REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak właściwie wymieniać opony?

Marek Matejewski
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że wymianą zajmuje się serwis, warto poznać szczegóły tej czynności. Dzięki temu będziemy mogli skontrolować pracę wulkanizatorów i mieć czyste sumienie, że wszystko zostało właściwie przeprowadzone.

Większość kierowców dwa razy w roku wybiera się na okresową wymianę opon w samochodzie. Zwykle nie zostawiamy samochodu, a usługa wykonywana jest na poczekaniu. Skoro i tak stoimy w warsztacie warto przyjrzeć się pracy mechanika i skontrolować poprawność jego działania.Już podczas odkręcania kół możemy ocenić podejście mechanika do pracy. Wielu z nich wykręcone śruby rzuca na ziemię, zamiast umieścić je w czystym miejscu. Takie zachowanie pozwala przypuszczać, że dany serwis nie przykłada się należycie do pracy. Warto w takiej sytuacji przyjrzeć się dokładniej całej wymianie opon.

REKLAMA

Zobacz również: Co oznaczają symbole na oponach?

Patrzymy mechanikom na ręce

REKLAMA

Po zdjęciu koła z samochodu pracownik serwisu powinien zdjąć oponę z felgi. Przed założeniem nowej opony powinno się skontrolować stan zaworu i w razie konieczności wymienić go na nowy. Niektóre serwisy zalecają montaż nowych zaworów przy każdej wymianie opon, w praktyce nie ma konieczności tak częstej wymiany. Zawory wytrzymują nawet kilka lat, jednak dla bezpieczeństwa powinno się je wymieniać co 2 lata, przy każdej wymianie opon kontrolując ich stan.

Podczas montażu opon na felgi wykonane ze stopów metali lekkich warto zwrócić uwagę czy wszystkie elementy montażownicy, które posiadają bezpośredni kontakt z powierzchnią obręczy zostały zabezpieczone plastikowymi nakładkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezabezpieczona maszyna do montażu opon może porysować powierzchnię felgi

W przeciwnym razie felgi mogą ulec porysowaniu. Przed osadzeniem opony na feldze krawędź opony powinna zostać nasmarowana specjalnym preparatem uszczelniającym, a powierzchnia styku z oponą na feldze oczyszczona z zanieczyszczeń.

Po zamontowaniu nowych opon pracownicy serwisu powinni oczyścić dokładnie koła z zanieczyszczeń, a najlepiej umyć je za pomocą myjki wysokociśnieniowej. Od czystości kół zależy dokładność ich wyważenia. Wyważanie brudnych kół jest zwykłym naciąganiem klienta na niepotrzebne wydatki.

Przed wyważaniem koła powinny być czyste

Zmontowane i oczyszczone koła powinny trafić na wyważarkę. To urządzenie pozwala za pomocą umieszczenia w odpowiednich miejscach ciężarków zniwelować naturalne bicia opony i felgi. Tu jednak warto sprawdzić na jaką dokładność pracy ustawiona jest maszyna. Wiele serwisów ogumienia, aby zyskać na czasie ustawia dokładność maszyny na 10 gramów. Koło wyważone z taką dokładnością może generować bicia szczególnie przy większych prędkościach. 

Zobacz również: Kiedy wymienić opony na zimowe?

Aby prawidłowo wyważyć koła maszyna powinna być ustawiona na pracę z dokładnością do 5 gramów. Warto aby w przypadku felg aluminiowych zastosować ciężarki naklejane. Umieszczane są one na powierzchni felgi bezinwazyjnie, za pomocą dwustronnie klejącej taśmy. Choć serwisy ogumienia posiadają nabijane na krawędź felgi ciężarki do felg aluminiowych nie warto ich stosować, ponieważ podczas ich montażu zwykle dochodzi do uszkodzenia powłoki lakierniczej obręczy. Przed przykręceniem kół do samochodu powinno się oczyścić powierzchnie styku zarówno na feldze jak i na piaście auta. 

A co ze stalowymi?

W przypadku felg stalowych piastę można pokryć preparatem miedziowym, co zabezpieczy przed zapiekaniem się koła i ułatwi jego demontaż w następnym sezonie. Przed montażem felg ze stopów lekkich piasty pokrywamy specjalną pastą na bazie aluminium. Preparaty miedziowe mogą wchodzić w niepożądane reakcje ze stopami, z których wykonane są felgi. Warto zwrócić uwagę, aby pracownicy serwisu nie dokręcali kół za pomocą klucza pneumatycznego lecz użyli klucza dynamometrycznego i dokręcili śruby odpowiednim momentem. Podczas wymiany ogumienia powinno się opisać zdejmowane z felg opony, aby w przyszłym sezonie założyć je w to samo miejsce.

Koła powinno się dokręcać za pomocą klucza dynamometrycznego

Obserwując pracę mechaników będziemy mogli wychwycić niedociągnięcia i zaniedbania, które mogłyby negatywnie wpłynąć na proces wymiany ogumienia. Jeśli zwrócimy uwagę na poprawność wymiany opon nie będziemy narażeni na dodatkowe wydatki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA