REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony bieżnikowane. Czy można stosować nalewki?

Max Trela
Opony bieżnikowane są niewiele droższe od używanych, fot. Fotolia
Opony bieżnikowane są niewiele droższe od używanych, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szukając niedrogiego ogumienia prędzej czy później trafimy na ofertę opon bieżnikowanych. Takie gumy sprzedawane są zazwyczaj jako „nowe” i kuszą bardzo korzystną ceną. Czy to dobre rozwiązanie, czy nalewki są bezpieczne? Kiedy można je stosować?

Opony bieżnikowane budzą skrajne emocje wśród kierowców. Są tacy, którzy nie ruszyli by ich nawet długim kijem, inni nie mają oporów, żeby montować je nawet w drogich autach. A prawda o nalewkach jak zwykle leży dokładnie pośrodku.

REKLAMA

Zacznijmy od zalet. Takie ogumienie jest tanie. Ceny opon bieżnikowanych są niewiele wyższe od „używek”, a w końcu mamy do dyspozycji nowy bieżnik o głębokości ponad 8 milimetrów. Po drugie są one zielone, czyli ekologiczne. Proces nadawania oponie drugiego życia nie jest obojętny dla środowiska, ale rzeczywiście odpada problem składowania starych opon. Cóż... eko-moda wywiera coraz większy wpływ na motoryzację, więc nie można pominąć i tego faktu.

Zobacz też: Kiedy opona nadaje się do wymiany?

REKLAMA

Teraz rzecz mniej przyjemna, czyli wady. Tu wiele zależy głównie od jakości wykonania. Są firmy, które od dziesiątek lat zajmują się bieżnikowaniem i ich produkty nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. Niestety na rynku jest też spora grupa małych warsztatów, które rzemieślniczymi metodami produkują gumowe koszmary. Tak czy inaczej trzeba pamiętać, ze opona bieżnikowana ma krótsza żywotność niż nowa i zazwyczaj gorsze właściwości.

Od razu trzeba znać też dwie podstawowe zasady: Po pierwsze bieżnikowane opony można kupić tylko wtedy, gdy konstrukcja pierwotnej opony była przystosowana do ponownego wulkanizowania. Taka informacja jest zawsze umieszczona na boku opony. Jeśli jej nie ma, jest to równoznaczne z brakiem dopuszczenia takiej możliwości. Po drugie opony takie muszą być ze sprawdzonego źródła, czyli powinny mieć „dodany” jedynie nowy bieżnik, bez łatania na siłę. Takie gumy będą miały odpowiednie certyfikaty i gwarancję, a zatem będą bezpieczne i legalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie tylko dla ciężarowców

Największa oferta opon bieżnikowanych dotyczy oczywiście pojazdów ciężarowych. W przypadku ciężkich maszyn proces regenerowania ogumienia jest NORMALNY. Większość tirów, maszyn rolniczych czy autobusów porusza się na nalewkach i nikt się temu nie dziwi. Co innego osobówki....

Z samochodami osobowymi rzecz jest o tyle szczególna, że większość producentów opon nie pozwala na ich ponowne wulkanizowanie. To oznacza, że jakiekolwiek próby dodawania kolejnych warstw gumy nogą zakończyć się fatalnie. Warstwa bieżnika może się urwać podczas jazdy, uszkadzając auto - często nie tylko nasze. Dlatego tu wracamy do pierwszej zasady: BIEŻNIKUJEMY TYLKO OPONY SPECJALNIE DO TEGO PRZEZNACZONE.

Zobacz też: Porady związane z ciśnieniem w oponach

Żeby nie generalizować dodajmy jednak, że nalewki z powodzeniem stosuje się w autach osobowych wyposażonych w ogumienie specjalistyczne. Ot, chociażby w terenówkach do ekstremalnej jazdy w trudnym terenie.

Kupujemy opony bieżnikowane – co trzeba wiedzieć:
- Opona bieżnikowana musi pochodzić z pewnego źródła, a producent musi mieć doświadczenie.
- Opona bieżnikowana nie może mieć żadnych uszkodzeń wewnątrz. Wybrzuszenia kordu czy łatki mogą świadczyć o tym, że „oryginał” został poważnie uszkodzony.
- Opona musi posiadać dopuszczenie do poruszana się po drogach! Poważni producenci mają identyczne certyfikaty jakości jak najwięksi producenci opon. Tylko wtedy mamy pewność, ze ogumienie jest bezpieczne.
- Opona bieżnikowana tak jak nowa ma gwarancję – jeśli jej nie dostaniemy, traktujmy takie gumy jako „używane”, czyli z dużą dozą ostrożności.
- Kupując ogumienie bieżnikowane bądźmy świadomi, że opony takie są mniej trwałe i zazwyczaj nie mają równie dobrych właściwości jezdnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA