Jak zużycie wpływa na pracę opony, jak zmieniają się właściwości opon z wiekiem?
REKLAMA
REKLAMA
Zużycie opon to proces nieustanny, możliwy co prawda do spowolnienia (np. dzięki stosowaniu zasad ekodrivingu), ale nie do wyeliminowania. Co gorsza ogólnie rzecz biorąc zużycie wpływa na osiągi każdej opony niekorzystnie.
REKLAMA
Zużycie bieżnika opony
Przede wszystkim wraz z przebytymi kilometrami, wyciera się bieżnik opony. Spłycają się rowki i kanaliki, a to powoduje przede wszystkim wyższą podatność na zjawisko aquaplaningu. Jak bardzo zmieni się charakterystyka ogumienia? BARDZO! Opona zużyta w 30 procentach straci przyczepność na mokrej nawierzchni przy prędkości mniejszej o 10 km/h od pierwotnej. 50 procent zużycia i kałuże powinniśmy pokonywać już 20 km/h wolniej. Graniczne 75 procent bieżnika mniej i „poduszka wodna” okaże się niebezpieczna już przy prędkości blisko o połowę niższej niż w przypadku opony nowej.
Zobacz też: Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności?
REKLAMA
Wraz ze stopniem zużycia wzrasta też poziom drgań kostek bieżnika co powoduje niewielkie zmniejszenie przyczepności szczególnie w zakręcie i – tu już znacznie większą - tendencje do piszczenia. Opony zużyte będą też wyraźnie głośniejsze od nowych – szczególnie przy prędkościach z zakresu 40 – 65 km/h.
„Na pocieszenie” dodajmy, że zjeżdżone opony maja nawet o 30 procent mniejszy opór toczenia niż nowe, przy zachowaniu podobnych właściwości na suchym przyczepnym asfalcie. Wszystko przez znaczą utratę wagi. To może odczuwalnie wpłynąć na spalanie – różnica może sięgnąć nawet 3 procent.
Wiek opony zawsze działa na niekorzyść
Zużycie to jedno, ale każda opona niezależnie od tego jak intensywnie jest użytkowana, starzeje się. Teoretycznie właściwości gumy powinny pozostać niezmienne przez 5 lat, ale warunki atmosferyczne, promienie UV czy... sól drogowa wydatnie skracają żywotność gumy.
Podstawowe „uszkodzenie” to twardnienie mieszanki. Dotyczy ono zarówno klocków bieżnika jak i boków opony. To – w pierwszym wypadku – działa niekorzystnie na przyczepność wzdłużną, w drugim, obniża elastyczność ogumienia powodując gorszą amortyzację drgań wywołanych niejednolitością nawierzchni.
Zobacz też: Szersza opona = lepsza opona?
REKLAMA
Jak przekłada się zużycie opony na zachowanie auta i wrażenia z jego prowadzenia? Na starych oponach łatwiej zerwać przyczepność przy ruszaniu i zablokować koła przy hamowaniu. Leciwe ogumienie będzie też głośne w całym zakresie prędkości i mniej komfortowe.
Twarda guma opon ma jeszcze jedną właściwość – pęka i kruszy się. Mikropęknięcia na ściankach mogą natomiast powodować stopniowe „niewyjaśnione” uchodzenie powietrza. Jeśli zatem opona nie trzyma ciśnienia mimo nowych wentyli, szczelnego rantu i braku uszkodzeń fizycznych, wtedy zapewne doskwiera jej nic innego jak starość.
REKLAMA
REKLAMA