REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Montujemy szersze opony – o czym pamiętać, jakie są wady i zalety gum szerszych niż fabryczne?

Max Trela
Szersze opony nie zawsze są lepsze, fot. Fotolia
Szersze opony nie zawsze są lepsze, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?

Szersze nie zawsze znaczy lepsze. Sprawa szerokości opon to zagadnienie, które wymaga rozwagi i rozsądku. Dlaczego? Bo czysto teoretycznie można powiedzieć, że im opona szersza, tym na większej powierzchni styka się ona z asfaltem. To dobrze, ale... Z jednej strony daje to lepszą przyczepność, z drugiej zwiększa znacząco opory.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy przychodzi czas na opony zimowe?

Konsekwencje złego wyboru – montażu za szerokich opon – mogą być zatem opłakane. Auto zamiast lepiej przyspieszać, hamować i pokonywać zakręty, zostanie poważnie spowolnione...

Gdzie są granice, czyli jak nie przesadzić z rozmiarem

REKLAMA

Decydując się na szersze opony trzeba pamiętać o kilku ograniczeniach. Pierwsze z nich to oczywiście rozmiar wnęki na koło. Jeśli fabryczna opona ma szerokość 165 mm, to najprawdopodobniej we wnęce nie zmieści się opona 205 czy 215. A przepisy wyraźnie mówią, że opony nie mogą wystawać poza obrys błotników! Oczywiście nadwozie można poszerzyć specjalnymi body kit-ami,jeśli jednak nie chcemy ingerować w wygląd zewnętrzny auta, wtedy trzeba zachować umiar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecz druga to felga – jej szerokość jest dostosowana do konkretnej grupy ogumienia. Jeśli zdecydujemy się na skok o 3-4 rozmiary wyżej, wtedy konieczny będzie zakup nowych, dopasowanych felg o odpowiednim osadzeniu. Ten drugi parametr pozwoli na wysunięcie (wsunięcie) całego koła do wewnątrz wnęki, tak żeby nie wystawało poza błotniki, lub nie ocierało o kolumny resorujące.

Dodatkowo pamiętajmy, że nie jeździmy tylko na wprost. Jeśli szersze maja być opony na przedniej, skrętnej osi, wtedy trzeba sprawdzić, czy szersza guma pracuje bez problemów również podczas maksymalnego skrętu kół.

Zobacz też: Jak zdejmować opony z felg?

W końcu... Zakładanie szerszych kół ma sens TYLKO w przypadku opon LETNICH! Opony zimowe powinny być stosunkowo wąskie – wtedy działają lepiej.

Wszystkie plusy i minusy – dokładnie przelicz zanim podejmiesz decyzję

Co dają szersze opony?
- Po pierwsze zwiększa się powierzchnia styku gumy z asfaltem, a to oznacza lepszą przyczepność.
- Moc jest skuteczniej przenoszona na asfalt, co oznacza lepsze przyspieszenie.
- Większa przyczepność daje też lepsze hamowanie i sterowność w zakręcie.

Z jakimi wadami trzeba się liczyć?
- Szersze opony będą głośniejsze, bo opory toczenia są o kilka-kilkanaście procent większe.
- W samochodach ze słabymi jednostkami napędowymi opory opony mogą przewyższyć korzyści idące z lepszej przyczepności. W rezultacie zamiast bardziej zrywne, auto stanie się wolniejsze.
- Opór toczenia poważnie wpływa na trwałość opony, zużycie paliwa oraz zużycie elementów zawieszenia i układu hamulcowego. Szersze opony bardziej obciążają drążki skrętne, łożyska i zwiększa się zużycie klocków hamulcowych.

Kupując szersze opony (i felgi) trzeba zwrócić uwagę na DWA WAŻNE PARAMETRY:

1. Rozmiar, a zatem: Szerokość, profil i wielkość – limitem jest zawsze wielkość wnęki na koło z uwzględnieniem poziomu ugięcia zawieszenia i skrętu koła.

2. Osadzenie, offset, ET – to jeden, ten sam parametr, czyli odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości obręczy. Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu. Trzeba jednak uważać, żeby ramiona felgi nie zahaczały np. o zacisk hamulcowy i odwrotnie – żeby koło nie wystawało poza obrys błotników.

Wszystkie te parametry, a właściwie graniczne ich wartości, można odnaleźć w instrukcji serwisowej auta – jeśli takowej nie posiadamy, lepiej zapytać o radę fachowca.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA