REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Indeks prędkości na oponie – im wyższy tym lepszy? Niekoniecznie...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
opona z wyższym indeksem ma większą granicę bezpieczeństwa Mitsubishi Colt Elegance Fot. Mitsubishi
opona z wyższym indeksem ma większą granicę bezpieczeństwa Mitsubishi Colt Elegance Fot. Mitsubishi

REKLAMA

REKLAMA

Dobierając opony do auta wybieramy konkretny rozmiar, ale może się okazać, że konkretny model dostępny jest z kilkoma indeksami prędkości. Jaki będzie najlepszy? Czy montowanie opon z wyższym indeksem prędkości ma sens?

Poprawiamy producenta...

REKLAMA

Podstawowa zasada jest taka, że auto wyjeżdża z fabryki na oponach, których kod prędkości jest dobierany przez konstruktora. Najczęściej jest on taki jak prędkość maksymalna, plus niewielki margines bezpieczeństwa. Jeśli nasze auto jest już na niefabrycznych gumach o tym jaki indeks prędkości miał pierwszy komplet opon możemy przeczytać w świadectwie homologacji typu pojazdu.

Generalnie zatem, przy zmianach opon w przyszłości należy dobierać kod prędkości właśnie wg zaleceń fabryki. Jeśli jednak ktoś chce zmienić kod prędkości, powinien kierować się następującymi zasadami:

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna prędkość na drogach w 2011 r. 

- nowy kod prędkości nie może być niższy niż ten podany w świadectwie homologacji lub innym oficjalnym dokumencie wydanym przez producenta samochodu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- najlepiej wymienić w takim przypadku wszystkie koła jezdne; jeśli jednak ktoś decyduje się na wymianę mniejszej ilości opon to należy pamiętać aby opony na jednej osi miały ten sam kod prędkości. Zmusza to oczywiście do uwagi przy ewentualnych "przekładkach" opon w przyszłości.

Kolejno w alfabecie...

Czym różnią się dwie takie same opony, o tym samym bieżniku, jedna oznaczona niższym indeksem prędkości, np. H (do 210km/h) a druga oznaczona wyższym indeksem prędkości, np. Y (do 300km/h).?

Najczęściej są to zmiany wzmacniające sztywność opony oraz podwyższające jej odporność np na podwyższone temperatury. Tego co zostało zmienione nie zobaczymy, ale - pomijając aspekty konstrukcyjne – można powiedzieć, iż po prostu jedna opona opracowana jest dla pojazdu o niższej, a druga o wyższej prędkości maksymalnej. Czyli opona z wyższym indeksem ma większą granicę bezpieczeństwa.

Zobacz też: Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek 

A teraz najważniejsze: Czy coś zyskujemy lub tracimy kupując oponę o indeksie prędkości wyższym, niż przewidział to producent naszego auta?

REKLAMA

Czy w to wierzymy, czy nie przy doborze opon w fabryce, uwzględnia się maksymalną prędkość danego pojazdu oraz jego masę. Opony fabryczne są zatem rozwiązaniem, które i tak daje nam pewność, że nie zostanie przekroczony margines bezpieczeństwa. Zatem zastosowanie w tym samym pojeździe opon o wyższym kodzie prędkości, z punktu widzenia ekonomii jest... pozbawione sensu.

Co innego jeśli nie idzie o bezpieczeństwo, a konkretne z właściwościami jezdne, przekładające się prowadzenia auta. Wtedy przemyślana zmiana kodu prędkości (na wyższy) może dać pożądane rezultaty trakcyjne (np "usztywnienie" pojazdu). Będą to jednak zmiany raczej dla kierowcy niezauważalne.


Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA