REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Ciśnienie w oponach ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy, fot. moto.wieszjak.pl
Ciśnienie w oponach ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy, fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu to jeden z podstawowych parametrów o jakie powinien dbać każdy posiadacz czterech kół. Dlaczego? Bo ma ono wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trwałość samych opon, ale i elementów zawieszenia, w końcu na spalanie i ekonomię jazdy.

Choć są na naszych drogach i tacy kierowcy, którzy nie wiedzą do czego właściwie służy kompresor, to większość takie podstawy ma opanowane, czyli wie gdzie i jak umieścić końcówkę kompresora, ale... Właściwie jakie powinno być to ciśnienie?

REKLAMA

REKLAMA

I tu pojawia się problem, bo nie ma uniwersalnej wartości. W każdym aucie producent przewiduje konkretne ciśnienie i – co nie mniej istotne – może być ono rożne nawet dla prawie identycznych aut, ale z innymi jednostkami napędowymi. Dlatego w absolutnie każdym samochodzie na drzwiach kierowcy, najczęściej kilkanaście centymetrów pod zamkiem, znajduje się specjalna tabelka. Są w niej odpowiednie wartości dla poszczególnych rozmiarów opon, dla przewidywanych prędkości podróży i obciążenia pojazdu.

Zobacz też: Gdzie montować opony typu run flat?

Jeśli taka naklejona tabliczka została usunięta lub np. zalakierowana, mamy jeszcze wyjście awaryjne w postaci napisów na boku opony. Na jej obwodzie tuż za napisem COLD powinny być „wyryte” wartości ciśnienia zawarte w widełkach min. - max.

REKLAMA

Jeśli mamy już generalizować, to warto wspomnieć o dwóch żelaznych zasadach: Ciśnienie w oponie zależy głównie od jej rozmiaru, a dokładnie profilu oraz przeznaczenia. Im profil jest niższy, a opona szersza, tym ciśnienie powinno być wyższe. Podobnie rzecz się ma z obciążeniami. Im większy ciężar ma opona przenosić, tym większe powinno być w niej ciśnienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odstępstwa od żelaznej zasady

Jeśli mamy już zakodowane, że ciśnienie powietrza (azotu) w oponach powinno być takie jakie przewiduje producent auta, lub ogumienia, wtedy możemy przejść do wyjątków potwierdzających tylko regułę.

Jak wiadomo wartości w tabelach i na samej oponie tyczą się normalnych warunków użytkowania. To oznacza, że są one prawidłowe dla 99% przypadków, ale są momenty gdy potrzebna jest „modyfikacja”.

Taką chwilą są np. ekstremalne warunki pogodowe, jak wyjątkowo obfite opady deszczu czy śniegu. W tym pierwszym przypadku chwilę pojawienia się zjawiska poduszki powietrznej (aquaplaningu) można przesunąć stosując „ciężki” azot pod ciśnieniem wyższym od standardowego o około 10%.

Co do śniegu zasada jest wręcz odwrotna... Jeśli auto się zakopało ostatnią deską ratunku może być upuszczenie z kół powietrza tak, żeby ciśnienie nie przekraczało wartości około 1,8 atmosfery. Na takim „półflaku” dużo łatwiej przyjdzie nam wydostać się z zaspy, pamiętajmy jednak, żeby następnie jak najszybciej znów napompować koło zgodnie z tabelą producenta.

Ciśnienie w oponach a spalanie

Temat ograniczenia spalania przez zmianę ciśnienia w kołach to wykorzystanie czystych praw fizyki i... niestety łamanie zasady stosowania się do zaleceń producenta.

Generalnie chodzi o to, że opona z wyższym ciśnieniem niż standardowe (zalecane) ma mniejszą powierzchnię styku z asfaltem. To oznacza mniejsze opory toczenia i mniejszą silę potrzebną do napędzenia, a zatem i mniejsze obciążenia dla silnika, które przekłada się na niższe spalanie. Proste i w dodatku skuteczne.

Zobacz też: Co skuteczniej hamuje: opony letnie czy zimowe?

Zakładając zatem, że producent dopuszcza ciśnienie w granicach od 2,6 do 2,9 atmosfery opłaca się dopompować ogumienie do wartości 2,9 (i pod żadnym pozorem nie najeży więcej!). Utrzymywanie wysokiego ciśnienia daje spadek spalania w granicach około 0,3 – 0,5 procenta. Niby niedużo, ale taka operacja dopompowania kół przecież nic nie kosztuje!

Wykorzystując maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponie trzeba jednak pamiętać o tym, że będziemy zmuszeni do częstszej jego kontroli – również podczas postojów w trasie. Nagrzewanie się opon i wzrost ciśnienie jest nieunikniony.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA