REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności?

Max Trela
Opony nie mają daty ważności, jedynie datę produkcji, fot. Fotolia
Opony nie mają daty ważności, jedynie datę produkcji, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo o ruchu drogowym wyraźnie mówi, iż pojazd nie może być wyposażony "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm". Czy jednak warto czekać aż opony będą tak zużyte? Co z ich terminem ważności?

Kiedy zmienić opony na nowe? Złośliwi odpowiedzą zapewne, że wtedy, gdy te obecne są już niedobre... To tylko dowodzi, że wyznaczenie optymalnego momentu zmiany nie jest proste i zależy od wielu czynników.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy z nich to oczywiście zużycie. Ten parametr jest o tyle istotny, że zużycie opony może zbadać nawet największy laik. Na bieżnikowanym obwodzie opony jest zazwyczaj wskaźnik maksymalnego zużycia. Jest to linia łącząca poszczególne kostki bieżnika od zewnątrz do wewnątrz opony, która zaczyna być wyraźnie widoczna mniej więcej gdy opona jest zużyta w 50%. Znacznik zaczyna być częścią pracującego bieżnika, gdy zostaje już tylko 30% bieżnika i wtedy bezwzględnie trzeba pomyśleć o nowym ogumieniu.

Zobacz też: Jak właściwie wymieniać opony?

Co robić gdy nasza opona nie ma takiego wskaźnika? Pozostaje posłużyć się linijką bądź suwmiarką. Według polskich przepisów głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 milimetra. Warto pamiętać jednak, że to wartość skrajnie niska, przy której nawet najlepsze opony nie będą już zachowywały odpowiednich parametrów - szczególnie podczas opadów deszczu, a tym bardziej śniegu.

REKLAMA

Przyjmuje się, iż powinniśmy pomyśleć o wymianie opon letnich na nowe, kiedy wysokość bieżnika spada poniżej 3 mm. W przypadku opon zimowych, zaleca się, aby wymienić je na nowe przy wysokości bieżnika 4 mm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bieżnik to nie wszystko

Co jeszcze powinno nas zmotywować do szybkiej wymiany opon na nowe? Oglądając oponę należy wypatrywać oznak starzenia się gumy. Jeśli zaczynają się pojawiać poprzeczne pęknięcia na boku opony, oznacza to, że pora szybko szukać nowego kompletu.

W końcu rzecz najbardziej oczywista – uszkodzenia mechaniczne. Opony kwalifikują zawsze do wymiany gdy uszkodzeniu ulega ściana boczna, opasanie i rant. Uczciwy wulkanizator nigdy nie podejmie się naprawy tego typu „awarii” wiedząc, że nie może bać ani gwarancji skuteczności, ani bezpieczeństwa naprawy.

Czy opona ma termin ważności?

Zacznijmy od tego, że opony nie mają ustalonego terminu przydatności do użycia. Na boku opony znajduje się tylko DATA PRODUKCJI, a zalecenia w polskim prawie mówią, że można handlować oponami nowymi, których data produkcji sięga do 36 miesięcy wstecz. Takie gumy mają wtedy 2 lata gwarancji, a zatem łatwo wyliczyć, że producenci muszą gwarantować niezmienne właściwości i jakość opony przez co najmniej 5 lat.

Zobacz też: Gdzie montować opony typu run flat?

Druga sprawa to fakt, że guma rzeczywiście szybko się starzeje, a zatem z wiekiem jej właściwości powoli, ale systematycznie stają się coraz gorsze. Proces ten zaczyna się w momencie gdy opona opuszcza linię produkcyjną i prawidłowe przechowywanie może go tylko spowolnić, ale nie zatrzymać. Pamiętajmy zatem, że to, że opona będzie się jeszcze mieściła w gwarancyjnych normach producenta wcale nie musi oznaczać, iż jej osiągi będą nas jeszcze satysfakcjonowały.

Zakup opony która ma ponad 5 lat odbywa się – również zgodnie z prawem – na własne ryzyko.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA