REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Montujemy szersze opony – o czym pamiętać, jakie są wady i zalety gum szerszych niż fabryczne?

Max Trela
Szersze opony nie zawsze są lepsze, fot. Fotolia
Szersze opony nie zawsze są lepsze, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?

Szersze nie zawsze znaczy lepsze. Sprawa szerokości opon to zagadnienie, które wymaga rozwagi i rozsądku. Dlaczego? Bo czysto teoretycznie można powiedzieć, że im opona szersza, tym na większej powierzchni styka się ona z asfaltem. To dobrze, ale... Z jednej strony daje to lepszą przyczepność, z drugiej zwiększa znacząco opory.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy przychodzi czas na opony zimowe?

Konsekwencje złego wyboru – montażu za szerokich opon – mogą być zatem opłakane. Auto zamiast lepiej przyspieszać, hamować i pokonywać zakręty, zostanie poważnie spowolnione...

Gdzie są granice, czyli jak nie przesadzić z rozmiarem

REKLAMA

Decydując się na szersze opony trzeba pamiętać o kilku ograniczeniach. Pierwsze z nich to oczywiście rozmiar wnęki na koło. Jeśli fabryczna opona ma szerokość 165 mm, to najprawdopodobniej we wnęce nie zmieści się opona 205 czy 215. A przepisy wyraźnie mówią, że opony nie mogą wystawać poza obrys błotników! Oczywiście nadwozie można poszerzyć specjalnymi body kit-ami,jeśli jednak nie chcemy ingerować w wygląd zewnętrzny auta, wtedy trzeba zachować umiar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecz druga to felga – jej szerokość jest dostosowana do konkretnej grupy ogumienia. Jeśli zdecydujemy się na skok o 3-4 rozmiary wyżej, wtedy konieczny będzie zakup nowych, dopasowanych felg o odpowiednim osadzeniu. Ten drugi parametr pozwoli na wysunięcie (wsunięcie) całego koła do wewnątrz wnęki, tak żeby nie wystawało poza błotniki, lub nie ocierało o kolumny resorujące.

Dodatkowo pamiętajmy, że nie jeździmy tylko na wprost. Jeśli szersze maja być opony na przedniej, skrętnej osi, wtedy trzeba sprawdzić, czy szersza guma pracuje bez problemów również podczas maksymalnego skrętu kół.

Zobacz też: Jak zdejmować opony z felg?

W końcu... Zakładanie szerszych kół ma sens TYLKO w przypadku opon LETNICH! Opony zimowe powinny być stosunkowo wąskie – wtedy działają lepiej.

Wszystkie plusy i minusy – dokładnie przelicz zanim podejmiesz decyzję

Co dają szersze opony?
- Po pierwsze zwiększa się powierzchnia styku gumy z asfaltem, a to oznacza lepszą przyczepność.
- Moc jest skuteczniej przenoszona na asfalt, co oznacza lepsze przyspieszenie.
- Większa przyczepność daje też lepsze hamowanie i sterowność w zakręcie.

Z jakimi wadami trzeba się liczyć?
- Szersze opony będą głośniejsze, bo opory toczenia są o kilka-kilkanaście procent większe.
- W samochodach ze słabymi jednostkami napędowymi opory opony mogą przewyższyć korzyści idące z lepszej przyczepności. W rezultacie zamiast bardziej zrywne, auto stanie się wolniejsze.
- Opór toczenia poważnie wpływa na trwałość opony, zużycie paliwa oraz zużycie elementów zawieszenia i układu hamulcowego. Szersze opony bardziej obciążają drążki skrętne, łożyska i zwiększa się zużycie klocków hamulcowych.

Kupując szersze opony (i felgi) trzeba zwrócić uwagę na DWA WAŻNE PARAMETRY:

1. Rozmiar, a zatem: Szerokość, profil i wielkość – limitem jest zawsze wielkość wnęki na koło z uwzględnieniem poziomu ugięcia zawieszenia i skrętu koła.

2. Osadzenie, offset, ET – to jeden, ten sam parametr, czyli odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości obręczy. Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu. Trzeba jednak uważać, żeby ramiona felgi nie zahaczały np. o zacisk hamulcowy i odwrotnie – żeby koło nie wystawało poza obrys błotników.

Wszystkie te parametry, a właściwie graniczne ich wartości, można odnaleźć w instrukcji serwisowej auta – jeśli takowej nie posiadamy, lepiej zapytać o radę fachowca.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA