Jakie są przyczyny drgań na kierownicy?
REKLAMA
REKLAMA
Na szczęście taki objaw oznacza jedną z konkretnych usterek, którą można usunąć. Nie wolno jednak zwlekać z naprawą, ponieważ takie drgania są przenoszone na elementy układu kierowniczego oraz zawieszenia i powodują ich szybsze zużycie. Aby zdiagnozować problem powinniśmy ocenić czy drgania przenoszone są na koło kierownicy cały czas podczas jazdy, czy tylko w trakcie hamowania.
REKLAMA
Jeżeli bicie utrzymuje się stale najczęściej oznacza to niewyważenie kół. W takiej sytuacji powinniśmy udać się do serwisu ogumienia i wyważyć koła. Przy okazji należy sprawdzić, czy nie jest uszkodzona felga. Po wjechaniu w dziurę obręcz może ulec pogięciu co też skutkuje drganiami kierownicy. Po zdjęciu koła do wyważenia warto skontrolować czystość powierzchnię styku na feldze i piaście.
Zobacz również: Rodzaje bieżnika w oponach
Zdarza się, że nieusunięte podczas montażu kół zanieczyszczenie tkwiące między piastą a obręczą jest źródłem problemu. Charakterystyczne bicie może oznaczać również uszkodzenie opony. Nawet jeżeli na pierwszy rzut oka nie stwierdzamy bąbla na oponie warto sprawdzić jej powierzchnię czołową. Po zakręceniu koła na wyważarce należy obserwować czoło opony. Jeżeli zauważalne jest zniekształcenie oznacza to uszkodzenie wewnętrznej warstwy opony i kwalifikuje ją do wymiany.
Zobacz również: Na którą oś montować mniej zużyte ogumienie?
REKLAMA
Bicie może wystąpić również, gdy zamontujemy aluminiowe felgi bez plastikowego pierścienia centrującego. Nawet minimalne przesunięcie koła na piaście skutkuje drganiami. Jeżeli zauważymy, że drgania występują jedynie podczas hamowania ich przyczyny powinniśmy szukać w skrzywionych tarczach hamulcowych. Zdarza się, że nawet nowe tarcze mogą ulec skrzywieniu, kiedy tuż po hamowaniu auto wjedzie w kałużę.
Ochlapanie rozgrzanych do wysokiej temperatury tarcz zimną wodą powoduje ich deformację. W takiej sytuacji pozostaje albo wymienić tarcze na nowe, albo skorzystać z usługi ich przetaczania. Podczas tego procesu powierzchnia tarcz szlifowana jest z obu stron, tak aby zlikwidować nierówności. Takie rozwiązanie warto zastosować kiedy skrzywieniu uległy stosunkowo nowe tarcze, lub gdy tarcze są drogie. Za przetoczenie dwóch tarcz hamulcowych zapłacimy 100 – 140 złotych.
Nie warto zwlekać z usunięciem drgań kierownicy. Zaniedbanie może doprowadzić do uszkodzenia elementów zawieszenia
REKLAMA
REKLAMA