REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Montujemy szersze opony – o czym pamiętać, jakie są wady i zalety gum szerszych niż fabryczne?

Max Trela
Szersze opony nie zawsze są lepsze, fot. Fotolia
Szersze opony nie zawsze są lepsze, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?

Szersze nie zawsze znaczy lepsze. Sprawa szerokości opon to zagadnienie, które wymaga rozwagi i rozsądku. Dlaczego? Bo czysto teoretycznie można powiedzieć, że im opona szersza, tym na większej powierzchni styka się ona z asfaltem. To dobrze, ale... Z jednej strony daje to lepszą przyczepność, z drugiej zwiększa znacząco opory.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy przychodzi czas na opony zimowe?

Konsekwencje złego wyboru – montażu za szerokich opon – mogą być zatem opłakane. Auto zamiast lepiej przyspieszać, hamować i pokonywać zakręty, zostanie poważnie spowolnione...

Gdzie są granice, czyli jak nie przesadzić z rozmiarem

REKLAMA

Decydując się na szersze opony trzeba pamiętać o kilku ograniczeniach. Pierwsze z nich to oczywiście rozmiar wnęki na koło. Jeśli fabryczna opona ma szerokość 165 mm, to najprawdopodobniej we wnęce nie zmieści się opona 205 czy 215. A przepisy wyraźnie mówią, że opony nie mogą wystawać poza obrys błotników! Oczywiście nadwozie można poszerzyć specjalnymi body kit-ami,jeśli jednak nie chcemy ingerować w wygląd zewnętrzny auta, wtedy trzeba zachować umiar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecz druga to felga – jej szerokość jest dostosowana do konkretnej grupy ogumienia. Jeśli zdecydujemy się na skok o 3-4 rozmiary wyżej, wtedy konieczny będzie zakup nowych, dopasowanych felg o odpowiednim osadzeniu. Ten drugi parametr pozwoli na wysunięcie (wsunięcie) całego koła do wewnątrz wnęki, tak żeby nie wystawało poza błotniki, lub nie ocierało o kolumny resorujące.

Dodatkowo pamiętajmy, że nie jeździmy tylko na wprost. Jeśli szersze maja być opony na przedniej, skrętnej osi, wtedy trzeba sprawdzić, czy szersza guma pracuje bez problemów również podczas maksymalnego skrętu kół.

Zobacz też: Jak zdejmować opony z felg?

W końcu... Zakładanie szerszych kół ma sens TYLKO w przypadku opon LETNICH! Opony zimowe powinny być stosunkowo wąskie – wtedy działają lepiej.

Wszystkie plusy i minusy – dokładnie przelicz zanim podejmiesz decyzję

REKLAMA

Co dają szersze opony?
- Po pierwsze zwiększa się powierzchnia styku gumy z asfaltem, a to oznacza lepszą przyczepność.
- Moc jest skuteczniej przenoszona na asfalt, co oznacza lepsze przyspieszenie.
- Większa przyczepność daje też lepsze hamowanie i sterowność w zakręcie.

Z jakimi wadami trzeba się liczyć?
- Szersze opony będą głośniejsze, bo opory toczenia są o kilka-kilkanaście procent większe.
- W samochodach ze słabymi jednostkami napędowymi opory opony mogą przewyższyć korzyści idące z lepszej przyczepności. W rezultacie zamiast bardziej zrywne, auto stanie się wolniejsze.
- Opór toczenia poważnie wpływa na trwałość opony, zużycie paliwa oraz zużycie elementów zawieszenia i układu hamulcowego. Szersze opony bardziej obciążają drążki skrętne, łożyska i zwiększa się zużycie klocków hamulcowych.

Kupując szersze opony (i felgi) trzeba zwrócić uwagę na DWA WAŻNE PARAMETRY:

1. Rozmiar, a zatem: Szerokość, profil i wielkość – limitem jest zawsze wielkość wnęki na koło z uwzględnieniem poziomu ugięcia zawieszenia i skrętu koła.

2. Osadzenie, offset, ET – to jeden, ten sam parametr, czyli odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości obręczy. Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu. Trzeba jednak uważać, żeby ramiona felgi nie zahaczały np. o zacisk hamulcowy i odwrotnie – żeby koło nie wystawało poza obrys błotników.

Wszystkie te parametry, a właściwie graniczne ich wartości, można odnaleźć w instrukcji serwisowej auta – jeśli takowej nie posiadamy, lepiej zapytać o radę fachowca.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA