REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności?

Max Trela
Opony nie mają daty ważności, jedynie datę produkcji, fot. Fotolia
Opony nie mają daty ważności, jedynie datę produkcji, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo o ruchu drogowym wyraźnie mówi, iż pojazd nie może być wyposażony "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm". Czy jednak warto czekać aż opony będą tak zużyte? Co z ich terminem ważności?

Kiedy zmienić opony na nowe? Złośliwi odpowiedzą zapewne, że wtedy, gdy te obecne są już niedobre... To tylko dowodzi, że wyznaczenie optymalnego momentu zmiany nie jest proste i zależy od wielu czynników.

REKLAMA

Pierwszy z nich to oczywiście zużycie. Ten parametr jest o tyle istotny, że zużycie opony może zbadać nawet największy laik. Na bieżnikowanym obwodzie opony jest zazwyczaj wskaźnik maksymalnego zużycia. Jest to linia łącząca poszczególne kostki bieżnika od zewnątrz do wewnątrz opony, która zaczyna być wyraźnie widoczna mniej więcej gdy opona jest zużyta w 50%. Znacznik zaczyna być częścią pracującego bieżnika, gdy zostaje już tylko 30% bieżnika i wtedy bezwzględnie trzeba pomyśleć o nowym ogumieniu.

Zobacz też: Jak właściwie wymieniać opony?

REKLAMA

Co robić gdy nasza opona nie ma takiego wskaźnika? Pozostaje posłużyć się linijką bądź suwmiarką. Według polskich przepisów głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 milimetra. Warto pamiętać jednak, że to wartość skrajnie niska, przy której nawet najlepsze opony nie będą już zachowywały odpowiednich parametrów - szczególnie podczas opadów deszczu, a tym bardziej śniegu.

Przyjmuje się, iż powinniśmy pomyśleć o wymianie opon letnich na nowe, kiedy wysokość bieżnika spada poniżej 3 mm. W przypadku opon zimowych, zaleca się, aby wymienić je na nowe przy wysokości bieżnika 4 mm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bieżnik to nie wszystko

Co jeszcze powinno nas zmotywować do szybkiej wymiany opon na nowe? Oglądając oponę należy wypatrywać oznak starzenia się gumy. Jeśli zaczynają się pojawiać poprzeczne pęknięcia na boku opony, oznacza to, że pora szybko szukać nowego kompletu.

W końcu rzecz najbardziej oczywista – uszkodzenia mechaniczne. Opony kwalifikują zawsze do wymiany gdy uszkodzeniu ulega ściana boczna, opasanie i rant. Uczciwy wulkanizator nigdy nie podejmie się naprawy tego typu „awarii” wiedząc, że nie może bać ani gwarancji skuteczności, ani bezpieczeństwa naprawy.

Czy opona ma termin ważności?

Zacznijmy od tego, że opony nie mają ustalonego terminu przydatności do użycia. Na boku opony znajduje się tylko DATA PRODUKCJI, a zalecenia w polskim prawie mówią, że można handlować oponami nowymi, których data produkcji sięga do 36 miesięcy wstecz. Takie gumy mają wtedy 2 lata gwarancji, a zatem łatwo wyliczyć, że producenci muszą gwarantować niezmienne właściwości i jakość opony przez co najmniej 5 lat.

Zobacz też: Gdzie montować opony typu run flat?

Druga sprawa to fakt, że guma rzeczywiście szybko się starzeje, a zatem z wiekiem jej właściwości powoli, ale systematycznie stają się coraz gorsze. Proces ten zaczyna się w momencie gdy opona opuszcza linię produkcyjną i prawidłowe przechowywanie może go tylko spowolnić, ale nie zatrzymać. Pamiętajmy zatem, że to, że opona będzie się jeszcze mieściła w gwarancyjnych normach producenta wcale nie musi oznaczać, iż jej osiągi będą nas jeszcze satysfakcjonowały.

Zakup opony która ma ponad 5 lat odbywa się – również zgodnie z prawem – na własne ryzyko.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA