REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Indeks prędkości na oponie – im wyższy tym lepszy? Niekoniecznie...

Max Trela
opona z wyższym indeksem ma większą granicę bezpieczeństwa Mitsubishi Colt Elegance Fot. Mitsubishi
opona z wyższym indeksem ma większą granicę bezpieczeństwa Mitsubishi Colt Elegance Fot. Mitsubishi

REKLAMA

REKLAMA

Dobierając opony do auta wybieramy konkretny rozmiar, ale może się okazać, że konkretny model dostępny jest z kilkoma indeksami prędkości. Jaki będzie najlepszy? Czy montowanie opon z wyższym indeksem prędkości ma sens?

Poprawiamy producenta...

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowa zasada jest taka, że auto wyjeżdża z fabryki na oponach, których kod prędkości jest dobierany przez konstruktora. Najczęściej jest on taki jak prędkość maksymalna, plus niewielki margines bezpieczeństwa. Jeśli nasze auto jest już na niefabrycznych gumach o tym jaki indeks prędkości miał pierwszy komplet opon możemy przeczytać w świadectwie homologacji typu pojazdu.

Generalnie zatem, przy zmianach opon w przyszłości należy dobierać kod prędkości właśnie wg zaleceń fabryki. Jeśli jednak ktoś chce zmienić kod prędkości, powinien kierować się następującymi zasadami:

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna prędkość na drogach w 2011 r. 

REKLAMA

- nowy kod prędkości nie może być niższy niż ten podany w świadectwie homologacji lub innym oficjalnym dokumencie wydanym przez producenta samochodu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- najlepiej wymienić w takim przypadku wszystkie koła jezdne; jeśli jednak ktoś decyduje się na wymianę mniejszej ilości opon to należy pamiętać aby opony na jednej osi miały ten sam kod prędkości. Zmusza to oczywiście do uwagi przy ewentualnych "przekładkach" opon w przyszłości.

Kolejno w alfabecie...

Czym różnią się dwie takie same opony, o tym samym bieżniku, jedna oznaczona niższym indeksem prędkości, np. H (do 210km/h) a druga oznaczona wyższym indeksem prędkości, np. Y (do 300km/h).?

Najczęściej są to zmiany wzmacniające sztywność opony oraz podwyższające jej odporność np na podwyższone temperatury. Tego co zostało zmienione nie zobaczymy, ale - pomijając aspekty konstrukcyjne – można powiedzieć, iż po prostu jedna opona opracowana jest dla pojazdu o niższej, a druga o wyższej prędkości maksymalnej. Czyli opona z wyższym indeksem ma większą granicę bezpieczeństwa.

Zobacz też: Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek 

A teraz najważniejsze: Czy coś zyskujemy lub tracimy kupując oponę o indeksie prędkości wyższym, niż przewidział to producent naszego auta?

Czy w to wierzymy, czy nie przy doborze opon w fabryce, uwzględnia się maksymalną prędkość danego pojazdu oraz jego masę. Opony fabryczne są zatem rozwiązaniem, które i tak daje nam pewność, że nie zostanie przekroczony margines bezpieczeństwa. Zatem zastosowanie w tym samym pojeździe opon o wyższym kodzie prędkości, z punktu widzenia ekonomii jest... pozbawione sensu.

Co innego jeśli nie idzie o bezpieczeństwo, a konkretne z właściwościami jezdne, przekładające się prowadzenia auta. Wtedy przemyślana zmiana kodu prędkości (na wyższy) może dać pożądane rezultaty trakcyjne (np "usztywnienie" pojazdu). Będą to jednak zmiany raczej dla kierowcy niezauważalne.


Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA