Jak właściwie wymieniać opony?
REKLAMA
REKLAMA
Większość kierowców dwa razy w roku wybiera się na okresową wymianę opon w samochodzie. Zwykle nie zostawiamy samochodu, a usługa wykonywana jest na poczekaniu. Skoro i tak stoimy w warsztacie warto przyjrzeć się pracy mechanika i skontrolować poprawność jego działania.Już podczas odkręcania kół możemy ocenić podejście mechanika do pracy. Wielu z nich wykręcone śruby rzuca na ziemię, zamiast umieścić je w czystym miejscu. Takie zachowanie pozwala przypuszczać, że dany serwis nie przykłada się należycie do pracy. Warto w takiej sytuacji przyjrzeć się dokładniej całej wymianie opon.
REKLAMA
Zobacz również: Co oznaczają symbole na oponach?
Patrzymy mechanikom na ręce
REKLAMA
Po zdjęciu koła z samochodu pracownik serwisu powinien zdjąć oponę z felgi. Przed założeniem nowej opony powinno się skontrolować stan zaworu i w razie konieczności wymienić go na nowy. Niektóre serwisy zalecają montaż nowych zaworów przy każdej wymianie opon, w praktyce nie ma konieczności tak częstej wymiany. Zawory wytrzymują nawet kilka lat, jednak dla bezpieczeństwa powinno się je wymieniać co 2 lata, przy każdej wymianie opon kontrolując ich stan.
Podczas montażu opon na felgi wykonane ze stopów metali lekkich warto zwrócić uwagę czy wszystkie elementy montażownicy, które posiadają bezpośredni kontakt z powierzchnią obręczy zostały zabezpieczone plastikowymi nakładkami.
Niezabezpieczona maszyna do montażu opon może porysować powierzchnię felgi
W przeciwnym razie felgi mogą ulec porysowaniu. Przed osadzeniem opony na feldze krawędź opony powinna zostać nasmarowana specjalnym preparatem uszczelniającym, a powierzchnia styku z oponą na feldze oczyszczona z zanieczyszczeń.
Po zamontowaniu nowych opon pracownicy serwisu powinni oczyścić dokładnie koła z zanieczyszczeń, a najlepiej umyć je za pomocą myjki wysokociśnieniowej. Od czystości kół zależy dokładność ich wyważenia. Wyważanie brudnych kół jest zwykłym naciąganiem klienta na niepotrzebne wydatki.
Przed wyważaniem koła powinny być czyste
Zmontowane i oczyszczone koła powinny trafić na wyważarkę. To urządzenie pozwala za pomocą umieszczenia w odpowiednich miejscach ciężarków zniwelować naturalne bicia opony i felgi. Tu jednak warto sprawdzić na jaką dokładność pracy ustawiona jest maszyna. Wiele serwisów ogumienia, aby zyskać na czasie ustawia dokładność maszyny na 10 gramów. Koło wyważone z taką dokładnością może generować bicia szczególnie przy większych prędkościach.
Zobacz również: Kiedy wymienić opony na zimowe?
Aby prawidłowo wyważyć koła maszyna powinna być ustawiona na pracę z dokładnością do 5 gramów. Warto aby w przypadku felg aluminiowych zastosować ciężarki naklejane. Umieszczane są one na powierzchni felgi bezinwazyjnie, za pomocą dwustronnie klejącej taśmy. Choć serwisy ogumienia posiadają nabijane na krawędź felgi ciężarki do felg aluminiowych nie warto ich stosować, ponieważ podczas ich montażu zwykle dochodzi do uszkodzenia powłoki lakierniczej obręczy. Przed przykręceniem kół do samochodu powinno się oczyścić powierzchnie styku zarówno na feldze jak i na piaście auta.
A co ze stalowymi?
W przypadku felg stalowych piastę można pokryć preparatem miedziowym, co zabezpieczy przed zapiekaniem się koła i ułatwi jego demontaż w następnym sezonie. Przed montażem felg ze stopów lekkich piasty pokrywamy specjalną pastą na bazie aluminium. Preparaty miedziowe mogą wchodzić w niepożądane reakcje ze stopami, z których wykonane są felgi. Warto zwrócić uwagę, aby pracownicy serwisu nie dokręcali kół za pomocą klucza pneumatycznego lecz użyli klucza dynamometrycznego i dokręcili śruby odpowiednim momentem. Podczas wymiany ogumienia powinno się opisać zdejmowane z felg opony, aby w przyszłym sezonie założyć je w to samo miejsce.
Koła powinno się dokręcać za pomocą klucza dynamometrycznego
Obserwując pracę mechaników będziemy mogli wychwycić niedociągnięcia i zaniedbania, które mogłyby negatywnie wpłynąć na proces wymiany ogumienia. Jeśli zwrócimy uwagę na poprawność wymiany opon nie będziemy narażeni na dodatkowe wydatki.
REKLAMA
REKLAMA