon starają się umożliwić kierowcom łatwiejsze odczytanie głębokości bieżnika stosując w konstrukcji ogumienia różnego rodzaju wskaźniki. Popularne jest np. umieszczenie w rowkach opony specjalnych zgrubień. Gdy bieżnik zetrze się do wysokości zgrubienia jest to oznaka, że oponę należy wymienić. Innym sposobem jest zatapianie w warstwach bieżnika numerów oznaczających jego głębokość. W miarę ścierania się mieszanki gumowej numery stają się widoczne.

Niemniej wciąż najdokładniejszym sposobem na ocenę zużycia bieżnika jest skorzystanie z miernika głębokości. To tanie urządzenie dostępne na wielu stacjach paliw umożliwia łatwą kontrolę stopnia starcia opony.

Pomiaru głębokości bieżnika należy dokonać w kilkunastu miejscach, na całej powierzchni bieżnika zarówno po środku, jak i przy krawędziach. Ułatwi nam to ocenę, czy opona ściera się równomiernie. Jeżeli są istotne różnice w grubości bieżnika na oponie może to świadczyć np. o źle ustawionej zbieżności.

Zobacz też: Jak dokładnie wyważyć koła?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA