REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Montujemy szersze opony – o czym pamiętać, jakie są wady i zalety gum szerszych niż fabryczne?

Max Trela
Szersze opony nie zawsze są lepsze, fot. Fotolia
Szersze opony nie zawsze są lepsze, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?

Szersze nie zawsze znaczy lepsze. Sprawa szerokości opon to zagadnienie, które wymaga rozwagi i rozsądku. Dlaczego? Bo czysto teoretycznie można powiedzieć, że im opona szersza, tym na większej powierzchni styka się ona z asfaltem. To dobrze, ale... Z jednej strony daje to lepszą przyczepność, z drugiej zwiększa znacząco opory.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy przychodzi czas na opony zimowe?

Konsekwencje złego wyboru – montażu za szerokich opon – mogą być zatem opłakane. Auto zamiast lepiej przyspieszać, hamować i pokonywać zakręty, zostanie poważnie spowolnione...

Gdzie są granice, czyli jak nie przesadzić z rozmiarem

REKLAMA

Decydując się na szersze opony trzeba pamiętać o kilku ograniczeniach. Pierwsze z nich to oczywiście rozmiar wnęki na koło. Jeśli fabryczna opona ma szerokość 165 mm, to najprawdopodobniej we wnęce nie zmieści się opona 205 czy 215. A przepisy wyraźnie mówią, że opony nie mogą wystawać poza obrys błotników! Oczywiście nadwozie można poszerzyć specjalnymi body kit-ami,jeśli jednak nie chcemy ingerować w wygląd zewnętrzny auta, wtedy trzeba zachować umiar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecz druga to felga – jej szerokość jest dostosowana do konkretnej grupy ogumienia. Jeśli zdecydujemy się na skok o 3-4 rozmiary wyżej, wtedy konieczny będzie zakup nowych, dopasowanych felg o odpowiednim osadzeniu. Ten drugi parametr pozwoli na wysunięcie (wsunięcie) całego koła do wewnątrz wnęki, tak żeby nie wystawało poza błotniki, lub nie ocierało o kolumny resorujące.

Dodatkowo pamiętajmy, że nie jeździmy tylko na wprost. Jeśli szersze maja być opony na przedniej, skrętnej osi, wtedy trzeba sprawdzić, czy szersza guma pracuje bez problemów również podczas maksymalnego skrętu kół.

Zobacz też: Jak zdejmować opony z felg?

W końcu... Zakładanie szerszych kół ma sens TYLKO w przypadku opon LETNICH! Opony zimowe powinny być stosunkowo wąskie – wtedy działają lepiej.

Wszystkie plusy i minusy – dokładnie przelicz zanim podejmiesz decyzję

Co dają szersze opony?
- Po pierwsze zwiększa się powierzchnia styku gumy z asfaltem, a to oznacza lepszą przyczepność.
- Moc jest skuteczniej przenoszona na asfalt, co oznacza lepsze przyspieszenie.
- Większa przyczepność daje też lepsze hamowanie i sterowność w zakręcie.

Z jakimi wadami trzeba się liczyć?
- Szersze opony będą głośniejsze, bo opory toczenia są o kilka-kilkanaście procent większe.
- W samochodach ze słabymi jednostkami napędowymi opory opony mogą przewyższyć korzyści idące z lepszej przyczepności. W rezultacie zamiast bardziej zrywne, auto stanie się wolniejsze.
- Opór toczenia poważnie wpływa na trwałość opony, zużycie paliwa oraz zużycie elementów zawieszenia i układu hamulcowego. Szersze opony bardziej obciążają drążki skrętne, łożyska i zwiększa się zużycie klocków hamulcowych.

Kupując szersze opony (i felgi) trzeba zwrócić uwagę na DWA WAŻNE PARAMETRY:

1. Rozmiar, a zatem: Szerokość, profil i wielkość – limitem jest zawsze wielkość wnęki na koło z uwzględnieniem poziomu ugięcia zawieszenia i skrętu koła.

2. Osadzenie, offset, ET – to jeden, ten sam parametr, czyli odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości obręczy. Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu. Trzeba jednak uważać, żeby ramiona felgi nie zahaczały np. o zacisk hamulcowy i odwrotnie – żeby koło nie wystawało poza obrys błotników.

Wszystkie te parametry, a właściwie graniczne ich wartości, można odnaleźć w instrukcji serwisowej auta – jeśli takowej nie posiadamy, lepiej zapytać o radę fachowca.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA