REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Slicki, kolce – jakich opon nie można używać na publicznych drogach.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Nie ma żadnych ograniczeń w sprzedaży opon bez homologacji
Nie ma żadnych ograniczeń w sprzedaży opon bez homologacji

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew temu co widać na ulicach wielu polskich miast i miasteczek, niektóre wynalazki nigdy nie powinny znaleźć się na publicznych drogach... Zasada ta dotyczy również opon. Jakich opon nie wolno używać w ruchu drogowym i dlaczego? Co grozi za jazdę na oponach torowych czy z kolcami?

Zacznijmy od tego, ze wcale nie trudno „naciąć” się na kupno opon bez drogowej homologacji. Na rynku jest spora oferta opon, które nie zostały dopuszczone do poruszania się po publicznych drogach i niestety nie ma ograniczeń w ich sprzedaży. Dlaczego? Bo takie opony stosuje się do sportu motorowego, chociażby do bardzo popularnego ostatnio driftingu, który pożera ogumienie... To dlatego również takie opony mimo doskonałych parametrów kuszą atrakcyjną cena.

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest spowodowana wyższa cena "zimówek" niż opon letnich?

Problem z ogumieniem niehomologowanym na drogi publiczne jest jeden – jeśli chcemy żyć w zgodzie z prawem, możemy na nich jeździć tylko po torach i drogach prywatnych (o ile właściciel drogi na to zezwala) i na wszelkiego rodzaju obiektach zamkniętych.

Jak nie dać się nabrać?

Każda opona dopuszczona do ruchu na drogach w naszym kraju musi posiadać jedno z dwóch oznaczeń: DOT lub ECE (czasem pojawia się też „E” lub „e”).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skrót DOT oznacza, że opona uzyskała oficjalny certyfikat zezwalający na sprzedaż i użytkowanie na terenie USA, ale i większości krajów europejskich.

Oznaczenie ECE, e lub E to informacja, że ogumienie posiada homologację do użytkowania na ternie całej Unii Europejskiej.

Najczęściej opony posiadają obydwa oznakowania jednocześnie i można je znaleźć na ściance bocznej, blisko wewnętrznego rantu, mniej więcej tam gdzie możemy odczytać numer seryjny i informacje o dacie produkcji.

Ale kto to sprawdzi...

Na koniec dodajmy jeszcze ostrzeżenie dla wszystkich, którzy myślą, że policja nie zorientuje czy można na konkretnych oponach poruszać się po drogach. Otóż nawet jeśli policjant nie będzie miał pewności, a jedynie przypuszczenia, to i tak może odebrać nam dowód rejestracyjny i skierować auto na badania techniczne. Na brak wiedzy w tym temacie diagnostów nie ma co liczyć...

Zobacz też: Jak właściwie wymieniać opony?

REKLAMA

Dodajmy również, że poruszanie się na drogach na oponach nie homologowanych jest traktowane tak jakby całe auto nie miało ważnego przeglądu technicznego. A to oznacza mandat w wysokości 500 złotych, konieczność wykonania dodatkowych badań technicznych (130 złotych) i godziny spędzone w urzędzie komunikacyjnym!

Zupełnie inną grupą produktów są opony czysto wyczynowe. Takie ogumienie jest dostępne zazwyczaj na zamówienie i jest na nim wyraźne oznakowanie mówiące o przeznaczeniu na tor czy do rajdów.

Abstrahując od ceny – która jest na tyle wysoka, że wyklucza możliwość zakupu przez przypadek – takie opony mają specjalną rzeźbę bieżnika. Przepisy ABSOLUTNIE zabraniają jazdy na gładkich slickach i oponach z kolcami. Pierwsze nie spełniają warunku głębokości bieżnika i nie nadają się do jazdy w deszczu. Drugie ze względu na metalowe kolce niszczą drogę i można z nich legalnie korzystać tylko na tzw. drogach lodowych w Skandynawii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA