REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy zawsze trzeba wymieniać wszystkie cztery opony na nowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Dla wszystkich samochodów ze zintegrowanym napędem (na 4 koła), zaleca się wymianę 4 opon jednocześnie BMW X5 fot. BMW
Dla wszystkich samochodów ze zintegrowanym napędem (na 4 koła), zaleca się wymianę 4 opon jednocześnie BMW X5 fot. BMW

REKLAMA

REKLAMA

Opony na osi napędowej zużywają się nawet dwukrotnie szybciej niż te, które nie muszą przenosić na asfalt momentu obrotowego. Co zrobić gdy opony z osi napędowej się zużyją, czy można wymienić opony tylko na jednej osi i jak postępować w przypadku aut z napędem 4x4?

Twarde prawo, ale prawo...

REKLAMA

Zgodnie z polskim prawem na kołach jednej osi/mostu powinny być montowane opony identyczne co do marki, modelu, rozmiaru oraz konstrukcji, posiadać taki sam indeks prędkości oraz nośności. Podkreślamy JEDNEJ OSI, a zatem teoretycznie można legalnie i bez obawy o zabranie nam przez policję dowodu rejestracyjnego mieć inne opony na przedniej, a inne na tylnej osi.

Zobacz też: Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności? 

REKLAMA

Aby zachować właściwą charakterystykę prowadzenia pojazdu na kołach tylnej osi nie powinno się stosować opon:
- diagonalnych, gdy na kołach przednich znajdują się opony radialne,
- o wyraźnie bardziej agresywnym bieżniku w porównaniu z przednimi oponami,
- wyraźnie węższych lub o wyraźnie wyższym profilu w porównaniu do opon przednich,
- o wyraźnie gorszych parametrach drogowych w porównaniu do opon przednich (np. opon komfortowych, gdy na kołach przednich zamontowane są opony o charakterystyce sportowej).

Niespełnienie tych wymogów może wiązać się ze znacznymi i bardzo niebezpiecznymi zmianami w charakterystyce prowadzenia samochodu, szczególnie z wpadaniem w nadsterowność przy nagłych manewrach związanych ze zmianą kierunku jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cztery łapy pędzone – dwa razy większy wydatek

Generalnie w przypadku aut posiadających napęd na obie osie, aby uniknąć problemów z prowadzeniem auta oraz przedwczesnego zużycia elementów mechanicznych układu napędowego, należy używać na obu osiach takich samych opon. Nie jest to ŻELAZNA zasada, ponieważ przepisy kodeksu drogowego stosują się identycznie do aut 2WD jak i 4WD. W tym przypadku chodzi jednak o komfort i jakość prowadzenia.

Co więcej... W autach z permanentnym bezpośrednim napędem na 4 koła (bez reduktora) wpływ na zachowanie auta może mieć nawet wysokość bieżnika opon zamontowanych na obu osiach. Dlatego nie powinna się ona znacząco różnić.

Zobacz też: Nacisk osi 

Jeśli kogoś nie przekonuje argument lepszego prowadzenia, to warto dodać, że eksperymenty z poważnie różniącymi się oponami na dwóch spiętych osiach mogą się skończyć opłakanymi rezultatami dla samego napędu.

Zbyt duże różnice w wysokości bieżnika mogą powodować przyspieszone zużycie elementów układu napędowego i w najgorszych przypadkach prowadzić nawet do urwania wału napędowego lub rozsypania się np. przekładni planetarnej.

REKLAMA

Z kolei montaż szerszych opon na tyle podyktowany chęcią lepszego wyglądu auta terenowego może sprawić, iż jazda stanie się udręką ze względu na szarpanie tyłem pojazdu. Większe naprężenia, wynikające z większych oporów toczenia tylnych kół, mogą doprowadzić do uszkodzenia układu napędowego pojazdu.

Dla wszystkich samochodów ze zintegrowanym napędem (na 4 koła), zaleca się wymianę 4 opon jednocześnie, aby zachować ten sam obwód toczny wszystkich opon. Zbyt duża różnica pomiędzy oponami zamontowanymi na dwóch osiach może w dłuższej perspektywie uszkodzić skrzynkę rozdzielczą. Zgodnie z prawem nawet w takim aucie wolno się jednak poruszać na oponach identycznych tylko na kołach jednej osi!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA