REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Indeks prędkości na oponie – im wyższy tym lepszy? Niekoniecznie...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
opona z wyższym indeksem ma większą granicę bezpieczeństwa Mitsubishi Colt Elegance Fot. Mitsubishi
opona z wyższym indeksem ma większą granicę bezpieczeństwa Mitsubishi Colt Elegance Fot. Mitsubishi

REKLAMA

REKLAMA

Dobierając opony do auta wybieramy konkretny rozmiar, ale może się okazać, że konkretny model dostępny jest z kilkoma indeksami prędkości. Jaki będzie najlepszy? Czy montowanie opon z wyższym indeksem prędkości ma sens?

Poprawiamy producenta...

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowa zasada jest taka, że auto wyjeżdża z fabryki na oponach, których kod prędkości jest dobierany przez konstruktora. Najczęściej jest on taki jak prędkość maksymalna, plus niewielki margines bezpieczeństwa. Jeśli nasze auto jest już na niefabrycznych gumach o tym jaki indeks prędkości miał pierwszy komplet opon możemy przeczytać w świadectwie homologacji typu pojazdu.

Generalnie zatem, przy zmianach opon w przyszłości należy dobierać kod prędkości właśnie wg zaleceń fabryki. Jeśli jednak ktoś chce zmienić kod prędkości, powinien kierować się następującymi zasadami:

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna prędkość na drogach w 2011 r. 

REKLAMA

- nowy kod prędkości nie może być niższy niż ten podany w świadectwie homologacji lub innym oficjalnym dokumencie wydanym przez producenta samochodu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- najlepiej wymienić w takim przypadku wszystkie koła jezdne; jeśli jednak ktoś decyduje się na wymianę mniejszej ilości opon to należy pamiętać aby opony na jednej osi miały ten sam kod prędkości. Zmusza to oczywiście do uwagi przy ewentualnych "przekładkach" opon w przyszłości.

Kolejno w alfabecie...

Czym różnią się dwie takie same opony, o tym samym bieżniku, jedna oznaczona niższym indeksem prędkości, np. H (do 210km/h) a druga oznaczona wyższym indeksem prędkości, np. Y (do 300km/h).?

Najczęściej są to zmiany wzmacniające sztywność opony oraz podwyższające jej odporność np na podwyższone temperatury. Tego co zostało zmienione nie zobaczymy, ale - pomijając aspekty konstrukcyjne – można powiedzieć, iż po prostu jedna opona opracowana jest dla pojazdu o niższej, a druga o wyższej prędkości maksymalnej. Czyli opona z wyższym indeksem ma większą granicę bezpieczeństwa.

Zobacz też: Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek 

A teraz najważniejsze: Czy coś zyskujemy lub tracimy kupując oponę o indeksie prędkości wyższym, niż przewidział to producent naszego auta?

Czy w to wierzymy, czy nie przy doborze opon w fabryce, uwzględnia się maksymalną prędkość danego pojazdu oraz jego masę. Opony fabryczne są zatem rozwiązaniem, które i tak daje nam pewność, że nie zostanie przekroczony margines bezpieczeństwa. Zatem zastosowanie w tym samym pojeździe opon o wyższym kodzie prędkości, z punktu widzenia ekonomii jest... pozbawione sensu.

Co innego jeśli nie idzie o bezpieczeństwo, a konkretne z właściwościami jezdne, przekładające się prowadzenia auta. Wtedy przemyślana zmiana kodu prędkości (na wyższy) może dać pożądane rezultaty trakcyjne (np "usztywnienie" pojazdu). Będą to jednak zmiany raczej dla kierowcy niezauważalne.


Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA